Hvor viktig er center?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor viktig er center?

Hva brukes center høyttaleren til i et surround-oppsett? Såvidt jeg har forstått det brukes den mest til dialog, og det skal vel ikke så mye til før det låter bra?

Noen tips til en som passer for meg? Oppsett i signatur.

Intermediate Pug-Nose sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig mener jeg det er veldig viktig at en senter låter "naturlig". Menneskestemmer er noe vi hører hver dag. Dette gjør kanskje senteren til den kanalen å høre at noe er i veien med.

Kjøp derfor en god senter når du først skal kjøpe.

Innimellom er det panoreringer som gjør at stemmen beveger seg mellom fronter og sentere, mange mener derfor at disse bør være fra samme produsent og produktserie slik at ikke klangbalansen varierer så mye.

Siden du har SA fronter, bør du derfor kanskje også kjøpe en senter fra SA.

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sammenhengen mellom center og surround er viktigere enn center og frontkanaler, synest jeg.

Newcomer Michelangelo sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Senterkanalen gjengir som regel dialogen i tillegg til musikk og effekter. I enkelte situasjoner kan så mye som 70 prosent av informasjonen i front komme fra senterkanalen.
    Dette gjør at senterhøyttaleren er den viktigste høyttaleren i et hjemmekinooppsett. Å velge en god senter er derfor viktig for at man skal kunne få full glede av filmlyden

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg greide i mitt forrige oppsett å sprenge diskanten i senterhøyttaleren og hadde problemer med å få tak i ny. Måtte derfor greie meg uten i en periode, og det var helt grusomt. Selv når man sitter i sweetspot vil man aldri få den rette effekten fra fronthøyttalerene...
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Michelangelo
    Senterkanalen gjengir som regel dialogen i tillegg til musikk og effekter. I enkelte situasjoner kan så mye som 70 prosent av informasjonen i front komme fra senterkanalen.
    Dette gjør at senterhøyttaleren er den viktigste høyttaleren i et hjemmekinooppsett. Å velge en god senter er derfor viktig for at man skal kunne få full glede av filmlyden
    70%, stemmer dette? Jeg bare spør altså, er nysjerrig

Takker for alle tilbakemeldinger.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondah
    70%, stemmer dette? Jeg bare spør altså, er nysjerrig

Takker for alle tilbakemeldinger.
    70% er vel ikke et nøyaktig tall på dette, da det jo vil variere mye utfra hvilken film man snakker om , hvordan lydsporet i denne er mikset osv.

Men at senterkanalen er en meget viktig kanal i filmsammenheng, det er i alle fall sikkert. noen i forumet her sverger blandt annet til senterhøyalere som minst har 8" elementer i bassen, (det er ikke så mange slike sentere der ute) og det sier vel litt....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det stemmer at opptil 70% av lyden kommer fra senterkanalen på film. Det er ikke så unaturlig, siden den skal gjengi lyden som kommer fra det som skjer i bildet (det er en stor misforståelse at det kun dreier seg om dialog). Mellomtonen i film (spesielt actionfilmer) har ofte mye kraftigere peaker enn det som er vanlig for musikk, og mye av dette kommer i senterkanalen.

En enkel måte å sjekke hvor mye lyd som faktisk kommer i denne kanalen er å koble fra senterhøyttaleren, ikke røre oppsettet i surroundreceiveren og så legge merke til hvor mye som blir borte.

Det varierer selvsagt fra film til film, men 70% er altså ikke usannsynlig. Har man et godt stereooppsett i front kan man likevel få god lyd i sweet spot, siden senterlyden da fordeles til frontene om man setter det opp riktig i surroundprosessoren (også kalt fantomsenter). Man må da være klar over at dynamikkravene til frontene øker betraktelig, spesielt i mellomtonen. Det da også viktig at frontene er satt opp slik at de gjengir et balansert lydbilde.

Skal man ha en senterhøyttaler, så betyr det mye at denne er av skikkelig kvalitet.

Newcomer Michelangelo sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ifølge gutta i lyd og bilde er det 70%, men dette er i enkelte situasjoner

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva tror dere om System Audio sin startmodell, SA510AV? Eller SA520AV til +300kr?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjemmekino testet en bråte senterhøyttalere nylig (i nummer 5, 2008). Mye bra til en fornuftig mengde penger der.
    EDIT: Vinneren i den testen ble Focal CC700V til rett under 3000 kroner, og hvis man ser gjennom kandidatene ellers i testheatet, så skiller den seg ut ved å ha to bassmellomtoner på 6,5", der de fleste andre lå rundt 5,5". Også nummer to i testen hadde elementer som var større enn snittet, to 6". Det viser hvor viktig det er at senterhøyttaleren har kapasitet til å flytte en del luft.

Siden du har System Audio fra før, trondah, kan nok SA-senter være et lurt valg. Som mange har påpekt er ikke voice-matching eneste kriterium, men det er viktig at voice-matchingen ikke er helt på bærtur, ihvertfall.

Jeg ville absolutt lagt på de 300 kronene til SA520AV hvis du skal velge mellom de to alternativene. Det gir mer membranflate og mer dynamisk headroom. Eller så ville jeg faktisk vurdert en prøvelytt til Focalen...

Intermediate Speedfight2 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Senterkanalen er ganske viktig ja. Som dere andre sier så stemmer det at inntill 70% går via senterkanalen. Da jeg kjøpte min første surroundreceiver (H/K AVR 5000) så hadde jeg kun kjøpt bakhøyttalere i tillegg til frontene som jeg hadde fra før. Jeg tenkte at senterkanalen kan vente, den er vel ikke så viktig. Jeg satte på en James Bond film, med 5.1 lydsporet, og ble ganske forundret. hmm her er det noe som mangler tenkte jeg, ingen tale, ingen smell av den pila Bond skjøt ut for å få feste på jorden.. Jeg skrudde av filmen, kjørte inn til byen og handlet meg senterkanal.. Så joda, denne er viktig.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig som roffe sier, fjerner man center blir det dødt på mange filmer. Så og si all dialog kommer jo derifra samt masse andre effekter. Center og front er viktigst også med tanke på matching, kan ikke helt forstå at noen syns det er viktigere med matching mellom center og surround enn mellom center og front? (IsakAleksander?)

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Michelangelo
    eller så mye som 0%, når man ikke bruker senter og kjører stereo i fronten som gir et mye større lydbilde.

Intermediate Speedfight2 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    eller så mye som 0%, når man ikke bruker senter og kjører stereo i fronten som gir et mye større lydbilde.
    På stereokodet musikk ja, men ikke på surroundkodet film/musikk.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sammenhengen mellom surround og center er jo viktig, mesteparten effektene er der og om man har forskjellig voicing og delefrekvens på dem, blir det jo svært vanskelig og få til et samspill. Surround er en forlengelse av center på mange lyder. Imo

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo kikke på denne karen sitt oppsett av system audio.

http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/zantrix

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye lyd (støy) ut fra Center er ingen regel men avgjøres ut fra mange faktorer.

Oppmix av stereo................
    Når man mixer 2.0 stereo til surround (feks DTS NEO , Dolby Pro Logich) blir frekvensområder filtrert ut
    (frekvensområde dialog ofte ligger på blir beholdt)
    Selvsagt følger alle andre lyder i samme frekvensområde med men dialog og andre lyder blir ikke 100% filtrert + er dialog osv utenfor frekvensområde blir det ikke med men høres i andre høytalere..
    Dette blir en fryktelig rotete surround uten gjenngivelse av virkelighet men er ok for mange som ikke har lyden i mere en 2.0 stereo men ønsker surround.
    Hvor stor mengde lyd som er innenfor frekvensområde som tas ut for Center kanal avgjør hvor mye "støy" det kommer ut fra høytaleren

Ekte Surround (codet)
    Dette er lyd som kan være laget på mange ulike måter.
    Bruk av surround mikrofoner , maskiner/pc som mixer lyd , folk som sitter manuelt å legger til /trekker fra lyd eller flere av disse tingene på en å samme film osv)
    Lyden til codet surround er ved feks 5.1 . . .6 stk ulike lydspor (like store i MB ved lagring som fil) og like lange i spilletid .
    På en måte kan man si at alle kanalene i 5.1 har like mye lyd men ut fra hvordan hvert lydspor blir produsert vil mengde "støy" være ulikt.
    Når 6 ulike lydspor er laget til en film som skal ha 5.1 lyd blir lydsporene encodet til et lyd codec for surroundlyd (feks DTS).
    Når denne kodede lyden blir dekodet i en avspiller eller reciver blir lydcodec "pakket ut" å lyden til hver kanal blir sendt dit den skal så feks Center lyden som ble laget på eget Centerspor blir avspillt i en Center høytaler.

Dette var raskt og kort beskrevet.
    (70% lyd (støy) i center kan vel forekomme men det er like mye lyd i alle de andre høytalerene men kanskje ikke de lydene man hører best eller legger mest merke til)
    Kanalene som har det største frekvens spekteret ved produsert lyd til surround er front left + right

Avstand mellom Fronthøytalere og lytteavstand vil også avgjøre den hørbare effekten av Center lyd.

Newcomer kyrie neslie sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

center

For og si det enkelt har du noen oppegående fronter er det liten vits og kjøpe en mye kjipere senter for og spare penger da er det faktisk bedre og bruke disse pengene på sub........ Men har du mulighet til og kjøpe en bra senter så gjør det.Det er jo faktisk den høyttaleren du hører mest av i løpet av en film hilsen kyrie.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slår aldri feil å spørre om hjelp her inne! Takker for alle tilbakemeldingene, lærerikt

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •