Hjelp vi får en kattunge

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 50
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp vi får en kattunge

Kjerringa får en kattunge i morra. Er livredd for at katten skal rusle bort å bite i ledninger, skrape på høyttalerne etc.

Hvordan kan jeg sikre meg mot dette? Har ikke mer enn en stue, så alt er innen rekkevide for katten......

HAr kjøpt en sånn sak katten kan bruke klørne på, men stoler ikke 100% på at den kun bruker den, kanskje fristende å skrape litt på høytalerne mine og bite litt i hdmi kabeler, legge igjen hår inni forsterkene etc....

Tips mottas med glede!

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et kloretårn/leke er underverk. Så lange du har det og passer på å låse katte inne på et eget rom når dere er borte skulle det gå ganske fint. :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kloretårn har jeg kjøpt.

Går det ann å lære katten å bare bevege seg i ene halvdelen av stua? Dusje den med vann hvis den nærmer seg hifi delen av stua?

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magnusavr
    Kloretårn har jeg kjøpt.

Går det ann å lære katten å bare bevege seg i ene halvdelen av stua? Dusje den med vann hvis den nærmer seg hifi delen av stua?

Strømgjerde??

En på forumet brukte en sitronspray rundt anlegget som førte til at katta ikke nærmet seg, så det kan være en idé. Får sikkert kjøpt det på dyrebutikk etc.

Hvis du skulle dusje den med vann kunne det jo hende katta ville gå mot anlegget hvis den ville ha vann, hvis den ikke får vann vil det kanskje gå utover anlegget :P

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gorg
    Strømgjerde??

En på forumet brukte en sitronspray rundt anlegget som førte til at katta ikke nærmet seg, så det kan være en idé. Får sikkert kjøpt det på dyrebutikk etc.

Hvis du skulle dusje den med vann kunne det jo hende katta ville gå mot anlegget hvis den ville ha vann, hvis den ikke får vann vil det kanskje gå utover anlegget :P
    Det var en god ide. Må sjekke med dyreshappa om de har en slik spray.

Andre tips mottas gjerne... La den gnage på en 12v strøm kabel slik at den får et sjokk av å gnage på kabler?

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpe vaktbikkje til å passe på anlegget?
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når vi er på temaet dyr, var det en annen bruker som hadde da en voksen katt. Dette er ikke for å skremme, men for å advare!

Når han var ute på butikken, fikk katta det for seg å klatre opp på den ene høyttaleren, og hoppe over på den andre. Den første høyttaleren gikk rett i døra, resultat av denne herremannens tredje lov.
    Sitat Opprinnelig postet av Isaac Newton
    Når det virker en kraft på et legeme, virker det en like stor og motsatt rettet kraft fra legemet.
    Høyttaleren ble såppas skadet (og var relativt dyr) at han måtte bruke ulykkesforsikring på reparasjoner..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gorg
    Når vi er på temaet dyr, var det en annen bruker som hadde da en voksen katt. Dette er ikke for å skremme, men for å advare!

Når han var ute på butikken, fikk katta det for seg å klatre opp på den ene høyttaleren, og hoppe over på den andre. Den første høyttaleren gikk rett i døra, resultat av denne herremannens tredje lov.

Høyttaleren ble såppas skadet (og var relativt dyr) at han måtte bruke ulykkesforsikring på reparasjoner..
    Heldigvis har mine høyttalere buet topp. Umulig å sette seg på toppen av dem. Men alikevel får jo hetta bare av å høre om slikt.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heldigvis har mine høyttalere buet topp. Umulig å sette seg på toppen av dem. Men alikevel får jo hetta bare av å høre om slikt.
    Det blir neppe noen dyr på den størrelsen hos meg, kanskje marsvin eller noe sånn. Er også allergisk, eller var det, men kommer til å bruke det for å slippe unna

Fikk litt ont i meg når jeg leste om den episoden..:-|

Active Zcum sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har 3 katter i huset.

og et par høytalere, på rommet mitt.
    ikke så dyre, men nevertheless høytalere!

tenkte jeg skulle bruke vann, men det ødelegger både gulv og elektronikk.

Så hva gjorde jeg?
    Jo på en relativ forbanna og human måte dro jeg av meg de sure sokkene mine, rullet dem sammen til en ganske hard ball. og kast hardt mot katta mi!

Etter en halvannen uke så prøvde de alt for og ikke gå til høytalerne, og mor sine tomatplanter ble plutselig mye mer interresante..takk gud for en størrelse 51 i sko og høy svetteproduksjon som resulterte i veloppdragne katter.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg skal skaffe meg noen store pappkasser som dekker den delen av stua når jeg ikke er hjemme, i alle fall en halv meter fra gulvet og opp slik at kattungen ikke kommer seg over.

I alle fall 2 pappkaster uten bunn jeg kan tre over nedre del av høyttalerne...

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt katt to ganger - hver gang kvinnen i huset var utilfreds og deretter stakk sin vei kort tid etter katteanskaffelsen.
    Men det er en (to) annen / andre historie(r).
    Den siste katt klarte i alle fall å urinere på en av min KEF høyttalere:twisted: - en sterkere nærme-døden opplevelse fikk aldri den katta.... Neste gang ble det en final-exit

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OKKing
    Har hatt katt to ganger - hver gang kvinnen i huset var utilfreds og deretter stakk sin vei kort tid etter katteanskaffelsen.
    Men det er en (to) annen / andre historie(r).
    Den siste katt klarte i alle fall å urinere på en av min KEF høyttalere:twisted: - en sterkere nærme-døden opplevelse fikk aldri den katta.... Neste gang ble det en final-exit
    Auch urinere på høyttaler er da ekstremt. Heldigvis er det hunkatt vi får. De er vel ikke så fæle med å markere seg. Blir sterilisering så fort som det er lov da.

Dette er jo grøss, tenkt om den pisser nedi en av forsterkerne....

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Auch urinere på høyttaler er da ekstremt. Heldigvis er det hunkatt vi får. De er vel ikke så fæle med å markere seg. Blir sterilisering så fort som det er lov da.

Dette er jo grøss, tenkt om den pisser nedi en av forsterkerne....
    Kanskje tingen er å urinere på deres eget utstyr for å markere området :-D

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    merkelig. har hatt flere katter, ingen av de er interesert i de døde trekassene, og enda mindre når det kommer lyd ut.. ikke vil de klore på baffelen heller, slikt bruker de teppet til.
    hadde det vært en bose høyttaler med ledning på motorstyrte hjul så hadde de sikkert fattet interesse

Active zemtex sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Generelt; Når katta er helt fersk i huset, vær i samme rom som den, og når man er ute på butikken, sett han/henne på badet for eks. På den måten gjøres det ikke ugan "ustraffet"..

Høyttalere, Aldri hatt det problemet faktisk(mulig størrelsen er avskremmende ). Gulvtepper derimot har vært et hel**te. Men løsningen er tålmodighet... Hver gang katta bruker klør (uansett på hva), plasser han/henne på kloretårnet og "instruer"...

Kabler; Sitron(saft) kan påføres de kablene som er mest utsatt... Har også brukt "straff" i form av lett knipsing under haken hvis det bites i noe ulovlig. Selvsagt ikke hardt, men nok til at det er ubehagelig (som igjen ikke frister til gjenntagelse av "forbrytelsen"). En verbal "NEI!" kan være kjekt å få med også, da kan gjennbrukes ved andre overtredelser....

En hovedregel uansett for slike dyr; vær konsekvent. Det som ikke er lov en dag, må også være ulovlig neste dag. Hvis ikke grensene settes lærer de aldri. Har hatt to katter de siste årene og det å være konsekvent har vært alfa&omega. Det er naturligvis innebefattet at du og din fru må sette de samme grensene.. Har selv sett en del krisetilfeller hvor far i huset har satt grensen for hunden i huset, men fått "mamma-sitt-lille-uskydige-vofse-vofse-kos" hos mor. Det er oppskrift på katastrofe spør du meg.

Lykke til... Husk at så snart grunnreglene er innøvd er katt et utrolig koselig dyr å ha

mvh

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med alle innlegg her - å være konsekvent er viktig. Men, som i mitt tilfelle - at det ikke virker er det kun én utvei = semske skinnet!!
    I mørket er alle katter grå - og da skal de ha samme behandling, definitivt.
    Lykke til med familiens nye medlem - håper det blir bra og at det blir en koselig tilvekst!

Newcomer Snipp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei... jeg har hatt 2 katter (begge er innekatter) i snart 3 år og den beste løsningen tror jeg faktisk er at katten(e) får gjøre som de vil (under oppsyn selvfølgelig) de første månedene i sitt nye hjem. Å dressere en katt er nesten umulig. Det beste er å bruke en spruteflaske med vann for å få katten til å slutte med å hoppe opp på kjøkkenbenk, spisebord, stuebord og andre plasser den ikke får lov til å være på. Bruk av spruteflaske når katten er bak stereobenken eller lignende er ikke like lett.

Når det kommer til stereoanlegg/hjemmekinoanlegg så tror jeg nok ikke katten oppfatter dette som noe mere interessant enn andre plasser. Men så lenge denne "delen" av stua oppfattes som forbudt og når straffen ikke kommer av en vannsprut (med tanke på utstyret) eller det å bli tatt i nakkeskinnet (det er ikke bestandig like lett å få tak i katten bak stereobenken) så vil dette oppfattes som spennende! La katten utforske og bli ferdig med det. Når katten går lei og vet at det ikke er noe spennende søker den andre "eventyr".
    Dette gjelder egentlig hele leiligheten/huset. La katten utforske og bli kjent med omgivelsene. Dessuten må man regne med at en kattunge er en kattunge.

Kattunger er nyskjerrige og lekne av natur og det er nesten umulig å avvende kattungen disse uvanene. Dette er noe de vokser av seg, og hvis katten blir kastrert eller sterilisert blir katten enda roligere.

Den beste måten å la en kattunge boltre seg på er å la den ha fritt spillerom i en bestemt del av huset/leiligheten. Klorestativ, leker og ting å klatre på fungerer som regel, men en real utfordring er ikke dumt å sette ut. Sett opp for eksempel et gammelt sammenrullet gulvteppe opp mot et skap eller lignende som katten for lov til å klatre opp på. Oppe på skapet kan det lønne seg å legge et pledd eller noe mykt som katten kan ligge på (kattene liker å ha oversikt over landskapet). Det å klatre opp og ned hær krever mye energi og kvesser klørne samt at katten føler at den har utrettet noe. Teppet samler også mye hår. Enda bedre er det å henge en elastisk snor et stykke opp på det sammenrullede teppet med en eller annen leke festet på enden. Dette vil okkupere katten mye av tiden og når katen er lei eller trøtt vil den da heller sove/kose istedet for å utforske grillen på gromhøyttalerne eller kablene bak reciveren.

Nøkkelordene er da altså å la katten utforske og bli kjent med hvær en krik og krok av kåken og stereo/hjemmekinoanlegget så lenge det foregår under kontrollerte forhold og derretter aktivisere katten slik at den får utløp for sine instinkter uten at det går utover høyttalere og kabler. Det finnes selvfølgelig ingen fasit på dette. Katter er forskjellige og noen katter tygger og klorer på alt de kommer over om så det skulle være planter, ledninger eller høyttalergriller. Løsningen er som oftest å gi katten et alternativ, et alternativ som er bedre og mere spennedne. Der blir nesten som å ha et barn i huset.

Våre katter gjør nesten aldrig noe galt. De vet at det ikke er noe spennde bak stereobenken. De vet at det er mye bedre å klore på klorestativet eller teppet som står sammenrullet i gangen og de vet at det ikke er noe spennede oppe på verken skap, høyttalere eller bord siden de har vært dær å utforsket selv.

Sist, men ikke minst.... Hvis du har innekatt? Skaff deg en katt til. Det er mye mindre arbeid med 2 katter enn 1. 2 katter holder hverandre med selskap og får da litt mindre trang til å herje med omgivelsene. De herjer da istedet med hverdandre.

Dette er da MIN erfaring med 2 villdyr i hjemmet. Håper det hjleper litt på frustrasjoen

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle svar.

Det siste var litt beroligende

Har et sammenrullet teppe her som jeg skal la den få gå løs på + klorestativ.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pappesker er forøvrig et håpløst prosjekt. Husker da vi fikk familiekatten, og min far fant ut at katten skulle oppholde seg i kjelleren, og dermed satte op en over to meter høy sponplate i trappa som katten ikke skulle komme over. Det tok ca. 5 minutter før katten hadde hoppet opp på den ekstremt tynne kanten, over plata og sprunget opp trappa. Katter er fantastisk spenstige.

Sitronspray er absolutt den beste måten å holde katter unna "forbudte" ting. Katter HATER sitrusprodukter.

Forøvrig må jeg si at det ikke finnes noe koseligere her i verden enn kattunger, og siden voksne katter.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •