Hjelp vi får en kattunge - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 50
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Vi fikk vår kattunge.. jeg har aldri hatt så mye bæsj og piss på kabler og diverse noen gang! Hva er det med kabler som tvinger fram trangen til å kvitte seg med ekskrementer? Pluss at høyttalerstoffet på suben ikke var til å redde fra de dødelige klørne. Men om man bestemmer seg for å ta av høytalerstoffet, så setter de gjerne klørne i elementene også

Newcomer Snipp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har aldri hatt noe problem med tissing å bæsjing. Katter liker jo å gjøre fra seg på mykt underlag og da helst litt grovkornet sand så det kan lønne seg å kjøpe flere kattetoalett å sette rundt om kring hvis katten ikke finner fram i tide. Når katten selv merker at "hær var det allright å gjøre fra seg" går det som regel av seg selv, men det er da altså viktig at doen er innen rekkevidde. Som jeg sa tidligere; kattunger er litt som små barn.
    Når det gjelder kloring så er det nesten klin umulig å få katten til å bare klore på klorestativet. Noen nupper i sofa, tepper og stoler må man nesten bare regne med med kattunger i hus. Når det gjelder kloring på høyttalergrill så er jo dette ikke noe problem siden høyttaleren tåler om du bommer litt med vannflaska. Bare husk å ikke la katten se at det er deg som gjør at den blir våt når det frister å sette klørne i høyttaleren. Hvis den finner ut dette ender det opp med at den respekterer deg bare når du har vannflaska i hånden. Katter er utrolig smarte og utspekulerte når det kommer til å kjenne sin eier.

Newcomer xoop sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det mye overdramatisering ser jeg. Har hatt kattunger opptil flere ganger og anleggene har overlevd hver gang. Pass på å sette frem sandkasse det er viktig og en stokk til å kvesse klørne. Finn frem en vannpistol, og skyt katten når den prøver seg på noe den ikke har lov til, den lærer fort av en vannsprut.

Intermediate HiFi Plumber sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magnusavr
    Tror jeg skal skaffe meg noen store pappkasser som dekker den delen av stua når jeg ikke er hjemme, i alle fall en halv meter fra gulvet og opp slik at kattungen ikke kommer seg over.
    HAHAHA....lykke til!

Når kattene mine var små så klatret de rett oppover en 1m høy finerplate som jeg hadde satt opp som stengsel i trappa for at de ikke skulle komme seg opp i stua.
    Uansett hva jeg prøvde så parerte de meg glatt,helt utrolig hva de små tassene er i stand til!

Til slutt ga jeg opp og lot de gå fritt.Høyttalere og kabler har fått stå i fred.Tilogmed svs tuben som jo er rene luksus klorestativet får stå i fred.

Sett opp et klorestativ og spray det med catnip,så får nok anlegget stå i fred.

Intermediate HiFi Plumber sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zemtex
    Generelt; Når katta er helt fersk i huset, vær i samme rom som den, og når man er ute på butikken, sett han/henne på badet for eks. På den måten gjøres det ikke ugan "ustraffet"..

Høyttalere, Aldri hatt det problemet faktisk(mulig størrelsen er avskremmende ). Gulvtepper derimot har vært et hel**te. Men løsningen er tålmodighet... Hver gang katta bruker klør (uansett på hva), plasser han/henne på kloretårnet og "instruer"...

Kabler; Sitron(saft) kan påføres de kablene som er mest utsatt... Har også brukt "straff" i form av lett knipsing under haken hvis det bites i noe ulovlig. Selvsagt ikke hardt, men nok til at det er ubehagelig (som igjen ikke frister til gjenntagelse av "forbrytelsen"). En verbal "NEI!" kan være kjekt å få med også, da kan gjennbrukes ved andre overtredelser....

En hovedregel uansett for slike dyr; vær konsekvent. Det som ikke er lov en dag, må også være ulovlig neste dag. Hvis ikke grensene settes lærer de aldri. Har hatt to katter de siste årene og det å være konsekvent har vært alfa&omega. Det er naturligvis innebefattet at du og din fru må sette de samme grensene.. Har selv sett en del krisetilfeller hvor far i huset har satt grensen for hunden i huset, men fått "mamma-sitt-lille-uskydige-vofse-vofse-kos" hos mor. Det er oppskrift på katastrofe spør du meg.

Lykke til... Husk at så snart grunnreglene er innøvd er katt et utrolig koselig dyr å ha

mvh
    Dette er fasiten på et lykkelig kattehold.Gjør som det står her så blir du og katten garantert bestevenner!

Active KydeX sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har brukt en spray som heter "Get Off", som fås kjøpt hos dyrebutikker. Den funker som bare det. Alt som jeg ikke ønsker at katten skal røre, får seg en spray med denne. Du må spraye flere ganger, for lukta forsvinner, men etter en stund trenger du ikke spraye lenger. Katten lærer seg å holde seg borte.

Active alphamale sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KydeX
    Jeg har brukt en spray som heter "Get Off", som fås kjøpt hos dyrebutikker. Den funker som bare det. Alt som jeg ikke ønsker at katten skal røre, får seg en spray med denne. Du må spraye flere ganger, for lukta forsvinner, men etter en stund trenger du ikke spraye lenger. Katten lærer seg å holde seg borte.
    vi har 3 katter og jeg kan bekrefte at get off funker som bare juling.
    bare husk å ikke spraye stoffet rett på anlegg/høytalere da det er en form for oljebase i dette.
    B&W 802 D3 ht - B&W ​cmc2 - ADA TRINNOV TEQ 8 rcs - OPPO kilde - MAC MINI kilde - CLASSÉ ssp 800 DELTA - YAMAHA mx-A5000 - KLIPSCH surr - PARADIGM sub1*2stk - PARASOUND jc1 mono eff - WEISS dac/interface - PHILIPS tv - BENQ projector

Active andosten@start.no sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    363
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ei venninne av meg hadde problemer med at katten elsket høyttalerne hennes. Gikk med 2 sett fronter om minst 10 front-filter før vi fikk fikset problemet. Katten fant ut en gang for lenge siden av insiden av høyttaleren var en bra plass og slappe av for en liten blund. Katten ganske enkelt gikk løs på front-filten og så på skrapet sund elementet for så å snike seg inn gjennom membranen for å ligge i det varme og myke dempemateriale. Trodde katten var gått seg vill en gang helt til hun prøvde å fyre i gang annlegget, tok ikke lange tiden før katten kom ut av høyttaleren! Ente med at hun fikk et gammelt bass kabinett uten element med demping i, kun for at katten skulle ha en plass og sove.
    Katter er et stress, med de er da noen søte dyr!

Active Petter Smart sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    andosten: haha, morsom historie!

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett hvor ille katter og kattunger er, er de en ren drøm i forhold til chinchilla. Vi hadde 2 slike udyr, som etter hvert ble 3, et års tid og konklusjonen er at jeg ALDRI skal ha chinchilla igjen. Det var ikke en ledningstump i huset som fikk være i fred. De gnagde på absolutt alt. Det spilte liten rolle om det var treverk, plast, kjeramikk, tær! eller panelovner. Det ente opp med at de måtte være i buret hele tiden, men etter hvært spiste de også opp buret så jeg puttet alle 3 i en papp eske (som de spiste opp på veien) og kjørte til nermeste dyrebutikk å ga dem bort. De har sikkert på et par år nå gnagd istykker hele dyrebutikken!

Active Soundispower sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snipp
    Uansett hvor ille katter og kattunger er, er de en ren drøm i forhold til chinchilla. Vi hadde 2 slike udyr, som etter hvert ble 3, et års tid og konklusjonen er at jeg ALDRI skal ha chinchilla igjen. Det var ikke en ledningstump i huset som fikk være i fred. De gnagde på absolutt alt. Det spilte liten rolle om det var treverk, plast, kjeramikk, tær! eller panelovner. Det ente opp med at de måtte være i buret hele tiden, men etter hvært spiste de også opp buret så jeg puttet alle 3 i en papp eske (som de spiste opp på veien) og kjørte til nermeste dyrebutikk å ga dem bort. De har sikkert på et par år nå gnagd istykker hele dyrebutikken!
    priceless

Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare å sitte klar med fjernkontrollen, og når katta nærmer seg så........................:twisted:

Seriøst, Ta av nettingen foran ht, så holden den seg nok unna. Nye kan sikkert også kjøpes dersom det skulle gå galt.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig så ville jeg ha:
    -stengt tilgangen til baksiden av racket (skjære til profiler som dekker til baksiden sånn at kabler er dekt).
    -Kjøpe stativhøyttalere slik at den ikke bruker fronttrekk til kloring, og legge opp ht-kabel opp langs veggen bak slik at den ikke når den. Her kan man sikkert også legge kabelkanaler langs gulvet.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snipp
    Lot dere chinchillaene gå fritt rundt i huset? Gjør de ikke fra seg akkurat når det passer dem, og hvor som helst?

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker som det er veldig stor forskjell på katter når jeg hører alle de skrekkhistoriene som blir fortalt her...

Og takk vårherre for det! Jeg har tre voksne katter, en monsegutt og to hunnkatter, men de har aldri rørt verken kabler eller noe annet som tilhører anlegget!

Og man skulle jo tro at ht-dekslene til klipsch (som strekker seg helt ned mot gulvet) ville være rene godbiten å bruke som klatrestige opp til toppen av ht'en, men neida. De har ikke rørt de i hele tatt! :-D

Dere kan tro at jeg har lurt mye på hvorfor de ikke rører anlegget mitt, men det forklares vel egentlig ganske lett når jeg fyrer igang helvettesmaskineriet: da forlater de stua rimelig fort! :twisted: Hehe :lol:

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine 2 katter har heller aldri skapt noen problemer. Det var heller aldri nødvendig og "dressere" dem. Grunnen til at kattene er borti alle ting er i huset er ofte for de er veldig nysgjerrige på ting og/eller kjeder seg litt og blir rastløse. Men det varierer nok fra katt til katt også.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har 2 katter selv. Men har egenligt ikke hatt dei store problemmene me de. Det har jo vært noen da. Den siste me fikk (er rundt 1år nå), den va veldigt nyskjerrige på rotta me hadde (det sier seg selv da). Men det skulle ikke mangen rundene me kjefting (og til tider me brøling) før den skjønte at dette hadde den ikke lov til.

Det verste den har gjort er:
    1: dasket/banket rotte me labben inni buret
    2: sovet oppå buret til rotta
    3: den verste, siden mehar flyttet, har denne stakkers katten blitt ein smule forvirret, så den satte seg oppi esken me dvd filmer, cd'er og Ps2 og pisset:shock: Så jeg måtte kaste mangen papp cover og innlegg til cd'er og dvd'er. Ps2 måtte få ein omgang me Salo og vann. Skal si at det va rett før den gikk til evige jakt marker. Men samboeren min va kjapp og fjerne katten fra mine øyne. Hadde jeg fått taki ann, så vet jeg ikke hva jeg hadde gjort me ann.

Den første katten har også vært litt idiot, men den er ikke "dum og deilig" som den siste katten. Den har skjønte etter litt kjefting og sprut me vann at dette gjør jeg ikke igjen. Den har bare spasert og sove "litt" oppå tv'en og slikt.

Den site katten har blitt veldigt knyttet til samboeren min. Pga i fjor når me skulle i bryllup, så måtte me rett hjem og fikse noen små ting, så glemte me å lukke vinduet etter oss. Så katten som va 2måneder då, falt ned fra 2 etasje (heldigvis i ett blomster bed). Den ble ikke skadd, men den nekter å gå ut når vi er i Haugesund. Men siden samboeren min fant katten og trøstet den, så er det de 2.

Den elste katten, er min katt. Hu kommer til meg og høre bare på meg. Sikker mye pga katten har fått kjeft av meg. Men etter 5min har jeg tatt katten opp og koset me den. Det er slik at samboeren min kjefter og kjefter. Men jeg trenger bare å reise meg, så gir hu seg.

Men Fy spray og sånt funker gull. La katten gå rundt og kikke seg rundt. Den gir fort opp når den skjønner at det er ingenting å leke mer der.

Men alle katter er forskjelige, noen tygger/biter på alt, (ledninger, etc etc) andre basjer, og de som ikke gjør ein ting.

Mens jeg husker det, katter ELSKER poser og esker, så har du noe du er redd for, så ikke la poser og esker stå slik at den kan hoppe oppi det.

Ellers, tror jeg at du og katten kommer til å bli gode venner som vil kose dere når dere ser tv/film og høre på musikk.

Lykke til

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Chinchilla bajsen var det minste problemet. Den er hard og ligner små svarte riskorn. En liten sveip med støvsugeren sa var det rent. Luktet gjorde det heller ikke. De fikk ikke gå fritt rundt i huset hele tiden nei, men de fikk noen lufteturer innimellom. Det var da altså ikke serlig smart siden de har en tendens til å sette tenna i alt for å finne ut hva det er for noe.

Vi har heller ikke hatt mange problemer med katter og stereo/hjemmekinoanlegg. Det har vært litt gnaging på en eller annen ledning, men siden jeg er en "ikke troende" når det kommer til kabel så var det ikke værre enn å kjøpe nye. Nei jeg ypper ikke til kabeldebatt!

Som det bli sagt lengre oppe i tråden så er katter nyskjerrige og så lenge et område er forbudt vill alltid det være ekstra spennende siden katten ikke vet hva som er dær. La katten gå en tur bak stereobenken. Den blir for lei og kommer ut igjen. Denne taktikken fungerte til oss i hvertfall. Men det kan jo hende katten hører forskjell på kabler og må bak å sjekke hva som er plugget i=)

Intermediate jahnmar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp en boks med "catnip garden" i dyre butikken, og dryss litt på plasser du vil den skal være.(klore og sove) Dette er ett vidundermiddel som funker på vår katt som bare juling. Verd et forsøk hvertfall, koster under en 50lapp.

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Sitat Opprinnelig postet av magnusavr
    Heldigvis har mine høyttalere buet topp. Umulig å sette seg på toppen av dem. Men alikevel får jo hetta bare av å høre om slikt.
    Tror du vil bli overrasket over hva en katt kan sitte på! Vår pissa på membranene, klorte opp fineren og var absolutt resistent mot oppdragelse. Men vi elsket utysket likevel. Nå har vi en veloppdragen og musikalsk hund som deler sweet spot med far. Anbefalt alternativ.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •