Test av Jbl Ls80 - Følger det med ordbok? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 29 av 29
    Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ford Prefect

- Detaljert - tenk et bilde med høy oppløsning og god skarphet- Frisk - åpen, positiv, tenk et bilde med mye lys og farger. (Glad lyd?)
    - Fokusert - hvordan ser et fokusert bilde ut mot et ufokusert? Presise konturer av instrumenter og hendelser i lydbildet.

- Presis timing - den tidsmessige sammenhengen mellom elementene og deres respons på det innkommende signalet.
    - Tempo - klarer høyttaleren å gjengi musikk slik at den har fremdrift? Noen høyttalere spiller subjektivt langsommere enn andre uten at vi helt har funnet målinger som understøtter dette noe sted. Muligens basert på langsom transientrespons.

- Organisk - spiller det som et instrument eller er det bare noen elementer som står og spille for seg selv - om enn aldri så "riktig".
    - Naturlig dynamikk - ikke overdrevent, ikke for triggerhappy, slik som et instrument eller en lyd i virkeligheten (har en del liggende hvis noen lurer)
    - Ærlig - klarer å gjengi lyd slik at den er troverdig, skjuler ingen detaljer, realistisk, skjuler ingen feil i utstyret

- Lat - doven, lite arbeidsvillig, jobber sakte, oppfattes som langsom, mangler nødvendig akselerasjon.
    - Tilbakeholden - holder igjen for mye, kommer ikke helt ut, tilbaketrukket lydbilde, noen høyttalere har en scenegjengivelse som starter omtrent foran høyttaleren, noen legger scene/innspillingsrom mye lenger bakover.

Er ikke disse overlappende? Kan man ikke begrense litt i ordbruken og velge én måte å karakterisere "hendelsene" ?

Samarbeidspartner Ford Prefect sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Er ikke disse overlappende? Kan man ikke begrense litt i ordbruken og velge én måte å karakterisere "hendelsene" ?

1. NEI
    2. Selvfølgelig

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. NEI
    2. Selvfølgelig

1) eeeh - nåvel.....DET kan nok diskuteres. Spør Finn Erik Vinje eller Sylfest Lomheim

2) bra!

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var tidligere en ganske ivrig leser av det danske High Fidelity bladet, og synes de gjorde en del riktige ting for å forklare hvordan høytalerene lød og beskrivelser av testing. De ga ofte en litt mere dyptgående teknologisk gjennomgang av de forskjellige konstruksjonene. (bilder av invendig stivere i kabinettet, delfilter, elementers bakside osv.)

Noe av de faktorene jeg synes var meget bra, var blandt annet de ofte glimrende innspillte CD platene som fulgte med bladet, med forskjellig musikk som også ble benyttet og beskrevet i testene i bladet, og ga vel lettere en forståelse av hva som mentes fra testerens side når de litt følelsesladde adjektiovene kom på løpende bånd.

Videre hadde High Fidelity ofte en del målinger og kurver for spredningskarakteristikk, delefrekvens nivåer samt impedans, fasevinkel forløp osv, noe som etter hvert som man hadde lest noen tester, kunne om mulig gi en liten pekepinn om hvordan høytaleren kunne plasseres i lytterommet, og hvor store krav de stillte til effekt forsterkeren osv.

Høytalertester lignet vel i det hele tatt litt mer på det man ser av projektor tester i hjemmekino, nå fortiden, med overprøving av produsentens kontrast angivelser, med fargekalibrering osv.

Det er klart at høytalere er en meget viktig del av hvordan lyden presenteres i et hifi anlegg, og også er pga sin omdanning av elektrisk energi omsatt til mekanisk energi som igjen omsettes i lydbølger, et meget kompisert tema å få noen god føling med. Dette sammen med alle de akustiske effektene i lytterommet, samspillet med elektronikken osv, gjorde vel sitt til at jeg etter hvert ga litt opp dette temaet, og heller valgte å teste mer av utstyret selv, og heller bruke testene som en utvelgelses guide for hvilke høytalere som det børr lyttes til, og mulige kandidater for innkjøp.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Samarbeidspartner Ford Prefect sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg vet jeg rører i et vepsebol og at jeg spør og graver om ting det nesten er umulig å besvare, men...

1. Hvordan er det egentlig mulig for en høyttaler å være for "trigger happy" eller ha overdreven dynamikk? Er det det omvendte av kompresjon?

2. Jeg er også usikker på begrepet timing. Er det selve elementets bevegelse inn og ut som evt henger litt etter signalet? Hvordan i alle verden kan man i så fall høre dette? Eller er det forskjell i timing mellom elementene? Eller er det bare en litt annen måte å skrive dynamikk på?

Beklager dumme spørsmål. Kan trøste med at det ikke er noen ende på dem....
    Ingen dumme spørsmål her så vidt jeg kan se....Bare litt unøyaktige svar.

1. Et elektrisk signal oversatt til en mekanisk bevegelse må nødvendigvis ha en del muligheter for feil. En dynamisk hendelse er ekstremt vanskelig å følge 100 prosent korrekt både i forhold til tid og volum, og særlig når den involverer flere elementer. For eksempel en stor bass og en liten mellomtone som åpenbart har forskjellig reaksjonstid, akselerasjonstid, vandring, oppbremsningstid, fase og en masse andre faktorer som spiller inn.
    I forbindelse med JBL og mellomtonehornet er uttrykket benyttet for å beskrive at hornet ikke stikker av fra de andre elementene. Horn er som kjent svært raske, og det skaper ofte problemer med presisjon og timing hvis resten av høyttaleren ikke følger med. Husk at dynamikk er svært nært forbundet med tid og presisjon og at vi forsøker å beskrive dynamikk som noe som skjer på alle volumnivåer.

2. Tenk en vertikal tidslinje. Det skal være en god høyttaler for at både bass, mellomtone og diskant skal opptre nøyaktig på denne tidslinjen. Stort sett vil man jo oppleve at bassene henger litt etter.
    Optimalt sett skal et element bevege seg helt nøyaktig (lineært) til signalet inn, men vi snakker om mekanikk, masse i bevegelse, treghet i masser, luftmotstand, trykk, bølger, vekt - alt påvirker de kreftene (spole/magnet - motoren) som skal drive membranet frem og tilbake.
    Hvordan man hører dette? Bruke masse tid, lytte til kjent musikk og testplater, sammenligne med masse annet utstyr, og ikke minst ha en skikkelig referanse. Det er nemlig ikke noen betydelig forskjell på min og din hørsel.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen dumme spørsmål her så vidt jeg kan se....Bare litt unøyaktige svar.

1. Et elektrisk signal oversatt til en mekanisk bevegelse må nødvendigvis ha en del muligheter for feil. En dynamisk hendelse er ekstremt vanskelig å følge 100 prosent korrekt både i forhold til tid og volum, og særlig når den involverer flere elementer. For eksempel en stor bass og en liten mellomtone som åpenbart har forskjellig reaksjonstid, akselerasjonstid, vandring, oppbremsningstid, fase og en masse andre faktorer som spiller inn.
    I forbindelse med JBL og mellomtonehornet er uttrykket benyttet for å beskrive at hornet ikke stikker av fra de andre elementene. Horn er som kjent svært raske, og det skaper ofte problemer med presisjon og timing hvis resten av høyttaleren ikke følger med. Husk at dynamikk er svært nært forbundet med tid og presisjon og at vi forsøker å beskrive dynamikk som noe som skjer på alle volumnivåer.

2. Tenk en vertikal tidslinje. Det skal være en god høyttaler for at både bass, mellomtone og diskant skal opptre nøyaktig på denne tidslinjen. Stort sett vil man jo oppleve at bassene henger litt etter.
    Optimalt sett skal et element bevege seg helt nøyaktig (lineært) til signalet inn, men vi snakker om mekanikk, masse i bevegelse, treghet i masser, luftmotstand, trykk, bølger, vekt - alt påvirker de kreftene (spole/magnet - motoren) som skal drive membranet frem og tilbake.
    Som sagt, tusen takk for at du tar deg tid til å svare på dette. Det gjør testene dine mer verdifulle for meg. Håper og tror at det gjelder andre også!

Hvordan man hører dette? Bruke masse tid, lytte til kjent musikk og testplater, sammenligne med masse annet utstyr, og ikke minst ha en skikkelig referanse. Det er nemlig ikke noen betydelig forskjell på min og din hørsel.
    Hadde det enda vært så vel...

Men du er inne på noe vesentlig. De fleste klarer nok, hvis de bruker mye tid på det, å høre de samme forskjellene på høyttalere (som du gjør). En annen ting er å kunne peke på disse forskjellene/problemene.

Det fleste som er i ærlig arbeid (og slike som deg da ;-)), har dessverre ikke i nærheten av tid til dette og må klamre seg til tester...

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dumt spørsmål - til Håvard:
    i den JBL omtalen, var det virkelig nødvendig å bruke ordlyden "jævlig bra" ?
    Når man setter dette opp mot alle de andre spennende adjektivene som er benyttet i artikkelen så er dette rett og slett dårlig norsk! Beklager kritikken, men artikkelen er i et produkt man kjøper (selv om svært mange fikk et gratiseksemplar hos Soundgarden som hadde en haug med annonsesider i bladet).

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Litt frisk språkbruk synes jeg til tider kan være både viktig og riktig i en artikkel eller test. Når en samtidig vet at de fleste leserne av Hjemmekino er karer mellom 15 og 50 tror jeg nok vi klarer å leve med et lite fy-ord i ny og ne selv om hr. Håvard nok hadde blitt opptil kraftig moderert på tilsvarende ordbruk her inne (for her inne er vi bare korgutter, vi tåler jo ikke slikt...)!

Husk at en test av en høyttaler nødvendigvis må inneholde en del begreper for å forsøke å forklare opplevelsen. Det nytter ikke å bare liste opp en bøtte med måleparametere, selv om jeg nok personlig er mer tilhenger av flere slike endog. Samtidig er det intrykket en til syvende og sist sitter igjen med etter å ha lest testen som betyr noe, ikke at en nødvendigvis forstår hvert eneste ord og begrep. Spesielt tenker jeg da på inntrykket sett opp mot noe alternativt, noe en enten eier selv eller har lest om tidligere. Ikke kom å si at du forstår hvert eneste begrep i en roman eller novelle, men kan jo nyte innholdet like fullt!

Uansett er det utrolig flott at Håvard tar seg tiden til å svare på denne forespørselen, men jeg mener jo at Håvards særpreg som skribent nettopp går i retning av fargerike beskrivelser, og ettersom mannen er fra Lillestrøm må en også kunne godta ett og annet fy-ord til tider... Poenget er jo at testene, slik jeg ser det, gir et godt helhetsinntrykk, spesielt hvis en leser et lite utvalg av disse og dermed får en forståelse av testens stilform!

Når det er sagt tror jeg ikke det er så alt for dumt å gi en liten begrepsforklaring til tider, men det er jo også begrenset hvilken plass en har til disposisjon... En kunne kanskje dedikert siste siste i bladet til en liste over begrepet benyttet i gitte utgaven av bladet eller noe? Er litt arbeid sikkert, men kan nok være til god nytte for en del lesere...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Litt frisk språkbruk synes jeg til tider kan være både viktig og riktig i en artikkel eller test.
    Viktig og viktig... personlig lar jeg meg ikke støte av slike uttrykk, men mener også at det ikke tilfører testen så mye. Viktig er det i alle fall ikke...

Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Når det er sagt tror jeg ikke det er så alt for dumt å gi en liten begrepsforklaring til tider, men det er jo også begrenset hvilken plass en har til disposisjon... En kunne kanskje dedikert siste siste i bladet til en liste over begrepet benyttet i gitte utgaven av bladet eller noe? Er litt arbeid sikkert, men kan nok være til god nytte for en del lesere...
    Ja, eller hvorfor ikke her. Skulle gjerne tatt initiativet til a vedlikeholde en slik liste, men jeg er helt totalt amatør på området (det var jo derfor jeg startet denne tråden), så det ville gått i dass...

Så kunne Hjemmekino heller brukt en linje i hver test til en lenke til siden med begrepsforklaringer istedenfor å bruke en annonseside (som sikkert ikke ville ha vært nok plass uansett).

For å dra ideen videre, burde vel strengt tatt en slik liste vært skribent-spesifikk. Jeg er ikke så helt sikker på at alle mener det samme med begrepene sine.

Bare en ide...

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •