tilkobling av sub

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

tilkobling av sub

Når jeg har et par høyttalere med mellomtoner og diskant som er kobla i stereo til en effektforsterker gjennom to delefiltre. Er det da ok å koble en sub med ett sub-element, til begge delefiltrene? Slik at jeg altså splitter opp ledningen fra suben til delefilterne.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    edit; fiksa noe som kunne misforstås =P

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer an på suben, er den aktiv/passiv?
    Hvor mange innganger er det på den osv?
    Hvilken forsterker er det snakk om?

Trenger litt mer info, bilder er alltid bra.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    passiv sub. har ikke kjøpt element enda, er på tenkestadiet ;p forsterker er nad 216 thx
    I dette tenkte tilfellet mitt er består subben av ett element, og det er èn inngang.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du da kobler slik jeg oppfatter det, pluss fra elementet til pluss på begge høyttalerne og minus på elementet til minus på begge høyttalerne har du neppe NADen din noe lengre.

Om du skal gjøre det slik trenger du et element med dobbelt spole i tlfelle, men det er ikke noen optimal løsning. Ville vært bedre med egen subforsterker med høyttalertilkoblinger. Alternativt at du bruker en splitter fra forforsterkeren din inn til en subforsterker som kan dra et element
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du misforstod.
    Har to høyttalere med mellomtone og diskant. Har en sub med ett element. Jeg har ett delefilter på utsiden av hver av høyttalerene, med inngang til diskant, mellomtone og bass.
    Fra hver av høyttalerene går det ledninger fra henholdsvis diskanten og mellomtonen inn i tilhørende delefilter.
    Det jeg lurer på nå er om jeg bør koble subben til begge delefilterene, eller bare ett av dem. Om jeg kobler subben til bare ett av delefilterene får jeg jo bare enten right eller left signalet. Lurer altså på om det er mulig å splitte opp ledning som går fra subben slik at subben får signaler fra hvert av delefiltrene, slik at både left og right signalene spilles av subben.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •