Eltax Discovery - "test" og intrykk.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Eltax Discovery - "test" og intrykk.

Som mange sikkert har fått med seg selger flere nettbutikker høytalere av merket Eltax. Eltax er et Dansk firma. De produserer høytalere for seg selv og for andre (såkalt OEM produksjon), f.eks en del Grundig høytalere solgt av Elkjøp er laget av Eltax. Og til info, dette er ikke ”data” høytalere. Men vanlige ”stue” høytalere. Eltax produserer en del ”budsjett” høytalere. Altså billig høytalere. Og her snakker vi BIIIILLLIG. Nesten så billig at du lurer på om det er mulig å produsere det så billig.

Og hva er billig spør du ? Vel, 995,- inkl mva for 5 høytalere. 2 gulvstående, 2 hyllehøytalere samt en senterhøytaler. Pakken kalles Eltax Discovery. Og ja du leste riktig, 995 kroner !!
    Mine første tanker er at dette enten er trykkfeil eller at dette må være skikkelig søppel, eller muligens begge deler. Jeg er nysgjerrig av natur så jeg var sugen på å teste disse. Og for en ukes tid siden skulle jeg kjøpe noen andre greier fra en nettbutikk og slang på en bestilling
    av Discovery settet. Det ble en stor pakke. Høytalerene veier ca 30 KG. Så det ryker 200,- i frakt (hvis du ikke bor på Østlandet og kan hente dem). Men er fortsatt billig for 5 høytalere. Dagen etter kom postmannen på døren litt sliten etter å ha bært 30 KG til meg.
    Høytalerne er bra pakket inn og første inntrykket etter utpakking er bra. De ser helt greie ut ! Basert på utsende hadde jeg ikke reagert om de stod i en Hi-Fi sjappe til 4990,- Jeg kjøpte et sett i lys bøk. De virker solide og treverket er fint. Kantene er pusset, ingen skarpe kanter osv.

Men som kjent skal ikke høytalere primært velges ut fra øynene men fra ørene. Jeg valgte å teste front høytalerne først alene som vanlige stereo høytalere. Jeg koblet dem til min Nad 320BBE og testet med diverse pop/rock cder via Nad 520 cd spiller. Og jo da det er lyd i dem. Første inntrykket er ”boomy” bass. Dette er litt sånn typisk partyhøytaler lyd. Det mangler litt mellomtone. Toppen er lite ”luftig”. Det er bra stereobilde!

Så kobler jeg på de små bak høytalerne. De låter ”papp”. Her kommer det mer tydelig frem at disse koster noen hundrelapper. Diskanten er litt hard og det mangler litt mellomtone.

Jeg kobler alt ned. Og flytter alt inn i film rommet og kobler opp høytalerne i surround modus. Jeg tester dem på en Onkyo TX-DS 777 receiver. Jeg tester med diverse DTS filmer. Og det låter bedre her enn som rene stereo høytalere. Den ”boomye” bassen virker ikke så ”gal” på film som på ren musikk. Senter høytaleren er litt spinkel og det mangler litt av lydbilde. Men alt i alt utfyller de hverandre ”greit”. En sub vil som i de fleste tilfeller hjelpe for den siste punchen og buldringen. Til info selger flere nettnutikker også Eltax aktiv sub til ca. 800 kroner (!). Den har jeg ikke testet.

Dette er ikke noe i dybden test. Det er bare mine inntrykk og tanker rundt disse høytalerne.
    Det er litt vanskelig å teste dem egentlig. Fordi man sammenligner dem uansett om man vil eller ei mot høytalere som koster mye mer. Og det blir helt feil. Dette er snakk om 5 høytalere til under 1000 kroner. Og de er absolutt verdt hva de koster. Lyden de produserer er ikke noe du inviterer Lyd & Bilde hjem for å skrive om. Men til mange nybegynnere eller folk med stramt budsjett så gjør de jobben. Det må også taes med at høytalerne ikke er ”spilt inn” enda.
    Og vil du ikke bruke dem som suround sett kan du sette frontene på hytta og de små på soverommet eller badet Det blir uansett billig !

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er vel ett suverent lavbudsjett anlegg.
    Og eltax er ikke like slaktet som mye annet "billigt" er.
    Kompanser med en billig forst. og du er inne.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv satt opp et tolsvarende system der vi havnet på rundt 8-9 000. Da hadde vi inkludert DVD-reciever fra Eltax, kabler, gulvstående fronter hvorav en hadde aktiv bass i siden, relativt bra bakhøyttalere, og ikke minst en 15" sub! Det spillte helt sinnssykt til å koste under 10 lapper. Nå det hele ble kombinert med et lerrett og en projektor til en totalpakke på under 20 000 og et bilde på 240 cm bredde.

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg har selv satt opp et tolsvarende system der vi havnet på rundt 8-9 000. Da hadde vi inkludert DVD-reciever fra Eltax, kabler, gulvstående fronter hvorav en hadde aktiv bass i siden, relativt bra bakhøyttalere, og ikke minst en 15" sub! Det spillte helt sinnssykt til å koste under 10 lapper. Nå det hele ble kombinert med et lerrett og en projektor til en totalpakke på under 20 000 og et bilde på 240 cm bredde.

Det var jo meget billigt. Fungerer sikkert bra nok som eit "budsjett" alternativ :wink:

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig synes jeg Eltax skulle hatt grisebank, da de bruker "Mirage" som betegnelse på noen av modellene sine :evil: :wink:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I såfall skulle mange hatt grisebank. Husk på hvor mange steder på markedet navn brukes om hverandre.

Nå bør det jo nevnes at Eltax og Mirage ikke konkurerer om de samme kundene, så problemet er jo forsvinnende lite.

En morsom paralell er jo at i forhold til prisindeksen så kostet mamma og pappa sin første farge-TV fra 1983 eller noe omtrent det samme som et fult surroundoppsett med lerrett og projektor

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel ikke noe jeg går rundt å irriterer meg over, men som Mirage-tilhenger gjennom flere år, var det en "nedtur" å se at Eltax, som ikke er det mest annerkjente merket i bransjen, hadde rippa navnet

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nåja. Hvor mange Evidence-serier finnes det, mon tro?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere skal se nødropene når Eltax lanserer "Dali"-serien sin :wink:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enda mer gøy blir det når opel lanserer sin nye golf...

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enda mer gøy blir det når opel lanserer sin nye golf...
    For å gå enda mer OT så var Honda rimelig uheldig med sitt modell navn.. Ble riktignok endret før det slapp "gata", men ryktene går..

Som forøvrig refererte (på norsk riktignok) noe som jeg mistenker Peakman å sette høyest av alt :lol: :lol: :lol: 8)

Mvh

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor akkurat Peakman??? :lol: Kan det ha noe med avatar / Hooters å gjøre??? :lol: :lol:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor akkurat Peakman??? :lol: Kan det ha noe med avatar / Hooters å gjøre??? :lol: :lol:
    Jepp.. Han nevner også babsen rimelig ofte 8)

Sier ikke at det er noe galt i det! :wink:

Mvh

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Babs er en fin ting det Peakman, ikke ta det ille opp du

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For runt 20 tusen ville jeg heller ha satset på dette :wink:

Høytallere: http://hifiklubben.no/iz.asp?id=2|p|121|121|4974|pdetail

DVD: http://hifiklubben.no/iz.asp?id=2|p|96|96|337|pdetail&rv=2844

Reciver: http://hifiklubben.no/iz.asp?id=2|p|196|196|49|pdetail

Projektor: http://komplett.no/k/ki.asp?sku=116147&cks=PRL
    :wink: :wink:

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Honda Hooters? Jeg ville trodd en sånn bil hadde slått an.

Active Neonsun sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det ikke Honda *host* F***a *host* den egentlig skulle hete da? :P (ble vel Honda Jazz istedet..)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Neonsun
    Var det ikke Honda *host* Fitta *host* den egentlig skulle hete da? :P (ble vel Honda Jazz istedet..)
    Nettopp 8)

Tenk ett så genialt markedsføringsobjekt :P

Nå har alle råd til *****
    Romslig f____ til hele familien
    Utrolig lett kjørt f___
    Søndagstur i f___
    osv

Hehe.

Active Neonsun sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høhø, ja, det ville jo vært et mekka for litt småperverse markedsførerspirer..

Nå har vel forøvrig navneskiftet faktisk ikke gått upåaktet hen i det store utland heller i denne spesielle saken. Jeg tenker de ler godt av nissene på bjerget der ute..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •