nybegynner spørsmål/bekreftelse om tilkobling av sub...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 33
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question nybegynner spørsmål/bekreftelse om tilkobling av sub...

er litt for usikker i og med at jeg er en såppass nybegynner, så jeg må ha en bekreftelse på det her... vil ikke ta noen sjanser, såe:

- jeg har fra før en XTZ 12" sub. har nå fått meg en sub-kabel og en Y-split kabel... (begge kjøpt @ surround.no) forstår jo at det er den ene enden på subkabelen plugges til Y-kabelen også den andre enden i selve receiveren... men hvor på suben skal jeg plugge de kablene som har rødt og svart merke..? i "Line In"-porten (merket med rød (R) og hvit (L) på suben), antar jeg..? vil nødig ta noen sjanser, så jeg velger å spørre istedenfor... prøvde å google litt, men fant ingen bekreftelse på det her. men jeg antar at kabelen i Y-splitten med svart merke skal i den hvite Line-in porten på suben (L) og at den andre kabelen i Y-splitten med rødt merke skal i den røde Line-in porten på suben (R), korrekt?

jeg leste også at det er viktig å koble kablene riktig... så da lurer jeg på om det spiller noen rolle om hvilken ende på subkabelen jeg har koblet til i Y-kabelen eller spiller det ingen rolle..?

takker for hjelp!

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viktig at det blir riktig ja.
    Kople som du beskriver ja
    Du må ha Y kopling bak på subwoofer ja

Før du spiller så kjør YPAO Kalibrering som vil gi deg 100% svar på om + - er riktig (er det feil vil du få melding på reciver)

Intermediate corleone sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har tenkt helt riktig.

Intermediate corleone sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pokker så rask du var da hygen

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av corleone
    Pokker så rask du var da hygen
    Tilfeldig innom (maler litt hjemme så hadde en liten pause)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser helt riktig ut det der ja

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av goodiegood
    da lurer jeg på om det spiller noen rolle om hvilken ende på subkabelen jeg har koblet til i Y-kabelen eller spiller det ingen rolle..?

takker for hjelp!
    Jeg vet min kabel er merket med piler.
    Er din kabel merket med pilretning så kople pilretning mot subwoofer

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hygen er en pålitelig, hjelpsom og ivrig fyr. sabla kjapp med å svare er han også, enten han er her tilfeldig eller ei! hehe.

takker for svar, allesammen! jeg tenkte meg at jeg hadde gjort det riktig, men det er vel best å være sikker på at man har gjort det riktig FØR man plugger igang.

yep. skal kjøre YPAO nå snart, så får jeg se hva som skjer.

er ingen piler på sub-kabelen min, så da spiller det vel ingen rolle, tenker jeg...

hmm.. må jeg ha Y-kobling bak på subwoofer..? du mener tilkobling for den subkabelen..? her er hva som er bakpå min XTZ: se bildet... - eneste jeg har koblet til bakpå der, er de to Y-kablene hvor ene går til den hvite (L) og den andre til rød (R)... også strømkabel da, selvfølgelig.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Y-koblingen trenger man ikke, ihvertfall ikke på XTZ-subene. Jeg ser det står på surround.no at man trenger det, men det er feil.
    Det spiller ingen rolle hvilken retning kabelen kobles.

Angående XTZ-sub i tilfelle du ikke vet det:
    EQ øker 7 dB ved 50 Hz. I de fleste tilfeller bør denne stå av.
    High pass kutter all informasjon under ca 35 hz, også denne bør stå av.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da har jeg det klart for meg... EQ var på ON, så den satt jeg på OFF. High Pass var på OFF. når er det man kan slå det der på da..?

menneh... hvis jeg ikke har Y-kabelen, så får jeg jo ikke koblet den sub-kabelen fra sub -> receiver... isåfall måtte jeg hatt 2 slike kabler, eller..? hvor skulle jeg isåfall plugget den subkabelen jeg har..?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da har jeg det klart for meg... EQ var på ON, så den satt jeg på OFF. High Pass var på OFF. når er det man kan slå det der på da..?

menneh... hvis jeg ikke har Y-kabelen, så får jeg jo ikke koblet den sub-kabelen fra sub -> receiver... isåfall måtte jeg hatt 2 slike kabler, eller..? hvor skulle jeg isåfall plugget den subkabelen jeg har..?
    Du kobler bare fra sub-out til en av line in-inngangene på sub. Samme om du plugger i hvit eller rød. Har du ikke subkabel kan du bruke en helt vanlig RCA-signalkabel, samme ulla.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    å? såppass, ja... så det spiller ingen rolle om jeg plugger subkabelen til i hvit eller rød da..? lyden er det samme, hø? det ante jeg ikke... men men, er jo nybegynner, såe..

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    å? såppass, ja... så det spiller ingen rolle om jeg plugger subkabelen til i hvit eller rød da..? lyden er det samme, hø? det ante jeg ikke... men men, er jo nybegynner, såe..
    Nei, det skal ikke ha noe å si, ihvertfall ikke på XTZ. Lyden er den samme. Vet at på enkelte suber så er en av inngangene ment for slik tilkobling hvis ikke man har y-splitt, men ikke på XTZ.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skjønner, skjønner.. vel, oky da.. da dropper jeg y-kabelen å plaugger i... hva er forresten "Phase Low"-brytern på suben? den var skrudd på maks... de to andre vet jeg hva er, men er litt usikker på Phase Low.. men jeg antar at det har noe med plassering av suben/rommet mitt å gjøre, sant? men det tar vel YPAO seg av...

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skjønner, skjønner.. vel, oky da.. da dropper jeg y-kabelen å plaugger i... hva er forresten "Phase Low"-brytern på suben? den var skrudd på maks... de to andre vet jeg hva er, men er litt usikker på Phase Low.. men jeg antar at det har noe med plassering av suben/rommet mitt å gjøre, sant? men det tar vel YPAO seg av...
    Angpende tilkobling:
    Fra XTZ.se:
    Förstärkare med
    lågnivåutgång:
    (sub-out)
    Från lågnivåutgången (sub-out) på förstärkaren ansluts en
    RCA-kabel till LINE IN (L - Vänster eller R - Höger) på
    XTZ 99 W12. Om stereo-utgång finns kan en stereokabel
    användas, annars kopplas en mono-kabel in på en av LINE
    IN-ingångarna
    .

Phase:
    Med detta reglage kan du steglöst variera fas mellan 0 och 180
    grader.
    Den tekniska skillnaden mellan ändlägen 0 och 180 grader är
    som att skifta kablarna på högtalaren (+ till - och - till +)
    I en normal installation skall denna stå på 0.
    Men även denna påverkar ljudkaraktären och
    framförallt samarbetet mellan XTZ 99 WMT
    (eller andra fronthögtalare) och XTZ 99 W12.
    Observera att skillnaden mellan strecken är
    18°.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    her er det definitivt noe som IKKE stemmer...

jeg hører MINIMALT med lyd på suben selv om volumet er skrudd over halve på suben! har sjekka alt av tilkoblinger og slikt (har kobla suben til sub-inngangen på receiveren)... har volumet på -25dB... musikk og slikt hører jeg helt brillefint, men jeg hører bare et veldig svakt "dunking" i suben... jeg kjørte YPAO, men det stod "WARNING: Phase"... skjønte ikke hva det var jeg. forsøkte å finne ut av det, men receiveren sa ingenting. og på displayet så skal det lyse "L", "R" og "LFE", men hos meg lyser det kun L og R. ingen LFE. skjønner ikke hva jeg kan ha gjort galt nå. noen som har en anelse, kanskje?

forresten... det er blått lys bakpå suben... men veeeldig svak rumlig/dunking i suben når jeg har lyden over halvparten. det samme med EQ og Frequency. det frister ikke å skru alt på max, akkurat. så hva kan være galt? og skal det BARE komme rumle + dunke lyder fra suben, eller..?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skru av subben når du kjører YPAO. Den kalibrerer du manuellt etterpå.

Halvt volum på sub'en skremmer ikke meg. Den skal vel stå omtrent der eller litt over. Søk litt på kalibrering av sub på forumet. Mener å huske at jeg kjørte en 50hz lyd til frontene og målte dB. Deretter sendte jeg 50hz lyd til sub for å justere denne til samme dB. (har du ikke måler så ta det sånn ca.)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skjønner. men så var det det å kalibrere det manuelt da.. hehe. finner vel ut av det da.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Out of phase er feil polarisasjon.
    Se manual , du skal ha mulighet for å se hvem høytaler (warning list)

Kjører du YPAO med subwoofer bør volum sub stå på ca halv ellers kan du få error under måling med mikrofon.
    (ingen problem å ha den med under YPAO (auto) for manuell fin kallibrering kan du gjøre senere )

(når subwoofer er satt opp på ene leller andre måten skal LFE lampe lyse ved avspilling av kodet surroundlyd som har lyd med LFE kanal med ) feks DD 5.1 eller DTS 5.1

Det skal selvsagt lyse i LFE når du sub er koplet til under YPAO (når subwoofer test med målemikrofon utføres osv)

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aktiver subutgangen i menyen, sett høyttalerne til enten small eller large + LFE. Jeg anbefaler small og crossover/frequency til 80 Hz. Blått lys indikerer at suben får signal, så det er godt mulig du allerede har gjort dette.
    Suben spiller da bare signaler opp til rundt 80Hz, så det er dermed ikke sagt at du vil høre allverdens til den ved musikk. Sjekk med en actionfilm. Hører du ikke noe fra suben da er enten innstillingene feil eller det er noe feil på suben. Er det feil på suben, kontakt forhandler.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •