nybegynner spørsmål/bekreftelse om tilkobling av sub... - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 33 av 33
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    ok. da har jeg omsider fått meg tid til å kalibrere systemet litt...

stusser dog på et par ting:

1: i 'speaker set', skal jeg sette front, senter og bakhøyttalere som 'small' eller 'large'? i manualen står det "if your speakers are large, set to large"... hvordan vet jeg om mine høyttalere er large eller small..?

2: skal surround speakers (L & R) være small eller large? antar at de skal være small siden de er små, eller..?

3: hva med 'bass out' da? siden jeg har sub, så skal jeg vel velge "swfr" istedenfor "both"? tredje valg er "front". og hva skal jeg velge på 'swfr phase'? normal eller reverse? ...

4: YPAO tar seg vel av 'SP LEVEL' (speaker level) + 'SP DISTANCE' (speaker distance) justering eller er dette noe jeg må gjøre manuelt..? og de meter-opplysningene er vel fra min sitteplass/sweetspot til receiver og ikke fra høyttaler->høyttaler, sant?

5: det er vel ikke helt riktig at mesteparten av lyden skal komme via senteren, eller..? og igjen så "forsvinner" lyden fra suben. selv da når det er f.eks eksplosjon/risting i selve filmen, så forholder suben seg noe "roligere"/mindre ristende enn hva den gjorde før... men skrur jeg volumet på full guffe, så merker jeg jo litt mer risting/durring. hva kan være 'galt'?

6: kan det stemme at lyden skal være sånn passe/normal høyt når jeg har volumet på -20dB? er det jeg har nå, og det virker ikke som om det er SÅ høyt... men det er vel riktig, antar jeg..

har forøvrig satt crossover til 80hz samt skrudd crossover frequency + output lyd til ca. halve på suben. lyden merkes godt iallefall!

PS: har foreløpig satt opp systemet slik:
    - crossover til 80hz
    - front L + R til SMALL
    - center til SMALL
    - surround speakers L+R til SMALL
    - bass out er satt til BOTH (front + swfr)
    - swfr phase er satt til NRML
    - skrudd volumet + frequency-knappen på suben til ca. halv

tro om jeg har gjort det her riktig nå da...

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av goodiegood
    ok. da har jeg omsider fått meg tid til å kalibrere systemet litt...

stusser dog på et par ting:

1: i 'speaker set', skal jeg sette front, senter og bakhøyttalere som 'small' eller 'large'? i manualen står det "if your speakers are large, set to large"... hvordan vet jeg om mine høyttalere er large eller small..?

2: skal surround speakers (L & R) være small eller large? antar at de skal være small siden de er små, eller..?

3: hva med 'bass out' da? siden jeg har sub, så skal jeg vel velge "swfr" istedenfor "both"? tredje valg er "front". og hva skal jeg velge på 'swfr phase'? normal eller reverse? ...

4: YPAO tar seg vel av 'SP LEVEL' (speaker level) + 'SP DISTANCE' (speaker distance) justering eller er dette noe jeg må gjøre manuelt..? og de meter-opplysningene er vel fra min sitteplass/sweetspot til receiver og ikke fra høyttaler->høyttaler, sant?

5: det er vel ikke helt riktig at mesteparten av lyden skal komme via senteren, eller..? og igjen så "forsvinner" lyden fra suben. selv da når det er f.eks eksplosjon/risting i selve filmen, så forholder suben seg noe "roligere"/mindre ristende enn hva den gjorde før... men skrur jeg volumet på full guffe, så merker jeg jo litt mer risting/durring. hva kan være 'galt'?

6: kan det stemme at lyden skal være sånn passe/normal høyt når jeg har volumet på -20dB? er det jeg har nå, og det virker ikke som om det er SÅ høyt... men det er vel riktig, antar jeg..

har forøvrig satt crossover til 80hz samt skrudd crossover frequency + output lyd til ca. halve på suben. lyden merkes godt iallefall!

PS: har foreløpig satt opp systemet slik:
    - crossover til 80hz
    - front L + R til SMALL
    - center til SMALL
    - surround speakers L+R til SMALL
    - bass out er satt til BOTH (front + swfr)
    - swfr phase er satt til NRML
    - skrudd volumet + frequency-knappen på suben til ca. halv

tro om jeg har gjort det her riktig nå da...
    Det er så lenge siden jeg har hatt receiver at andre må svare her.
    Men alle høyttalere til Small.
    Both skal vel bare brukes hvis man har satt høyttalerne til Large?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vel... jeg har nå satt alle til SMALL samt bass out til swfr og swfr phase til NRML inntil videre.. hehe.

får se om hygen (eller noen andre) treffer å titte innom her, så om han gjør det, så får man nok svar på det, tror jeg.. han bruker iallefall å ha svar på det meste innad receiver, såe.. hehe.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil tro:
    1.
    Alle til small
    2.
    Small
    3.
    Swfr
    4.
    YPAO tar seg av alt
    5.
    Så lenge du ikke har Coax, HDMI eller Optisk fra kilde, vil lyden bli slik i simulatorprogrammene i receiver.
    6.
    Vet ikke.
    Frequency/crossover på sub til fullt.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok... da har jeg omsider fått på plass alt av kabler og sånt. mangler dog bare 2x surroundback høyttalere. jeg har koblet opp alt riktig og sånt, men har et lite problem...

selv om jeg kjører optisk fra både PC'en til receiver, dvd-spiller til receiver og tuner til receiver, så får jeg bare "PCM"-ikon frem på receiveren. jeg har fått frem bedre lyd, selvfølgelig, men jeg ser fremdeles bare "L" og "R" på receiveren... ingen LFE, C eller SL/R er lyst opp, det til tross for at jeg spiller av lyd som har slik dekoding... hva gjør jeg galt, hø?

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bitstream goodiegood...
    Sett DVD spiller til å sende lyd RAW bitstream.(DVD spiller meny)
    (da sender feks DVD spiller DTS som bitstream til reciver som decoder lyden)
    Da vil lamper for kanaler vises og det vil stå feks DTS i display.

Avspiller må ikke stå som PCM fordi Optisk / Coax bare greier å overføre 2.0 stereo som PCM.

ah så nå at det var PC du skrev.
    Anbefalte deg å teste med DVD først (en gang for lenge siden)
    Har du gjort det ? å fått det til ?

Pc må du normalt inn i innstillingene til lyd å velge spdif.
    Blir det problemer kan det være at du trenger å sette spdif i software avspiller.
    I de mest kranglete pc r må man innstalere AC3 filter fordi lydkort ikke vil passthrough lyd

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ah. stemmer. husker det med bitstream nå.. men har et lite problem... jeg kjører forresten coax fra dvd-spiller til receiver. men problemet er at jeg finner ingenting som heter "raw bitstream" i noen instillingsmeny... hmm... har sjekket det meste nå, men finner intet bitstream-valg. hmm.. skal nå se hva jeg finner.. er sikkert en plass. hehe. må bare snoke litt mer.

ja.tester med dvd først.

skal se om jeg finner SPDIF-valg i lydinstillingene på PC'en.. jeg får jo lyd fra pc'en, men kun lys på L og R.

hvordan endrer jeg at avspilleren står som PCM da..? hehe. litt borte her...

EDIT: skal ta å prøve ut det her når jeg kommer hjem over helga. gir beskjed dersom jeg får/ikke får det til.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husker ikke hva DVD spilleren din het.
    Skriv navn/nr så skal jeg se om jeg finner en manual et sted som forklarer innstilling i meny.

Mulig du kan ha valg under digital output som feks heter ALL , PCM , OFF der du velger ALL

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da var jeg hjemme igjen...

men huff... jeg har problem igjen... jeg prøver å kjøre 'speaker configuration' som vist på bildet her, men den lyden som pc'en gir fra seg, høres KUN i fronthøyttalerne... når den lyd-testen går igjennom bakhøyttalerne, sentern og suben, så hører jeg ingenting. er kun lyd på fronthøyttalerne... og jeg har ikke merket av 'dempet' på noen høyttalere i lyd-kontrollpanalet.

på receiveren min nå står det "Neo 6: Cinema", DTS og PCM... og fremdeles så er det kun "L" og "R" som er synlig på receiveren...

hva gjør jeg galt? har jeg kanskje ikke støtte for SPDIF allikevel, eller..? er så forvirret... kan lissom ikke velge bare "SPDIF" på kontrollpanelet heller...

ENDRET: her er forøvrig litt info: se bildet her!

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.elgen.net/lydgeneral.jpg
    Hva står det på speaker configurations (legg inn bilde)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tro du fiunner spdif et sted (kanskje connector settings)
    Har du XP eller Vista

Har du logmein ?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    finner ikkeno SPDIF... hmm...

har XP pro.

har ikke installert logmein, men skal jeg installere det, kanskje?

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •