Lavere volum i den ene høyttaleren

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Newcomer nesJe sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lavere volum i den ene høyttaleren

Venstre fronthøyttaler spiller lavere enn høyre.. Høyttaleren er ikke sprengt, og det har heller ingenting med innstillinger å gjøre.. Jeg har prøvd flere forskjellige kilder uten at det har gitt noen forandring..

Noen som har en formening om hva som er galt ?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    må til med dB måler og justere nivå eller flytte på høytalere

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan står de i rommet, er avstanden lik til midten, hva med vegger på sidene? Mye som kan spille inn.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd å koble om på forsterkeren slik at høyre kanal går til venstre HT og motsatt? Bare for å se at det ikke er noe galt med forsterkeren.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Hoj nevner, plassering kan ha mer å si enn du tror. I stuekinoen min er den ene fronthøyttaleren nær et hjørne men ikke den andre. Dette gjør at lydbildet godt hørbart (og irriterende) drar seg over mot ene siden.
    Jeg har justert v.frontht -2dB for å få igjen balansen i lydbildet.

Men det KAN selvfølgelig være utgangen på forsterkeren, og det KAN jo være en feil i delefilteret på høyttaleren.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Har du prøvd å koble om på forsterkeren slik at høyre kanal går til venstre HT og motsatt? Bare for å se at det ikke er noe galt med forsterkeren.
    Gjorde dette nå og det var ingen forandring.. Den venstre høyttaleren spiller vesentlig høyere enn den andre.. Du hører tydelig at lyden er kraftigere, så det har altså ingenting med rommet eller plasseringen av høyttalerene å gjøre :roll:

Da må det altså være noe med høyttaleren, terminalen på høyttaleren eller bananpluggene som er koblet til terminalen (?)

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du hører tydelig at lyden fra høyttaleren er høyere på den ene siden, ja da kan det godt være rommet\veggen som gjør dette.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Hvis du hører tydelig at lyden fra høyttaleren er høyere på den ene siden, ja da kan det godt være rommet\veggen som gjør dette.
    Hadde jeg bare hørt dette på litt avstand så ville jeg trodd det jeg og, men når jeg nærmest klistrer øret inntil elementene og tydelig hører forskjell på hver høyttaler, så må det være noe annet.. Det er spesielt tydelig å høre når jeg skrur 'balansevolumet' til den ene eller andre siden.. Høyre fronthøyttaler spiller både høyere og klarere :?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nesJe
    Gjorde dette nå og det var ingen forandring.. Den venstre høyttaleren spiller vesentlig høyere enn den andre.. Du hører tydelig at lyden er kraftigere, så det har altså ingenting med rommet eller plasseringen av høyttalerene å gjøre :roll:

Da må det altså være noe med høyttaleren, terminalen på høyttaleren eller bananpluggene som er koblet til terminalen (?)
    Du har prøvd å bytte rundt selv høytalerene også, samt sjekket om fasen er riktig, eventuellt sjekket for løse kobbertråder som kortslutter osv.

Har også enkelte ganger vært plaget med en slik sjevfordeling, på forskjellige annlegg opp gjennom årene. Faktor som hardere vegg flater og ikke symetrisk plassering, feil med DA konverteren i CD spiller, volumkontroll en på forforsterker (skjevest ved lav spilling) ørevoks, trykk i øret på den ene siden, feilkobblet fase på høytalerene osv. allt dette har blitt avdekket med div systematisk feilsøking og testing, der man bytter rundt på delene som testes i hifi anlegget.

En annen ting er å teste høytalerene. disse kan ha feil i delefilter og elementer uten at det nødvendigvis er så lett å sjekke det. Det kommer litt ann på konstruksjonen, antall elementer i samme kasse osv, og et deffekt bass element i felles kasse vil typisk flytte på seg som en slave, og tilsynelatende virke som om den spiller.

Her kan man f.eks ta å teste bass elementene med å bruke et lite batteri 1.5 - 9v på høytaler terminalene uten forsterkeren innkobblet, for å se om de flytter seg slik de skal. det går også ann å måle med et ohmmeter og se om de to høytalerene har avvik og forskjeller.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nesJe
    Hadde jeg bare hørt dette på litt avstand så ville jeg trodd det jeg og, men når jeg nærmest klistrer øret inntil elementene og tydelig hører forskjell på hver høyttaler, så må det være noe annet.. Det er spesielt tydelig å høre når jeg skrur 'balansevolumet' til den ene eller andre siden.. Høyre fronthøyttaler spiller både høyere og klarere :?
    Da kan du nok friskmelde hørsel og rom plassering ja. Er problemet på samme plass med å bytte rundt høytalerkablene, er det mest sansynlig at det er den lavest spillende høytaleren som har feilen.

Flytter problemet seg er den nokk i elektronikken.

Vet ikke hva slags utstyr du bruker her, om det f.eks er en surround reciver som kan ha volumkontroll i tilegg til balangse.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Byttet om på høyttalerkablene nå, og det ble faktisk litt bedre, men kan fortsatt høre forskjell.. Det er en surr. receiver ja (HK 635). For øverig ingen balansekontroll på den..

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje du har ulik lengde på høyttalerkablene? :twisted:

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og kablene sitter godt i terminalen osv?

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kablene er like lange, men nå har jeg jo uansett byttet om på kablene, så det skal vel ikke være problemet.. De sitter også godt i terminalene.. :-| Det er altså garantert ikke receiveren det er noe galt med, og tydeligvis ikke kablene heller.. Hmm :?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da står vi igjen med (hvis du utelukker rommet) høyttalerne eller ørene.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det er umulig for deg å plassere høyttalerene slik at du får nogenlunde lik rom-forsterkning vil jeg anbefale å benytte balansekontrollen til å justere deg inn eller eventuellt å foreta en kalibrering om du har en reciever som støtter dette.

Husk da at du bruker noe mer effekt på den ene høyttaleren, noe du burde ta hensyn til om du spiller veldig høyt.

Active Zcum sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok en mulighet for at det er delefilteret ditt, med mindre øra dine ikke helt er gode

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zcum
    Er nok en mulighet for at det er delefilteret ditt, med mindre øra dine ikke helt er gode
    Hehe, at jeg ikke bruker q-tips hver eneste dag skal nok sies, men hørselen min er nok ganske god :P

Active Zcum sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, da har vi utelukket det meste vill jeg tro, da sitter vi igjen med en synder. og det er høytalleren.

Mulig dårlige terminaler, eller delefilter?

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Du har prøvd å bytte rundt selv høytalerene også
    Prøvde du dette? Dersom det du har da samme problem er det rommet, ellers er det HT.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •