Surround på vei ut - stereo på vei inn. Trenger litt hjelp/veiledning.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer Burley sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Surround på vei ut - stereo på vei inn. Trenger litt hjelp/veiledning.

Heisann!

Skal nå tuppe ut surround anlegget mitt og begynne med stereo istden.

Det jeg da sitter igjen med etter jeg får solgt det jeg ønsker er da: CD spiller, DVD spiller, kabler og event en Marantz sr5400 surround reciever.

Naboen har noen CV VE15F som jeg får nesten kastet etter meg.

Hva trenger jeg da for å dra dem? Tenkte på NAD 372, men er det nok?

Er det sånn at jeg kan koble cd spilleren rett i feks naden jeg nevnte eller må jeg ha en reciever i tillegg?

Mvh
    Kristian Bjørke

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NAD C372 er en integrert forsterker, og da kan du koble CD-spilleren rett inn i denne.

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [offtopic]
    Bare nysgjerrig jeg, hvorfor skal du ..tuppe ut surroundsystemet? Blir det ikke mye kjedeligere å se film?
    [/offtopic]

Har lite erfaring med CV 15", men generelt krever vel disse litt krutt i kabla for å yte sitt beste, men de vil nok uansett yte.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nok og nok.. vil vel tro du syns det er en fin oppgradering..
    men hvis du leter litt brukt og finner en C372 og C272 vil nok det være enda bedre.
    ellers finnes det jo andre alternativer - som Cerwin Vega effekttrinnene.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cyr
    [offtopic]
    Bare nysgjerrig jeg, hvorfor skal du ..tuppe ut surroundsystemet? Blir det ikke mye kjedeligere å se film?
    [/offtopic]

Har lite erfaring med CV 15", men generelt krever vel disse litt krutt i kabla for å yte sitt beste, men de vil nok uansett yte.
    Fordi jeg rett og slett ikke rekker og se film. Kjøpte nye høytalere for ca 2-3 mnd siden til surround anlegget, har kun sett 2 filmer på dem. Har så mye annet rart og styre med hele tiden. :P Døgnet skulle hatt flere timer for min del

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar

Er det noen som kan komme med forslag til forsterker/reciever til høytalerene jeg nevnte i første post.

Jeg vil tro at Nad 372 vil gjøre jobben greit, så kanskje jeg skal få tak i en slik og event spe på med en 272 senere?

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går du for 2-kanals har du ingen behov for receiveren om di ikke velger å beholde den og heller dra cv med et effekttrinn
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Active Lugburz sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt SR5400 sjølv(har den for så vidt endå, driv og tester den i eit bi-amp-eksperiment), det er ein bra musikalsk receiver, så eit bra alternativ ville vere å bruke den som forforsterkar og kjøpe ein effektforsterkar til CV-ane.

Korleis matchen Marantz/CV låter tør eg ikkje uttale meg om, men om eg skal spekulere så kan nok Marantzen sin relativt mjuke lydsignatur oppvege ein del av skarpheita i "bøllehøgtalaren" CV.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå vet jeg ikke hvor god forforsterkeren i den Marantzen er... men jeg vil tro du får et godt løft på forforsterkerdelen også ved å gå for dedikert stereo...

NAD C372 er jo en veldig bra forsterker i den prisklassen... den vil dra høytalerne dine bra.. men du vil merke det på høye volum "når" du får tak i en C272. :-)

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar folkens

Tenker det blir til at jeg kjøper en slik nad når jeg får solgt alt det andre utstyret.
    Kommer ikke til og kjøpe noe før alt er solgt.

Men la oss si at jeg kjøper den nad forsterkeren(372) Den klarer vel og dra de fleste høytalere slik tålig bra?

Et spm til: Jeg sitter fortsatt igjen med litt av "fjortis" syndromet at høy lyd med mye bass er kult. Er det kun CV som kan levere det i den prisklassen? Jeg hører endel på country, "drekkeviser" og noe dunk dunk musikk. Rommet som anlegget står i blir mest brukt til vorspiel, fotball kvelder og litt film(sjelden)

Mvh
    Kristian

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    nå vet jeg ikke hvor god forforsterkeren i den Marantzen er... men jeg vil tro du får et godt løft på forforsterkerdelen også ved å gå for dedikert stereo...

NAD C372 er jo en veldig bra forsterker i den prisklassen... den vil dra høytalerne dine bra.. men du vil merke det på høye volum "når" du får tak i en C272. :-)
    Med CV blir det vel strengt tatt aldri snakk om high-end HiFi heller. Sidan han alt har ein Marantz så kan han heller bruke den som pre og legge mest mulig cash i effekt, sånn tenker no eg.

Men ein dedikert stereoforforsterkar er sjølvsagt det mest ideelle.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er forsåvidt enig med deg... :-) men problemet er at mange recievere i den prisklassen har en forforsterker som er helt råtten... selvom jeg brukte samme effekt på min -> effektdelen i c372 - var det KJEMPEforskjell på snert og trøkk når jeg brukte recieveren sin forforsterker kontra 372 sin... :-)

dette på musikkdelen altså.. recievere i den prisklassen kan være kjempegode på film! :-)

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har eigentleg ikkje nok erfaring med div. forsterkerar til å uttale meg, men Marantzen slo meg som ein veldig bra receiver, også til musikk. Relativt varm lyd, men litt vel tilbakelent i bassen, men dette burde ikkje bli noko problem med CV. Eg brukte den med B&W og det blei aldeles for søvnig.

Men det må seiast at eg har aldri sjølv testa å bruke den som rein pre.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men hvis den er bra nok uten effekttrinn, så er det jo store sjanser for at den funker med effekttrinn også... (hvis ikke matchen blir helt fucka da..)

men aldri hørt Marantz, så vet ikke hva det gjelder de..

jeg hadde først C372 i stereo, før jeg slang meg på hjemmekinobølgen.. kjøpte da T754(hadde fortsatt effektdelen i 372 på front) og var kjempe imponert over filmdelen.. men på musikk mistet det helt futten kontra rent C372-oppsett. så begynte å lete etter pre- og integrerte med prosessor-inngang... før NAD M15 dukket opp ganske så "billig" brukt.. da var det ikke tvil - og GUD hvor fantastisk den er!

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

Håper på og få solgt Marantzen sammen med resten av anlegget

men til en annen sak: Hvem er det utenom Hifiklubben som forhandler nad eller cv i Norge?

Mvh
    Kristian

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burley
    men til en annen sak: Hvem er det utenom Hifiklubben som forhandler nad eller cv i Norge?
    Ingen, så vidt eg veit.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såpass ja :P

Men sitter å grubler litt her.

Har sett meg litt rundt etter brukte CV høytalere. Jeg ser da i hovedsak etter VE serien. Finner svært få av denne. Hva kommer det av? At det er ingen som kjøper det eller at dem som kjøper det syns dem er så bra at dem beholder dem selv over lengre tid?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •