Høyttalere til Abrahamsen v2.0 vs EC Prelude

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høyttalere til Abrahamsen v2.0 vs EC Prelude

Jeg poster dette her, og tar med beskrivelsen fra forsterkere..Hei jeg er på jakt etter nytt utstyr. Har hørt på Abrahamsen og det hørtes veldig bra ut selv i et så dårlig rom som en stor Elkjøp butikk er. Da med Energy høyttalere. Hvordan vil dere sammenligne Abrahamsen v2.0 mot Prelude? De har vel noe av det samme lydbildet? Det jeg er ute etter er et sett som gir en varm lyd hvor detaljene "sitter i margen på en".

Jeg hører mest på akustisk, rolig musikk, med akustiske gitarer og piano som kanskje eneste instrument. Liker også til en viss grad R n´b i roligere former og også innimellom hører på mer rocka. Men er altså først og fremst detaljer i en varm, dynamisk blanding jeg er ute etter her. Jeg er dermed glad i bass som gir mer fylde, men ikke noe Cerwin Vega her Som sammenligning har jeg hørt NAD (for lite detaljer) og Thule (for lyst).

Hvilke høyttalere kan passe disse to forsterkerne? Uansett hvem det ender med bør vel de samme høyttalerne kunne brukes? Ser forøvrig Fidelity gir skryt til Dynabel S2 til Abrahamsen, men er de der mer opptatt av klarhet (som Dali, men jeg synes Dali blir for lyst og kjedelig) enn varme? Vil S2 bli for tam i bunnen til et rom på 15-20 kvm eller holder det? En test jeg leste mente Energy-høyttalerne på Elkjøp ikke er gode nok for Abrahamsen..Prismessig håper jeg å ende på maks 10 lapper nypris, brukt går helt fint og håper å ende på rundt 5 lapper totalt da..Men vil selvsagt vurdere sterkt å gå opp et par lapper om det finnes en "sensasjon" der ute..

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har noen erfaringer/råd her altså? Kom igjen da folkens

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ut ifra din meget gode beskrivelse, burde det være en del som kan gi deg et
    riktig tips på hvilken høyttaler du burde prøve.

Men kanskje du burde nevne hvor høyt ditt budsjett er....

Patos Lyric 402mk2 høres i mine øyne ut som en god match til dine ører.
    En meget habil høyttaler. Mange synes også at EC, Parasound og lignenede er en god match til Patos. En dynamisk høyttaler med en behagelig, detaljert, og varm gjenngivelse. God på akustisk, piano ol. Pluss at den kan rock'e sikkelig nå det trengs. Mange synes at dette er en av de beste budsjet/mellomklasse høyttalerene Patos har laget. Bedre enn 502mk2 i mine ører...

Ellers kan du kanskje se etter noen brukte Sonus faber i så høy prisklasse som mulig ?
    De skal også ha en behagelige og detaljert lydkarakter. Men muligens ikke like god på rock. Man må nok muligens opp på en av de dyrer modellene, for at man skal finne de mest altetende modellene. Trives ofte veldig godt på klassisk musikk ifølge de fleste tester. Men jeg har ingen personlig kjennskap til SF imotsetning til Patos, så ikke ta mine råd som noen fasit.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og takk for svar..

Budsjettet skal ikke overskride 10 lapper, vil nok si 8 er maks. Ser da spesielt etter brukt, da med nypris opp til 15 lapper (som man burde kunne presse ned til 8). Har vært ute av hifi-sirkuset noen år og har dermed dårlig med preferanser på høyttalere, men trodde Patos ble for tung i bunnen (rockehøyttaler), slik at det går ut over klarhet i mellomtonen, at bassen "spiser oppmerksomheten"? Men burde kanskje gi den en sjanse?

Man kan på en måte si at kanskje en høyttaler som spiller bra på klassisk er det jeg er ute etter, men med en litt varmere klang enn de Dali´ene jeg har hørt på..MEN, samtidig liker jeg også rolig R n´b (ingen spesielle artister, men Mariah Carey, og rytmene til Justin Timberlake kan være en sammenligning, og da må man jo ha litt bass uten at det blir kjedelig). Har aldri prøvd stativhøyttalere, men synes dem tar seg bedre ut, og lyder kanskje bedre, og om det blir dårlig med bass kan jeg vel bare slenge på en av de aktive til XTZ eller noe? Eller er jeg i villrede her?

Newcomer JLmorten sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer med noen forslag som kanskje ikke er heilt riktige i forhold til at de er varme i lyden, men med Nevnt elektronikk burde du få hørt litt på de, har en øvre bass område, Mellomtone og Diskant som er heilt magisk, går ikke så sykt dypt, men du du nevner noe om subb......
    Sier bare en ting, få hørt de og bedøm selv

Triangle Comete EX
    Gamme Esprit EX

Tannoy har noen som også skal være sykt bra til din type musikk,men de ligger på 11k nye, og siden de er en helt ny serie så er sjangsen for bruktkjøp liten..

Tannoy Revolution Signature DC6

Tannoy

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for forslag..Kan være verdt å sjekke ut dem..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •