valg av senterhøyttaler (+ surround back høyttalere)... noen forslag?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question valg av senterhøyttaler (+ surround back høyttalere)... noen forslag?

etter å ha fått et par gode forslag fra hjelpsomme jakv, så har jeg nå landet på det punktet hvor jeg ikke vet hva jeg skal gå. trenger på en måte bekreftelse fra dere om hva jeg skal gå for. jeg leser nå på siste Hjemmekino at de anbefaler Focal CC700V, Monitor Audio RS og JBL ES25C om en skal gå for senterhøyttaler. jakv har anbefalt meg Infinity Beta C360 og Yamaha NS-C444 som man kan få til en meget god pris (har ikke det voldsomme budsjettet å forholde meg til, såe...) da står jeg med 4 valgmuligheter. obs: Infinity Beta C360 er bruktvare (vært i bruk 2.5 år) imens de andre kan man få helt nye... Monitor og Focal sentern virker for dyr (ca. 3000) imens Infinity Beta C360 kan man få for 1250,- ... NS-C444 får man jo for ca. 1100,- imens JBL sentern kan man få for 2000,-

hvilken av de er det jeg bør satse på? hvilken senter tror dere kan matche best til mitt lille hjemmekino? kan nevne at jeg har disse høyttalerne + receiver:

receiver: yamaha rx-v663
    front: dali 909
    surround: dali ss5
    sub: xtz 99 W12

så ja, bare kom med forslag... har lenge vurdert å gå for Infinity-sentern etter anbefalinger her og der, så jeg lener foreløpig mot det... hva syns dere?

også en annen ting... skal også skaffe meg surround back høyttalere. er Dali R1000 et godt valg der, kanskje?

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du kommer over en Dali suite c0.8 så er dette en kanonsenter som også går bra sammen med 909. Denne koster 4K ny, men bruktprsien ligger på ca 2,5K.

Om du ikke må hja vegghengte surround back høytalere, så kan Patos basic 110 være et alternativ. Ligger på ca 850,- + frakt.

Patos - med fokus på lyd: Basic 110

MEETER / PATOS Basic 110 bookshelf speaker, Black

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fordel med fronter og center i samme mærke og serie for mest mulig ballanse i klangen mellom de

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmmm - det er vel flere enn meg herinne som ikke har det, harman/kardon, og som er fornøyd med både klang og balanse - men nok om det

surround: jeg mener nå at bakhøytttalere ikke har annen oppgave enn å "lage" romklang og noen lydeffekter - og at de derfor ikke har så store krav til element/delefilter/oppbygning - jeg vil tro at utseende og plasseringsmuligheter (oppheng) har mere å si på slike høyttalere.
    Bruk noe billig, ala det Mori foreslår.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å få skikkelig surroundlyd er ikke alltid like lett.
    Jeg fikk det ikke før jeg byttet til omnipolare surroundhøyttalere. Grunnen til dette er at min sweetspot er nesten helt inntil bakveggen. Jeg har ikke muligheten til å ha surroundhøyttalere på sideveggene, så da er det kun bakveggen igjen som altså er ca 40-50 cm unna. Men vanlige direktestrålende(?) bakhøyttalere synes lyden forsvant og ga lite effekt. Det var også et problem med at jeg har en sidevegg til høyre, noe som forsterket lyden i høyre bak/surroundhøyttalere og gjorde det vanskelig å få rette "lydveggen" siden man tydelig hørte hvor lyden kom fra. Veldig enkelt å pinpointe høyttalerne, altså.
    Da jeg fikk de omnipolare Mirage Omnisat V2 i hus forandret dette seg betraktelig. Lyden sprees 360 grader og skaper et mere diffust lydbilde der høyttalerne forsvinner mere. Surroundlyden er nå langt mere troverdig.

Sitter man nærme bakveggen og har høyttalerne plassert der, anbefaler jeg å gå fir omni- eller bipolare bakhøyttalere.

Omnipolare:

Mirage Speakers
    Mirage Speakers

Bipolare:

How To Understand Dipolar and Bipolar Speakers | eHow.com

Når det gjelder senterhøyttaleren så er det viktigste for meg å ha relativt realistisk lyd i dialogene og eksplosjoner. Jeg har altså gått for en av de største sentehøyttalerne jeg kunne finne innenfor mitt budsjett. Denne senterhøyttaleren har også bånddiskant slik som fronthøyttalerne, men litt annerledes klangkarakter uten at det plager meg noe.

For andre er kanskje klangbalansen viktigere og da foretrekker en høyttaler fra samme produsent/serie. Du burde få testet litt, synes jeg. Slik at du selv kan finne ut hva som er viktigst for deg.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for forslagene, allesammen! har allikevel bestemt meg for å gå for den Infinity-senteren også får jeg ta surround-back høyttalerne siden. de må nok dessverre være tilgjengelig for opphenging da det er minimalt med plass i filmrommet: bare se her... - så ja, kommer nok til gå for surroundback som kan monteres på veggen.

de omni- og bipolare høyttalerne så noe dyre ut, men om de er det, er vel en annen sak... heh.

forresten... bildet av den omnipolare ovenfor... er det en senterhøyttaler da, eller..? finner ikke noe pris på den jeg.

Mori, den Dali suit C.08 var ikke bare bare å finne, nei... så da er det vel igrunnen ingen flere aktuelle alternativer enn de jeg nevnte i første post...

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av goodiegood
    takker for forslagene, allesammen! har allikevel bestemt meg for å gå for den Infinity-senteren også får jeg ta surround-back høyttalerne siden. de må nok dessverre være tilgjengelig for opphenging da det er minimalt med plass i filmrommet: bare se her... - så ja, kommer nok til gå for surroundback som kan monteres på veggen.

de omni- og bipolare høyttalerne så noe dyre ut, men om de er det, er vel en annen sak... heh.

forresten... bildet av den omnipolare ovenfor... er det en senterhøyttaler da, eller..? finner ikke noe pris på den jeg.

Mori, den Dali suit C.08 var ikke bare bare å finne, nei... så da er det vel igrunnen ingen flere aktuelle alternativer enn de jeg nevnte i første post...
    Mirage omnipolare koster fra 1000 Pr. stk og oppover.
    Bipolare koster vel omtrent fra samme og oppover til bra dyrt.
    Infinity-senteren blir sikkert bra, mener å ha lest positivt om den.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja. tror at jeg vil bli meget fornøyd med den selv, såe... har sett flere gode ord om den, så det blir jo bra, vil jeg tro.

skal ta de omnipolare til vurdering når jeg skal gå til anskaffelse av surround-back da!

takker for rådene og innspill!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da har jeg fått alt det andre på plass, men mangler jo surround-back høyttalere samt kabler, men kabler er nå på vei uansett, såe... det jeg nå sitter å lurer på er hvordan jeg skal ta å plassere de omnipolare eller bipolare høyttalerne dersom jeg skulle kjøpe de (og jeg føler meg sikker på at jeg vil kjøpe meg en av de etter AW's anbefalinger og synspunkter, men hvilken av de jeg skal gå for, er jeg fremdeles litt usikker på)... hvis man ser på rommet mitt, så er det ikke så allverdens med plass der; se bare på det her bildet... så jeg lurer på hvordan jeg skal ta å plassere de surround-back høyttalerne når jeg evt. får de på plass..? har dere noen forslag, kanskje?

tar forresten også i mot noen forslag på hvordan jeg skal ta å isolere rommet mitt i og med at jeg har så harde veggplater...

ps: ja jeg vet at rommet ser rotete ut... heh. men men, det er bare oppbyggningsfasen som er rotete. hehe.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da har jeg fått alt det andre på plass, men mangler jo surround-back høyttalere samt kabler, men kabler er nå på vei uansett, såe... det jeg nå sitter å lurer på er hvordan jeg skal ta å plassere de omnipolare eller bipolare høyttalerne dersom jeg skulle kjøpe de (og jeg føler meg sikker på at jeg vil kjøpe meg en av de etter AW's anbefalinger og synspunkter, men hvilken av de jeg skal gå for, er jeg fremdeles litt usikker på)... hvis man ser på rommet mitt, så er det ikke så allverdens med plass der; se bare på det her bildet... så jeg lurer på hvordan jeg skal ta å plassere de surround-back høyttalerne når jeg evt. får de på plass..? har dere noen forslag, kanskje?

tar forresten også i mot noen forslag på hvordan jeg skal ta å isolere rommet mitt i og med at jeg har så harde veggplater...

ps: ja jeg vet at rommet ser rotete ut... heh. men men, det er bare oppbyggningsfasen som er rotete. hehe.
    Hvor mange bakhøyttalere skal du ha? 2, 3 eller 4?
    Hvis 2:
    Jeg ville plassert omtrent som de du har på bildet.
    Hvis 3:
    Som de du har på bildet , pluss en i midten bak.
    Hvis 4:
    Som f.eks Whitedmon har gjort:

Home Theater Speaker Placment - How to Setup a Home Theater System
    5.1:

6.1:

7.1:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg skal kjøre med 4 stk, ja..

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Surround back (left + right)
    Vanskelig er det å få riktig lyd på rett sted for mange.
    (film lyd i ulike surround codec er innspilt/laget for å avspilles på riktig sted til riktig tid , feks 360 grader helikopter lyd)

Det er ingen regel på høytalerplassering men skal man få lyden som er tiltenkt bør man sette de ca der de bør for å gjengi den lyden som er laget for hver kanal.

Du har lite rom , harde vegger , kort avstand fra sweetspot til veggen bak der surround bak høytalerene skal være.

Høytalere som er laget med tanke på rette vinklinger osv er feks Dali r1000 , r0.7 og r0.8
    Det er sikkert flere typer også.
    (passer godt til 5.1 , 6.1 Dolby Digital /DTS og 7.1 HD lyd codec)

I et lite rom (smalt)vil jeg ikke anbefale at Surround left + right og surround back left + right er høyere en ca 170 cm over gulvet (eller 40 - 60 cm over hodet ditt når du sitter)

Høtalere til film lyd bør etter min mening være rettningsbestemt mot sweetspot så ikke lyd blir på aveie å skaper elendig lyd.
    (som å skyte med hagle i en stålkontainer der kulene vandrer rundt om kring)

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Høtalere til film lyd bør etter min mening være rettningsbestemt mot sweetspot så ikke lyd blir på aveie å skaper elendig lyd.
    (som å skyte med hagle i en stålkontainer der kulene vandrer rundt om kring)
    Der har vi forskjellig smak, for det fungerte ikke hos meg.
    Jeg syntes det rett og slett ødela med lyd fra bakhøyttalere som man så tydelig kan høre hvor komme fra. Det er sikkert noe annet når man har fire bakhøyttalere, men med bare to bakhøyttalere fungerte det absolutt best for meg med høyttalere som sprer lyden (omnipolare, bipolare etc), spesielt siden jeg sitter så nærme bakveggen.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AndreWerdenskrieg
    Med 2 bak høytalere mener du vel

€------sveetspot-----€ som vist på bilde du postet (5.1) fra 90 -> 110 grader

å ikke at de er plassert bak som mange gjør

-------sweetspot------

___€____________€___

og 4 bakhøytalere mener du som vist på 7.1 bilde du postet.
    Surround left + right
    Surround back left + right

Nå er det først ved full 7.1 lyd (enkelte HD lydspor) man først får utnyttet å da få fordel ved retningsbestemt lyd da dette er 8 sepparate lydkanaler med ulikt lydbilde.
    (egene lydkanaler fra plate til hver av surround bak høytalerene)

Til musikk er ikke fullt så retningsbestemt lyd bra etter min mening (har selv justerbare veggfester for endringer av høytaler stillinger)

Retningsbestemt er for noen ikke noe de tenker over men lydene man hører i et surroundoppsett skal gjengi de faktiske lydene selv om man kun ser hva som skjer på skjermen.
    (Det er jo slik vi hører 360 grader med lydinntrykk også fra alle lyder vi ommgås i hverdagen)
    Rettningsbestemt lyd med høytaler er ikke som laserstråle for spredningsfelt vil hver høytaler ha.

Om du ser på film å hører alle lydene i 7.1 høytalerene så skal du kunne finne igjen alle ting/gjenstander/mennesker osv på samme plass du hørte dem ut fra lydene i høytalerene om filmkameraet foretar en 360 graders rundtur.

Om det ikke er så viktig hvor lydene kommer fra så er jo jobben med all lydarbeide på en film unødvendig å ekte surround bortkastet.
    (da trenger man kun 2.0 lyd som blir mixet til flerkanalslyd)

Siden full 7.1 lyd kom er også faktisk gjengivelse og inntrykk fra sweetspot like viktig bakover (fra hvor) som med lyden som kommer forfra (fra hvor)

Man bør teste selv for å finne ut hva man har av muligheter å hva man liker.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke mulighet for å plassere bakhøyttalere på sidevegg (har kun én sidevegg) så høyttalerne er plassert på bakvegg. Mitt oppsett er nesten identisk med dette:

Jeg bruker aldri bakhøyttalerne til musikk. Jeg testet mittt 5.1-oppsett med forskjellige høyttalere i de fleste vinkler og plasseringer, men ingenting kunne måle seg med de omnipolare Miragene. De skaper et realistisk 3D-aktig lydbilde og bakhøyttalerne "forsvinner". Med "vanlige høyttalere var lyden alt for flat og lett å pinpointe, ergo man mistet realismen i filmene.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg blir å bruke annlegget mitt til en god del musikk da.. men det gjør ikke meg noe da.

en annen ting jeg lurer på vedrørende oppsett av bakhøyttalerne i rommet mitt:

hvis dere ser på rommet mitt engang til; se bildet her.. så ser dere den svarte stolen.. det er den jeg sitter på når vi vanligvis ser på film. hvilket betyr at det er en viss avstand fra veggen til min sittespot. det betyr vel også at jeg kan plassere f.eks R1000/Omnipolare litt lenger fremover (så at de blir mer riktig i forhold til sittepunktet mitt) også ta å flytte de svarte (som er på bildet) så at de peker fra bakveggen å mot tv'en istedenfor mot hverandre slik de gjør nå. så at vinklingen blir riktig, mener jeg.. høres det greit ut, eller? er dog 1 lite problem igjen; vinduet mitt blokkerer for de kommende bakhøyttalerne mine. tro om man kan ta å VRI de R1000/Omnipolare slik at jeg kan plassere de slik som de svarte på bildet også bare vri de mot tv'en... hmm...

hva mener dere om plasseringen av høyttalerne? ja... rommet mitt har ganske så harde veggplater samt at rommet er veldig lite, men det ser dere jo...

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg blir å bruke annlegget mitt til en god del musikk da.. men det gjør ikke meg noe da.

en annen ting jeg lurer på vedrørende oppsett av bakhøyttalerne i rommet mitt:

hvis dere ser på rommet mitt engang til; se bildet her.. så ser dere den svarte stolen.. det er den jeg sitter på når vi vanligvis ser på film. hvilket betyr at det er en viss avstand fra veggen til min sittespot. det betyr vel også at jeg kan plassere f.eks R1000/Omnipolare litt lenger fremover (så at de blir mer riktig i forhold til sittepunktet mitt) også ta å flytte de svarte (som er på bildet) så at de peker fra bakveggen å mot tv'en istedenfor mot hverandre slik de gjør nå. så at vinklingen blir riktig, mener jeg.. høres det greit ut, eller? er dog 1 lite problem igjen; vinduet mitt blokkerer for de kommende bakhøyttalerne mine. tro om man kan ta å VRI de R1000/Omnipolare slik at jeg kan plassere de slik som de svarte på bildet også bare vri de mot tv'en... hmm...

hva mener dere om plasseringen av høyttalerne? ja... rommet mitt har ganske så harde veggplater samt at rommet er veldig lite, men det ser dere jo...
    Jeg synes du tenker rett. Omnipolare höyttalere litt lengre frem, samt de svarte höyttalerne på bakveggen pekende mot TV. Jeg ville hengt de helt opp ved taket siden du da kan plassere de litt mot senter av veggen slik som vist her:

Hvis det er Mirage du vurderer å kjöpe, så kan de vinkles.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke helt for høytalere som skal gi 3D lyd når det er satt opp som et surround oppsett med dagens lydvalg å separate lydkanaler som ligger i lydspor.
    3D lyd var noe man fant opp rundt 1990 som en mulighet til oppfattelse av lyd i flere en to punkter.
    Nå har man fått spesifisert lyd pr kanal med årene å ser ikke helt positivt med å blande rettningsbestemte høytalere med 3D høytalere.
    Noe av 3D effektens mål er at man med 2 høytalere får et lydbilde der man oppfatter lyden kan komme forfra , bakfra , fra sidene , høyt oppe , langt nede (kort sagt 360 graders lyd fra 2 høytalere)
    Dette blir en form for virutuell surround der også vegger brukes som videresending av lyd (jo større rom jo større tidforskyvelse i lyden)
    Harde vegger vil jo også hjelpe lyden frem så 3D effekten forsterkes.
    Med slik virituell 3D surround kan man også få "crossover" som for meg er en utenkelig situasjon men som andre kanskje mener er ok (at man feks får lyden fra høyre surround inn i venstre øre ? forvirrende) (selvfølgelig uten å snu hodet 180 grader)

At man med 5.1 kan få en bedre helhets lydfølelse med 3D surround left + right kan jeg på en måte skjønne da da man ved 5.1 egentlig har et stort ommeråde bak seg som ikke er fylt opp med lyd /kilder til lyd.

Den døde lydsonen bak ble med tiden fyllt opp med lyd da man fikk recivere med 6.1 og 7.1 utganger istedenfor bare 5.1.(selvfølgelig kople til høytalerene også)
    Denne 6.1 , 7.1 lyden fikk etterhvert lyd spesifisert for bak kanal/kanaler å som med den nye HD lyden har veldig bra dekning for lyden bakfra.
    Best der surround back har ulike lydspor for hver høytaler som med full 7.1 lyd , 8 helt ulike separate lydspor som skal på best mulig måte dekke en 360 graders lydfølelse.

Lyd som gir lyd i flere høytalere en 5.1

DTS ES 6.1 discrete (true 6.1)(bitstrømmen inneholder en ekstra diskret surround-back-kanal)
    5.1 oppsett med 1 ekstra bakhøytaler.
    ved 7.1 oppsett kan enkelte utgivelser i DTS ES 6.1 discrete ha ekstra lydinformasjon så man ikke får eksakt samme lydbilde ut fra begge surround back høytalerene men ulike lydeffekter fra hver av høytalerene.

Dolby Digital EX er 5.1 der en ekstra bakkanal blir matrixed så man får 6.1

Dolby ThrueHD (max 6.1) , DTS HD (max 7.1) , DTS HD MA (max 7.1) eller PCM lydspor opptil 8 kanaler.

Som man ser mangler et 5.1 lydbilde dekkning bak

Noe som forbedres med bruk av bakhøytaler (ofte kalt center surround eller center back)

Til det mest ultimate 7.1 man får ut av dagens lydmuligheter ved feks HD lyd

Du har også et smalt rom (max 2,5 meter) som gjør at å plassere høytalere helt opp mot taket kanskje nærmest vil høres ut som et vepsebol over hodet ditt.

Uansett er aldri surround left , right - surround center back eller surround back left , right ment som høytalere montert på veggen oppunder taket til surrounformater med codec å lyd som er laget til film.
    Til musikk spiller det liten rolle - SACD , DVDA , DTS CD , DVD Video konsert eller surround mix der 2.0 lyd gjøres om til surround men til film blir lydkildene unormalt høyt oppe å hører du feks en som spar jord i høyre surroundhøytaler men lyden kommer ovenfra taket er det helt missvisende.

Jeg ser jo begrensninger / problem ut fra hva jeg ville anbefalt (pga vinduet)

men kjøper du høytalere som du er anbefalt av AndreWerdenskrieg så ville jeg beholdt surround left + right høytalerene du har som nå (flytte dem litt nermere tv (90 grader ut fra stol) å brukt de nye som bakhøytalere.
    Mye fordi du må nesten sette dem oppunder taket pga vindu å fordi de minst viktige lydene kommer fra surround back (de er viktige for 360 graders følelse men de har ikke fult så mye separate effekter i lydkanalene - kun ved full HD lyd i 7.1) + om 3D lyd surrer bak der så blir ikke lyd oppfattelsen helt forvirrende.

Ville også vinklet dette etter "min mening" men det kan du jo teste

Jeg er imot at ekte surround skal ødelegges av høytalere med virutuell surround for da faller meningen med ekte bort.
    Jeg er heller ingen virituel surround eller real time surround tilhenger da dette er å gjøre 2.0 lyd om til surround.
    (har man ikke mere en stereo å vil fiffe opp til 3D lyd eller fake surround så får de som liker slik lyd gjøre det)
    Har man ekte surround så mener jeg den bør nytes slik den er laget å med dagens 6.1 eller 7.1 høytalere kan full 360 graders lyd nytes med rettningsbestemte høytalere.

At mange ikke tenker som meg eller har de samme meningene er helt ok.
    Det er ikke så lenge vi har hatt lydformater som er spesifisert til de 180 gradene bak ryggen men siden de nå er kommet å med ofte veldig bra kvalitet å lydbilde bør man også tenke lyd bak og hvordan for å utnytte mulighetene.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt innlegg, Hygen.
    Jeg har ingen problemer med å se at du virkelig har satt deg inn i dette.

Grunnen til min anbefaling av omnipolare, bipolare eller dipolare-høyttalere er den lille avstanden fra sweetspot til høyttalerne og begrensningene det medfører.
    Jeg mener at surroundlyden skal være litt diffus.
    Har man et større rom slik at man får lengre avstand til høyttalerne vil vel lyden bli mere diffus enn hvis de står helt inntil?

I mitt tilfelle sto høyttalerne så nærme meg at lyden ble pinlig lett å pinpointe, ergo jeg mistet romfølelse, innlevelse og effekter.
    Jeg testet også ut å ha bakhøyttalerne 90 grader ut fra sweetspot og i samme høyde som frontene, men høyttalerne ble altfor nærme til at det ga noe akseptabel effekt og realisme. Mirage-høyttalerne fungerer langt bedre hos meg. Jeg kunne selvsagt forbedret dette med 6.1 eller 7.1, men jeg har ikke plass til høytalerne, så oppsettet må begrenses til 5.1. Surroundlyden med Mirage er såpass bra, realistisk og har såpass dybde at i f.eks StarWars - Revenge Of The Sith er det en scene der en liten robot (eller noe lignende) blir skutt av vingen på en X-fighter og jeg kan følge lyden fra denne roboten helt fra TV-en til forbi meg på venstre side. Det er det jeg mener med 3d-aktig lyd. I scenen fra The Grimm Brothers der heksen brøler/hyler bak oppe i fra tårnet, kommer også stemmen tydelig bak meg, noe jeg ikke fikk skikkelig til før.
    Hos meg gjorde disse høyttalerne nesten underverker, noe jeg virkelig satte pris på etter tre-fire år med middelmådig surroundlyd.

Jeg skjønner selvsagt at dette ikke er optimalt, men det klart beste jeg har fått til i mitt rom.
    De illustrasjonene du la frem er selvsagt det optimale, men ikke alle oss sitter med slike rom og muligheter. Mange av oss sitter med hjemmekinoen i stua eller på gutterommet og da må man ta i bruk de midler som fungerer best.

Det er jo dermed ikke sagt at akkurat mine anbefalinger vil fungere best, for jeg vet jo ikke hvordan dette vil fungere i goodiegoods rom. Jeg kan bare gå ut fra bildet hans og mine egne erfaringer og antagelser med veggene så nærme sweetspot.

edit:
    Jeg vil påpeke at hverken mine innlegg eller omnipolare høyttalere har noe med virituell suround å gjøre. Høyttalerne sprer lyden 360 grader og skaper et større lydbilde enn en vanlig tradisjonell høyttaler.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir liten avstand på lite rom ja.
    Jeg har vært surroundgal i flere år (den ekte surround) å derfor kanskje ekstra engasjert. (+ alle poster og pm til goodiegood ) fra han startet med sin gamle rene 5.1 reciveren til sin oppgradering.

Jeg har aldri selv testet surround med så få kvadratmeter men endel av den direkte lyden (pinpointe) kan vel kunne bli ganske bra ved god kallibrering.
    Jeg testet også ut å ha bakhøyttalerne 90 grader ut fra sweetspot og i samme høyde som frontene
    Det kommer jo ann på hvor høyt frontene dine sto da.
    Anbefalt høyde på surround left + right er vel ca 50 - 60 cm høyere en ørene dine når du sitter (blir vel kanskje 160 - 170 cm over gulvet)
    Klart kommer de lavere en det blir det veldig direkte med kort avstand.

Siden du har en vegg bak deg så har man mulighet med litt andeledes 7.1 oppsett (da skal sorround left + right ganske høyt opp fra gulvet )
    Har man en liten plass bakover skal det kunne gå
    (ikke ultimat spredining som standard 7.1 men alikevel bedre en 5.1)

men
    omnipolare som er nevnt har jeg ikke erfaring med på få kvadratmeter så kanskje det ikke er så dumt
    (om man føler for endring av lyd etter oppsett du har nevnt er det jo bare å bytte plass på surround og surround back høytalerene for å teste om det blir bedre)

Folk bor jo forskjellig , ulik sans for lyd , mange ulike høytalere å varianter + ingen direkte formening som sier sånn skal det være men bare anbefalinger.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •