Vil jeg få mye bedre lyd med kun nye fronthøytalere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Active sjefern sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vil jeg få mye bedre lyd med kun nye fronthøytalere?

Heisann.

Jeg går litt rundt i den tro at jeg har et ganske "balansert" anlegg. Jeg har en effektforsterker "TacT SDA2175 2x200W", en reciver "Denon AVR 3806", og et par "B&W 603 S3". Dere kan se resten her om dere ønsker: AVforum.no - sjefern's hjemmekino

Jeg har ikke lyst til å kjøpe nye høytalere for bare å finne ut at forsterkeren min ikke klarer å drive de sikkerlig. Jeg hadde nemlig en aha-opplevelse når jeg fikk min Tact tidligere. "Er det sånn høytalerne mine egenstlig skal låte" tenkte jeg.

Så er det noen høytalere jeg kan kjøpe og få et sikkerlig løft i lydbildet uten å endre noen annet? Hva slags prisklasse må jeg eventuellt opp i? Eller bør jeg være fornøyd med oppsettet jeg har nå?

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er umulig å avgjøre for noen andre enn deg. Ingen andre enn deg kan stå inne for dine subjektive opplevelser.

Kan du ikke heller nevne noe av hva du føler du savner i dag og i hvilken retning du ønsker å dreie lyden? Du nevner ikke noen øvre grense for ditt budsjett og ikke hvorvidt design og størrelse har noen betydning. Om ikke så anbefaler en fire-fem stukker det de har selv og lar tråden din ligge død etter det..

Sitat Opprinnelig postet av sjefern
    Jeg har ikke lyst til å kjøpe nye høytalere for bare å finne ut at forsterkeren min ikke klarer å drive de sikkerlig.
    Jeg vil ikke anbefale noen å kjøpe utstyr uhørt. Sørg for å låne med deg de aktuelle kandidatene hjem og test de med ditt utstyr i ditt rom - det er den eneste sikre pekepinn du får på hvordan det vil låte hos deg.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei hei. Takk for svar. Jeg nevnte ingen øvre grenser, fordi jeg ikkke visste om det var noen høytalere som låter bedre enn B&W 603 koblet til effektforsterkeren min.

For allt jeg vet er dette den "perfekte match" om du skjønner hva jeg mener.

Men jeg kan jo snakke litt om lydbildet. Syntes kanskje det mangler litt "fylde"? Jeg guffet opp AC/DC LIVE her om dagen, og selv om det låter tøft, føler jeg ikke at jeg ER på konserten. Syntes det er vanskelig å si noe om hva som mangler.

Størrelse har ikke så veldig mye å si. Men de må jo passe inn i stuen slik jeg har den i dag. Er jo begrenset med plass. Høytalerne må ikke være mye bredere enn B&W 603, men de kan godt være litt større.

Jeg kan gjerne kjøpe brukt. Har ikke så veldig lyst til å betale mye mere enn 10.000, men om det er en høytaler som koster mere og passer mitt annlegg perfekt er det selvfølgelig muligheter for kjøp.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At det mangler litt "fylde" er vel nettopp det som er litt av "ulempen"(ikke alle mener det...) med Tact/Lyngdorf.
    Tror ikke høytalerbytte gjør noe spesielt med det.
    Hørt Lyngdorf på B&W og Dali fra 10.000 til 50.000 og alt låter litt "kjedelig"(selvom det jo ikke er kjedelig).
    Mens samme høytalere på f.eks NAD M3 er noe helt annet hva "fylde" gjelder.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Ikke si det da Jeg ble så imponert når jeg fikk høre på Tact/Lyngdorfen i forhold til min Denon 3806. Det var jo 10X bedre lyd! Men sier du at jeg har valgt feil effekttrinn alikevel da?

Newcomer preje sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    249
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mulig jeg "tråkker i det nå", men jeg ville ha byttet ut Denon'en din. Jeg husker jeg var og hørte på Denon 3805, og ble dessverre ikke overbevist. Jeg har vanskelig for å tro at 3806 er så mye bedre. Test ut en ren stereokombinasjon i stedet for surroundreceiver, der tror jeg du vil finne lydbildet ditt

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Ikke si det da Jeg ble så imponert når jeg fikk høre på Tact/Lyngdorfen i forhold til min Denon 3806. Det var jo 10X bedre lyd! Men sier du at jeg har valgt feil effekttrinn alikevel da?
    Det er jo knallbra lyd. Ikke misforstå.
    Men jeg syns personlig det mangler litt av den futten jeg syns er kul på musikk. Flere andre jeg kjenner som også mener det. MEN... Hvis du liker lyden, så er det jo ett fett hva jeg og alle andre i heeeele verden mener. :-)

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes Lyngdorfen låter kjempebra på B&W! Den har en ekstremt bra klang. Synes B&W og lyndorf går svært godt overens.

Newcomer Ammatør sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Noen tanker om B&W 603 S 3

Hei hei. Takk for svar. Jeg nevnte ingen øvre grenser, fordi jeg ikkke visste om det var noen høytalere som låter bedre enn B&W 603 koblet til effektforsterkeren min.

For allt jeg vet er dette den "perfekte match" om du skjønner hva jeg mener.

Men jeg kan jo snakke litt om lydbildet. Syntes kanskje det mangler litt "fylde"? Jeg guffet opp AC/DC LIVE her om dagen, og selv om det låter tøft, føler jeg ikke at jeg ER på konserten. Syntes det er vanskelig å si noe om hva som mangler.

Størrelse har ikke så veldig mye å si. Men de må jo passe inn i stuen slik jeg har den i dag. Er jo begrenset med plass. Høytalerne må ikke være mye bredere enn B&W 603, men de kan godt være litt større.

Jeg kan gjerne kjøpe brukt. Har ikke så veldig lyst til å betale mye mere enn 10.000, men om det er en høytaler som koster mere og passer mitt annlegg perfekt er det selvfølgelig muligheter for kjøp.
    Jeg har tideligere hatt samme høytalere og forsterker, men jeg kjørte med MA Oberon 6.1 som effekter på front høytalerene og senter, byttet ut B&W til Klipsch og jeg føler en mye mere ikke tilslørt lyd og mere tilstedeverelse eller som du selv sier "ER på konserten", følelse, kansje RF 63 ville fungere bra, men for all del ikke lytt til Klipsch høytalere som ikke er godt innspilt.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    Det er jo knallbra lyd. Ikke misforstå.
    Men jeg syns personlig det mangler litt av den futten jeg syns er kul på musikk. Flere andre jeg kjenner som også mener det. MEN... Hvis du liker lyden, så er det jo ett fett hva jeg og alle andre i heeeele verden mener. :-)

Ja jeg kan jo forstå hva du mener. Men jeg tenkte jo at det muligens var høytaleren som var litt kjedelig i lyden. Tact-effekten bør jo dra de ganske bra med sine 2x200?

Men med andre ord sier du at jeg ikke vil få noe spesielt bedre lyd om jeg kjøper nye fronter? Jeg bør bare beholde det jeg har?

Sitat Opprinnelig postet av ammatør
    Jeg har tideligere hatt samme høytalere og forsterker, men jeg kjørte med MA Oberon 6.1 som effekter på front høytalerene og senter, byttet ut B&W til Klipsch og jeg føler en mye mere ikke tilslørt lyd og mere tilstedeverelse eller som du selv sier "ER på konserten", følelse, kansje RF 63 ville fungere bra, men for all del ikke lytt til Klipsch høytalere som ikke er godt innspilt.
    Så du mener RF63 er et betraktelig løft til samme forsterker i forhold til min B&W 603? Kanskje jeg skulle prøve å få de til en prøvelytting en dag

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja, tja, mjaa... Kan jo hende det er så lite som skal til for at nettopp du blir fornøyd - så det skader jo ikke å ta med deg forsterkeren din rundt omkring og teste forskjellige høytalere! :-)

Newcomer Dogge sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde for en tid tilbake de samme høyttalerene som deg, først i hjemmekinooppsett, og deretter med diverse tokanalere.
    Mitt inntrykk var at de var noe keitete å plassere, da de etter mine ører fungerte best minimum en meter fra veggen, og LANGT vekk fra hjørnene.
    De hadde en tendens til å ikke slippe taket helt før man skrudde opp en hel del.
    Det var som om de bare ville spille rart på lave volum.
    På høyere lydtrykk manglet likevel, som du sier, det lille ekstra.
    Hos deg så ser det ut for at du kanskje sliter litt med plasseringen, og da var mine erfaringer at det var bedre å sette inn proppene i ryggen på dem, enn å sette dem for tett til vegger og hjørner.
    På tregulvet mitt viste de seg også å låte noe bedre med dempeføtter enn med spikes. (Kan nok også ha med rommet å gjøre.)
    Om du har planer om å bytte dem ut, så ville jeg nok av plasserings-hensyn i ditt tilfelle sett meg rundt etter et høyttalerpar med enten bassport foran, eller med lukket kabinett.
    Dette er selvsagt bare synsing fra min side, men etter noen år med samme høyttalerene så har jeg fått prøvd ut en hel del med dem.
    Det ER gode høyttalere du har, og det kan nok koste litt å "banke" dem, men jeg håper du finner frem til en god løsning.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet er vel: hva er du ute etter?
    DM693 er jo en helt grei høyttaler og hvis budsjettet ditt for å bytte ut er maks 10.000,- kan jeg ikke se at du vil få den helt store gevinsten.
    Hva med å begynne å dra på demo runder for så å gjøre deg opp en mening om hva du vil ha og hva du savner i dagens anlegg for så å evt. ta en avgjørelse eller begynne å spare opp?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Spørsmålet er vel: hva er du ute etter?
    DM693 er jo en helt grei høyttaler og hvis budsjettet ditt for å bytte ut er maks 10.000,- kan jeg ikke se at du vil få den helt store gevinsten.
    Nja. Jeg tenkte jo på muligens brukte høytalere da. Det bør jo være mulig å finne en del der ute som ihvertfall kostet dobbelt så mye som mine gamle 603 s3. Men som sagt så er jeg alikevel usikker på om de vil låte bra på Tacten

Sitat Opprinnelig postet av Dogge
    Det ER gode høyttalere du har, og det kan nok koste litt å "banke" dem, men jeg håper du finner frem til en god løsning.
    Takk for mye nyttig informasjon Har ikke vært noe flink til å teste med bassporten plugget. Det er jo bassport på den foran også. Skal prøve å teste i morgen og se om jeg merker mye forskjell.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det første jeg tenker er at du har plassert høyttalerne altfor nærme hjørnet. De pleier ikke å låte bra slik tror jeg. Få dem ut på gulvet. Jeg kjenner ikke dine høyttalere men jeg er enig i dem som mener at Lyngdorf er litt tam (men ikke mangel på fylde).

Stor effekt er IKKE det samme som mer trøkk og vis versa. Ikke glem betydningen av CD-spiller og forforsterker heller.

Klipsch er jo en typisk rocka høyttaler for trøkk, dynamikk og moro.

Active St3ffaN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lånte med meg B&W 683 hjem for å teste og akkurat sånn følte jeg det når jeg testa de med en Celine Dion-konsert. Fikk mye mer den følelsen av at jeg var på konserten med Dynavoice M-85 som jeg hadde fra før.

Så nå har jeg bestilt Monitor Audio RS6 og håper dem har litt mer "fylde" enn 683, men synes likevel 683 var en veldig god høyttaler. Blir kanskje en ny lytterunde med Klipsch RF-82 og B&W 683 når jeg får dem i hus.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av preje
    Det er mulig jeg "tråkker i det nå", men jeg ville ha byttet ut Denon'en din. Jeg husker jeg var og hørte på Denon 3805, og ble dessverre ikke overbevist. Jeg har vanskelig for å tro at 3806 er så mye bedre. Test ut en ren stereokombinasjon i stedet for surroundreceiver, der tror jeg du vil finne lydbildet ditt
    Hei hei hei! hehe. Jeg så faktisk ikke innlegget før nå. Men jeg må si at jeg mener du har feil. Jeg er meget fornøyd på surround siden. Filmer her helt knall og det samme er Hd-sendingene fra CanalDigital.

Det er jo musikk jeg syntes det mangler noe i. Der står jo min Tact effektforsterker for all morroa. Denon sender jo bare signalet vidrere til Tact`en.

Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Det første jeg tenker er at du har plassert høyttalerne altfor nærme hjørnet. De pleier ikke å låte bra slik tror jeg. Få dem ut på gulvet. Jeg kjenner ikke dine høyttalere men jeg er enig i dem som mener at Lyngdorf er litt tam (men ikke mangel på fylde).

Stor effekt er IKKE det samme som mer trøkk og vis versa. Ikke glem betydningen av CD-spiller og forforsterker heller.

Klipsch er jo en typisk rocka høyttaler for trøkk, dynamikk og moro.
    Jeg skal prøve å plugge i basspluggene bak på høytaleren i morgen. Om jeg får noen tid til å høre på musikk i morgen da. Ellers ser du jo at det ikke er mye plass til å gjøre så mye med plasseringene. Kan dra de noe ut kanskje, men veggen er desverre ikke større enn den er.

Må jo si at jeg får mere og mere lyst til å fa prøvd med meg noen Klipsch en dag da... Mye lovord her nå.

Sitat Opprinnelig postet av St3ffaN
    Lånte med meg B&W 683 hjem for å teste og akkurat sånn følte jeg det når jeg testa de med en Celine Dion-konsert. Fikk mye mer den følelsen av at jeg var på konserten med Dynavoice M-85 som jeg hadde fra før.

Så nå har jeg bestilt Monitor Audio RS6 og håper dem har litt mer "fylde" enn 683, men synes likevel 683 var en veldig god høyttaler. Blir kanskje en ny lytterunde med Klipsch RF-82 og B&W 683 når jeg får dem i hus.
    Hmmm Godt å høre at jeg ikke er alene. men igjen lovord om Klipcsh ... Jeg må jo få prøvd meg de snart skjønner jeg... Tror dere de vil matche min Tact bedre?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må jo si at jeg får mere og mere lyst til å fa prøvd med meg noen Klipsch en dag da... Mye lovord her nå.
    Personlig synes jeg Klipsch er altfor lite "raffinerte" til mye av min musikk. Men selv om jeg ikke kunne ha tenkt meg å ha Klispsch så kan den være utmerket for deg .

Vi er vedlig tilpassningssdyktige så hva vi er vant med har mye å si får vår opplevelse av produkter tror jeg. Mye av uenigheter kan ligge der. Volvo 142 var vel et svært god bil engang .

Jeg synes da det ser ut som du ikke har noe problem med å kunne dra ut høyttalerne? Fri plass på gulvet der. Kanskje kunne du ha plassert reolen til venste et annet sted også?

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg høres Polk Audio LSi 15 ut som en høytaler som kan passe deg meget godt! Har selv hatt de, de spiller med en god fylde og har masser av dynamikk..!

De har en veil. pris på 20 000.- men er godt mulig å få tak i til godt under den prisen....

Newcomer Cleeves sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Drives 603'ene av effektforsterkeren alene? Hvis du i tillegg spiller musikk uten å bruke sub'en kan eg godt forstå at du syns du "mangler litt". Om du deler frontene på ca 80Hz og bruker litt tid på å kalibrere sub så vil du nok komme litt nærmere live-opplevelsen. La gjerne receiver drive basselementet i 603'ene, det har eg gjort med stort hell på mine XTZ 99.36

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •