Valg av høytaler i 45-70k klassen: B&W vs Focal vs KEF vs Pioneer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 55
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av høytaler i 45-70k klassen: B&W vs Focal vs KEF vs Pioneer

Holder på å planlegge kjøp av front høytalere som jeg etterhvert skal bruke i et 5.1 oppsett. Jeg er ute etter en god høytaler som jeg kan ha "livet ut". Ønsker derfor å kjøpe noe litt dyrt når jeg først er i gang (mellom 45k-70k).

Disse høytalerne er det jeg har sett på:

B&W 803S
    B&W 803D
    Focal Electra 1027 Be
    Focal Electra 1037 Be
    KEF Reference 203/2
    KEF Reference 205/2
    Pioneer S-3EX
    Pioneer S-1EX

Er vel egentlig B&W 803S og D jeg har forelsket meg mest i, men vil gjerne høre hva andre kan anbefale.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes hvertfall 803D spiller utrolig kult med nok guffe....

Men tror uansett hva du kjøper i denne prisklassen vil gjøre deg ganske så fornøyd, og være noe du har resten av livet! :-)
    (Nå må vel teknologien ha kommet så langt at de beste høytalerne om 5år ikke er sååå mye bedre enn de beste nå ?!) :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du disse høytalerne selv?

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, min langt fra objektive mening er at S-3EX er helt sjef! Focal kjenner jeg alt for lite til, men Kef er pene, om enn ikke fullt så grenseprengende lydmessig. B&W engasjerer meg null og niks, men det er en smakssak, og du som skal investere såpass har sikkert noen formeninger om hvordan det skal låte.

Sjekk testen i Hjemmekino fra noen måneder siden og den offisielle tråden:
    Testen er sikkert linket et sted i tråden, eventuellt kan du se på Pioneer Norge - Plasma TV, Bilstereo, Surround, Hjemmekino, DVD og DJ ustyr
    http://avforum.no/forum/hoyttalere/6...hoyttaler.html

Hør også med "Kolschtat", han byttet fra Kef 203/2 til Pioneer S-3EX:
    http://avforum.no/forum/hvilket-utst...50-vei-28.html

Newcomer manenzza sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har sjansen bør du høre Piega før du kjøper noe annet. Helt utrolig høyttaler i mine ører.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frezzaldo
    Holder på å planlegge kjøp av front høytalere som jeg etterhvert skal bruke i et 5.1 oppsett. Jeg er ute etter en god høytaler som jeg kan ha "livet ut". Ønsker derfor å kjøpe noe litt dyrt når jeg først er i gang (mellom 45k-70k).

Disse høytalerne er det jeg har sett på:

B&W 803S
    B&W 803D
    Focal Electra 1027 Be
    Focal Electra 1037 Be
    KEF Reference 203/2
    KEF Reference 205/2
    Pioneer S-3EX
    Pioneer S-1EX

Er vel egentlig B&W 803S og D jeg har forelsket meg mest i, men vil gjerne høre hva andre kan anbefale.
    Siden du liker BW sin lydfilosofi så godt, så er nok det den rette. Mange faller for dette merke pga veldig pent og stilrent design. Det er veldig dumt, fordi det finnes utrolig masse bra. Selv ville jeg sjekka ut Tannoy i denne prisklassa.

Men det er min smak, og siden du liker BW lyden så godt, så er det nok ikke rett for deg. Lykke til. .

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har faktisk ikke hørt noen av høytalerne spille, så hvilken jeg liker lydmessig gjenstår jo. Ville høre om det var noen som kanskje hadde noe ekstra å si om noen av dem. Er absolutt åpen for å sjekke ut andre merker.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali Euphonia bør absolutt prøves i denne klassen! Fantastisk høyttalerserie!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har faktisk sett litt på de også. De samme i serien som du har. Antar du kjøpte de fra hifiklubben? Hørte du de sammen med noen andre høytalere i den prisklassen? Forskjell?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye bra høytalere nevnt her men bare husk at forsterkeren har like mye å si for hvordan det låter som høytaleren. Skal du ha høytaleren " livet ut" så er du avhengig av å finne en forsterker som du også kan ha "livet ut" og da begynner det å bli vanskelig hvis du også ønsker å se 5.1 kino. Som regel får du mye mer igjen, les bedre lyd, for pengene ved å velge strereo kontra surround forsterker selv om forskjellen ikke er så stor kanskje som den var for noen år siden.

I alle fall må du ha noen runder med hjemlån før du bestemmer deg. Det som kan låte bra i butikken låter ikke nødvendivis bra i ditt rom med din forsterker. Lar de deg ikke låne hjem så kjøp et annet sted eller et annet merke.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg har sett på så langt er av forsterløsninger er:
    Forsterker: Denon AVC-A1HD eller Denon AVR-4308
    Effektforsterker til front/senter: Parasound A23 og A21

Valg av forsterker burde man vel kanskje gjøre etter hva slags høytaler man kjøper?

Skal selvfølgelig ta meg noen lyttetester i butikk før jeg kjøper. Får jeg lånt de med meg hjem er jo også det bare positivt.

jeg er ute etter å finne de beste høytalerne pengene kan gi, og betaler gjerne litt ekstra hvis det er verd det. Forskjellige høytalere har forskjellig lyd, så der må jeg jo bare finne ut hva jeg liker. Høytalerne må heller ikke være for store. Har ikke planer om å lage noen MEGASTOR hjemmekino, men heller litt mindre med god lyd.
    Er det ikke litt dumt å finne høytalere som passer bra for det rommet de skal stå i, når dette rommet ikke er lagd for hjemmekino (skal jo ha i de i en vanlig stue til å begynne med)? Er det ikke bedre å finne noen med et enormt potensiale og heller prøve å jobbe seg fram for å nå det?
    Er også ute etter en høytaler som er "lett" å stille inn.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med Ingeniøren her. Da dette er høyttalere med veldig forskjellig lydsignatur, og ikke minst har varierende krav til kilde og strøm må du teste dette i forhold til hva du skal bruke der. Musikksmak spiller også inn i høyttalervalget.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frezzaldo
    jeg er ute etter å finne de beste høytalerne pengene kan gi, og betaler gjerne litt ekstra hvis det er verd det. Forskjellige høytalere har forskjellig lyd, så der må jeg jo bare finne ut hva jeg liker. Høytalerne må heller ikke være for store. Har ikke planer om å lage noen MEGASTOR hjemmekino, men heller litt mindre med god lyd.
    Er det ikke litt dumt å finne høytalere som passer bra for det rommet de skal stå i, når dette rommet ikke er lagd for hjemmekino (skal jo ha i de i en vanlig stue til å begynne med)? Er det ikke bedre å finne noen med et enormt potensiale og heller prøve å jobbe seg fram for å nå det?
    Er også ute etter en høytaler som er "lett" å stille inn.
    Her ville jeg absolutt sett litt på modellene fra Usher. F.eks 6381. Dette er en lekker ht som leverer god kvalitet for en hyggelig pris, og A21 matcher dem godt

JFS SOUND SYSTEMS
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Active Sven Roger sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Har selv 1037BE sammen med Chapter audio elektronikk
    vanvittig bra combo, Har tidligare hørt Parasound på 1027BE
    syns ikke det var vellykket, litt for laidback (varmt) og heller
    ikke den stramme basen jeg ønskker meg , + for mye strøm.
    Focal suger strøm til basen dipper lavt i basen rundt 3ohm
    Syns Focal BE serien gjør sig best med neutral elektronikk.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Helt enig med Ingeniøren her. Da dette er høyttalere med veldig forskjellig lydsignatur, og ikke minst har varierende krav til kilde og strøm må du teste dette i forhold til hva du skal bruke der. Musikksmak spiller også inn i høyttalervalget.
    Skal bruke høytalerne mye til film/xbox/tv. Skal etterhvert få bygd opp et 5.1 system. Hva er det jeg burde se/høre etter på høytalere som skal brukes til hjemmekino?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å poste et bilde av stua hvor de skal stå? Musikk er ikke så viktig? Skal de låte så nøytralt som mulig? Eller litt romantisk og tilgivende klang? Hva er viktigst med lydgjengivelsen for deg?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Hva med å poste et bilde av stua hvor de skal stå? Musikk er ikke så viktig? Skal de låte så nøytralt som mulig? Eller litt romantisk og tilgivende klang? Hva er viktigst med lydgjengivelsen for deg?
    Skal selvfølgelig brukes til musikk også. Har ikke mulighet til å ta bilde av rommet, jeg er ikke hjemme for tiden. Rommet er ca. 25m2 og skråtak. Ellers ser det ut som en vanlig tv-stue med bord, stoler og sofa. Hele rommet er i trebekledning.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    B&W 803D mann!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du bruke musikken for å høre på høyttalerne så er f.eks B&W 803D et glitrende valg - skal du derimot bruke høyttalerne til å høre musikk så er S-3EX mye mer moro, og da kan du bruke 20 -30K på en sub eller to på samme budsjettet.

Siden du nevner at høyttalerne ikke skal være for store så må jeg bare minne deg på at hverken 803D eller S-3EX er spesiellt puslete av seg:-) Hadde større problemer med å integrere høyttalerne med kona enn med rommet:-D

Ellers mener jeg at musikken du skal spille på boksene er avgjørende for hva du skal velge. Synes selv at når det gjelder klassisk og sart kvinnevokal er B&W fantastisk med sin utrolig klare, detaljerte mellomtone og luftige diskant. Skal du spille rock med heftig gitar eller mer moderne musikk type hip hop så blir B&W etter min mening litt over the top i diskanten og litt under pari i bassen vs S-3EX. Mulig at de bare spiller FOR korrekt for musikk som overhode IKKE er det.

Uansett så trår du ikke feil med noen av dem siden vi sankker om noe av det ypperste "normale" mennesker er villig og i stand til å betale for en topp høyttaler.

De andre boksene du nevner har jeg knapt hørt.

Når det gjelder forsterker så bruker jeg selv NAD M25 bi-ampet på frontene og er glitrende fornøyd med det - vet at Hegel har fått stjerne i boken av flere på samme høyttalerne. Tror jeg ville testet kombinajonen Denon, Parasound og S-3EX nøye får jeg dro kortet - noe sier meg at totalen kan bli grensesprengende varm.

Uansett - lykke til - skal godt gjøres å bli misfornøyd når du handler i dette sjiktet:-D

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •