avstand i forhold til veggen?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

avstand i forhold til veggen?

Hei og god kveld. Sitt her og lurer på hvor langt høyttalere skal stå fra veggen? tror mine står 30cm ca. Har det mye å si på hvor godt det spiller? Med tanke på bass?

Og kom til å tenke på skråvekk over høyttaleren, bør det være lik avstand på begge? Den ene min står ca40cm og den andre 150cm. Men får ikke gjort noe her inne no akkuratt, må vente til jeg flytter. Men er kjekt å vite

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får romforsterkning av bassen når høyttaler står nærmere bakvegg. Trekker du høyttaleren litt ut blir dypbassen mindre dominerende og andre basskvaliteter kommer til sin rett. Dette må en justere etter egen smak og det blir også forskjellig fra høyttaler til høyttaler.

Avstand til sidevegg er viktig ifht refleksjoner. Diskanten kan fort blir skarp hvis du feks har et vindu eller flat vegg tett på siden av høyttaler. I et godt lytterom er det viktig å unngå slike refleksjoner for å få god lyd. Mellom lytteposisjon og høyttaleren kan feks et salongbord fort gjøre ugang.

Mitt råd er at du prøver deg litt frem med musikk du kjenner. Mine høyttalere står 50 cm fra bakvegg og sidevegg. Jeg sliter litt med refleksjoner, men skal lage en brystning med tid og stunder som skal absorbere diskanten litt.

Skråtak kan også gi utfordringer, men det kan et hvilket som helst rom med litt ugunstige forhold på lengde, bredde og dybde gjøre.

Her er litt lesestoff: Andreas Nordenstam Lydteknikk

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0