Hæ!? Litt elektrostat-hjelp? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 34 av 34
    Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    "Og i denne episoden av Mythbusters skal vi til Vikersund og se på et sett Martin Logan selvspillende høytalere. Myte eller sannhet?"

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt normalt. Har du noen gang opplevd at et hår har kommet imellom membranen og gitteret, og du hører en hvesende lyd, da vil denne lyden stadig være der lenge etter du har tatt strømmen fra de.
    Skal du støvsuge de ordentligt f.eks., da må du ta strømmen fra de dagen før, da er de helt utladet og støvet kommer skikkelig av.....

Active
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan tenke meg at de panelene blir ladet ja..

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Det er helt normalt. Har du noen gang opplevd at et hår har kommet imellom membranen og gitteret, og du hører en hvesende lyd, da vil denne lyden stadig være der lenge etter du har tatt strømmen fra de.
    Skal du støvsuge de ordentligt f.eks., da må du ta strømmen fra de dagen før, da er de helt utladet og støvet kommer skikkelig av.....
    I see...
    Takk for oppklaringen

Da fikk jeg sove i natt allikevel.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg beklager å måtte fortelle deg dette, men alt du tror du har hørt fra høyttalerne til nå har vært en auditiv illusjon. Jeg foreslår at du selger hele anlegget, og fortsetter å kose deg med musikken

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Martin logan

Jeg har som navnet sier, Martin Logan Request. har opplevd det samme..
    Men hvis du lar de spille en stund så vil ikke de låte like bra. Pga. panelene trenger nettopp spenning for at de skal kunne bevege seg. Det du har tenker jeg er spenning som er lagret i kondensatorene. Disse vil jo lade seg ut etter en stund. Det er i alle fall min teori. Du kan jo prøve å spille uten strøm, du vil garantert kjenne at lyden blir helt ræ...

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lar de stå med strømmen på jeg.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PiXeL
    Nei nå skjønner jeg ingenting.

Jeg mener..

..HÆ!??

Panelene trenger jo strøm - det er jo det som er hele greia?? Eller??

Hva skjer?

Ola - Hjelp meg!!
    Statorene holder på spenningen en stund. Når du tilfører strøm fra forsterkeren tvinger du membranet til å bevege seg. Etter en tid vil ikke lenger statorene trekke membranet til noen av polene og du vil kun bruke forsterkerkraft til å flytte membranet - noe som låter heller trist.
    Plugg de i og ta en pils til Ove.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    A case for sector 7 :P Bra det var en oppklaring her, ellers spennende

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da lærte jeg jaggu noe nytt i dag også gitt.

Edit: Eller i går, eller hva det nå blir...

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Opplever ikke det samme med mine SL3. De forsvinner etter bare noen få sekunder dersom strømmen til høyttalerne på noe vis faller ut. Kun minimalt med panel-/stator-virksomhet er tilbake dersom de ikke er tilkoplet strømnettet.

Men jeg har HØRT at mange pils er med på å gi høyttalerne samme lydinntrykk... ;-)

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De spillte et par minutter før jeg merka at de ikke var tilkoblet noe strøm.
    Skrudde spiksene i, satte høyttalerene på plassen sin, slo på musikk og satte meg i sofan - og tenkte, **** så bra det låter.

Så la jeg merke til strømkablene, hehe.

Hadde jeg hatt pils her, så hadde de nok fortsatt spilt uten strøm.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion Vis post
    Statorene holder på spenningen en stund. Når du tilfører strøm fra forsterkeren tvinger du membranet til å bevege seg. Etter en tid vil ikke lenger statorene trekke membranet til noen av polene og du vil kun bruke forsterkerkraft til å flytte membranet - noe som låter heller trist.
    Plugg de i og ta en pils til Ove.
    Hele poenget med en elektrostat er nettopp å flytte på membranet!!!!! ????

Gammel tråd, men synes det er en del miss informasjon angående elektrostathøyttalere og deres arbeidsprinsipp.
    Det er ikke statorene som lades opp med statisk elektrisitet, det er selve membranet mellom statorene som lades opp av den tilkobblede strømkilden.
    Statorene er tilkoblet effekt forsterkerne og via audio transformatorene øker spenningen og bytter polaritet ut i fra det musikk signalet. det er dette som driver det meget tynne og lette membranet som i sin tur lager trykk forandringer i luften omkring og hørbart lyd trykk.

-static-transducer-782x1024-jpg-trasducer-2-493x1024-jpg

ML bruker meget kort tid på å lade opp mebranet 80% etter 1 minutt og når vel full lading etter ca 1/2 time.
    De anbefaler å koble vekk ladespenningen 6 timer før man støvsuger for at støvet lettere skal slippe mebranet.

Her er f.eks skjemaet til de legendariske Quad ESL 57

-quad-els-57-electrostatic-loudspeaker-cct-dia-jpg

Den venstre siden viser høyttaler terminalene, Audio transformatorene og de tre parene med stator plater, 2 parr for bass og et parr for diskant.

På Høyre side vises strømforsyningen for oppladingen av de elektrostatiske membranene. På ESL57 er det en spenning for de to bass panelene og en annen for diskant.

Det benyttes likeretter dioder og kondensatorer i en trinnvis serie/paralell for å pumpe opp den statiskespenningen til ønsket nivå. Siden det er kondensatorer inne i kjeden her, og fordi membran er godt isolert, kan slike oppladede elektorstat høytalere spille en god stund etter de er frakoblet el.nettet. Da hentes energien fra effekt forterkerne som driver spenninga variasjonene på statorene.

Det er en noen store forskjeller i mellom Martin Logan og Quad ESL 57. ML. membranene har mindre indre motstand og vil lade seg raskere opp og ut i forhold til ESL 57. ESL 57 har membraner som leder meget dårlig, og holder meget lenge på ladingen hvis de er i orden. Det går typisk 2-3 dager før de er ladet ordentlig opp, og kan spilles på mye lenger etter de er plugget ut i forhold til ML. Statorene på ML er dekket av et godt isolerende belegg slik at de er trygge å berøre både for membranet og brukeren når høyttalerne spiller. På ESL 57 er statorene ikke like godt isolert, og spiller man for høyt og mebranet berører statoren, vil det straks brenne hull og membranet kan ta fyr og bli permanent ødelagt. Siden Quad ESL57 ikke har isolerte statorer, og det pga spenningsopptransformeringen av musikk signalet fra en effekt forsterker som fort kan overstige de 30mA som skal til for å forstyrre hjerterytme vil det kunne være lifsfarlig å berøre disse når det spilles musikk, og ESL 57 er derfor kledd inne i et metall bur som er jordet og danner et farraday bur som vil være trygt å berøre.

-esl57-png

Det er ellers ikke å anbefale å spille på en uoppladet elektrostat, da det er fort å vri opp volumet og tilføre mye effekt til audio delen uten at det kommer lyd.
    Sist endret av ask4me2; 08-01-2017 kl 18:27
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •