Følsomhet / Watt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Følsomhet / Watt

Hei.

I forbindelse med en annen tråd her, så målte jeg høyttalerne mine når jeg spiller så høyt jeg syntes er komfortabelt.

Jeg har jo M-65, biampet med Pioneer VSX-915, og en Yamaha stereo forsterker.

De er oppgitt til 93dB følsomhet. Når jeg skrur opp til det jeg oppfatter som fullt blås på M-65'ene, -20 på reciever, så spiller de 105-107dB.

Er det slik at man skal doble effekten fra forsterker for å øke lydnivået med 3dB?

Vil det være rom for høyere "behagelig" volum med en større effektforsterker f.eks?

Ikke at 105dB ikke er høyt nok, holder for meg, men dette er kun spekulasjoner...

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    De er oppgitt til 93dB følsomhet. Når jeg skrur opp til det jeg oppfatter som fullt blås på M-65'ene, -20 på reciever, så spiller de 105-107dB.
    93dB er oppgitt for 1W på 1m

altså:

1W = 93dB
    2W = 96
    4W = 99
    8W = 102
    16W = 105
    32W = 108

men du mister ca 3dB pr meter.

Er det slik at man skal doble effekten fra forsterker for å øke lydnivået med 3dB?
    Det er hva teorien sier ja.

Vil det være rom for høyere "behagelig" volum med en større effektforsterker f.eks?
    Med en større effektforsterker så vil du ha mere headroom. Dette er jo en god ting da sjansen for overstyring er mindre. Så spiller du med samme volum på en liten og en stor forsterker så vil den store normalt sett høres mindre slitsom ut.

Her kan du regne deg til døde:

Pro-Audio Calculators. Calculator page
    Sound level SPL in dB - pressure level L sound pressure p sound intensity I - dB conversion of sound units calculating spl sound level calculation air sound units - sengpielaudio
    Peak SPL Calculator

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydstyrke har intet med kvalitet å gjøre.
    Kvalitet starter med en god innspilling, en god kilde, enten det er pickup og riaa eller cd drev og dac. Da kommer en kvalitets forforsterker der overhodet ikke gjør noe som helst med signalet utover å regulere volumen til effektforsterker der igjen matcher med høyttalerne der igjen er plasert optimalt i et normalt godt rom og da skal du være optimal plasert i forhold til høyttalerne......
    Høyttalere har driftseffekt, et tall for 96db i 1 meters avstann, dobler du denne ene watt får du 99 db osv. Høyttalerne er oppgitt til en bestemt belastning, men hvis du kjører fullt volum på en forsterker i en høyttaler er der gode sjangser for du brenner diskanterne av pga at forsterkeren forvrenger, derfor er det intet problem å kjøre en 1000 watt forsterker på en høyttaler beregnet for 50 watt, da hører du på høyttaleren når den har fått nok. Det gjør du ikke med en for liten forsterker........
    Du skriver ikke hvilken Yamaha det er du bruker.

Edit : ellers veldig fint rom du har.....

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    93dB er oppgitt for 1W på 1m

altså:

1W = 93dB
    2W = 96
    4W = 99
    8W = 102
    16W = 105
    32W = 108

Det er hva teorien sier ja.

Med en større effektforsterker så vil du ha mere headroom. Dette er jo en god ting da sjansen for overstyring er mindre. Så spiller du med samme volum på en liten og en stor forsterker så vil den store normalt sett høres mindre slitsom ut.

Her kan du regne deg til døde:

Sound level SPL in dB - pressure level L sound pressure p sound intensity I - dB conversion of sound units calculating spl sound level calculation air sound units - sengpielaudio
    Peak SPL Calculator
    Da har jeg egentlig fått nok svar jeg sitter ca 4m fra høyttalerne der er 3m lenger enn føslomheten er oppgitt, og jeg vet jeg ikke kan forlange så mye av den Pioneer recievern, så 32w er realistisk det.

Yamahaen heter RX-385, og er ingen kraftig sak, men den avlaster strømforsyningen i pioneeren. før gikk den i protect for ingenting!

Edit: ifølge den siste kalkulatoren der, så stemmer det sånn ca med 107dB, om jeg mater høyttalerne med ca 50w hver, tilsammen fra begge forsterkerne.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den mener jeg er ukorrekt.

La oss si du er på en utekonsert, og du står på 50 meters avstand. Om du beveger deg til 60 meter så skal i følge modellen din lydtrykket falle med 30dB.

Om du har en såkalt rundstrålende kilde så faller lydtrykket med 6dB pr dobling av avstanden. Det vil si at det faller med 6dB til 2 meter, ytterliger 6dB til 4 meter osv.

Om høyttaleren er en pefekt linjekilde skal den spre 100% horisontalt og 0% vertikalt. Da skal fallet teoretisk være 3dB pr dobling av avstanden i stedet for 6dB.

En høyttaler med konisk spredning eller liknende vil ligge mellom 0 og 6dB.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallao Jørn! Innom her en tur og ja!
    Kloke ord vet jeg, selv om jeg ikke har styringen på dette selv.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eh, hvordan bruker du en Yamaha receiver som avlastning ?
    Da må du bruke Pre-Out Front på Pioneer´en til Main In (Front) på Yamaha og høyttalerne sluttet til Yamahaen. Har Yamaha Main In ??

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest at noen av "t-amp" gutta mener at jo mindre forsterker, jo bedre vil støynivået være på lavere volum. Dvs at med en mindre forsterker(t-amp) så vil man ha mindre støy i lyden når man spiller innenfor forsterkerens evne, enn om en langt større forsterker spiller med samme volum(effekt). Men det var kanskej snakk om klasse D her?

Hva sier du snickers?

Ellers høres snickers sin teori om tap av lydintnesitet over avstand mere realistisk ut enn 3dB/m. Nå jobber jo også snickers med dette, så jeg antar at det han sier er reelt(teoretisk). Men en ting ingen ser ut til å ha nevnt er rommets påvirkning på lyden? Dette vil jo variere veldig, tenkte da på eMTeas tilfelle der han prøver å regne ut lydintensiteten har har i rommet.

Dessuten så vil vel tapet av lydintensitet over avstand variere veldig med frekvensen? (og akustikken, men teori er enklest i ideele forhold= friluft?)

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Eh, hvordan bruker du en Yamaha receiver som avlastning ?
    Da må du bruke Pre-Out Front på Pioneer´en til Main In (Front) på Yamaha og høyttalerne sluttet til Yamahaen. Har Yamaha Main In ??
    Jeg bruker bare Aux in <- Preout front. volumknotten stilt på ca lø 11, da hadde høytt samme volum før omkobling. Den driver kun bassene.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Den mener jeg er ukorrekt.
    Og det er helt riktig

Verden hadde vært fin om vi kunne ha puttet den i en formel.

Denne siden, nevnt over:

Har en enkel simulering av hvor mye lyd som spises opp basert på avstand. Inn parameter her er grader, fuktighet og frekvens.

Det den ikke tar med er vindretning, hvor mye øl lytteren har innabords og evt. tobakk i ørene :lol:

Kalkulatoren her: Peak SPL Calculator opererer med 1dB fall pr fot - etter å ha sovet på dette så virker det noe høyt.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    jo mindre forsterker, jo bedre vil støynivået være på lavere volum.
    Effektforsterkeren har kun en oppgave: forsterke innsignalet. Og her får man en pekepinn dersom man leser "Signal/støyforhold"

Eks: Stereo - Forsterker | Hi-Fi Klubben: CAMBRIDGE Azur 340A SE Integrert forsterker

CAMBRIDGE Azur 340A SE, 2x45W: 92dB

Her en litt større:

Stereo - Forsterker | Hi-Fi Klubben: LYNGDORF Millennium Mk IV Integrert forsterker

LYNGDORF Millennium Mk IV, 2x150W: 113dB

Forforsterkeren er også en viktig komponent; det er jo den som skal dempe signalet.

Men, mindre watt = mindre støynivå blir vel noe feil. Dette er helt opp til den enkelte konstruksjon.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men, mindre watt = mindre støynivå blir vel noe feil. Dette er helt opp til den enkelte konstruksjon.
    Helt klart, men tror det var noen av gutta på 6moons eller red whine som snakket noe om at de svakere hadde bedre støyforhold, eller mindre bakgrunnstøy på lavt volum. Men dette gjaldt vel t-amp eller klasse d.

Men sett litt vekk fra støy osv, det er jo noen tripath chipper som kan paralellkobles og tåler en del strøm, disse bør vel kunne drive tunge laster selv om de ikke har den største makseffekten. Det skal jo ikke mange watt til for å lage høy lyd.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De som har lav effekt i forsterkerne har som regel høyere følsomhet i høyttalerne. Da vil som regel S/N bli dårligere.

De forsterkerne som har høyere effekt har som regel også samme gain men høyere S/N-forhold. Da kan man oppnå høyere realistisk S/N-forhold i rommet også.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men en ting ingen ser ut til å ha nevnt er rommets påvirkning på lyden? Dette vil jo variere veldig, tenkte da på eMTeas tilfelle der han prøver å regne ut lydintensiteten har har i rommet.
    Det er selvsagt riktig. Jeg hadde det i hodet men glemte å skrive at den malen gjaldt for fritt felt uten andre reflekterende flater.

Ellers bør rommet betraktes på to måter. Rommet reflekterer frekvenser over en viss frekvens som klang, mens under denne frekvensen vil lydbølgene i varierende grad "koble seg til rommet". Forskjellen på disse to er at når lydbølgene kobler seg til rommet vil rommet forsterke direktelyden mens ved høyere frekvenser vil rommet bidra med klang som ikke inngår som en del av direktelyden.

Overgangen er forøvrig ganske myk og varierer med rommets størrelse og høyttalerne og lytteposisjonens plassering.

Dessuten så vil vel tapet av lydintensitet over avstand variere veldig med frekvensen? (og akustikken, men teori er enklest i ideele forhold= friluft?)
    Ja, det er selvsagt også korrekt. Over 4kHz blir fallet større og større pr avstandsenhet, men avstandsmalen gjelder nok allikevel, bare at 6dB-tallet må økes noe for å kompensere for luftens absorbsjon.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    De som har lav effekt i forsterkerne har som regel høyere følsomhet i høyttalerne. Da vil som regel S/N bli dårligere.

De forsterkerne som har høyere effekt har som regel også samme gain men høyere S/N-forhold. Da kan man oppnå høyere realistisk S/N-forhold i rommet også.
    Uff, da mistet jeg ett argument for t-amp

Men hvis jeg sier det på en annen måte, det er vel enklere å lage en liten og vellydende forsterker, enn en stor og vellydende forsterker? tenker på klasse d her nå og ikke blytunge ab og a forsterkere...

Er det ellers noen grunn til at det ikke er vanlig med mosfet/pwm strømforsyninger til klasse ab og a? Klasse d kan en jo nesten dytte i en fyrstikkeske snart og allikevel kunne gi masse effekt.

Må si jeg har litt tro på klasse d og synes det virker unødvendig med masse kobber og jern når man kan klare seg med litt plast og "silicon"?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •