Kraft i høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kraft i høyttalere

Jeg har Cerwin Vega Ve-12 som drives av en Nad 352. Selv syns jeg det spiller utrolig bra på halvt volum(kl 12). Er nesten redd for at dei skal hoppe ut:-P
    Men det jeg lurer på er at viss jeg kjøper effektforsterker, altså noe på eks: 2x200watt i 8ohm.
    Hvordan vil jeg merke bassen? vil det komme mer bevegelse, eller bare vil det ha mer trykk med samme bevegelse som jeg har nå? Viss dere skjønner.

Ha en riktig god kveld

Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du vill få mer trykk å bedre kontroll over bassene

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åh Takk for hurtig svar. Ser du har masse Cv ja Digg
    Tenker på en effektforsterker i sommer ja, 2x80 watt blir litt lite syns jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi er en gjeng som har gått sammen og kjøpte et CV anlegg til bruk i diverse festlige anledninger.

Gikk da sammen og kjøpte et par med CLS-215 høyttalere og en A2.6KW2 effektforsterker. Vi opplever faktiskt at forsterkeren ikke orker å drive disse høyttalerne fullt ut, og kommer i løpet av sommeren til å kjøpe en A2.6KW2 forsterker til og brokoble disse. Da skulle en tro at det ble effekt nok til høyttalerne.

Moralen er at en får aldri for mye effekt, hvertfall ikke om den brukes riktig.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cv-dan
    halvt volum(kl 12).
    Dette er nok i realiteten ganske nærme fullt volum. Men det er riktig at ønsker du kraft så trenger du strøm.

Det som sikkert vil skje er at du får mer trøkk og elementene "svinger" ikke så mye som når du nå drar på litt - altså bedre kontroll på elementene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nice Blaa, kan tenke meg det kommer til å spille sykt
    Ja vil ha litt mer effekt tror jeg, har eit rom på 12m2 og skal ikke klage over lyden for å si det sånn, men mer kraft, mer gøy

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du spiller høyt, og elementene nesten ikke beveger seg, da har du god forsterker.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg spiller høgt og dei beveger seg masse.. hehe, men tror nok det vil hjelpe med en effektforsterker

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Når du spiller høyt, og elementene nesten ikke beveger seg, da har du god forsterker.
    Kan du ytdype dette litt? høres veldig rart ut for min del,

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg overdrev litt, men der er mye sannt i det, det vil du oppdage. Når du vinner i lotto prøver du denne : Bryston Limited - Music For A Generation

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Sku hatt en sånn en ja Ja bassen forandrer seg vel en del etter mer strøm som går til høyttalerene.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal man spille virkelig høyt er det bedre å kjøpe en kraftig PA-forsterker, men se opp for juksewatt. Den 2,6kW-forsterkeren til HFK yter i følge dem selv 450W pr kanal i 8 ohm (absolutt ikke veldig mye til de høyttalerne).

Når man brokobler får man den samlede 4-ohms effekten i 8 ohms last. Imidlertid kommer effektøkningen med en høy "prislapp". Alle kvalitetsparametre halveres og evnen til å kontrollere laster vil for mange forsterkere falle helt i grus mens de beste forsterkerne på markedet blir bare "litt dårligere".

Når man går opp til for eksempel 1200-1500W RMS/kanal og velger en forsterker som er skikkelig stabil i 2 ohm får man som regel et helt annet "dyr". Kontrollen vil være betydelig bedre selv enn tilsvarende forsterker med halve effekten så sammenliknet med en brokoblet forsterker vil det i de aller fleste tilfeller være total utklassing.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av reimers
    du vill få mer trykk å bedre kontroll over bassene
    Snickers, spm til deg som kanskje kan avkrefte eller bekrefte for flere av oss her inne.

Man får nødvendigvis ikke bedre kontroll med større, kraftigere, mere maks watt på forsterken osv?

jeg tenker da på en liten t-amp på 2x5 reele og brukbare watt, man skryter jo stort av alle disse t-amp variantene. Full kontroll osv så lenge man holder seg innenfor forsterkerens grenser. En annen forsterker som skryter av 100W rms vil vel nødvendisvis ikke ha mere kontroll på lavt volum? Etter at jeg fikk min t-amp så ser jeg svært sjeldent på effekt, men heller forsterkerens evne til å takle forskjellige laster osv, det er vel her mye av "kontrollen" ligger?

Her er det vel også forskjeller på klasse D og AB?(og A)

Min lille t-amp spiller nemlig bedre på mine M65 enn en annen og iallfall 5x kraftigere klasse d forsterker fra teac, men nå sier også tripath at den chippen i teac'en ikke liker laster under 4 ohm. M65 går jo en del under dette.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •