Energy RC50 vs Kef IQ9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Energy RC50 vs Kef IQ9

ja da er tiden for en aldrig så liten oppgradering av anlegget mitt..

skal gå til anskaffelse av abrahamsen V.1.0 cd-spiller og V.2.0 integrert forsterker.

skal også oppgradere fronthøyttalerene mine og valget står da mellom Energy RC50 eller Kef IQ9.

høyttalerene skal brukes både til musikk i stereo (da mest til jazz/rock) men de skal også være fronthøyttalerene i et surround-oppsett. bestående av en Yamaha rxv-659 med abrahamsen som effektforsterker.

er veldig i tvil på hva jeg skal velge, har lest endel om begge høyttalerene men hva mener dere??

var egentlig bestemt på rc50 så jeg kjøpte rcmini serien til energy (små bakhøyttalere og centerhøyttaler)

men etter og lest endel om kef så er jeg litt i tvil, har hørt begge høyttalerene på elkjøp men fikk ikke dannet meg et komplett nok intrykk der til og bestemme meg, så hva mere dere? bør jeg fortsette med energy og få alle høyttalerene i samme merke? eller bør jeg gå for kef fronthøyttalerene?? litt usikker selv, hva er deres erfaringer???

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    til jazz og rock vil jeg mene at IQ9 er det beste valget. i mine ører gror RC50 veldig igjen i mellomtonen og diskanten er lite oppløst. dette vil også bare bli forsterket av abrahamsen sin mørke klang. velger du kef mener jeg likevel at en sub er nødvendig, men det skal du vel ha uansett siden det er et kombinert oppsett..?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    275
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kef IQ9 er en veldig veldig veldig bra høytaler, og i mine ører er det kanskje det beste jeg har hørt under 15000,-

RC50 er en helt annerledes ht, mer trøkk, og litt rock n roll!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja det blir nok en sub ja, tenker litt på enten en energy 10" (S10.3) eller kansje XTZ 99 W10.16 fra surround.no (denne har jo fått meget godt i tester)

men et av momentene mine er jo at de øvrige surroundhøyttalerene mine er av typen energy (rcminihb og rcminicenter) så hvordan blir det for det helhetlige lydbildet? bør jeg holde meg til et merke eller går det greit og blande høyttalermerker hips om haps? har faktisk blitt veldig glad i rcmini serien da de er små høytt som passer perfekt inn i leiligheten ,men med stor lyd..
    men jeg syntest også at kef spilte hakket mere overbevisende ja..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    275
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Energy og Kef er veldig forskjellig, så tror ikke det vil passe så veldig bra å matche Kef og Energy! Om du velger IQ9 så "må" du nesten velge Kef center også!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja det er egentlig det jeg frykter litt ja, det er jo ikke samme lydsignaturen i høyttalerene, noe som gjør at jeg frykter at kontinuiteten i lyden blir veldig forskjellig, men jeg favoritisere rc-miniserien som surroundhøyttalere da jeg har begrenset med plass og må dessuten tenke waf faktor og selv de små og nette rcmini høyttalerene var ikke fruen i huset særlig begeistet for og få på veggen..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bare lurte litt pa hvordan kobinasjonen av kef iq9 sammen med XTZ 99 W10.16 sub? er dette en bra kombo eller blir xtz subben litt lite raffinert i forhold til kef'en? vil jo at hoyttalerene skal utfylle hverandre best mulig...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva med mirage bakhøytalere da..? de er jo såpass små og nette at fruen ikke kan komme emd noe særlig innvendinger..?

kef har jo en egen sub i iq serien. vurdert den ?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja da må det vel bli Kef KEF PSW2500, vet ikke helt hvodan den 10" suben er? noen som har erfaringer med denne?? må ha en sub som ikke er så alt for stor heller, har ikke så veldig stor stue enda, så en 10" vil nok være perfekt, men ettersom testene på xtz subb'en har vert så bra er jeg litt keen på den

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ligger en brukt PSW-2500 på torget nå: http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=32213&cat=12

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •