Lett å sprenge en sub?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lett å sprenge en sub?

Hei!

Gått til innkjøp av nytt sorround system, og er mildt sagt veldig glad for at jeg gjorde denne investeringen! Men et spørsmål: Hvor stor er muligheten for å "sprenge" en sub? Jeg synes center, front og bakhøyttalerne har bra volum, og bassen rumler skikkelig under scener på filmen 300.

Men noen ganger blir jeg nesten bekymret for rumlingen: Vil det være sannsynlig at sub'en ryker? Jeg synes ikke at jeg spiller noe overdrevent, og oppgaven til suben er jo å romle under film. Men hva er deres erfaringer - er det lett å kunne overdrive, eller er sub en solid konstruksjon?

Suben er en Høyttaler - Aktiv subwoofer | Hi-Fi Klubben: DALI Concept Sub 12 Subwoofer

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du hører klikking i subben, er det en god idè å justere ned gain på subben noget.

Har dog aldri sprengt en sub selv, så jeg vet ikke hvor "lett" det er.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kompis av meg har en CV cls-12sx sub, den er ganske genial. Det er sperre på den, så med andre ord, det går ikke an å sprenge den:-D
    Vil nok tro at det er sånn med andre typer sub også;-)

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ettersom jeg skrur opp lyden på anlegget mitt hender det jeg må justere ned suben. Men du hører mest sannsynlig når subben er på smertegrensa, det pleier å låte.. ikke pent. Type forvrengt bass. Jeg tror ikke det er direkte skadelig for elementet, ihvertfall ikke i små doser.

Har du stilt inn delefrekvens (crossover frequency) forresten? Hvis den står høyt så har suben mer arbeid enn den kanskje burde ha. 80 eller 120 Hz kan være passe.

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er som oftest sikring i subforsterkern som ryker før elementet går. Har selv klart å få sikringen til å ryke i en Audio Pro sub 3 ganger, men da spilte eg SINSYKT høyt og det var ikke rart den røk da.

Men de DIY SVS eg har no har eg og spilt høy og kjørt elementene veldig hardt. Har hørt klikking i ene og da må eg bare skru ned, men de fleste subelement tåler mye "bank" og det skal gå fint så lenge du ikke hører klikk eller skurring.

Så nei du trenger ikke skru ned og det er ikke "lett" å sprenge en ferdigprodusert sub.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff!
    Man kan jo ikke (eller MÅ ikke) gi noen konsise råd - basert på erfaringer med ens EGEN sub av et annet merke...?

De ulike subers konstruksjoner er nettopp - ulike.

Flageborg, som kjenner svært mange typer suber, har ganske sikkert kalibrert denne Dali-suben som her diskuteres. Han kan sikkert gi deg et råd eller to du garantert kan ha bruk for...

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SkyFly

Hvor stor er muligheten for å "sprenge" en sub?
    Det er veldig enkelt - sett Gain på sub til Max, hopp over romkorreksjonen og skru MV til 0dB - da er det ingen kontroll i systemet ditt.

Et oppsett ferdig kalibrert med 2 stk. Dali Consept og 2 stk. Dali Ikon - spiller forrykende bra.

Tilbake til DIN sub - når du stiller Gain slik at du måler 85dB på 50Hz i SweetSpot - hvilken stilling har du på Gain da? Det er svært sjeldent nødvendig å ha Gain på nivå mer enn kl.13.

Hvilken Receiver bruker du? Mulig jeg har oversett noe info her.....

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Man kan jo ikke (eller MÅ ikke) gi noen konsise råd - basert på erfaringer med ens EGEN sub av et annet merke...?
    Vil ikke de aller fleste høyttalere produsere dårlig lyd når de blir dratt for høyt? Uten at de blir skadet av den grunn, hvis man skrur ned rimelig kjapt så klart.

Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    når du stiller Gain slik at du måler 85dB på 50Hz i SweetSpot - hvilken stilling har du på Gain da? Det er svært sjeldent nødvendig å ha Gain på nivå mer enn kl.13
    Har ikke plassering av sub og størrelse på rom mye å si? Tviler ikke på at dette er en fornuftig måte å gjøre det på, men jeg vet ikke om trådstarter har mulighet til å gjennomføre denne type kalibrering..

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cyr
    Har ikke plassering av sub og størrelse på rom mye å si?
    Plassering av sub er antatt å være i høyre/venstre hjørne foran, med yttervegger på begge sider.

Størrelsen på rommet har ingen vesentlig betydning, for utgangspunktet er at målingen skjer i SweetSpot.

Newcomer syppegjøken sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Drammen
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

denne er skaset fra Patos web side

Patos - med fokus på lyd: Hvordan ”sprenge” høyttalere

Hvordan ”sprenge” høyttalere
    En høyttaler inneholder vanligvis to eller flere elementer som arbeider i forskjellige frekvensområder. I en to veis høyttaler vil det for eksempel være to elementer, et bass/mellomtoneelement og et diskantelement. I en typisk to veis 100 watt høyttaler vil basselementet tåle ca.90 watt, mens diskantelementet typisk kun vil tåle ca.10 watt.

De forskjellige elementene kan alle bli overbelastet slik at de ”sprenges”. Årsaken til at bass og diskantelementer sprenges er likevell svært forskjellig selv om det i begge tilfeller skyldes for mye effekt.Sprengte basselementer skyldes vanligvis at man har for stor forsterker i forhold til høyttaler slik at talespolen på elementet blir brent. Det er likevell mulig å sprenge basselementer uten at forsterkeren er for stor. Hvis en forsterker ”presses” for hardt kan den miste kontrollen og styringen over basselementet slik at det ”bunner” og elementet vil bli mekanisk skadet av for store membranutsvingninger.

Det samme kan skje hvis en har musikkmateriale med svært mye ufiltrert dypbassinformasjon. Når basselementer ”bunner” vil en vanligvis høre et smell i det spideren møter toppen av magnetsystemet eller når talespolen når bunnen av magnetsystemet.Diskantelementet sprenges derimot vanligvis ved at man har spilt for høyt med for ”liten” forsterker. Man har med andre ord spilt høyere en hva forsterkeren klarer uten at den forvrenger musikksignalet. Forsterkeren vil først nå klippegrensen i bassområdet siden mesteparten av energien i musikken vanligvis ligger her. Når en forsterker passerer klippegrensen, d.v.s maksimal uteffekt før den begynner å forvrenge, vil musikken gradvis begynne å bli hard og lys. Skrur man volumet ytterligere opp vil musikkgjenngivelsen bli mer og mer skurrete og grøtete p.g.a. forvrengning.

Spiller man godt over klippegrensen vil diskant og eventuelt mellomtoneelementer bli tilført svært mye ekstra effekt i form av høyfrekvent forvrengning som følge av klipping i bassområdet og de vil ta skade etter kort tid. Siden forsterkeren når klippegrense først i bassområdet med vanlig musikk må en derfor være forsiktig med bruk av tonekontroller/loudness hvis en spiller høyt. Jo mer tillegg av basstonekontroll dess mindre kan man vri opp volumkontrollen på forsterkere før den når klippegrensen. Uten bruk av tonekontroller/loudness kan man vanligvis, med CD spiller som signalkilde vri volumkontrollen på forsterkeren til mellom kl. 0100 og kl. 0200 før klipping.

Bruker man tillegg av mye bass på tonekontrollen kan forsterkeren typisk nå klippegrensen allerede før volumkontrollen er ved kl. 1100!!!. Det er feil og tro at forsterkeren gir mer maks ”trøkk” ved bruk av tonekontroller. Hvis man bruker en signalkilde med lavere utgangsnivå enn CD spillere, det kan for eksempel være radio eller kassettspiller, må man vri volumkontrollen lengre opp før forsterkeren når klippegrensen. Spiller man med forsterkerklipping er det en enkel sak å sprenge diskantelementene i en høyttaler som tåler for eksempel 200 watt med en 50 watt forsterker.

Tenk på dette neste gang du har fest med høy partyfaktor.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lett ja.... se har bare :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle tips! Jeg er dessverre ikke så avansert at jeg har dB måler og greier, og det har jeg heller ingen planer om.

Men hvis suben blir ødelagt, vil det da skje på samme måte som på den YouTube filmen? Eller vil jeg bare høre at lyden er forferdelig fra bassen?

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil nok ikke skje som på den youtube-filmen. At deler plutselig flyr av.

Newcomer HjemmekinoPåHybelen sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det blir veldig dyp bass så klarer ikke suben min å henge med, kommer rar lyd, en slags "blaffring". Er dette skadelig for suben? Er forøvrig snakk om ASW650.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HjemmekinoPåHybelen
    Når det blir veldig dyp bass så klarer ikke suben min å henge med, kommer rar lyd, en slags "blaffring". Er dette skadelig for suben? Er forøvrig snakk om ASW650.

Kommer det fra porten eller selve elementet?

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er lukket kabinett på den subwooferen, og kan mest sannsynlig forklares med at du presser elementet utover det som er "normal" slaglengde...

Newcomer HjemmekinoPåHybelen sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok noe sånt ja. Var forøvrig det samme på min ASW600 som jeg hadde før. Er dette skadelig? Bør jeg skru ned når det skjer eller gjør det ingenting at det skjer. Har ikke gain noe høyere enn klokka ni/ti

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HansMarius
    Det er lukket kabinett på den subwooferen, og kan mest sannsynlig forklares med at du presser elementet utover det som er "normal" slaglengde...

Whopsops: så ikke før etterpå at den var lukket :razz: sorry

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HjemmekinoPåHybelen
    Det er nok noe sånt ja. Var forøvrig det samme på min ASW600 som jeg hadde før. Er dette skadelig? Bør jeg skru ned når det skjer eller gjør det ingenting at det skjer. Har ikke gain noe høyere enn klokka ni/ti
    Burde ikke være noe problem; det er først når du hører skarpe klikke/klakke lyder du burde (ha tenkt på) skru ned volumet:-)

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xinhua
    Det er som oftest sikring i subforsterkern som ryker før elementet går. Har selv klart å få sikringen til å ryke i en Audio Pro sub 3 ganger, men da spilte eg SINSYKT høyt og det var ikke rart den røk da.

Men de DIY SVS eg har no har eg og spilt høy og kjørt elementene veldig hardt. Har hørt klikking i ene og da må eg bare skru ned, men de fleste subelement tåler mye "bank" og det skal gå fint så lenge du ikke hører klikk eller skurring.

Så nei du trenger ikke skru ned og det er ikke "lett" å sprenge en ferdigprodusert sub.
    Så de tåler endel mishandling de svs variantene, hvor mange watt tåler feks 12.2 elementet? Har ikke testet den jeg bygget for lenge siden :-o

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •