Valg av komponenter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av komponenter

Har et rom på 7x4 meter jeg skal lage hjemmekino i, blir projektor.

Det jeg er usikker på er valg av høyttalere og forsterker. Jeg er ikke ute etter å spille så sinnsykt høyt, men vil likevel ha en del trøkk og en god opplevelse både på actionfilmer og ren stereomusikk.

Kommer til å kjøpe litt om gangen, så det første jeg kunne tenkt meg tips på er surroundforsterker (7.1) og fronthøyttalere.

Kom gjerne med forslag til fremtidig kjøp også, senter, sub, bakhøyttalere.

Hadde tenkt til å legge meg på ca. 50 000 totalt for høyttalere og forsterker.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må for all del ta deg en runde å lytte til høyttalere først. Det er jo halve morroa. Bedre enn å sitte her å synse med oss andre! Ta med deg musikk du kjenner godt, og som setter diskant, mellomtone, mid-bass og dyp-bass på prøve.

Når du har funnet høyttalerene du vil ha må du finne forsterker som kan drive dem best mulig.

Skulle jeg gitt deg et veldig safe tips, så ville det vært Yamaha RX-V1800 og høyttalere fra Focal. Sjekk ut Hifihuset.

All ære til Hifiklubben, men sjekk ut andre butikker også. Mye spennende produkter der ute.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg syns 50 lapper holder til hele anlegget, men... :-)
    du sikter kanskje enda høyere ?

Dali Ikon 6/7/8 = 9k/11k/15k
    Dali Ikon W2(x4?) = 5,5k (x2?)
    Dali Ikon Vokal 2 = 3,5k
    Dali Ikon Sub = 6.5k
    Denon 3808/4308 = 11,5k/18k

Blir 35000 for 5.1 med Ikon 6.

B&W DM683/B&W CM7 = 10k/12k
    B&W HTM61/CMC = 4,8k/4,5k
    B&W DS3/DS7 = 7k/11k(x2?)
    Dali Ikon Sub/SVS = 6,5k/xxx?
    Denon 4308 = 18k

Dette er fantastiske surroundoppsett. Spesielt B&W med DS3/DS7 på veggen er dritkult! :-)

Newcomer Michelangelo sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audiovector K1 Super Pris: kr. 4.695,- pr. par
    K3 Super Pris: fra kr. 9.395,- pr. par
    KC Super Pris: fra kr. 3.995,-
    Se test her : Test av Audiovector K super-serien Høyttalere - Lyd og Bilde : Kjøpeguide/Tester
    SVS PB12-Plus 9490.-

ONKYO TX-NR905 HD Pris: kr. 19.995,-

Samlet kr 47570.-

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Skulle jeg gitt deg et veldig safe tips, så ville det vært Yamaha RX-V1800 og høyttalere fra Focal. Sjekk ut Hifihuset.
    Bistås. Hifi Huset fører både Monitor Audio, Focal og Yamaha. Ring til Andre og si du skal bruke 50k, og spør om et tilbud. Jeg tipper han gir deg en svært hyggelig pris på en pakke gode produkter.

Når det gjelder sub som først og fremst skal brukes til film, så ville jeg gått for SVS eller Velodyne, litt avhengig av hva slags krav/ønsker du har. Ikke fordi det ikke finnes mye annet bra på markedet, men fordi dette er svært populære produkter i denne prisklassen - ikke uten grunn. Om du en gang får lyst til å bytte er de også lett å selge.

Når det er sagt så er det selvfølgelig optimalt om du har mulighet til å ta en runde hos de ulike forhandlerne. Lyd er ganske subjektivt....

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips, har vært på diverse hørerunder men likevel ikke klart å bestemme meg, når det gjelder forsterker regner jeg egentlig med å gå for Denon 3808, har hatt Denon forsterkere tidligere og vært både fornøyd med lyden og kraften de har. Syns man får mye for pengene når det gjelder 3808 også.

Ingen som anbefaler Klipsch høyttalere i front? Trodde det var ganske populært her på forumet.

Fronthøyttalere jeg har vurdert, sett og hørt på er Klipsch RF-83, B&W 703/702, Dali Mentor 6/8.

Må si jeg heller litt mot B&W 702 så langt, 703 har mer kraft men føler denne ikke behøves når jeg likevel skal bare bruke dem hovedsakelig som fronthøyttalere og ha sub i tillegg, skulle jeg hatt rein stereo ville jeg nok heller gått for 703. Men det virker som 702 yter nok til å dekke mitt stereo-musikk behov. Det samme gjelder vel Mentor 6/8, hvor jeg også føler 6 vil holde.

Eller hva syns folk?

Noen andre høyttalere i ca. samme prisklasse jeg burde høre på?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    702 ?? Mener du 704 egentlig ?

Hvis du er oppe på Mentor 6, så er jo dette en fantastisk allround-høytaler... Og veldig stilig mener nå jeg! ;-)

Eneste er at jeg føler ikke helt du får ut potensialet i Mentor/700serien med en 3808. Men vil jo låte mektig uansett.

Klipsch vil nok veldig mange anbefale sterkt til film, ja. Jeg har aldri hørt Klipsch, og derfor jeg heller ikke anbefalte det! :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, korrekt, jeg mente 704 og 703.

Når det gjelder Dali, eller forsåvidt B&W også, så har jo begge HT i en billigere serie, men mer kraft enn den dyrere serien. F.eks:

DALI IKON 8 er en HT med mye kraft. MENTOR 5 og 6 er begge noen kroner dyrere, men har mindre kraft. Eller stemmer ikke dette?

Nå er det annen design og bedre teknikk i MENTOR-serien enn IKON-serien, så prishoppet er forståelig, men vil jeg som ikke er en Hi-Fi kjenner høre store forskjellen på lydkvaliteten fra en IKON 8 til en MENTOR 5 eller 6? Er det da lurere å gå for IKON 8 som gir meg mer kraft og lyd til en billigere penge?

Det samme gjelder f.eks B&W 604S3 målt opp mot B&W 704.

Som du (amunds) nevner, så burde jeg også med HT som MENTOR og 700-serien investere i en annen forsterker enn 3808 for å få frem potensialet i de HT'ene, som igjen betyr mer penger.

Jeg har også bestemt meg nå for å gå for fronthøyttalere som er kraftige nok til å dekke mine musikkbehov, dvs at anlegget hører bra ut i stereo uten behov for noe sub, når jeg bare setter i en CD og bruker forsterkeren i stereo-mode. Det vil si jeg trenger fronthøyttalere som klarer seg bra alene og har selv en god del bass, HT som ikke trenger hjelp, men som også vil fungere godt i et hjemmekino-anlegg.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    B&W vil gi myyyye god lyd til musikk. Og brukbar på film.
    Eneste minus er at en trenger en sterk effektforsterker på de.

Klipsch er helt klart kanonbra til film. Musikk trekker litt ned, et tips er og bruke RØR til forsterker om musikken er viktig...

Ellers så er Focal nevnt som et sikkert kjøp.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •