Bytte elementer i B&W 602 S3?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Active tore_v1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Bytte elementer i B&W 602 S3?

Hei

Jeg lukter på enten et høytalerbytte, eller bytte av elementer, primært da diskant/mellomtone i B&W 602 S3. Jeg vil ha er mer "crisp" og klart lydbilde, og er i grunn rimelig fornøyd med høytalerne, men tror det er en del å gå på.

Forsterkeren jeg bruker er en HK AVR 645 sammen med pc, hvor jeg da kjører lyden ut via spdif med et Razer Barracuda lydkort med DTS-modus. Det skal være nok av krefter der.. Jeg kjører også høytalerene sammen med en B&W ASW 675, så jeg trenger ikke akkurat mer trykk i de "nedre" regioner, det er mellomtone og diskant jeg savner litt mer liv og nøyaktighet i. Har hørt diverse andre anlegg, riktignok i andre prisklasser, og savner å kjenne at lyden virkelig forlater høytaleren og "leker med ørene min".

Høytalerkabler: MIT Terminator 4.

Litt om bruk: Blir en del musikk, Pink Floyd til Dr. Dre, Muse, The Cure, etc.. Mye rart. Kjører flac fra pc, eventuelt litt radio via nett. Film er også veldig viktig, og jeg vil anslå ca 50-50 fordeling av film og musikk. Filmer som spilles av er alt fra vanlig dvd til full HD, stort sett alle typer filmer.

Rommet mitt er dessverre ganske lite, og er den klassiske studenthybelen. Ca 12kvm med skrivebord (24" Dell er det nærmeste jeg kommer TV), stor seng, kommode og klesskap. Ikke helt ideelt, men inntil videre det jeg må leve med..

Forslagene fra min side er:

1. Bytte ut elementer i høytalerne for å forbedre kvaliteten, eller evt intern kabling, eller lignende, altså modifisere høytalerene.

2. Selge høytalere (og evt sub) for å finansiere nye høytalere. Jeg kan legge til 3-4000 i tillegg til salgssum). Kom gjerne med forslag til høytalere i så fall.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du vurdert å bytte receiver? H/K er kanskje ikke de mest detaljerte receiverne der ute?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å bytte elementer kan være temmelig vanskelig å få til uten mye arbeid. Ikke bare må du finne elementer med som opererer på samme frekvenser som de du har (eller skaffe nytt delefilter som stemmer med de nye elementene, men det blir enda mere jobb), men du må også finne elementer som passer med selve høyttalerkassa. Jeg tipper det du virkelig savner er en mer frempå diskant, siden jeg vil hevde at mellomtonen i 602 er veldig god. Tror det lureste for deg er å selge dem og kjøpe et par andre. Hva med et par Dali Ikon 2? Sammen med en sub som 675, burde de bli en kjempegod kombo. Der får du en helt annen diskant.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er i grunn åpen for de fleste forslag her. Det viktigste for meg er den økonomiske rammen i det hele, og, etter hva Gratulerer skriver, også det at det kanskje blir litt mye jobb med det hele.

Jakv - noen forslag til en forsterker som vil gjøre en bedre jobb med detaljer? Hvor mye vil jeg kunne få for AVR 645, som er uten lyter og har med alt tilbehør?

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av tore_v1
    Jeg er i grunn åpen for de fleste forslag her. Det viktigste for meg er den økonomiske rammen i det hele, og, etter hva Gratulerer skriver, også det at det kanskje blir litt mye jobb med det hele.

Jakv - noen forslag til en forsterker som vil gjøre en bedre jobb med detaljer? Hvor mye vil jeg kunne få for AVR 645, som er uten lyter og har med alt tilbehør?
    Onkyo vil nok gjøre susen her. Varm og fyldig klangbalanse, samt at Onkyo reciverne er strømsterke.
    Hva HK din er verdt, vet jeg ikke.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva tror dere om en effektforsterker i stedet? Eller blir det bare en forsterkning av problemet?

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av tore_v1
    Hva tror dere om en effektforsterker i stedet? Eller blir det bare en forsterkning av problemet?
    Et sluttrinn vil nok endre lydbilde noe. Kommer jo også ann på hvordan HK`n er som pre-amp. Kilde spiller jo også inn. Men sluttrinn er faktisk det som gjør størst utslag hos meg, kontra pre-amp og kilde. Så det kan jo være en løsning for deg.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser at det er en Arcam AVR300 ute på bruktmarkedet til 3000. Vil det være en god oppgradering?

Fra hva jeg ser av reviews her inne, og ellers, så virker det som en meget musikalsk og detaljert forsterker.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alternativet er en Onkyo TX-SR 804. Den blir vel kanskje litt billigere enn Arcam (6k), tipper den går for rundt 5k.

Hva gir mest for pengene?

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eventuelt Marantz SR-8001, men den tipper nok over Arcam'en igjen, men støtter oppskalering av bilde, etc..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •