B&w Cm1

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10

Tråd: B&w Cm1

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

B&w Cm1

Kjøpte CM1 på HFK i forrige uke og er på god vei til å "spille de inn".
    Jeg blir bare mere og mere imponert over lyden de gir fra seg.
    "fuglekasser" i størrelsen, men gir likevel overraskende god bass!!
    Videre synes jeg at de er meget luftige i diskanten, og jeg er nå på god vei til å ha spillt gjennom all god musikk jeg har kjøpt gjennom de siste 20 årene, og jeg legger nå merke til detaljer jeg ikke har lagt merke til på tidligere høyttalere. Så bass/mellomtonen er utrolig detaljrik. Jeg er imponert.

De som har hørt på CM1 her hjemme de siste dagene slår opp øynene og tror heller ikke det de hører. Det er utrolig tøft med stor lyd fra små stativ høyttalere

Rommet de står i er ikke helt optimalt med tanke på plassering i fra bakvegg og sidevegg, men de spiller sykt bra. Har siklet litt på disse det siste året, og tok tilslutt med meg et par hjem.

Nå trenger jeg å oppgradere signal og forsterker også, det har gjort jobben sin. Er litt opphengt i design, og er svak for Electrocompaniet, men Primare er også flotte å se på. spørsmålet er hva slikt koster nytt, og evt brukt.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags lyd er du ute etter ?

Lyngdorf CD-1 og Lyngdorf SDAI2175
    Cambridge 640C/740C og Cambridge 740A.

Disse kombinasjonene tror jeg virkelig vil få frem CM1's gode sider.
    (Ene er "litt" dyrere enn den andre...)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Ja tanken har slått meg med Lyngdorf. De har en Tact 2175 til salgs på HFK her i Tønsberg til 9990.-. Har en litt skjenerende ripe i front, men er vel ellers lik? Bare navnet/logo som er endret? Men kan sikkert prute mere?

Jeg liker dynamik, og trenger fylde. Liker ikke helt flat og nøytral lyd.
    Hører på det meste av musikk, alt fra Dj Friendly fra NRKP3, til Katie Melluha, jazz, rock og pop. men er blitt veldig glad i musikk med akkustiske instrumenter, og her merker jeg at CM1 virkelig er gode. De er litt chrispy, og veldig herlig behagelige:*)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja... Lyngdorf har vel fått litt "pepper" fordi den spiller veldig korrekt men kanskje litt lite punch..
    Jeg rakk ikke prøve 740A så lenge på B&W CM7, men følte dette var en kjempematch for meg liksom. Men i musikkens verden, så er jo "smaken som fingrene, tidelt...":-p

Men du er ute etter litt varm lyd ?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

"varm lyd"

Sitat Opprinnelig postet av amunds
    Tja... Lyngdorf har vel fått litt "pepper" fordi den spiller veldig korrekt men kanskje litt lite punch..
    Jeg rakk ikke prøve 740A så lenge på B&W CM7, men følte dette var en kjempematch for meg liksom. Men i musikkens verden, så er jo "smaken som fingrene, tidelt...":-p

Men du er ute etter litt varm lyd ?

He he....

Jeg er ikke noe vandrende kartotek på hifi ord og uttrykk, men mener vel at jeg ikke liker nøytral lyd. Med det mener jeg ikke at jeg er tillhenger av farget lyd, der bass og treble kontrollene står på max.
    Slik jeg spiller nå, er bass kontrollen innstilt kl 10.00, og trebbel kl 14 onm du forstår. Da føler jeg at mine ører koser seg.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    uansett vil det beste være om du hører eventuelt nye komponenter på høytalerne... :-) på Hifi-Klubben løser jo dette seg greit.. ellers ville jeg tatt med
    "fuglekassene" dit du eventuelt skal høre! :-)

CM7 låter helt fantastisk spøru meg, og de fortjener skikkelig elektronikk.. :-)

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sikkert mange her som er lei av folk som på død og liv skal anbefale det de selv har, men nå våger jeg likevel å gjøre nettop det...

Selv har jeg CM7, som jeg til tross for at det er en annen høyttaler enn CM1, vil tro må ha noen av de samme klangmessige egenskapene. Til disse har jeg prøvd følgende forterkere:
    - Primare I21 (veldig bra forsterker. Enorm bass, men kanskje litt tilbakelent i mellomtonen)
    - Densen DM10 (suveren i diskant og mellomtone, dynsamisk men ikke spesielt dyp i bassen)
    - Rotel RA06 (nådde ikke opp i mine ører)
    - Thule IA150 (laid-back og behagelig, men bedre på live-aktig og akustisk musikk enn på studiomusikk/pop)
    - Cambrigde 740 og Denon PMA 1500 vraket jeg etter lytting i butikken, men har ikke nok bakgrunn til å gi dem en mer seriøs bedømming. Kan godt hende de fungerer fint på CM1 for det jeg vet...
    - Arcam A90

Den mest komplette forsterkeren etter mitt (amatørmessige) skjønn her var Arcamen. Den leverer mer informasjon i mellomtonen enn f.eks Primare syns jeg (selv om jeg også vurderte Primare til å totalt sett være god!), og gav også det jeg trengte for å styre den noe krevende bassen i CM7.

Mitt førstevalg til CM1 tror jeg kanskje likevel ville vært Densen B-110 Densen B-110 - Lyd og Bilde : Kjøpeguide/Tester (Oslo HiFi-center). En forsterker som leverer en klarere og finere lyd tror jeg ikke fins i prisklassen. Dette er en forsterker som ikke har pondus til å drive store gulvstående høyttalere med store basselementer, men til CM1 er den mitt stalltips! Er den for dyr, så er jo B-100 eller en DM10 på bruktmarkedet en mulighet.

Ellers ville jeg valgt som jeg gjorde: En forsterker fra Arcam sitt sortiment. (Ikke like pen å se på som el.comp og Primare, men lyden...)

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gimsegutten
    Det er sikkert mange her som er lei av folk som på død og liv skal anbefale det de selv har, men nå våger jeg likevel å gjøre nettop det...

Selv har jeg CM7, som jeg til tross for at det er en annen høyttaler enn CM1, vil tro må ha noen av de samme klangmessige egenskapene. Til disse har jeg prøvd følgende forterkere:
    - Primare I21 (veldig bra forsterker. Enorm bass, men kanskje litt tilbakelent i mellomtonen)
    - Densen DM10 (suveren i diskant og mellomtone, dynsamisk men ikke spesielt dyp i bassen)
    - Rotel RA06 (nådde ikke opp i mine ører)
    - Thule IA150 (laid-back og behagelig, men bedre på live-aktig og akustisk musikk enn på studiomusikk/pop)
    - Cambrigde 740 og Denon PMA 1500 vraket jeg etter lytting i butikken, men har ikke nok bakgrunn til å gi dem en mer seriøs bedømming. Kan godt hende de fungerer fint på CM1 for det jeg vet...
    - Arcam A90

Den mest komplette forsterkeren etter mitt (amatørmessige) skjønn her var Arcamen. Den leverer mer informasjon i mellomtonen enn f.eks Primare syns jeg (selv om jeg også vurderte Primare til å totalt sett være god!), og gav også det jeg trengte for å styre den noe krevende bassen i CM7.

Mitt førstevalg til CM1 tror jeg kanskje likevel ville vært Densen B-110 Densen B-110 - Lyd og Bilde : Kjøpeguide/Tester (Oslo HiFi-center). En forsterker som leverer en klarere og finere lyd tror jeg ikke fins i prisklassen. Dette er en forsterker som ikke har pondus til å drive store gulvstående høyttalere med store basselementer, men til CM1 er den mitt stalltips! Er den for dyr, så er jo B-100 eller en DM10 på bruktmarkedet en mulighet.

Ellers ville jeg valgt som jeg gjorde: En forsterker fra Arcam sitt sortiment. (Ikke like pen å se på som el.comp og Primare, men lyden...)

Lykke til!

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Kan jo nevne at Parasound er en super match til B&W. Har både hatt Rotel, Lyngdorf og har nå Parasound på mine 804. Kan si sistnevnte er den som passet best. Meget varm og behaglig klangbalanse, samt et godt skyv i bass/øvre mellomtone registeret.

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan også legge til at magasinet Fidelity i fjor satte opp CM1 sammen med Xindak XA-6950 som sin fremste anbefaling i budsjettklassen. Den har jeg ikke hørt selv, men den får jo mye skryt overalt!

Du finner den her:
    Audiofoni AS

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •