Trenger høyttaler-tips fra gutta her !

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 33
    Newcomer Mari1981 sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger høyttaler-tips fra gutta her !

Er en jente som har lyst på gulvhøyttalere i prisklassen under 4000.
    Er ikke er så inne på disse tingene når det gjelder betegnelser og spesifikasjoner... Vet bare at jeg liker KLAR/PEN (og høy) lyd, til alle typer musikk.
    Selv har jeg noen små/"halvmeter" Mission høyttalere som ble kjøpt for fem år siden, lyden er veldig klar og fin, men jeg savner til tider det "ekstra trykket" som gulvhøyttalere gir.
    Har en ganske ny Harman Kardon AVR 145 5.1. kanals forsterker, og en del gamlere 12" Cerwin Wega sub - hvilke høyttalere passer til dette ?

Har søkt rundt på nettet, og lest en del på dette forumet, men jeg blir liksom ikke klok på det. Er redd for å kjøpe noe som ikke er godt nok.

Vurderer å kjøpe en venns 6-7 år gamle par Jamo Classic, (med bl.a. to 8tommers "rundinger" foran) de er veldig bra, men de er jo gamle. De kostet 8000 ny og han vil ha 4000 for dem.
    .....Men jeg ser jo på nettet at man får både brukt og nytt for prisen langt under det! Er mye brukt på nettet jeg ikke skjønner at kan høres bra ut for bare såvidt 2000 kroner...

Hva tror dere om disse Jamo-høyttalerne? Jamo X3M 10 gulvstående høyttalere | FINN torget

Og disse? Jamo E370 Gulvhøyttalere Sort | FINN torget

Hvordan kan f.eks. disse som er bare 2 mnd gamle være så billig?
    Patos Basic 410mk2 selges billig | FINN torget

Disse vurderer jeg seriøst og ta, min kamerat har kjøpt dem og jeg har enda ikke sett noen negative omtaler om dem. RUBRIKK - Yamaha NS777 lite brukt

Men disse Yamahaene var jo billigere? Er de like bra tror dere?
    Yamaha høyttalere gulvstående | FINN torget

Hva med disse? PATOS 310 i SORT , den orginale, HELT NYE , TESTVINNER, SELGES BILLIG ! | FINN torget

Enn disse? Ser det er mange som selger Dali Dali 8008 | FINN torget

Og disse? Eltek Big Ben høyttaler | FINN torget

....Når jeg ser at det er så mye brukt til bare 2000-3000 kroner på Finn.no etc, så blir jeg usikker på hva jeg bør gjøre..:???:

Intermediate Keltern sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her ja! Ei som har gjort litt research allerede ser det ut som!

Brukt er ofte veien å gå og det har du tydeligvis sett selv!

Har vurdert disse selv, men siden jeg må bruke penger på bil nå, så blir det ikke aktuelt - Usher V-601

Edit: Eller bør det være gulvstående?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville kanskje kikket innom Surround.no - Høyttaler spesialisten og sett på Dynavoice M65 f.eks.

Brukte høyttalere kan være en bra deal, men det er en fordel å få hørt dem først. Med den receiveren du har bør du kanskje styre unna de aller største høyttalerne med største og flest elementer.

De Patos 410 er antakelig kjøpt på www.nwtthandelen.no for en billig penge, og solgt billig pga det.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Keltern
    Se her ja! Ei som har gjort litt research allerede ser det ut som!

Brukt er ofte veien å gå og det har du tydeligvis sett selv!

Har vurdert disse selv, men siden jeg må bruke penger på bil nå, så blir det ikke aktuelt - Usher V-601

Edit: Eller bør det være gulvstående?
    Ja, må være gulvstående, de jeg har nå er små stativhøyttalere.
    (De Patosene der var kjøpt på netthandelen ja, og var vist solgt sa han.)
    Hvilke "disse" har du vurdert selv?

Nå sier min kamerat at jeg kan få hans gamle Technics forsterker og Jamo classic høyttalere ----> mot min nye Harman Kardon-forsterker som kostet 5000 for et halvt år siden,- + 1500kr.
    Høres ut som en grei deal, men er usikker på om jeg heller vil beholde min nye HK forsterker og heller kjøpe meg noen splitter nye gulvhøyttalere - fordi jeg er så redd for å kjøpe det som er så gammelt (6-7 år). Har det noe å si ?Kan slike ting som ikke er blitt utsatt for noe bare slutte å fungere liksom? Er ikke en høyttaler en høyttaler uansett? Hvor lang levetid kan en slik forsterker ha? Kan den ikke leve ganske lenge og godt, så lenge den ikke blir utsatt for dritt og overhete etc?

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mari1981
    Nå sier min kamerat at jeg kan få hans gamle Technics forsterker og Jamo classic høyttalere ----> mot min nye Harman Kardon-forsterker som kostet 5000 for et halvt år siden,- + 1500kr.
    Høres ut som en grei deal, men er usikker på om jeg heller vil beholde min nye HK forsterker og heller kjøpe meg noen splitter nye gulvhøyttalere - fordi jeg er så redd for å kjøpe det som er så gammelt (6-7 år). Har det noe å si ?Kan slike ting som ikke er blitt utsatt for noe bare slutte å fungere liksom? Er ikke en høyttaler en høyttaler uansett? Hvor lang levetid kan en slik forsterker ha? Kan den ikke leve ganske lenge og godt, så lenge den ikke blir utsatt for dritt og overhete etc?
    Denne dealen hadde jeg aldri gjort iallefall.

Om du kun skal bruke annlegget til stereo (2 kanals) så kan du absolutt vurdere å bytte ut H/K'en. Den funker bra i surround, men til stereo så faller den litt igjennom. (min mening)

Ellers så kommer jakv med et godt alt. Dynavoice M65 spiller bra til prisen.

Samme synest jeg mine Patos basic 310 (orginale), disse ligger på 2K hos netthandelen.

Finnes ekstremt mye på diverse bruktmarked, hete tips kan være patos/dali/b&w.

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jamo Classic 8 ? - litt blandede anmeldelser her Jamo Classic 8 Reviews

Med alder 6-7 år så virker prisen på 4K uansett noe høy. (Byttet med HK vs Technics + HT virker heller ikke bra... det verdsetter Technicsen altfor høyt...) Men kjenner ikke disse høyttalerne så alle mulige forbehold. Prisfall mer generelt utifra at det skjer utvikling på høyttalerfronten også med stadig bedre elementer osv. Alderen for høyttaleren i seg selv har nok ikke så mye å si, forutsatt ikke ekstrem-spilling, mye sollys eller andre ting som kan få den til å eldes fortere (gummidetaljer og kosmetisk mest).

Tilbake til utgangsspørsmålet _nye_ høyttalere til < 4000
    Anbefaler lytterunde med f.eks.:
    Tannoy Fusion 4 ganske morsomme og lettdrevne men litt over budsjett...
    eller kanskje QLN kan være noe å lytte til...

Ellers:
    Magnat Monitor 1000 ser ut til å gi mye for en hyggelig pris... Andre alternativ er PSB T45 (fleste nettbutikker - jfr Prisguide.no ) eller Canton GLE 407 (litt over budsjett)

Mest for pengene får man nok ved å kjøpe brukt, men ville nok satset på noe 2-3 år gammelt fremfor 6-7 år gammelt...

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har du et kjempegodt tilbud på gode høyttalere.

AudioPro Black Diamond og AudioPro AceBass Subwoofer | FINN torget

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mori
    Denne dealen hadde jeg aldri gjort iallefall.

Om du kun skal bruke annlegget til stereo (2 kanals) så kan du absolutt vurdere å bytte ut H/K'en. Den funker bra i surround, men til stereo så faller den litt igjennom. (min mening)

Ellers så kommer jakv med et godt alt. Dynavoice M65 spiller bra til prisen.

Samme synest jeg mine Patos basic 310 (orginale), disse ligger på 2K hos netthandelen.

Finnes ekstremt mye på diverse bruktmarked, hete tips kan være patos/dali/b&w.
    Skal bare bruke det til stereo, vil ikke ha surrond og noe spesiell filmlyd.
    De Jamohøytt. han har er enten nr. 8 eller 10, de ligner veldig på de på linken som noen av dere nevnte. De (m/technicsen) har veldig fin lyd både på musikk-dvd-er som f.eks scorpions-konserter, og mer dunk-dunk-type. Så lydkvaliteten for øret er ikke noe å si på, jeg er bare redd for at det er dumt å bytte ut min nye forsterker mot dette som er kjøpt på begynnelsen av 2001. Skal jeg ha nye gulvhøyt, vil jeg vertfall opp i 3000 (tror jeg?), mens disse kan jeg jo få for 1500 + H/K-forsterkern min. Går det ikke greit så lenge øret mitt liker det jeg hører, eller bør jeg styre unna gammelt pga det kan ryke snart. ?

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalere varer lenge, men du får veldig mye bra i prisklassen din som overgår brukttilbudene du lister opp. Dynavoice M65 f.eks. spiller bra med litt strøm de...

Skulle jeg handlet så hadde jeg nok sett på Patos - jeg har hørt Patos Basic 410 og 310 og med grei elektronikk så leverer de bra for pengene.

Ellers kan du jo se etter et par små Kef IQ5 f.eks. - kommer an på hvor steinhøyt du vil spille.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter alderen på ht og forsterker er det vel nesten heller han som burde gi deg 1500kr. for HKen din..

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette her er et kjempekjøp!

Gulvstående | Høyttalere | Hi-Fi Center Kjeden

System Audio SA1530 til 3995,- (førpris 6495,-)

Behold forsterkeren din og kjøp disse. Dette er mye godlyd for pengene.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter de fleste andre her. Dropp Jamo, vurder å bytte receiveren til en stereoforsterker, og gå for enten Patos, Audio Pro Black Diamond, Tannoy eller System Audio. Gode valg alle sammen...

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hør System Audio før du kjøper.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    selg gjerne recieveren din hvis du får solgt den!
    men hold deg unna den dealen til kompisen din mener nå jeg..

6-7år gammel Technics ? høres ut som noe man ikke trenger betale mye for å få bedre enn i disse dager! :-)

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    6-7år gammel Technics ? høres ut som noe man ikke trenger betale mye for å få bedre enn i disse dager! :-)
    En T-amp kanskje? mye god lyd for litt over tusenlappen :-D

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hold deg unna de Jamoene, enten det er X3M/X870 eller E870. Personlig synes jeg de spiller "innestengt" i toppen og har en slapp bass. Men for all del de funker på fest.

Jeg vil anbefale deg å ta en titt på B&W DM685, de spiller veldig klart og fint. Test fra Lyd&Bilde finner du her. Dog er de stativhøyttalere og mangler litt dypbass, men det kan du fikse med bruk av den subben du har eller bytte den ut i noe bedre etterhvert.

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    System audio 1550 er gode høytalere i din prisklasse,men du må høre på dem før kjøp. Noen liker dem og noen liker dem ikke. De krever en del strømfor å fungere optimalt. Brukte klipsch er også noe og tenke på RF-3 kommer ofte ned i 4000kr ved salg. Har hatt både dem og System Audio 1550 selv. To helt ulike høytalere. på godt og vondt.

Klipsch har også en sereie som heter Synergy
    link: Synergy

Som ligger i prisklassen din. Klipsch er godt på rock/pop/dance, men mangler litt når det kommer til klassisk, jazz. Dem gjør musikken morro og tåler å spille høyt, dem er lettdrivne så man trenger ikke mye watt for å få dem til å spille, selv om det alltid er en fordel.

Audiopro er nevnt, spiller meget pent, og med rett plassering så går demlangt ned kjellertrappa, om ikke helt ned. Spørst hva du er vant til. Har hatt Black diamond v1 selv.

Qln og Dynavoice er mye av det samme. Dynavoice m65 er svært gode til prisen, dem trenger en del power for å temme bassen, og trenger lan innspillingstid. Men på desse må du tenke høytalerplassering da dem ikke trivst nært bakvegg. Har hatt m65 som bak og side høytalere i gamlekinoen min.

Lykke til med jakten, det er det som er halve morroa.

Jeg stemmer på Klisch rf-3 om du finner dem brukt.
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

tror klipsch hadde gjort seg jeg...

Du finner RF-3 til rundt 4000 på bruktbørser stadig vekk...

Lettdrevet og spiller bra. (og HØYT) :twisted:

Lykke til!

edit:
    klipsch rf 3 billi | FINN torget

Intermediate Keltern sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mari1981
    Ja, må være gulvstående, de jeg har nå er små stativhøyttalere.
    (De Patosene der var kjøpt på netthandelen ja, og var vist solgt sa han.)
    Hvilke "disse" har du vurdert selv?
    De "disse" jeg refererte til var Usher V-601 jeg linket til.. Men de er jo ikke gulvhøyttalere da, som du ønsket.

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk

JAMO CLASSIC | FINN torget Slike ser de høyttalerne til han vennen min ut.
    Jeg takker for alle tips!

Jeg kan enten beholde min halvt års gamle Harman Kardon-forsterker og legge 3000,- i et nytt høyttaler-par,

eller jeg kan bytte ut HK-en mot slike Jamoer + hans Technics-forsterker. (6-7år gml.) Har jo hørt lyden, og synes selv det er bra. Men jeg lurer på om jeg ikke skal kjøpe noe nytt istedet...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •