Til oss med patos basic mk2 utgave, ang bi-amp og delefilter.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Til oss med patos basic mk2 utgave, ang bi-amp og delefilter.

beklager om det har blitt tatt opp før men sjekket en ting i dag.

følgende ble gjort:
    fjernet broen som sammenslutter terminalene bak og skulle prøve meg litt på bi-amping.

koblet da recieveren min til øverste kontakter og tenkte at det var diskant og mellomtone. men...

øverste kontakter en bass og nedre frekvenser av mellomtone. nedre er da diskant og øvre mellomtone. feil av fabrikken, eller er det normalt at bass er øverste? det har jo tross alt ingenting å si sånn sett.

men en annen ting.

slik jeg hadde trodd så tenkte jeg det var delt slik at bassen hadde sin egen linje, ikke at både bass og nedre frekvens av mellomtonen lå på samme kabel.

noen som har en forklaring på dette? min første bi-amp opplevelse så.

mvh
    stian

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det avhenger jo av delefrekvensen i filtret, det er normalt at bass og diskant elementer overlapper hverandre noe......

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil være helt individuelt fra høyttaler modell til modell hvordan det er praktisk designet.

Er det kun 2 elementer så er det enkelt hvis det er 4 terminaler. 2 til diskant-filteret og 2 til bass-filteret.

Er det flere elementer så er det gjerne mest aktuelt å trekke ut nedre bass for seg selv (siden den krever mest effekt) og mellomtone/diskant filter for seg selv. På mange er det vanlig at øvre terminaler er til diskant/mellomtone og nedre til bass - men det er ikke noen naturlov som sier dette.

Ideelt sett skulle man kanskje hatt 3 par terminaler til 3 elementer - 4 par terminaler til 4 elementer osv, men det blir ikke særlig praktisk. Ønsker man full kontroll over hvert element med egen forsterker til hvert element blir det mer aktuelt å bruke digitale filtre - og da bruker man egentlig ikke de vanlige terminalene til det passive filteret, men kobler seg rett på ledningene som går til selve elementene.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noe å hente her da - vi snakker trossalt om Patos BASIC ? Har aldri brydd meg noe særlig om dette Bi-amp greiene....

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Er det noe å hente her da - vi snakker trossalt om Patos BASIC ? Har aldri brydd meg noe særlig om dette Bi-amp greiene....
    Det er et helt annet spørsmål ! :-D

Har aldri giddet å biampe selv - men det kan sikkert ha noe for seg i visse situasjoner. Noen forsterkere er jo laget slik at de enkelt kan brukes til biamping og da kan det være en grei måte å oppgradere forsterkeriet på. Men personlig hadde jeg nok gått for ny forsterker med dobbelt effekt framfor biamping - dette fordi diskant/mellomtone generelt tar mindre enn halvparten av effekten.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •