Leter etter stereo & surround til 10,000kr

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Leter etter stereo & surround til 10,000kr

Heisann, jeg leter etter et nytt stereo/surround-anlegg til aa supplere min prosjektor.

Rommet er i en kjeller og kun på 12 kvadrat, jeg må vise hensyn til naboer så en subwoofer vil jeg ikke kjøpe i første omgang.

Prioriteten går på god stereolyd, jeg er ikke ute etter mye bass og heller ikke å spille så høyt at det høres i hele huset. Etter det jeg har lest vil noen små høytalere passe fint til mitt bruk og behov.

Alternativ med XTZ-høytalere:

XTZ 99.22 i sort pianolakk - Kr 3890
    XTZ 70 Satelite i Sort farve - Kr 790
    99 WMT Center i sort pianolakk - Kr 1490
    Marantz SR-5002 Receiver - Kr 6495

Budsjettmessig er pristaket 10,000kr for receiver og stereohøytalere (kan strekkes litt opp etter varer som er nedsatt i pris), og 3000 for de øvrige tre høytalere.

Det viktige er ikke å få det absolutt beste, men noe som er langt fra dårlig.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eventuellt et skikkelig stereoanlegg nå, som du senere oppgraderer til surround.
    Et greit par gulvstående høyttalere og en god stereoforsterker. Og en subwoofer kan være lurt.

En løsning som jeg tror vil gi ekstremt mye moro for pengene, men som koster 15 000, er et par B&W DM684, en NAD C355BEE og en XTZ 99 W10.16.
    Det vil spille veldig rent, og med subben skal du få et godt løft i trykket, og også en del av den dypere bassen.

Ved en seinere anledning trenger du bare et par stativhøyttalere til å ha bak, en centerhøyttaler og en grei surroundreciever. Stereoforsterkeren bruker du som effektforsterker til frontene, så noe monster av en surroundreciever trenger du ikke. Kommer deg kanskje på 10 000 det også, avhengig av hvor god reciever du vil ha.

Som et lite hint, så får du mye fint for 10 000 hvis du kjøper brukt

EDIT: storebroren B&W DM683 er kanskje den beste høyttaleren til under 10 000kr, og den fortjener absolutt en lytterunde før du bestemmer deg for noe som helst. Den bør du ideellt sett ha en litt kraftigere forsterker til, bare så det taes med i betraktningen.

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stereo

Dette blir vel lite subjektivt da jeg har NAD selv. Men du bør absolutt ta en lytt til deres recievere om musikken er pri 1.

EDIT: NAD 744 til 2498.- (lagerrensing)

Tviler veldig sterkt det er noen recievere som slår den på ren lydkvalitet til under 5000.- 754 er vel også noe nedsatt...

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når budgettet ikke er større har du mye å hente på å kjøpe brukt. F.eks en Denon 3805 eller Yamaha RX-V1700 ligger i underkant av 5000 kr.

Siden du ikke har større rom behøver du ikke så store høyttalere.
    Disse er bra og hyggelig priset:
    http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/31456

Her har du en veldig bra dvd-spiller til gibort pris som også gjør en habil jobb som cd-spiller:
    DENON DVD-2800MK2 | FINN torget
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    devilej, Ikke dumt, det er på en måte skummelt å ikke ha garanti men hvor ofte får man bruk for den på slikt utstyr?

DVD-spilleren virker veldig bra og prisen er upåklagelig, virker som et svært godt kjøp. Takk for at du fant den
    Til nypris ville den ha vært uaktuell siden den "konkurerer" mot noe som på en måte er gratis og fungerer, men tusen kroner ikke mye. Akkurat nå bruker jeg Playstation 3 til avspiller.

amazon1969, Receiver til 2700kr virker litt ustødig, men alle de dyrere modellene jeg finner har 7.1 surround og det vil jeg ikke få behov for. Når en annen receiver som koster litt mer skal ha utvidet funksjonalitet og sløse produksjonskostnader på noe jeg ikke kan bruke er det kanskje like greit å gå for den som er litt rimeligere.
    Men det skurrer likevel litt, fordelt utover to-tre lønninger kan jeg få blod på tann og ende opp med å bruke opptil 15000kr på surround-anlegget - og da virker receiveren litt for billig. Det er hva magefølelsen min sier, uten at jeg helt vet hvorfor.

Bluum, Helt supre forslag, absolutt noe jeg kommer til å sikle etter. Men hvordan kobler man sammen for eksempel en PC, CD-spiller, Playstation og prosjektor sammen da? Det virker som at det blir vanskelig når man har 2 receivere/forsterkere å forholde seg til?
    Hvordan fungerer det å finne høytalere som passer sammen? Jeg leste nettopp denne linken, som forklarer litt om hvordan høytalere i surround bør passe sammen. Informasjonen der virker pålitelig siden du ikke blir anbefalt å bruke mer penger, men sikte deg inn mot produkter som passer sammen med tanke på faser og delefiltere.
    Men høytalerene virker kanskje litt overdimensjonert i størrelse? At det blir litt overkill ettersom lydnivået vil være på et nivå som gjør det mulig (for andre) å sitte i naborommet og slappe av, at jeg ikke har behov blir kanskje litt feil å si men jeg har ikke mulighet for å spille høyt.
    Høytalere som er under 80cm høye er ikke et krav men det er et pluss siden dette kan gjøre de enklere å plassere i rommet.

Det kan forresten også være aktuelt å bygge noen eller alle høytalerene selv - f.eks. med deler eller kits fra dynabel.no

En ferdigpakke frister det å kjøpe, det virker som den "enkleste" og greieste løsningen. Med receiver vil prisen på disse komme på omlag 10-12,000kr.

Kr 2490,-
    Dynavoice Magic F-6 pakke i Calvados farve

Kr 8890,-
    Proson Conquest MKII

Kr 5750,-
    Proson MKII Kevlar 840 Watt Pakke

Kr 5.990,-
    Proson Reality 63 MKII Kevlar Pakke i Calvados farve
    Sjekk prisen på den, nedsatt fra Kr 9785,-

Det er ikke vanskelig å kjøpe noe som duger, men det er vanskelig å finne noe som ikke er overpriset i forhold til rimeligere og like gode alternativer. Hi-fi er ikke lett

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pycno
    devilej, Ikke dumt, det er på en måte skummelt å ikke ha garanti men hvor ofte får man bruk for den på slikt utstyr?

DVD-spilleren virker veldig bra og prisen er upåklagelig, virker som et svært godt kjøp. Takk for at du fant den
    Til nypris ville den ha vært uaktuell siden den "konkurerer" mot noe som på en måte er gratis og fungerer, men tusen kroner ikke mye. Akkurat nå bruker jeg Playstation 3 til avspiller.
    Jeg hadde selv MKI utgaven av denne for en stund siden, og det er en av de bedre spillerene jeg har hatt. For en tusing er denne en veldig mye bedre kilde både for film, og spesielt musikk enn PS3. Ps3 er uansett kjekt for å kunne se BD
    Jeg vil fraråde deg Proson pakkene, og heller gå for Dynavoice om disse er aktuelle.
    Denne pakka er absolutt å anbeale i forhold til pris
    Dynavoice M-65 pakke i Calvados farve | FINN torget
    Jeg har testet litt på M65 og ble veldig imponert over hva en såpass billig høyttaler faktisk leverer. Med denne pakka + DVD spilleren jeg linket til sitter du igjen med 5000 til en grei receiver. Ta kontakt med Lsound.no og Hifihuset i Bærum for pris på en Yamaha RX-V863.
    Med denne kan du kjørre DD HD lyd fra PS3. Veiledende på denne receiveren er 7500,- men ringer du og pruter litt har de som regel litt å gå på. Du sitter da igjen med et uforskammet godt surroundoppsett til 10-11 tusen
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha tenkt meg om så skal jeg være forsiktig med å bli bitt helt av basillen. Jeg oppgraderer tross alt fra noe som er dyrisk dårlig og det nye anlegget skal stå i et rom på snaue 12 kvm. Føler ting begynner å ta av allerede så jeg skal ikke avvike for langt fra de 10,000 kronene jeg først bestemte meg for.

Utseendet på Dynavoice F-6 og Proson Conquest likte jeg spesielt godt, M-65 ser ikke så ille ut heller og det settet blir en vinner for meg. Sammen med DVD-spilleren til 1000 kroner og en dugelig receiver havner alt på ca 10,000 kroner - noe som helt sikkert også blir overkill men det er veldig fint å ha litt å gå på når naboene er ute eller er med på filmkveld.

Prisen er jeg meget fornøyd med, jeg slipper billig unna :-)

Hele dette anlegget ser ut til å bli midt i blinken! Høytalerne ser bra ut, får gode omtalelser, er tilsynelatende tilpasset hverandre og ikke minst rimelige.
    DVD-spilleren skal gi fantastisk ytelse for prisen.
    Receiveren komplementerer det hele og blir prikken over i'en.
    Gleder meg til å få dette på plass.

Tusen takk for hjelpen!! Noen burde sende deg en blomsterbukett

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anlegget er midt i blinken men arbeidspulten på rommet mitt er ikke det. På tegningen nedenfor vises plassering av lerret, arbeidsbord og sofa.

Arbeidsbordet er 80cm høyt, jeg har testet prosjektoren jeg skal kjøpe i rommet og bildet "begynner" akkurat der som arbeidspulten ender - ca 80cm over gulvet. Er veldig fornøyd med hvordan bildet blir i rommet med den prosjektoren (Optoma HD800X).
    Fronthøytalerene er 110cm høye og kan blokkere for bildet. Men plasseres høytalerene som vist på bildet vil de ikke skygge for prosjektoren. I mine øyne ser plasseringen helt grei og fin ut.. Men hva sier dere? Dette er det siste punktet jeg stusser over, er plasseringen "godkjent" drar jeg kortet snarest

Leter etter stereo & surround til 10,000kr-surroundplan1-jpg

Her er en ganske utdatert plan for rommet, ingen av møblene stemmer med det som faktisk er i rommet men det viser riktige proporsjoner på selve rommet.
    Leter etter stereo & surround til 10,000kr-rombarneby-jpg

Active emoll76 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å erobre en CAV billig på netthandelen.no. Der kan du gjøre et scoop. Så kjøper du deg M65, og en god cd spiller and of you go

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •