SUB på spikes, wow...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer Jaune sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

SUB på spikes, wow...

Ofret Pergo gulvet, det er snart 13år siden jeg la det.
    Skrudde spikes på subben, satte den rett på gulvet og det ble en helt annen verden, (den står som støpt) har hatt problemer med vandring.
    Jeg var sikker på at jeg hadde en stram/tight sub fra før,(med andre ord ikke noe SVS) men dette var overraskende. jeg hørte ikke noe forskjell, til og begynne med.

Men så en ettemiddag lå jeg på sofan (godplassen) og det var noe annet, da Kruder & Dorfmeister med Dubolition kom skvatt jeg til, det var noe helt annet.
    Stramt og fint, mindre singling i glass og vegger som støyet, og mye strammere/presis. Denne låta har en del godbass som kom til sin rette.

Har lagt merke til forbedringen på mange andre låter også etter dette, og jeg påstår at jeg kan spille høyere, uten at subben gir seg. Nå har jeg aldri bunnet eller på noen annet måte kjørt subben i bunn, men den spiller mye renere nå.

Og for dere som vil ha vibrasjoner i sofan, den er der fortsatt uten tvil, men denne gang så følger den lyden og ikke gulvet

Så ta fram spike'sa og prøv, gi F i gulvet

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha opplevelser gjør dagen bedre. Ofte de billigste tweaks som er de beste for sjelen og lommeboka.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jaune
    Så ta fram spike'sa og prøv, gi F i gulvet
    Evt. så kan man kjøpe spikes der det følger med metallplater til å legge under

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    haha ja det er nok den beste løsningen

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg monterte også spike på Cerwin Vega VE28S subben min, og det var akkurat som en ny verden. Men den ble alikevel byttet ut med en XTZ 10", og den står på gummiknotter.

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jaune
    Skrudde spikes på subben, satte den rett på gulvet og det ble en helt annen verden, (den står som støpt) har hatt problemer med vandring.
    Funker mot vandring.

Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Funker ikke mot vandring.

Antiskli matter kan også anbefales.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På mine var det gummibelegg under de platene som piggen står nedi, var ikke så veldig plaget med høyttalere på ville veier

er det ikke vanlig på alle typer?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller Auralex Gramma

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller rett og slett heller kjøpe en sub som står i ro, og ikke setter gulv og glass i bevegelse. F.eks en Sony 8" med 50w innebygget forsterker, så slipper man det jævla bråket!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Eller rett og slett heller kjøpe en sub som står i ro, og ikke setter gulv og glass i bevegelse. F.eks en Sony 8" med 50w innebygget forsterker, så slipper man det jævla bråket!
    Smaken er som baken

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp en sub med litt tyngde

Active
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vegamannen
    Kjøp en sub med litt tyngde
    min svs pc-ultra er vel ganske tung. men den danser fremdeles bortover gulvet..

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meningen med spikes er vel at kontaktflaten skal være på minimalt nivå. Hvis man setter en brikke under spikes'en, vil ikke da den minste kontaktflaten være den som er under brikken? m.a.o. kunne man like godt brukt en rørstuss..
    Unntaket er vel om brikken er ankret til gulvet på et vis, men da er vel skaden mindre av å bare la spikes'en stikke imot gulvet... Eller?

Vil ikke dempeføtter være en bedre løsning?
    (eks. Holfi.)

Forresten, hvor ble det av BASE technology plattformene? Disse tok jo også vekten(kraften mot underlaget) av komponenten til følge, slik at ved "hardhet" på føttene til plattformen tilpasset komponentens vekt ville vibrasjonene i teorien(og i praksis?) nulle seg ut.

bare noen tanker..

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et av de bedre forslagene jeg har hørt det der. :-D

Newcomer Jaune sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har prøvd plater med kork og gummi belegg, men den vandrer selv med de.
    Klart jeg kunne gått for en "pingle" sub på 8", men jeg har nå en gang en Dual 12" som jeg er meget fornøyd med. I forhold til gevinsten med en sub som spiller vesentlig bedre og står støtt så er Pergo'en det som bekymere meg minst, jeg har jo ikke subben mitt på gulvet. Jeg har også prøvd medfølgende gummiføtter men det funket ikke på parkett, ville kanskje gått fint på et teppe. Kan selvfølgelig fylle tomrom med bly så den blir tyngre, men den veier neste 40kg.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    Meningen med spikes er vel at kontaktflaten skal være på minimalt nivå. Hvis man setter en brikke under spikes'en, vil ikke da den minste kontaktflaten være den som er under brikken? m.a.o. kunne man like godt brukt en rørstuss..
    Unntaket er vel om brikken er ankret til gulvet på et vis, men da er vel skaden mindre av å bare la spikes'en stikke imot gulvet... Eller?
    Den minste kontaktflaten vil være der spiken treffer "brikken".

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    Tror ikke det har noe å si. Poenget må vel være at subben på et vis er "isolert" fra underlaget ved hjelp av de ørsmå kontaktflatene som spikes gir. Tanken bak spikes er vel at vibrasjoner overføres dårlig gjennom slike små kontaktflater, så det vil ikke overføres mer vibrasjoner til evt. brikker som spikes står på, enn det ville blitt rett til gulvet dersom brikkene ikke var der.

Det beste ville kanskje vært å henge opp subben i tykk, vibrasjonsdempende strikk. Tror jeg skal prøve det.

.:vegard:.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fleskebacon
    Tror ikke det har noe å si. Poenget må vel være at subben på et vis er "isolert" fra underlaget ved hjelp av de ørsmå kontaktflatene som spikes gir. Tanken bak spikes er vel at vibrasjoner overføres dårlig gjennom slike små kontaktflater, så det vil ikke overføres mer vibrasjoner til evt. brikker som spikes står på, enn det ville blitt rett til gulvet dersom brikkene ikke var der.

Det beste ville kanskje vært å henge opp subben i tykk, vibrasjonsdempende strikk. Tror jeg skal prøve det.

.:vegard:.

Pass på at det ikke overføres vibrasjoner igjennom strømkabelen da

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •