SA Explorer eller Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 65
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

SA Explorer eller Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand?

Hvem ville du valgt av disse 2?

Har hørt litt på sa explorer og har fått tilbud om å kjøpe de til 20k brukt nå.
    Jeg synes de høres helt utrolig bra ut, men jeg har ikke hørt på vienna enda..

Trenger noen tips :P

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Velkommen til AVforum trulte

Tja, si det, du bør vel helst høre de begge to. De to er jo rett og slett ikke like i det hele tatt. Hva slags musikk hører du på, hva slags lyd er du ute etter. Personlig er VA noe jeg liker meget godt, den har en dybde i lyden som SA ikke har, men SA har mere snert i mellomtonen og øvre bass. Diskanten på SA synes jeg også ofte kan bli slitsomme i lengden, det har jeg ikke hatt noe som helst problem med på VA de ganger jeg har hørt den.

Lykke til!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer kyrie neslie sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sa Explorer

Er du ute etter trykk og dynamikk er vel explorer et bra valg. Du kan også spille meget høyt og rent med disse. Har ikke selv hørt va men jeg har lest en del tester av disse, Men uansett prøv og få lytte til disse også lykke til. Jeg er utrolig fornøyd med Explorer hvertfall... hilsen kyrie

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser vel egentlig mest på film for å være helt ærlig :P
    Av musikk hører jeg egentlig på alt mulig, alt fra country til hip-hop og trance, kommer an på humøret
    Synes ikke SA har slitsom diskant i det hele tatt og mellomtonen er noe av det råeste jeg har hørt. Eneste er at de er litt puslete i bassen.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trulte
    Synes ikke SA har slitsom diskant i det hele tatt og mellomtonen er noe av det råeste jeg har hørt. Eneste er at de er litt puslete i bassen.
    Hva har du egentlig hørt da?

Intermediate Mute sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    840
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Explorer!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Hva har du egentlig hørt da?
    Har et par Infinity kappa 100 selv som jeg har lyst å bytte ut, ikke noe spesielt å skryte av synes jeg, men ok til film.

Ellers har jeg hørt på
    Dynaudio Contour S3.4
    JBL Array 1400
    + masse b&w og dali høyttalere i 6000-15000 prisklassen

Hørte også på Dynaudio Evidence Temptation her om dagen på et par macintosh forsterkere. Var veldig skarp og klar lyd i de, men synes egentlig det ble for skarpt, kanskje bare jeg som er litt pus :P

Intermediate Pug-Nose sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husker å lese en test av en gulvstående VA hvor anmelderen syntes elementene bunnet for kjapt. Hva slags forsterkeri han brukte husker jeg ikke. Regner egentlig med at anmelderen hadde funnet en egnet forsterker.
    Noe jeg derimot vet er at det skal myye til før elementene i Explorer bunner med rett forsterker. Hørte selv dem på en stor McIntosh, og voltmeterene var over hele skalaen! Dynamikk, dynamikk, dynamikk!

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et par Infinity kappa 100 selv som jeg har lyst å bytte ut, ikke noe spesielt å skryte av synes jeg, men ok til film.

Ellers har jeg hørt på
    Dynaudio Contour S3.4
    JBL Array 1400
    + masse b&w og dali høyttalere i 6000-15000 prisklassen

Hørte også på Dynaudio Evidence Temptation her om dagen på et par macintosh forsterkere. Var veldig skarp og klar lyd i de, men synes egentlig det ble for skarpt, kanskje bare jeg som er litt pus :P
    Jeg vil jo si at det er rart om du synes Explorer er bedre enn de. Har hørt (antakelig) samme oppsett som Pug-Nose hos HFC med Explorer på McIntosh på rund baut til ca 120 lapper totalt, og sjeldent har jeg hørt mindre musikalitet for pengene. Lite dyp bass, uklar mellomtone i forhold til mye annet, diskanten er heller ikke spesielt detaljert eller oppløst. Hadde de kostet 10 000 så skulle jeg heller vært mer ettergivende. SA har aldri imponert meg.

Hvis du vurderer så dyre saker, sjekk ut:
    - Dali Mentor 6
    - PSB Synchrony (litt over, men...)
    - Martin Logan Purity (29K)

Mye snadder til 20 lapper som jeg mener er milevis bedre enn Explorer, men det er jo du som skal kjøpe så jeg ønsker deg lykke til med lytterunden...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil jo si at det er rart om du synes Explorer er bedre enn de.
    JBL Array 1400 spilte jo litt tøft, men diskanten var altfor hard (horn).
    Explorer var perfekt i mellomtonen (varm!), behagelig diskant og bra punch i bassen selv om den ikke fikk med seg de laveste frekvensene.

Tror du må ha vært full når du hørte på disse, de har jo fått kjempekritikk over alt. :P
    Mellomtonen blir ofte sammenlignet med høyttalere i langt høyere prisklasser.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig så har jeg ikke hørt SA en eneste gang, uten å synes diskanten låter hard og slitsomt, men forstår folk som faller for høyttaleren p.g.a trøkket i mellomtonen osv. VA ligger høyt oppe blant høyttalere jeg ville ha kjøpt.

Syens det er litt rart at en liker SA men ikke Dynaudio Contour S3.4.. de er ikke sååå ulike bare Dynaudio'n har så mye mer, synes jeg.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du må ha vært full når du hørte på disse, de har jo fått kjempekritikk over alt. :P
    Ok mellomtoenen er bra, men tror de som synes diskanten er god bør ta en titt her.. http://avforum.no/forum/kalibrering-...en-horsel.html. Cyber'n var nok ikke full, men ikke alle leser seg til sin egen smak, men velger å stole på det en hører.:wink:

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Explorer var perfekt i mellomtonen (varm!), behagelig diskant og bra punch i bassen selv om den ikke fikk med seg de laveste frekvensene.

Akkurat hva slags kritikk de har fått betyr ikke så mye når det er mine ører som skal like dem. Hvis det er de du vil ha så bare kjøp i vei, jeg ville bare si min mening og hjelpe til litt.

Vel, jeg drikker svært lite så det tviler jeg på. Men hvis du synes mellomtonen i Explorer er varm og diskanten behagelig så lykke til på ferden

Active Raven sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Tvedestrand
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Høres jo ut som du har funnet en HT som passer deg bra Stol på dine egne ører, det er du som skal bruke høyttalerene.
    På den andre siden så har jo rommet de skal stå i mye og si, og også elektronikken du bruker, så det er ikke sikkert de spiller like bra hjemme hos deg som i butikken.

Intermediate Pug-Nose sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    slettet

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Personlig så har jeg ikke hørt SA en eneste gang, uten å synes diskanten låter hard og slitsomt, men forstår folk som faller for høyttaleren p.g.a trøkket i mellomtonen osv. VA ligger høyt oppe blant høyttalere jeg ville ha kjøpt.

Syens det er litt rart at en liker SA men ikke Dynaudio Contour S3.4.. de er ikke sååå ulike bare Dynaudio'n har så mye mer, synes jeg.

Hifi4all.dk skriver det her om diskanten:
    "Lad mig lige sige det med det samme – den diskant er da i verdensklasse !! Jeg er ikke sikker på at alle vil kalde den 100 % korrekt, men at den leverer én af de mest gennemsigtige og ligefremme gengivelser kan på ingen måde diskuteres."

Dynaudio synes jeg ble for tam, den var ærlig i lyden, men ble litt for tam synes jeg (for ærlig?).

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hifi4all.dk skriver det her om diskanten:
    "Lad mig lige sige det med det samme – den diskant er da i verdensklasse !! Jeg er ikke sikker på at alle vil kalde den 100 % korrekt, men at den leverer én af de mest gennemsigtige og ligefremme gengivelser kan på ingen måde diskuteres."

Hva så.. jeg vet hva jeg har hørt.. det holder for meg.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg drikker svært lite så det tviler jeg på. Men hvis du synes mellomtonen i Explorer er varm og diskanten behagelig så lykke til på ferden
    Smaken er som baken!
    På hver eneste høyttaler jeg hører på, så er det ett eller annet jeg henger meg opp i, men Explorer gir lixom ikke diskant, mellomtone og bass, den gir bare pen musikk.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Hva så.. jeg vet hva jeg har hørt.. det holder for meg.
    Har vanskelig for å tro at folk kan være SÅ forskjellige

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Smaken er som baken!
    På hver eneste høyttaler jeg hører på, så er det ett eller annet jeg henger meg opp i, men Explorer gir lixom ikke diskant, mellomtone og bass, den gir bare pen musikk.
    Fint for deg det, stol på ørene dine, det gjør jeg.

Lykke til videre! Var overhodet ikke negativt ment, var altså bare ment som litt vennlig hjelp.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •