SA Explorer eller Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 65
    Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det var ikke frekt fra min side heller, men ikke stol på andre skriver, du må høre dem selv, hvis du liker det du hører (med ditt oppsett) så kjøp det. For min del hadde det ikke vært noen som helst tvil om hvem av de jeg hadde kjøpt. Lykke til!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For all del! Synes bare det er gøy med negativ/positiv tilbakemelding fra dere alle.

Det som er problemet mitt som sagt, er at meningene spriker så vannvittig.
    Alt ifra høyttalere i verdensklasse, til de som mener de hører hjemme på dynga omtrent

Har vanskelig for å tro at meningene kan bli så forskjellige, men det er nok en del andre faktorer som spiller inn her og. Forsterker, kabling, avspillere, lytterom, avstand til ditt og datt, sandfylt eller ikke, blabla..

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trulte
    Har vanskelig for å tro at meningene kan bli så forskjellige, men det er nok en del andre faktorer som spiller inn her og. Forsterker, kabling, avspillere, lytterom, avstand til ditt og datt, sandfylt eller ikke, blabla..
    - og ikke minst hva en liker eller ikke liker. Tenk så kjedelig det hadde vært hvis alle hadde likt utstyr, hva skal en da med hifi-treff?
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For all del! Synes bare det er gøy med negativ/positiv tilbakemelding fra dere alle.

Det som er problemet mitt som sagt, er at meningene spriker så vannvittig.
    Alt ifra høyttalere i verdensklasse, til de som mener de hører hjemme på dynga omtrent

Vel, de som tester i bladene er da mennesker de også?

Jeg har aldri sagt dynga, men for pengene synes jeg du får svært lite igjen i form av lyd, de er sikkert flotte utseendemessig og har jo en artig mellombass, men blant annet på akustisk musikk med dyp bass der det er fyldig kvinnevokal synes jeg de faller gjennom. Diskanten er småhard i attakket på strenger, stemmen får en litt snodig kant som jeg ikke har hørt før og bass under 60 (?) hz er det lite av. Spilte også litt McLachlan på dem med Primare og Hegel elektronikk og der jeg er vant til at høyttalerne drar ned i kjelleren uten å miste pusten opplevde jeg bare at nivået på bassen nesten forsvant. Forsåvidt dynamiske men jeg synes ikke de gjengir musikken på en måte som jeg liker. Min mening - og den står jeg for - har hørt dem i 4 forskjellige oppsett. Var det bedre forklart?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Vel, de som tester i bladene er da mennesker de også?

Jeg har aldri sagt dynga, men for pengene synes jeg du får svært lite igjen i form av lyd, de er sikkert flotte utseendemessig og har jo en artig mellombass, men blant annet på akustisk musikk med dyp bass der det er fyldig kvinnevokal synes jeg de faller gjennom. Diskanten er småhard i attakket på strenger, stemmen får en litt snodig kant som jeg ikke har hørt før og bass under 60 (?) hz er det lite av. Spilte også litt McLachlan på dem med Primare og Hegel elektronikk og der jeg er vant til at høyttalerne drar ned i kjelleren uten å miste pusten opplevde jeg bare at nivået på bassen nesten forsvant. Forsåvidt dynamiske men jeg synes ikke de gjengir musikken på en måte som jeg liker. Min mening - og den står jeg for - har hørt dem i 4 forskjellige oppsett. Var det bedre forklart?
    Synes det var mer saklig kritikk!

Er enig i den biten med bassen, det er ikke det an den er dårlig, det er bare det at den ikke er der, men jeg vil tro at det ikke er noe problem å løse med en sub eller 5.

Han jeg prater med som vil selge de mener at de er for lite harde på gitar og sånt, ganske motsatt av deg egentlig. Når jeg hørte på dynaudio til 300.000, var disse 5 ganger hardere i gitarklangen enn explorer, men meg om det.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er gitar og sånn..

Snakker vi om gitar lyd lik Nils Lofgren, eller lik Pat Metheny? All gitarlyd er jo ikke lik da..

Når jeg hørte Explorer'n så hørte jeg på Nils'ern, det låt meget - meget bra.
    Så satte jeg på "ER" av Nils Petter Molvær, da var det greit med etter på.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    - og ikke minst hva en liker eller ikke liker. Tenk så kjedelig det hadde vært hvis alle hadde likt utstyr, hva skal en da med hifi-treff?
    Nå er det vel sånn i hi-fi verdenen at man har såkalte "referansehøyttalere" som lixom skal gi det idelle lydbildet, og andre høyttalere blir da sammenlignet med disse for å se hvilke svakheter/styrker disse har.

Hvis alle var TOTALT uenige om hva som var en referansehøyttaler, så ville det strengt talt være umulig å skrive fornuftige anmeldelser av høyttalere - sånn som jeg ser det i hvert fall.

Det ideelle må jo være å lage en høyttaler som spiller like bra som instrumentene/opptaket selv gjør.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Hva er gitar og sånn..

Snakker vi om gitar lyd lik Nils Lofgren, eller lik Pat Metheny? All gitarlyd er jo ikke lik da..

Når jeg hørte Explorer'n så hørte jeg på Nils'ern, det låt meget - meget bra.
    Så satte jeg på "ER" av Nils Petter Molvær, da var det greit med etter på.
    Snakker om bra innspilt klassisk gitar med litt lyse og litt lave toner.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt alle 3 det er snakk om her, og jeg må si at de har alle sine styrker og svakheter SA'en er den jeg har likt minst, men hørte den med en Copland rørsak, og det var skikkelig krem. Fikk fram endel nyanser i mellomtonen.

Når det gjelder Dynaudio 3.4 så hadde jeg en fin liten demo med den i det nye lytterommet på HFS i Bodø og var imponert over hvor lite "fnidder" det var i diskantområdet og hvor utrolig deilig og luftig den var. Nesten på elektrostat-nivå! Og da var den iflg sjefen der ikke innspilt. Likte også designen. Muligens litt kresen på rom?
    Vienna er mitt opplagte valg hvis det gjelder enklere og roligere musikk. Meget god presens i mellomtone-området og en enestående musikkgjengiver!

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det kanskje ikke helt stuerent å linke til konkurrenter hva tester etc angår, men jeg tar sjansen: Test av Vienna Acoustic Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand Høyttalere - Lyd og Bilde : Kjøpeguide/Tester
    Der kan du i alle fall lese en hederlig omtale av Vienna-høyttalerne du tenker på!
    Kan ellers slutte meg til hva som blir sagt og skrevet der, i den grad man kan sammenlikne Bach mot Beethoven.
    Lillebror Bach som jeg har sjøl, spiller i alle fall fremragende musikk!

I tillegg klarer de "kinobrasene" godt også, i alle fall i rom hvor man ikke behøver så voldsomt pådrag fra forsterkeriet.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden folk slenger så mye dritt om explorer, så får jeg kanskje drasse meg ut og høre litt på vienna også :P

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, du bør hvert fall høre på en del, så du får høre hva du liker.

Lykke til.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du funnet din lyd i SA så gå for dem. Spesielt om hovedbruken er film. Vienna er etter min mening en mye bedre ht til musikk, men har ikke den samme morrofaktoren på film
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Har du funnet din lyd i SA så gå for dem. Spesielt om hovedbruken er film. Vienna er etter min mening en mye bedre ht til musikk, men har ikke den samme morrofaktoren på film
    Der er nok jeg og enig, sikkert moro på film, men etter min erfaring er høyttalere som er gode på musikk, også gode på film, det er ikke noe skille der.

Mitt poeng for å koke det ned var at det er mye å velge mellom når man skal bruke 20 frognertiere på høyttalere, spesielt brukt.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta en lytt til BW 704, kjempehøyttaler som mange "overser". Eller Dali Mentor 6, lest at noen syns den kan være litt lys, men aldri skarp liksom.

Elektronikken kan også gjøre lyden skarp selv på de "mykeste" høyttalere.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant en liste her over "topp 100 høyttalere":
    EXCELIA HIFI - top 1000

Enige? :P

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant en liste her over "topp 100 høyttalere":
    EXCELIA HIFI - top 1000

Enige? :P
    Ja, har jo sammenlignet alle mot hverandre med god matching :-D ..

Litt interessant å lese uansett. Og så lenge høyttalerne mine er rangert som top reference så er jeg fornøyd :razz:.

Vienna Acoustics Beethoven 3 600 ............. 85 (A) ......... - (S)
    System Audio Explorer ....... 4 400 .............. - (A) ......... 77 % (S)

Blir litt vanskelig å sammenligne :???:

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pug-Nose
    Husker å lese en test av en gulvstående VA hvor anmelderen syntes elementene bunnet for kjapt.
    Det klarte jeg å få til hos stereofil. Jeg spilte ikke så høyt og ble rimelig overrasket. De spilte oppløst og vakkert med en varm klangbalanse om jeg ikke ble lurt av Arcam. Litt "bløtt". Har sett eiere beskrive lyden slik jeg opplevde den der. Krever endel krefter. Likte SA Explorer også på Primare (ikke så mye på Hegel). Syntes de spilte bra nøytralt og engasjerende. Litt stutt i dypbassen, men kunne vært rommet hos HFC også. Hørte også med CD-riggen de hadde til en halv mill og med Primare. Ikke hardt i det helet tatt, imo.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg leser igjennom tråden er er det en setning som slår meg kraftig .

Har dere hørt høyttalerne på samme forsterker og spiller i samme rom?

Vi hører på ALT samtidig så kanskje endel av de ulike inntrykkene ligger der?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal meget mye til at disse blir hørt med samme komponenter og ikke minst i samme rom. For å få til dette bør en jo synes at høyttalerne virker såpass interessante at en velger å ta de med hjem. Den "forelskelsen" har ikke SA gitt meg.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •