Serie/ parallell koble høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Serie/ parallell koble høyttalere

Lurer på om hvordan det er å serie koble 2 høyttalere på 4 ohm. Forsterkeren er jo 8 ohm. Da blir jo høyttalerene lik forsterkeren. Parallell koble de blir de 2 ohm. Det kan jo ikke være noe gunstig? Hvordan vil forsterkeren takle dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterkeren er ikke 8 ohm. Den klarer muligens ikke mindre enn 8 ohm. Sannsynligvis klarer den 4 ohm. Om du skal parallellkoble bør du sjekke om forsterkeren klarer 2 ohm's last først. ( ikke så mange forsterker som klarer det) Det går fint å koble i serie. Hvorfor skal du koble høyttalerne sammen?

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Serie/ parallell koble høyttalere

Sitat Opprinnelig postet av Olli
    Forsterkeren er jo 8 ohm.
    Derfor ville han seriekoble.
    Men det krever mye mer av en forsterker å drive høyttalere med lav impedans.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvorfor skal du seriekoble to høyttalere?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI
    ]hvorfor skal du seriekoble to høyttalere?
    Har ikke bestemt meg helt om jeg skal dette enda, men det er ihvertfall snakk om senterhøyttaler her. Har lerrete og tror kanskje lydbildet ville blitt bedre om jeg hadde hatt en senter under og en over lerrete. Blir vel samme prinsipp som fronthøyttalere i stereo. 1 høyttaler på hver side og det høres ut som lyden kommer fra midten. Hadde jo hvert veldig bra hvis dette funket med lyden på film også? hva sier dere??

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI
    ]hvorfor skal du seriekoble to høyttalere?
    Har ikke bestemt meg helt om jeg skal dette enda, men det er ihvertfall snakk om senterhøyttaler her. Har lerrete og tror kanskje lydbildet ville blitt bedre om jeg hadde hatt en senter under og en over lerrete. Blir vel samme prinsipp som fronthøyttalere i stereo. 1 høyttaler på hver side og det høres ut som lyden kommer fra midten. Hadde jo hvert veldig bra hvis dette funket med lyden på film også? hva sier dere??
    Ingen som kan svare på dette?Trenger litt hjelp her.

Intermediate cdrom sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal du ha mest effekt ut av høyttaleren er paralellkobling tingen.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cdrom
    ok, men da blir resistansen 2 ohm. Det takler vel ikke forsterkeren så godt? Hvordan blir lyden i seriekobling? Men er ideen ellers bra?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, men da blir resistansen 2 ohm. Det takler vel ikke forsterkeren så godt? Hvordan blir lyden i seriekobling? Men er ideen ellers bra?
    2 ohm bør man holde seg unna -selv om forsterkeren takler det

Selv har jeg paralellkoblet 2 høyttalere som står som center bak. Dette er 2 stk. 8 ohms høyttalere. Jeg måtte da skru ned litt utgangen et par db på receiveren men det funker som bare det. Seriekobling har jeg også testet, de ga like bra lyd men jeg måtte skru db veldig mye opp på receiveren.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2 ohm bør man holde seg unna -selv om forsterkeren takler det

Selv har jeg paralellkoblet 2 høyttalere som står som center bak. Dette er 2 stk. 8 ohms høyttalere. Jeg måtte da skru ned litt utgangen et par db på receiveren men det funker som bare det. Seriekobling har jeg også testet, de ga like bra lyd men jeg måtte skru db veldig mye opp på receiveren.
    ok, for tingen er at høyttalerene er 4 ohm. seriekoble de blir de jo 8 ohm. det burde vel være ganske bra. Er ikke helt sikker på om forsterkeren er kraftig nok heller. 75 denon watt

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er verdt et forsøk. I ditt tilfelle må du seriekoble ja

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får sikkert et bedre lydbilde med en center under og en center over lerretet, men impedansen på høyttalerene burde være lik på alle høyttalerne så du kan prøve å seriekoble alle høyttalerne slik at du får like impedans på 8 ohm.
    Det er uannsett verdt et forsøk, og det går int ann å gjøre om tilbake igjen, men jeg tror det skal gå bra, og du får ordel ved at det er lettere for forsterkeren å drive høyttalere i 8ohm enn i 4 og du får mer kontroll.

Så hadde jeg vært deg, hadde jeg gitt det et forsøk, og da seriekoble alle høyttalerene. Hvis da resten av høyttalerene dine er 4 ohm (?)

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av martin
    Du får sikkert et bedre lydbilde med en center under og en center over lerretet, men impedansen på høyttalerene burde være lik på alle høyttalerne så du kan prøve å seriekoble alle høyttalerne slik at du får like impedans på 8 ohm.
    Hva? Det er vel lite trolig at han har dobbelt sett høyttalere i sidekanalene. Man kan vel ikke seriekoble noe man ikke har flere av.
    Dessuten er det neppe noe problem å kjøre ulik impedans i de ulike kanalene. Det er tross alt ikke uvanlig at f.eks. senterkanalen har en lavere impedans enn sidekanalene. Eventuelle lydnivåforskjeller justerer man inn med surroundreceiveren.

Tror ikke det er så mange med erfaring fra dette, men jeg planlegger en slik løsning selv (med to sentere hhv. over og under lerrettet) når jeg en dag i relativt fjern fremtid kommer i gang med bygging av hjemmekino.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Hva? Det er vel lite trolig at han har dobbelt sett høyttalere i sidekanalene. Man kan vel ikke seriekoble noe man ikke har flere av.
    Dessuten er det neppe noe problem å kjøre ulik impedans i de ulike kanalene. Det er tross alt ikke uvanlig at f.eks. senterkanalen har en lavere impedans enn sidekanalene. Eventuelle lydnivåforskjeller justerer man inn med surroundreceiveren.
    Hehe, enig med deg roffe 8)

Men det går jo an å ta av biwiringslaskene på centeren og seriekoble elementene/delefilteret isteden... Hvis centeren er oppgitt til 8ohm, vil da centeren etter seriekobling av biwiringsterminalene være omlag 16ohm. Hvis man da paralellkobler to av disse vil den samlede impedansen bli 8ohm, noe som er likt det som en center er oppgitt til.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det går jo an å ta av biwiringslaskene på centeren og seriekoble elementene/delefilteret isteden... Hvis centeren er oppgitt til 8ohm, vil da centeren etter seriekobling av biwiringsterminalene være omlag 16ohm. Hvis man da paralellkobler to av disse vil den samlede impedansen bli 8ohm, noe som er likt det som en center er oppgitt til.
    Nei, det blir det ikke.
    Hvis du seriekobler en høytaler mha biwiringsterminalene vil du ende opp med å mate disanten gjennom et lavpassfilter og bassen via et høypassfilter. Ingen god ide, med andre ord.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var bare et "wild guess" fra min side...

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe

Tror ikke det er så mange med erfaring fra dette, men jeg planlegger en slik løsning selv (med to sentere hhv. over og under lerrettet) når jeg en dag i relativt fjern fremtid kommer i gang med bygging av hjemmekino.
    Kom ikke på at det gikk ann å styre det fra surround reciveren... ops:
    Men det går vel ann å paralellkoble et par høyttalere?altså + fra den ene høyttaleren og - fra den andre høyttaleren til forsterkeren og + og - mellom høyttalerne??
    Eller er jeg helt på vill spor?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det går vel ann å paralellkoble et par høyttalere?altså + fra den ene høyttaleren og - fra den andre høyttaleren til forsterkeren og + og - mellom høyttalerne??
    Eller er jeg helt på vill spor?
    Ja, du er litt på villspor. Det du beskriver er seriekobling. Parallellkobling er tilkobling av flere høyttalere til samme høyttalerterminal på forsterkeren, altså alle plussterminalene kobles sammen og alle minusterminalene kobles sammen. Man får da lavere totalimpedans.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er uannsett verdt et forsøk, og det går int ann å gjøre om tilbake igjen, men jeg tror det skal gå bra, og du får ordel ved at det er lettere for forsterkeren å drive høyttalere i 8ohm enn i 4 og du får mer kontroll.

Så hadde jeg vært deg, hadde jeg gitt det et forsøk, og da seriekoble alle høyttalerene. Hvis da resten av høyttalerene dine er 4 ohm (?)
    Hadde helt klart prøvd å gjøre det hvis jeg hade hatt en til senter, men det må jeg gjøre først. Ser etter en dali c1000 hvis det er noen som vet om en til salgs.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jam, det var meningen å forklare seriekobling, og jeg vet hva paralellkobling er ja....

kom bare på at man kunne paralellkoble centerene slik at de fikk like impedans som de andre høyttalerne, men som du sa går det jo ann å stille det inn på reciveren, beklager forvirringen... ops:

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •