Serie/ parallell koble høyttalere - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 35 av 35
    Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    To seriekoblede høyttere skal i teorien gi like høy lyd så en høyttaler, men med dobbelt så høy motstand (halv effekt), så dette vil jo spare forsterkeren for halvparten av effekten, pluss at forsterkeren sansynligvis spiller renere og bedre.

Slettes ingen dum idé!

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men var ikke senteren 4 ohm?
    I så tilfelle så er det ingen løsning å paralellkoble men heller seriekoble.
    Og hvis det spiller renere og bedre som [likerHIFI] sa, så er det ingen dum idè som [likerHIFI] sa..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av martin
    Men var ikke senteren 4 ohm?
    I så tilfelle så er det ingen løsning å paralellkoble men heller seriekoble.
    Og hvis det spiller renere og bedre som [likerHIFI] sa, så er det ingen dum idè som [likerHIFI] sa..
    ja det stemmer. høyttalerene er i 4ohm. Så seriekobling vil bli det rette for meg. Gleder meg virkelig til å prøve. Har høye fohåpninger.
    Takk for alle gode svar!

Active Christianrr sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI]
    To seriekoblede høyttere skal i teorien gi like høy lyd så en høyttaler, men med dobbelt så høy motstand (halv effekt), så dette vil jo spare forsterkeren for halvparten av effekten, pluss at forsterkeren sansynligvis spiller renere og bedre.

Slettes ingen dum idé!
    I teorien ja, men det er desverre i praksis som "teller" Tror du nok vil få en del lavere volum på den måten.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Olli
    Ingen som kan svare på dette?Trenger litt hjelp her.
    Paralellkobler du to på 4 ohm får du 2 ohm last på forsterkeren, men hele utgangssignalet fra forsterkeren ligger over begge høyttalerne. Dvs klarer forsterkeren det så får du maks lydtrykk.
    Seriekobler du så får du halve utgangssignalet fra forsterkeren over hver høyttaler. Til gjengjeld får du 8 ohm last som er mye enklere for forsterkeren.
    Det er nok ikke annet å gjøre enn å forsøke hva som passer deg best.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden vi er inne på disse haug-gamle trådene så drister jeg meg på et spørsmål angående to senterhøyttalere:

Etter at jeg kjøpte større fronter så merker jeg at senteren sliter litt med å holde følge. Jeg har kompansert litt med å skru opp på senter og skru ned på frontene, men jeg lurer på om det er noe å hente med å ha en senter til. Hvis jeg har forstått det rett så skal jeg i teorien få 3dB økning på senterkanalen med å bruke 2 stk. Det blir å parallellkoble så jeg får 4 ohm siden forsterkeren ikke har problemer med det. Noen kloke hoder som har innspill?

Å kjøpe større senter er i utgangspunktet ikke aktuelt da det ikke finnes større i den serien høyttalere jeg har.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Siden vi er inne på disse haug-gamle trådene så drister jeg meg på et spørsmål angående to senterhøyttalere:

Etter at jeg kjøpte større fronter så merker jeg at senteren sliter litt med å holde følge. Jeg har kompansert litt med å skru opp på senter og skru ned på frontene, men jeg lurer på om det er noe å hente med å ha en senter til. Hvis jeg har forstått det rett så skal jeg i teorien få 3dB økning på senterkanalen med å bruke 2 stk. Det blir å parallellkoble så jeg får 4 ohm siden forsterkeren ikke har problemer med det. Noen kloke hoder som har innspill?

Å kjøpe større senter er i utgangspunktet ikke aktuelt da det ikke finnes større i den serien høyttalere jeg har.
    Problemet med å kjøre to senter høytalere, en under og en over, er at man får en urfasnings problemstilling i forskjellige frekvenser, samt at lydbildet også kan forskyves opp eller ned av utifra sitte avstand,

Har ellers tidligere brukt en løsning med to senter høytalere, men da med en på hver side av lerretet og bruk av to separate effekt forsterkere. Da får man også effekten av at lyden kommer midt i bildet sitter man i sweet spot. Det ble hovedsakelig gort pga jeg brukte et nedtrekks lerret foran en dør, samt at jeg hadde ett ekstra sett med høytalere.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir i tilfellet å ha begge to under TV'en.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ingen som tør å si noe om dette? Som sagt så blir det eventuelt å ha begge under TV'en, koblet i parallell. Vil dette gi mere trykk fra senterkanalen?

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ingen som tør å si noe om dette? Som sagt så blir det eventuelt å ha begge under TV'en, koblet i parallell. Vil dette gi mere trykk fra senterkanalen?
    Det vil vel teoretisk kunne øke "trykket" med ca 3db, dvs hvis forsterkeren klarer å drive den nye paralell kobblede lasten på en skikkelig måte, dvs dobble utgangs effekten når impedansen halveres. Det at membran arealet dobbles vil også gjøre sitt til å øke følsomheten og lydtrykket, så det er vel vanskelig å si noe eksakt om de hørbare effektene av en slik kobbling.

Man vil jo få litt utfasings problemer hvis man sitter til en av sidene til "sweetspot" med en slik løsning, men vil nok tro at senter kanalen nå vil kunne holde bedre følge med front høytalerene dine, for å si det sånn...

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterkeren dobler effekten fra 8ohm til 4ohm. Jeg ser alltid film alene og jeg sitter alltid midt på.

Jeg får se hva jeg gjør. Takk for inspill.

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

spar heller de pengene på en ekstra senter og kjøp effektforsterker hvis du ikke har, evn kjøp kraftigere effektforsterker

Newcomer kjelle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    av praktiske problemer har jeg blitt tvunget til å bruke 2 centerhøyttalere på mitt nye oppsett pga en teit midtstolpe i racken min. Planen er da å ha 2 xtz centerhøyttalere under tven på hver sin side av stolpen. Jeg skal drive dette med en vsx-lx60 og er da tenkt til å drive disse 2 med centerutgangen på receiveren. vil dette funke noe bra? ser at xtz ikke er det mest lettdrevene på markedet, men jeg bor i blokk og spiller ikke 120db dagen lang.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjelle
    av praktiske problemer har jeg blitt tvunget til å bruke 2 centerhøyttalere på mitt nye oppsett pga en teit midtstolpe i racken min. Planen er da å ha 2 xtz centerhøyttalere under tven på hver sin side av stolpen. Jeg skal drive dette med en vsx-lx60 og er da tenkt til å drive disse 2 med centerutgangen på receiveren. vil dette funke noe bra? ser at xtz ikke er det mest lettdrevene på markedet, men jeg bor i blokk og spiller ikke 120db dagen lang.

Husk at høyttalere som er oppgitt som feks. 8ohm ikke holder seg på 8 ohm hele tiden men varierer litt med frekvensen, derfor bruker XTZ vise dette med å sette spesifikasjon til feks. 8-4 ohm på visse av sine høyttalere.

Nå vet ikke hvilke av XTZ sine høyttalere du har, ei heller hvordan receiver du har, men jeg skulle aldri gjort dette på en receiver, da disse som oftest er relativt strømsvak(sammenlignet med feks. rotel sine effektforsterkere) og jo lavere impedans jo mere strøm kreves.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av goldeneagle
    spar heller de pengene på en ekstra senter og kjøp effektforsterker hvis du ikke har, evn kjøp kraftigere effektforsterker
    Senteren jeg har koster bare 1600kr så investeringen er ikke så stor.

Jeg har effektforsterker. En Rotel RMB-1575 som yter 5x250watt så jeg vet ikke om det er der problemet ligger.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •