hjelp til første anlegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

hjelp til første anlegg

Heisann. Holder på å sette sammen mitt første anlegg,så kunne gjerne trengt litt hjelp. Takket være noen hjelpsomme sjeler her på forumet tror jeg at jeg har funnet ut hvilken receiver jeg vil ha,nemlig NAD744.

Etter å ha lest tester, anbefalinger og søkt litt rundt har jeg tenkt å kjøpe meg et par XTZ 93 WMT-høytalere. Siden jeg ikke har altfor stort budsjett for øyeblikket vil jeg bruke de som stereohøytalere i starten, for eventuelt senere utvide til 5.1 og få meg noen kraftigere fronthøytalere.

Før jeg kjøper receiveren og høytalerne har jeg noen spørsmål jeg håper noen her kan svare på

1. Vil denne receiveren og XTZ-høytalerne passe fint sammen? Skal bruke anlegget hovedsakelig til musikk(rock,jazz og blues), men bør også fungere bra til filmer og ps3-spill.

2. Litt forvirret med tanke på de ulike XTZ-modellene. Hvilke andre høytalere vil passe sammen med de jeg har sett på? Fant ingen andre i 93-serien. Noen andre modeller som er beregnet for å benyttes sammen med disse, eller kommer det flere i 93-serien senere?

3. Har lagt merke til at disse høytalerne finnes i en shielded variant også. Har ikke spesielt god kjennskap til slikt, så jeg lurer på hvor vesentlig dette er? Bør jeg gå for disse hvis jeg ønsker å ha høytalerne forholdsvis nært tv'en, eller kan jeg bruke de vanlige?

Setter stor pris på all hjelp og innspill

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Hva gjelder XTZ-høytalerne så har jeg aldri hørt på de, og kan da selvfølgelig ei heller si noe om de! :-)

Men anngående reciever. Ser at T744 er satt ned til 2500, og er jo da et veldig bra kjøp! MEN... T754(hvis du skal ha NAD) til 5000 gir en del flere oppgraderingsmuligheter. Det viktigste(i tillegg til større effekt) er at det er 6.1, med mulighet for 7.1. T744 har da bare 5.1 punktum. Har også 7.1 analog inn, for muligheter til analog overføring av de nyeste HD-formatene når spillerne kommer med dekoder og analog ut. (T744 har bare 5.1 analog inn)
    T754 har også multisone(hvis noen bruker det!:-p)

Har denne selv, og syns den leverer veldig bra med krefter!
    Tipper de driver høytalerne du har sett på veldig bra!

Men.. Selvom jeg liker NAD - har du tenkt no over HDMI innganger og slikt ?
    Det får man jo ikke med NAD enda.. (T175 har HDMI, men det ligger i en litt annen prisklasse...).

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du trenger skjermet høyttaler avhenger av om du har CRT TV. Har du ikke det trenger du ikke skjerming.

Har hørt 99.26, og synes de var meget gode til prisen, men en sub er nesten nødvendig til de du har kikket på.

Om du skal høre mest musikk kan det kanskje være en ide å satse på stereo fremfor surround? Du vil få en bedre stereofeorsterker enn surroundreceiver, og kan bruke høyttalerbudsjettet på to høyttalere fremfor fem.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden jeg skal utvide når jeg får råd tror jeg ikke en stereoforsterker er det rette for meg, men føler ikke jeg trenger mer enn 5.1, så NAD744 virker som et godt kjøp for min del. Minuset er som det blir nevnt at den ikke har hdmi-innganger, men det er det vel få receivere/forsterkere som har i denne prisklassen?

Noen flere som kan gi noen tilbakemelding angående XTZ-høytalerne jeg har sett på? Om de vil passe til mitt bruk og sammen med receiveren, eller om jeg heller bør satse på andre høytalere? Kan desverre ikke koste over 2500, helst mindre, så selv om det er godt ment er det liten vits i å anbefale noen dyrere. Foretrekker også svarte stativhøytalere.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Asmodean
    Siden jeg skal utvide når jeg får råd tror jeg ikke en stereoforsterker er det rette for meg, men føler ikke jeg trenger mer enn 5.1, så NAD744 virker som et godt kjøp for min del.
    mjaaa... mange stereoforsterkere som kan fungere som effekt på frontene når du utvider... alle(såvidt jeg vet..) sine NAD-forsterkere har bindeleddet mellom for- og effekt-forsterker "utenpå"..

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda,kan selvsagt bruke forsterkeren til det senere...får tenke litt på hva jeg gjør angående receiver/forsterker, men trenger mest hjelp til valg av høytalere nå.

De som virker mest fristende for øyeblikket er:
    XTZ 93 WMT i sort pianolakk
    Høyttaler - Stativhøyttaler | Hi-Fi Klubben: DALI Concept 1 Høyttalere
    Welcome to L-Sound!)
    Dynavoice Definition DM-5 i sort farve
    Norsk Audio Teknikk AS, Anthony Gallo, Cayin, Gryphon, Bladelius, Audiolab, Respons, Dynaudio, Kimber, Parasound

Det viktigste for meg er at de fungerer godt til musikksjangrene jeg liker, men må også kunne brukes til ps3-spilling og film. Må også passe fint sammen med receiveren jeg velger. Spiller sjelden utrolig høyt, så volum er ikke det aller viktigste, så lenge de spiller klart på et brukbart lydnivå. Er litt usikker på hvilke høytalere som matcher, så det hadde vært flott hvis de var lett å oppgradere til et surroundanlegg senere også.

Flere som sier at jeg kommer til å trenge en sub sammen med stativhøytalerne, og det kommer nok til å være det første jeg kjøper når jeg får råd. Håper noen kan komme med tanker angående høytalerne jeg har nevnt, eller andre gode forslag

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    til din musikksjanger vil jeg anbefale:
    Høyttaler - Stativhøyttaler | Hi-Fi Klubben: B&W DM686 Høyttalere

Hvis du er så interessert at du vil legge en del penger i det etterhvert, vil disse fungere perfekt som bakhøytalere i et større(eller mindre) B&W-annlegg. Disse låter helt fantastisk, pluss at B&W er nydelig på film! :-)

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville fortsatt gått for XTZ

Skjønner tanken din med receiver fremfor stereoforsterker, men tenk litt over det som amunds sier om forsterkere som kan brukes som effekt senere. Det kan ha noe for seg, f.eks. en NAD. Du vil "garantert" få bedre lyd i stereo, spesielt om du satser på f.eks. en brukt C352 eller lignende fra NAD.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •