Audax vs. Seas

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Audax vs. Seas

Hei,

Etter ca. 15 års tortur tok en av diskantene i mine Infinity Reference kvelden.

Jeg trodde utviklingen innen høytalerteknologi nå var flere kvantesprang foran den gang jeg kjøpte mine første høytalere.
    Jeg bestillte derfor to Seas H1283-06 22TAF/G siden disse har nesten samme mål.

Fy pokker for en nedtur.
    Grumsete, Tungt. Lite distinkt.

Kanskje er det delefilteret som ikke liker de nye diskantene.

Noen tips? Noen som kan wire en diskant?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan bare svare deg på generellt grunnlag, Audax har jeg ingen erfaring med.
    Men først er det viktig å forstå at man ikke kan bytte ut en diskant med en annen, for så å håpe på god lyd.
    Delefilteret må konstrueres etter de elementene man benytter. Det finnes ikke noen snarveier her dessverre. Verken delefilteret som sitter i dine ht fra før, eller noen teoretisk beregnede "tabellfiltere" vil gi deg godlyden du savner.

Også er spørsmålet hva du forventet? Selv om jeg personlig synes Seas diskantene er bra, er dette sett i forhold til pris. Forventet du "high end" fra diskanter til 2-300kr pr stk, vil du jo selvfølgelig bli skuffet.

Men som sagt, med feil delefilter hjelper det ikke med dyrere og bedre diskant elementer heller.

Og i tillegg har du hørt på samme gjenngivelsen i 15 år, kanskje diskanten i dine høyttalere er tunet litt høyt, nettopp for å gi inntrykk av mer oppløst lyd? Da vil ikke en mer dempet diskant høres bra ut i dine ører, uansett hvor "korrekt" det måtte være på papiret.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TS her.

Takk for svar norcad.
    Du har en del gode poeng som jeg var uvitende om. Uansett, nå har jeg degraderet høytalerene til "bakhøytalere".

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •