500w forsterker men hvilken høyttaler?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

500w forsterker men hvilken høyttaler?

Tenker å kjøpe en plate-amp som kan takle 500w i 4ohm, til bruk i en subwoofer.

Hvilken driver=høyttaler, skal jeg velge?

driveren må være 10 tommer.

Først hvor mange watt skal driveren være på? (antar den må være 4 ohm )

Hvis jeg velger en driver på 500W, så vil det jo være på grensen føler jeg, er det lurt at driveren er på 600W og ampen på 500W, slik at man har en sikkerhetsmargin?

...eller er det ting jeg må tenke på ?

Er det noen som kan anbefale en driver?

takker for svar

Active magnus14 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. dette var vanskelig og svare på! Hvilken forsterker er det du har? Og hva skal suben brukes til? når det kommer til watt så heng deg ikkje for mye opp i det. Men det er alltid en fordel og ha for mye watt. Det øker bare kontrollen på elementet, du kan spille høyere og minsker sjansen for å sprenge det.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

kommentar

Jeg har tenk på Bash forsterker .....O Audio - 500W BASH Subwoofer Amplifier ....er også på utkikk etter alternativer.

Suben skal prukes til PA , altså vil ha det høyt og ikke så mye hifi. Skal også tåle juling, hard bruk.

Intermediate mik92 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det skal brukes til PA er det vel best å bruke en PA forsterker.
    Disse bruker å ha mye effekt i forhold til pris.
    Sony XA5ES - BIX Turntable (Rega RB-250 og AT-95E) - SB Touch - Sony S370 - Onkyo 717 - Sony TA-E77ESD - Dynaco ST70 (Mullard EL34) - Canton CT-1000 - DIY SVS PC 16-46

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    denne soundsplinter 10" er ganske bra vil eg tro.

[ SoundSplinter Subwoofers - RL-i 10" Subwoofer Information ]

Men den BASH 500 ampen driver de fleste 12" bassene sinsykt bra. Og du kan finne ett element som kan bygges i liten kasse om det er kassestr som det står på.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile comment

takker for tilbakemeldinger ......

Bagrunnen for min hendvendelse er at jeg
    allerede har en sub på 200W med en 10 toms element, som jeg har tenkt å øke til rundt (rundt) 500W.
    subben innebygd en 200W RMS forsterker.

Mik92: Meget bra poeng og det er også mer økonomisk, men jeg vil ha alt mitt "Aktivt" altså ingen externe Pa forsterkere, da det er mer kompakt.
    -------------------

Xinhua:
    --------------------
    Så litt på [ SoundSplinter Subwoofers - RL-i 10" Subwoofer Information ] , der står det nevnt "Dual 4 Ohm Single 4 Ohm" , hva betyr dette ? Har elementet to 4ohms spoler, som kan kobles i serie(4+4=8ohm )eller paralell(4/2=2ohm)

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja har du dual kan du koble det i 8 ohm og få en "finere" lyd i mine ører. Men med 4 ohm har du mer krefter og det kan også merkes godt.

Begge er gode og i ditt tilfelle ville eg tatt 4 ohms modellen. Siden du kansje ikke hører forskjeld på 4 og 8 ohms elementene :P

Og bygge ny kasse MÅ du gjøre om det skal bli skikkelig bra. Ellers må du leite lenge etter ett element som trenger akkuratt den typen du har. Om det var det som var planen. Er ikke bare å lage en kasse med hull og sette elementet inni også blir det god lyd om elementet er av bra kvalitet og sånt. Kassen bestemmer nesten lyden for deg og da kan du få ett "dårlig" element til å nesten bli ganske bra eller ok.

Så velg først element også begynner du å spør folk om kassetype og str. om du skal lage selv da.

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt OT men lell... Har 2 15" PA basser på torget . 8 ohm 500 w RMS , det er ikke subelementer, men i 100 ltr. kasse skal de gå rimelig dypt. Tør ikke ha noen formening om 500 W bash på disse, men kjørte dem i stua med en NAD 216 og det låt da så det holdt ops: Så hvis du er int. så send meg en PM så får du Guttepris på dem...
    Edit: Så ikke at det var 10" du ville ha.........

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

sbar

Eminence HL-10A 10" Subwoofer Speakers - Eminence HL-10A subwoofer speaker. The Eminence HL-10A is a 10" 8 ohm 300 watt RMS subwoofer speaker. The Eminence HL-10A 10" speakers are rated at 300 watts RMS. Eminence HL-10A speakers here.

Har blitt anbefalt Eminence drivere, denne linken er til en 300W RMS utgave. Men finnes det en i 500W ? Det blir vel farlig å koble en en 500W amp på denne ikke sant?

rolf

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [ SoundSplinter Subwoofers - RL-i 10" Subwoofer Information ] ville gådd for denne. spiller dypt å gått som en sub skal

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ans

taker alex....

det står dual 4 ohm på en utgave at speakeren, hva betyr det ?

er det 2 spoler på 4 ohm ?, så man kan velge mlm 2 og 8 om (paralell, serie) , eller tar jeg feil ?

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Watten på elementet har ingen ting å si på hva forsterker du skal ha på den. Du kan bruke en 1000 watt forsterker på ett 100 watt element...

Jo mer watt i vanlig klasse AB jo bedre for elementet. Men om elementet har en "watt" på 3000 så blir nok den bash 500 litt i det minste laget. Altså da sliter den mer med å ha full kontroll på høyere volum.
    Det vil lage lyd og sikkert spille ok, men full kontroll blir det neppe.

Kjør ett element så du får 4 ohm, altså gå dual 2 ohm så paralellkobler du og får 4 ohm da blir det mer krefter til elementet og bedre kontroll.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xinhua
    Watten på elementet har ingen ting å si på hva
    Kjør ett element så du får 4 ohm, altså gå dual 2 ohm så paralellkobler du og får 4 ohm da blir det mer krefter til elementet og bedre kontroll.
    Du mener vel seriekobler ja? parallellkobling vil gi 1ohm....

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hoohoo
    Du mener vel seriekobler ja? parallellkobling vil gi 1ohm....

Ja du har rett i det...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ans

2 stk 4 ohm i paralell, blir det ikke :

altså: Rtot = r1*r2/(r1+r2) = (4*4)/(4+4)=16/8=2 ohm

altså har jeg valget på 2 og 8 ohm , ved dual 4 ohm spoler. Men ampen jeg tenker på gir 500W i 4 ohm , og liker ikke helt 2 ohm (blir varm) .

Vil gjerne trekke ut de 500W fra ampen hvis den har det

takker for svar

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel det samme hvor mange watt elementet er på vel? Bare gå for følsomhet og kvalitet. et av de 300w elementa hadde sikkert levd godt på 500w. Jo mer krefter desto bedre. Obs på at følsomheten synker jo lavere subben går i hz (som regel).

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ans

Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Det er vel det samme hvor mange watt elementet er på vel? Bare gå for følsomhet og kvalitet. et av de 300w elementa hadde sikkert levd godt på 500w. Jo mer krefter desto bedre. Obs på at følsomheten synker jo lavere subben går i hz (som regel).

men 500W på ett element som tåler 300W ?, det lukter vel ikke svidd , eller ??

Newcomer stephenm sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser at de fleste her leder deg ut på ville veier. Når du skal bruke elementet til PA er følsomhet og evnen til å tåle høy effekt over lang tid det viktigste. Man trenger ikke respons ned til 20Hz på en PA-sub. Rundt 40Hz er det vanlige. Det er trykket i midbassregionen som er viktig for konsertopplevelsen.
    For å komme med et eksempel, så kan jeg nevne noen Mackie-subber med 18" element som jeg har hørt mye på. De spiller ikke noe særlig dypere enn 40Hz, men trykket de leverer under en konsert er helt enormt Høy følsomhet, effekt og tuning er stikkordet for disse subwooferene. De spiller også et godt stykke over 100Hz, noe en dyptgående hjemmekinosub ville hatt problem med.
    Derfor vil jeg anbefale deg å glemme forslagene til hjemmekinoentusiastene og heller satse på PA-element fra Eminence og lignende produsenter.

Lykke til

mvh.
    Stephen

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •