System Audio - Hvor fornøyd er egentlig eierne? Forslag?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 59
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

System Audio - Hvor fornøyd er egentlig eierne? Forslag?

System Audio er kanskje et litt "annerledes" høyttalermerke, med sine slanke høyttalere med små elementer.

At høyttalerne er meget flotte er det kanskje en slags felles oppfatning av, men hvor fornøyd er man med lyden?

Har selv et par 1750 med en SE 200, prøvd meg en god del frem, både på plassering, spikes, sandfylling og elektronikk. Endt opp med Creek Classic elektronikk, 3/4 sandfylte, og lukket bass konfigurasjon på SE 200.

Faktum er at jeg ikke helt klarer å bestemme meg for hva jeg synes.

Av og til imponerer de voldsomt, spesielt når man spiller på litt høyere volum. Meget detaljerte og kontante, en knusktørr og hurtig bass, og med SE 200 kommer også trykket og dybden i bånn. Nils Lofgren - Acoustic Live er f.eks. helt fantastisk, sjeldent hørt en gitar låte bedre i et anlegg. Det samme går for eksempel for Erlend Øye/Whitest Man Alive.. Rett og slett råbra med litt volum på en 1750.

Til litt annen type musikk og spesielt på lavere nivå, syns jeg derimot de er litt "flate" og lite dynamiske. Vet det kanskje høres rart ut for en SA høyttaler, men virker på meg som om de trenger litt volum for å engasjere, rett og slett få litt fart og kraft i de knøtt små elementene.

Jeg vurderer og fase ut SA i stereoen og bruke de i en stue-kino.

Før jeg gjør det, lurer jeg på om noen har noen generelle tips og erfaringer med SA, og også hva man har savnet (forruten dypbass!) ?

Og ikke minst, hvis man gikk bort fra SA, hva endte man på og hvordan var overgangen?

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av f3l1x

Av og til imponerer de voldsomt, spesielt når man spiller på litt høyere volum. Meget detaljerte og kontante, en knusktørr og hurtig bass, og med SE 200 kommer også trykket og dybden i bånn. Nils Lofgren - Acoustic Live er f.eks. helt fantastisk, sjeldent hørt en gitar låte bedre i et anlegg. Det samme går for eksempel for Erlend Øye/Whitest Man Alive.. Rett og slett råbra med litt volum på en 1750.
    Veldig enig i dette. Når en guffer opp så blomstrer virkelig 1750'ene. Helt rått hva som kommer ut av dem i form av trøkk/dynamikk/detaljer.

Har selv nettopp solgt mine da jeg av bo messige grunner ikke kan guffe opp... Utrolig kjipt å ikke kunne dra på slik at høytalerene får vist hva som bor i dem.

For min del så var det eneste jeg savnet det åpenbare... nemlig dypbassen. Dette var for min del kun gjeldene ved film, på musikk fant jeg ingen mangler (til prisen selvfølgeli).

Intermediate zantrix sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har system audio SA1550, og SA510 senter planen er og få kjøpt SA505 bak og en Velodyne SPL sub! akkurat nå kjører jeg uten sub og jeg vil si meg mektig imponert over hvor høyt og med hvor bra trøkk man faktisk får med de småe høytalerne jeg har ikke skikkelig forsterker på dem nå men tror jeg ender opp med en Primare SPA21 eller noe..

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes også SA spiller veldig pent. Var å hørte på SA1750 men synes de rett og slett låt kjedeligt og litt "for pent". Har også hørt 1550 og 1530, men det blir egentligt litt tamt. Selv om de låter veldig pent. Testet 1750 opp mot JBL ES80, og synes ES80 var mye tøffere. Men det er som sagt min mening.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry, er ikke eiger. Men tenkte jeg kunne kommentere litt alikevel

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne kommentert noe jeg også, men tror jeg dropper det..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate zantrix sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De er ikke kjedlige så lenge de får spilt seg skikkelig inn, får bra plassering og får inn litt sand

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann

Jeg har SA Comet som etter en inspillingsperiode har kommet seg veldig. Disse har vel noe større elementer enn 1750, Ranger osv, og er kanskje ikke helt sammenlignbare. Uansett, synes de spiller fyldig, uten at det blir dødt. Dog virker de ganske tungdrevne. Får litt ketsjup-følelse når man skrur på volumet.

Ville nok kjøpt de samme høyttalerene igjen dersom valget begrenset seg til B&W, Dynaudio og Dali i samme prisklasse.

Newcomer kyrie neslie sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sa Explorer

Har et par Explorer og kan si at kjedelige er ikke navnet for dem. Hadde tidligere et par med 1550 og må si de var bra til prisen :-D

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja, ser jeg har kommentert her tidligere at jeg synes 1750 er kjedelig. Skjønner ikke helt hva jeg tenkte på da. 1750 er alt annet enn kjedelige. Nettopp fått ett par i hus. Meget Meget fornøyd. Kjører selv uten sandfylling og er veldig fornøyd.

Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.

Som dere ser i signaturen har jeg noen Tannoy Glenair i hovudanlegget.

Har også ett anlegg nr 2, bestående av SA 1750 , Electrocompaniet aw 70 og Harman/kardon kilde.

Dette anlegget bruker jeg når jeg vil høre på Rask metal musikk / riff Det er helt rått på slikt. F.eks Tool / ACDC . + De er ikke kresne på innspilling slik glenairene er.

Anlegget mangler helt klart fylden/oppløsningen og den feite/kraftige bassen som glenairene har når man spiller f.eks Kari bremnes, men de er til gjengjeld konge på det jeg kjøpte dem for. Riff og metal . ( utseende kan bedra ja )

Ja jeg synes de er noe av det beste på slik musikk, og komplimiterer hvertfall mitt hovudanlegg perfekt. Skikkelige rocke høytallere er d

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes de spiller utrolig bra på alt jeg. Utrolig detaljert, og herjer på rocke musikk

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er veldig fornøyd

Har nå SA1550 foran, SA1530 bak og SA510AV som senter, alle i hvit utførelse. Har også en SVS PB10-NSD subwoofer.

Sandfylte og på gummiføtter. Drives av en Emotiva UPA-7 med biamping på frontene, og med Van den Hul Teatrack kabler.

Etter at innspillingen nå er unnagjort kunne jeg i grunnen ikke vært stort mer fornøyd. Synes de gir flott, presis, detaljert og engasjerende lyd på alle volumnivåer.

Det er alltid gøy med oppgraderinger men jeg tror jeg nå kan si meg godt fornøyd med både høyttalere og forsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte jubeleumsversjonen SA-10 (elementer og delefilteret til 1750, og kassa til 1550) brukt tidligere i år, som jeg driver med en Rotel rb-976. Det kan man virkelig kalle et bang-for-buck-anlegg. Er helt enig med at de spiller helt flott, men de åpner seg virkelig med litt volum ;-)

De er forresten sandfylte, med 1 av 2 bassporter plugget igjen (med ullsokker )

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hypotese: I en tråd som dette vil man vel stort sett få svar fra nåværende fornøyde eiere. De som ikke var fornøyd har vel enten allerede solgt videre, eller de tier stille for ikke å ødelegge for et evt. kommende salg?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 1530 som fronter sammen med en XTZ integrert forsterker og en Cambridge 640 CD-spiller. Som stereohøyttalere med jazz, rock og en del pop synes jeg de er glitrende. Derfor har jeg også vurdert dem i et kinooppsett. Men da vi testet 1750 sammen med senteren 510 og bakhøyttalere på Soundgarden ble jeg skikkelig skuffet. Detaljert lyd, greit nok, men ekstremt mye attack i diskanten, slitsomt mye. Det var midt i butikken, og jeg tror de har gjort en dårlig jobb mht akustikk og plassering av høyttalere i forhold til veggen, men skuffet ble jeg nå likevel. For dem som har sett åpningsscenen på James Bond: Quantom of Solace; det er mye lyd og det skjer mye på én gang, i alle fall i HD-lyd fra BD.

Skal jeg kjøre dette i kinoen min er jeg nødt til å låne det hjem først, for jeg ville aldri overled med det lydbildet jeg fikk presentert hos Soundgarden.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg opplever ikke noe av det du sier. I en åpen stor butikk vil det selvsagt låte dårligt.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vegamannen
    Jeg opplever ikke noe av det du sier. I en åpen stor butikk vil det selvsagt låte dårligt.
    Jeg er vel ikke helt enig i det. Jeg har hørt på flere anlegg i det siste i liknende rom, men SA skilte seg negativt ut. Men jeg sier igjen; jeg regner med lyden blir annerledes i et eget rom med litt mer presis plassering og akustiske tiltak. I stuen min fungerer i allefall (billig-)høyttalerne 1530 utmerket.

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde tidligere Sa 1550, kjøpte de pga sin hurtighet i bassen, koblet opp på en Electrocompaniet eci-4 og med en Marantz cd17KI. Hadde en Velodyne Cht12 sub i tilegg. Men den solgt jeg da jeg ikke fikk desse til å spille godt sammen.

Jeg koser meg med alt av musikk, men er vel mest opptatt av litt tyngre musikk som, Metallica, Nightwish, Disturbed, Pear Jam ol.

Jeg er forsatt svært imponert over hva desse "småtassene" leverete av lyd, men jeg har gått videre oppover i klassene etter dette. Og til prisen, så er de svært gode.

Jeg har oppgradert til Triangle Quartet, noe som er en helt annen høytaler, men man kan jo ikke sammenligne desse to da man fpr 4 par sa1550 for et par Quartet.

Jeg likte dessuten 1550 bedre i rommet mitt enn 1750 som jeg hadde til låns på samme tid.

Om du er førnøyd eller ikke må nok du finne ut selv. Det eneste som er viktig er at desse får nok strøm. De er 4ohm og er ikke en lett last på billige surroudforsterkere.

Har du ikke noen kjente som har et eller annet kraftig effettrinn så du kan prøve de med godt med strøm? Det bor mye i SA sine høytalere...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hkn
    Kjøpte jubeleumsversjonen SA-10 (elementer og delefilteret til 1750, og kassa til 1550) brukt tidligere i år, som jeg driver med en Rotel rb-976. Det kan man virkelig kalle et bang-for-buck-anlegg. Er helt enig med at de spiller helt flott, men de åpner seg virkelig med litt volum ;-)

De er forresten sandfylte, med 1 av 2 bassporter plugget igjen (med ullsokker )
    Spennende. Skal hente et par SA-10 på posten i dag. Planen er å plassere disse hos mine foreldre slik at det blir ok lyd der rundt juletider. Har i første omgang tenkt å bruke en Densen B-200 forforsterker og en Rotel RB-1092 effektforsterker på dem. Etterhvert blir det vel annen effekt. (Rotel'en skal tilbake for bi-amp av stueanlegget mitt.)

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •