Ny metode for spredningskontroll

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny metode for spredningskontroll

De som har fulgt med en del har trolig fått med seg hybrid dipol prinsippet, samt mitt engasjement ift spredningskontroll. Utfordringen så langt har vært å få til homogen spredning ved alle frekvenser. For bassfrekvenser fungerer hybrid dipol bra fordi det aksepterer refleksjoner som bidrar positivt. Ved høye frekvenser er det ganske lett å til spredningskontroll innenfor akseptable fysiske mål, men for mellomtoneområdet blir det enten veldig stort, eller det bidrar med en del uønsket tilleggsutstråling.

Jeg tror jeg kan ha funnet en løsning som er kompakt og ekstremt homogen. Den krever digital prosessering og flere elementer men tilsynelatende klarer den nesten total kardioidspredning.

For å teste hva som skjer har jeg forsøkt å gjøre noen feltsimmuleringer. Disse er svært forenklede og tar ikke hensyn til alle artifakter. Det er først og fremst området bak høyttalerne som er mest korrekt. Jeg vil ikke gå helt i detalj om hvordan dette fungerer ennå, men jeg har lagt ved disse skissene som viser 62,5Hz + 3 oktaver, men ved en mer detaljert simmulering mener jeg det ville fungert over et større frekvensområde også. Da er det imidlertid mer og mer beaming fra elementene som tar over.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten forklaring til diagrammene:

Vi ser høyttaleren bakfra.

Diagrammet viser lydtrykket i et fysisk område rundt høyttaleren. Jo høyere planet ligger jo mer lydtrykk. Avstanden er ikke så vesentlig da det ikke forandrer seg før det treffer eventuelle vegger osv.

"Kolonne B" viser lydtrykket fra midt bak høyttaleren og ut til ca 60cm til den ene siden. I utgangspunktet vil dette være symmetrisk mot begge sider. Kolonne B befinner seg ca 30cm bak høyttaleren. Dybden på hele diagrammet er ca 1 meter, men som det fremgår av diagrammene er ikke det så vesentlig da alt skjer innenfor ca 30x30cm.

Med andre ord ser vi bare området på den ene siden av høyttaleren. Hensikten er å vise hvor lavt lydtrykket er bak høyttaleren i forhold til foran. Alle rutene er 2x2cm. Lytteavstanden kan fint være ned i 50cm, og det er ingen spesielle krav til avstand mot bakvegg.

Et viktig poeng her er at fordelingen av lydtrykket forholder seg ekstremt jevn i hele rommet, og er kraftig dempet bakover i forhold til fremmover.

Jeg synes ikke dette er veldig enkelt å forklare på en forståelig måte, så ikke vær redd for å spørre dersom det er uklart hva som skjer her.

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar grafene noe som helt hensyn til et rom med vegger?

Du sier "kompakt" og "flere elementer" i samme avsnitt. Hvor mange elementer prater vi om da? Blir dette noe som kan implementerest med eksisterende høyttalere, eller blir det en systempakke med digital processering og egne tilpasset høyttaler?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lagt til litt mer forklaring nå, og skal gjøre det fortløpende ettersom det dukker opp spørsmål.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du tenkt å få flat frekvensrespons bak høyttalerne?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare delvis. Hovedmålet er å få lavest mulig lydtrykk bak høyttalerne.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det mulig å få best mulig frekvensrespons foran høyttalerne uten å bry seg om hva som skjer bak dem, etter din oppfatning?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frekvensresponsen foran høyttalerne er uavhengig av den bak, men den energien som sendes bakover vil før eller senere nå frem til ørene. Ved å redusere denne kan man øke andelen direktelyd betraktelig og redusere gjalling fra rommet. I tillegg vil energien bak høyttalerne til en stor del bidra til stående bølger i rommet. Spredningskontroll reduserer både romeffekter mellom tak og gulv og i lengde og bredderetningen på rommet. Det er vanlig å ha mye stående bølger i området fra 500-800Hz og nedover.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan vel inrømme at jeg ikke skjønte så mye av dette men...
    det har sikkert en positiv virkning

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare å spørre vet du.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med en teoretisk perfekt spredningskontroll av lyden, hvor stor (eller liten) spredning vil det si, mener du?
    Og er selve tankegangen/ønsket/målet å minimere påvirkning fra rommet?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Med en teoretisk perfekt spredningskontroll av lyden, hvor stor (eller liten) spredning vil det si, mener du?
    Det er tre ting som gjør dette til en ting man ikke kan gi ett enkelt svar på.

1: Ulike rom har ulik grad av aktivitet. Et rom med mye absorbsjon og så mye diffusjon at man ved alle frekvenser har bare diffusert etterklang vil være glimrende til en rundstrålende høyttaler. Et fullstendig dempet rom vil ikke gjøre forskjell på en rundstrålende og veldig retningsbestemt høyttaler over hodet, mens et rom med gjennomsnittlig etterklang vil kanskje trives med +6dB ved +/- 60 grader eller noe.

2: Størrelsen på spredningen er ikke absolutt. Det låter jo rundt hele høyttaleren uansett. Man har jo ikke et totalt dødt område. Dermed må man bestemme seg for hvor man skal ha +3dB, hvor man skal ha -6dB osv først, og da blir det mer komplisert enn jeg har erfaring til å kunne svare på.

3: En konstruksjon må være i balanse. Jeg tenker for eksempe på å bruke denne sammen med en Manger MSW. Den gir et ganske jevnt spredningsmønster i seg selv, men kun ned til en viss frekvens. Målet må derfor være å implementere en slik løsning med et spredningsmønster som likner mest mulig på det til Mangeren da avvik i spredningen fra en frekvens til en annen er ganske hørbare.

Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Og er selve tankegangen/ønsket/målet å minimere påvirkning fra rommet?
    Ja, i aller høyeste grad. Over 80% av lydenergien vi til syvende og sist hører har gått veien via rommet først.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg tenker for eksempe på å bruke denne sammen med en Manger MSW.
    $$$-alarm :shock:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er det som er dritt med det elementet. Men med digital styring av noen av elementene ligger det jo uansett ikke an til en rimelig konstruksjon totalt sett. Ser for meg at det hele kan rundes av med en aktiv bass i retning en Audiopulse REVO 10" eller to i bunnen.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    $$$-alarm :shock:
    Men vi snakker vel om en AVforum-rabatt.. på ca. 80% - gjør vi ikke
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det slik å forstå (ut fra diagrammet ditt) av du har 2dB mindre lydtrykk bakover enn forover ved 500Hz, eller har jeg tolket helt feil?

Hva er i så fall normalt for en "vanlig" høyttaler? Eller er det kanskje en "vanlig" høyttaler du viser?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spenet fra 0 til 2 i diagrammet henspeiler til forskjellen mellom 0 og maks lydtrykk. Siden 1 er halvparten av 2 vil det tilsvare ca -6dB, mens 0,5 vil tilsvare ca -12dB.

Ved disse frekvensene vil en vanlig høyttaler ha praktisk talt fullt nivå både fremmover, til sidene og bakover.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gekkomaster
    kan vel inrømme at jeg ikke skjønte så mye av dette men...
    det har sikkert en positiv virkning

Enig med denne taleren - og tror ikke det er nødvendig med en videre fordypning heller.
    Men av med hatten for arbeidet og alvoret som legges ned av denne "isen" ......

Why wonder, when you can enjoy music

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Ja, i aller høyeste grad. Over 80% av lydenergien vi til syvende og sist hører har gått veien via rommet først.
    Nå går vel ca 100% via rommet før man hører det når det er snakk om et høytaler oppsett, men tror nokk jeg skjønner hva du mener

Så hvis jeg tolker deg riktig ellers her Snickers, er prinsippet for dette at du med hjelp av ekstra elementer bak på høytaleren så legger du elektronisk inn en akustisk "suge" krets som spiller i motfase og med det undertrykker lydenergien bak på høytaleren, så mer av direkte lyd andelene treffer lytteren og mindre av rommets akustiske egenskaper har mulighet til å påvirke direktelyden. At over 80% av lydenergien er indirekte høres kanskje litt volsomt ut, men det er vel her at hørselen vår sin mulighet til å skilne direkte og indirekte lyd utifra tidsforskyving kommer inn.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Nå går vel ca 100% via rommet før man hører det når det er snakk om et høytaler oppsett, men tror nokk jeg skjønner hva du mener
    Vel, det kommer an på om du definerer rommet som vegger, gulv og tak, eller som luften i rommet.

Så hvis jeg tolker deg riktig ellers her Snickers, er prinsippet for dette at du med hjelp av ekstra elementer bak på høytaleren så legger du elektronisk inn en akustisk "suge" krets som spiller i motfase og med det undertrykker lydenergien bak på høytaleren, så mer av direkte lyd andelene treffer lytteren og mindre av rommets akustiske egenskaper har mulighet til å påvirke direktelyden.
    Ja, teknikken stemmer nok ikke helt, men prinsippet er mye av det samme. Den ferdige løsningen har separat kontroll av spredningen bakover og ut til sidene hver for seg, og vil ha enda mer demping bakover, samt noe mindre tap ved lave frekvenser.

At over 80% av lydenergien er indirekte høres kanskje litt volsomt ut, men det er vel her at hørselen vår sin mulighet til å skilne direkte og indirekte lyd utifra tidsforskyving kommer inn.
    Se for deg en vanlig høyttaler som har nesten like mye energi bakover som fremmover. Den sprer altså 360 grader, og hvor mange grader er den sektoren som utgjør direktelyden? For ordens skyld bør jeg tillegge at, som du er inne på, så spiller tidsforsinkelsen en rolle. I tillegg vil lydenergien fra rommet som er dratt ut i tid være nivåmessig en del lavere enn transientene i lydbildet, så det oppfattes tross alt ikke som dominerende allikevel.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •