Minimalistisk mid-high-end

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 66
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Minimalistisk mid-high-end

Driver for tiden og ser etter nytt annlegg. Har satt en øvre prisklasse rundt 100.000 kr, men satser på å finne noe bra rundt 60.000 kr (komplett stereo annlegg). Makten i huset sier B&O, men jeg er inntil videre overbevist om at det er bortkastede penger hva angår lyd. Å finne bra annlegg i en slik prisklasse er i og for seg ikke vanskelig. Problemet er at det må være minimalistisk. Selve høyttalerne behøver ikke være det, men ordinære forsterkere cd-spillere, osv. er bannlyst.

Jeg trenger altså hjelp/forslag til hva jeg skal se etter. Huset har lyse vegger, og stilen bygger på walnut (heltre), stål, glass og skinn.

Hadde vert optimalt og funnet noe slik som:
    BeoSound 9000 - http://www.bang-olufsen.com/page.asp?id=36
    BeoCenter 2 - http://www.bang-olufsen.com/page.asp?id=34
    BeoLab 5 - http://www.bang-olufsen.com/page.asp?id=40

Det vil si, en stilig CD-spiller og kontrollerenhet, og gjerne høyttalere med innebygde forsterkere slik at vi slipper det i tillegg. Evt. forsterker+CD-spiller i samme type design som over. Og gjerne med mer vekt på lyd enn (det jeg føler) B&O har. Jeg prøver å unngå for mange kompromisser i et minimalistisk annlegg. Jeg vil altså ikke ha 15W 10x10x10 cm høytalere som ikke er i stand til å skape et skikkelig lydbilde.

Håper noen forstår hva jeg er på jakt etter og har forslag til hva jeg bør se etter. Kom gjerne med forslag litt utover kriteriene jeg har satt, men design er viktig - spesielt på forsterker og CD-spiller.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aner ikke hva du mener med "minimalistisk" når det gjelder AV-utstyr, da ordet har uendelig mange betydninger. Kunne dette være noe? (Classé-rip-off, men spiselig priset).

B&O-design er det bare B&O som har. Kanskje noe Bose-greier, forresten.

Nye JungSon WAF-serie

Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Hegel komponenter.

Må vel være noe av det mest minimalistiske en får tak i. Og så med knall lyd agitt.:-D

Newcomer suprmann sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Densen er oxo et merke som bør nevnes, veldig pen og enkel dansk design med nydelig lyd.
    Densen Audio Technologies

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Linn har også lifestyle produkter som holder høy kvalitet
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såvidt jeg har forstått det på Hifisentralen og andre steder, er en del av de aktive høyttalerene til B&O svært gode lydmessig sett. Jeg ville i alle fall testet en del B&O-produkt før jeg forkastet de.

Frode

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jeg var litt lite utfyllende da minimalistisk kan ha mange betydninger. Annlegget må passe inn i en minimalistisk stil. Stilfulle gulvstående høyttalere er ingen problem. Problemet er det som skal drive dem og kilden. Forsterkere, type bokser som stables over hverandre, har fått full nekt. Med andre ord trenger jeg høyttalere med innebygde forsterkere, eventuelt en sak med forsterker+cdspiller i litt spesielt design som kan henges på vegg eller settes i et stativ.

Linkene fra B&O var kun illustrerende eksempler på noenlunde slike løsninger jeg er på jakt etter. Designmessig trenger de ikke på noen måte være like. Lyd kommer tross alt først, men designet er også viktig (synes B&O's prioritering er litt motsatt)

Kom gjerne med andre eksempler på hvordan jeg kan få god lyd uten å ha for dominerende forsterkere.

Lakt til: Har ikke forkastet B&O helt enda. Men er redd en del av løsningene deres blir litt for spinkle. Veldig mange av høyttalerne er små og har lav effekt. Det trenger på ingen måte bety at de er dårlige, men min erfaring sier at større, gulvstående høyttalere spiller fyldigere og har mer dynamikk. Dessuten er den aktuelle stuen ganske stor så jeg er redd det blir litt for svake løsninger. Nå er det ikke ofte vi har behov for å spille høyt, men det er greit å ha muligheten for det. Er egentlig ganske begeistret for BeoLab 5 og Beosound 9000, men da er vi strakt oppe i 150.000-200.000.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CD-spiller med volumkontroll og aktive høyttalere fra f.eks B&O er ikke et dårlig valg, vil jeg tro.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å ha cd spiller og forsterkere inni et skap med sotede glassdører?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Krell KID med Martin Logan Purity er et eksempel fra et av dagens hifi blader hos Narvesen, men du kan bruke hvilken som helst komponent med egen volumkontroll.
    En Transporter rett inn i et sett aktive Audiostatic med ICE forsterkeri, ATC, Dynaudio, Meridian eller Beolab 5 vil også fungere tåleligt bra tror jeg. Da får du alverdens radiostasjoner inn, en high end dac, en streamer der tar 24/96, en forforsterker for andre kilder du måtte ha, og fint design og bruker grensesnitt. Høyoppløselige filer kan du laste ned fra nettet i flac f.eks. fra bl.a. Linn, og du kan da ha en liten Qnap server stående et sted i huset der kan brødfø Transporteren.
    Transporter Wireless Network Music Player: The wireless digital music player audiophiles have been waiting for.
    Linn Records - He never mentioned love
    Tror ikke du skal undervurdere B&O, de selger bra i high end segmentet :
    Test av Bang & Olufsen BeoLab 9 Høyttalere - Lyd og Bilde : Kjøpeguide/Tester
    Is the Bang & Olufsen BeoLab 5 the best speaker made today? - Home Theater Forum
    SoundStage! Network Ultra Audio -- Archived Article
    Du får sikkert masse tips selvom "minimalistisk" ikke er så "inn".......

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå begynt å revurdere B&O. Kanskje jeg har tatt en litt bråkjekk beslutning basert på da jeg var innom får å kjøpe TV, som for øvrig blir noe helt annet. (B&O's TVer var faktisk merkbart dårligere enn TVer på Elkjøp til 1/3 av prisen). BeoLab 9 sammen med BeoCenter 2 er interessant. Får stikke innom en forhandler en av dagene i uken.

Stilen er forsåvidt ikke helt minimalistisk. Den bygger på samme stil ang materialvalg og farger, men vi har en del massive møbler. En av grunnene til at jeg har vektlagt minimalistisk i tråden er for å få fram at jeg ikke ønsker tratisjonelle løsninger, spesielt hva angår forsterkere.

@ Niels Nielsen: Kan du utdype setning nr. 2 i din forrige post?

Ellers takk til alle så langt for gode svar!

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Mute sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    840
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Primare DVD10. Kommer snart. God lyd selv med forsterker, dvd spiller/cdspiller + dab radio alt i en boks. Fin minimalistisk finish. Bruk mot B&O høyttalere Dali Piano Noble eller B&W XT4...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner å bli en del bra forslag her nå.
    Design messig er det mer noe mot BeoCenter 2 på gulvstativ jeg er ute etter som CD-spiller. Noen som vet hvordan denne er lyd- og kvalitetsmessig?
    Meridian høyttalerne er et fint alternativ til B&O, vet dere om flere gode aktive høyttalere, helst som kan høres i Stavanger-området?

Lakt til: For å pressisere er det utelukkende stereo, musikk annlegg jeg er ute etter.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arcam Solo Movie 5.1

Kef KHT-9000ACE.

Dette er jo full high-end surroundforsterker, CD og DVD spiller med oppskalering av HØY kvalitet.

Denne forsterkeren kan også drive gulvstående høytallere med skikkelig autoritet, og 9000ACE er noe for seg selv

Ferdig snakka imo.

Newcomer manenzza sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta deg en tur til Resonans lyd & bilde, ligger rett over veien til venstre når du står i døra på Hifi centeret.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion

Du glemte i forbifarten å nevne at denne modellen koster $27500,- I Norge blir det 171000,- inkl mva.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er null problem å finne høyttalere som kan passe deg. Verre er det med elektronikken. Var en annen her som anbefalte Primare sin alt i ett løsning.
    CDI10 har radio, CD-spiller og forsterker i et kabinett. Koster rett i underkant av 20000,-

Den hadde nok jeg valgt, gjerne sammen med Audiovector høyttalere. Det sies å være en meget god match.

Audiovector MI3 Signature SE koster 28000,- her til lands.
    Kommer i følgende finish: Black ash, Maple, Cherry, Rosewood, White.

Bruker ett-to-tre tusen på noen gode kabler, er du i mål.

De siste titusen kan du jo bruke på kona.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Primaren du linker til Alshus gikk for 9995 i forrige uke da jeg rotet meg innom HFC i byen...

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Isåfall er det en løp og kjøp pris.