Hvor nøye er det med type bakhøyttalere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor nøye er det med type bakhøyttalere?

Har forstått det slik at senterhøyttaler bør være av samme høyttalerserie som frontene for å gi mest mulig likt lydbilde. Hvor viktig er det med bakhøyttalerne? Kan man bruke høyttalere fra en annen produsent uten at det gjør noe?

En annen ting jeg lurer på som rookie her inne... Har lest litt i tråden om Yamaha og Presence. De rimeligere receiver-modellene har jo ikke mulighet for 11.2 som det står i tråden. Hvordan vil lydbilde endre seg dersom jeg kjører 5.1 og presence i steden for vanlig 7.1?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er også litt interessert i hva guruene mener om dette.

Uten å ha noen bred erfaring rundt dette, vil jeg tro at det er ca 10 ganger så viktig at front/senter er matchet som front/surround.

Noe å tenke på:
    Jeg noterte meg at referansekinoen til Hjemmekino hadde 4 stk Klipsch RS-62 (eller var det RS-52) som bakhøyttalere. Tviler på at disse blir byttet ut hver gang man skal teste en frontrekke og dens kinoegenskaper (men jeg kan jo ta feil).

Så hvis det er slik at man kjører fast med disse 4 på alle sine kino-egenskap-tester (fortrinnsvis av frontrekker), tyder det på at det blir kurante resultater, selv med forskjellige produsenter på front og surround.

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten at jeg selv er noen som helst ekspert, så regner jeg med at viktigheten vdr samme høytalermerke er at her er man temmelig sikker på at disse matcher.
    Men man kan selvfølgelig være heldig å finne andre høytalere som både lyder og passer bedre, her tar man en selvfølgelig en større sjangse ved matching....

Gjelder bare å følge med litt og kanskje bytte dersom de ikke matcher... er jo som sagt en sjangse man tar.

Intermediate KimSan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er hverken Guru, eller sikkert ikke noe mer, men;

Senter er en svært viktig ht da dette er en av de ht som er tildelt en av de store kakestykkene av det helhetlige lydbildet. Hele frontrekken er de som behandler det meste av lyden, og må derfor være veldig godt tilpasset og sammensveiset for at de skal mer eller mindre "forsvinne" i lydbildet.

Bakkanalene derimot får betydelig mindre å arbeide med. Klart synes jeg det er viktig med gode bak og surround-ht, men ville ikke overprioritert det. Sett på en film og demp hele frontrekken, så får du se hvor lite informasjon som blir formidlet i bakrekken -overraskende lite

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg spiller på PS3en min brukes bakkanalene veldig mye. Det er både stemmer, skyting og, ja alt. Og det kan være type effekter som går langsomt rundt deg og da kan det sikkert bli rart med forskjellig klang?

Bare for å komme med et eksempel der det kan være viktig...

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal heller ikke påberope meg gurustatus, men man kan jo ha sine meninger for det?
    Jeg vil tro at så lenge man bruker bakhøyttalere av god kvalitet, så spiller det mindre rolle om de ikke er av samme merke.
    Lyden i (side) og bakhøyttalerne er stort sett såpass flyktig, at om det forekommer et visst klangmessig avvik, så vil dette neppe være til sjenanse.

Er man derimot ytterst finsiktet, er sannsynligvis den beste løsningen å holde seg innenfor samme merke.
    Samtidig tør jeg mene at det også her vil forekomme kompromisser. La gå at man til dels bruker samme elementer som i frontrekka, men kassefasong og -løsning vil nok også medføre en forskjell i lyden.

Har sjøl en "Vienna-løsning" i front, og Canton side og bak. Kan oppriktig talt ikke si at jeg savner noe i lydbildet av den grunn!

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynavoice og Proson lyder i hvertfall ganske likt.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hiver meg på hylekoret her og bekjenner at jeg også kjører høyttalere bak av annet merke enn frontrekka, og uten å merke for mye til lydbildet. Jeg har også kjørt 7.1 med forskjellige høyttalere på side og bak. Ved kalibrering har jeg hørt noe forskjell i lydsignatur, men "i drift" har jeg lagt lite, om noe, merke til det.

Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått pristilbud på Monitor Audio Silver RS rund baut, men begynte å fundere på om jeg kanskje skulle skippe de, relativt sett i forhold til frontene, dyre bakhøyttalerne(RSFX) og heller bruke mer på fronter og senter. Da kan jeg i steden hente noen gamle Kirksaeter-høyttalere som har stått hos mine foreldre og bruke de bak.... Går vel kanskje ikke under definisjonen "god" som det ble skrevet lenger oppe i tråden, men er jo en måte å gjøre det på for en ubemidlet ungkar

Kommer til å bli ca 70% musikk og 30% film, så frontene og stereoegenskapene er definitivt viktigst, men selvsagt det må jo funke noenlunde i surround også.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare surround høytalerene er store nok til romet og har noenunde lik klang som front og center så er du kommet langt.

Om 5.1 eller 7.1 funker best kommer ann på romet ditt.
    Eks... sitter du helt inntil bakvegen... ingen vits i 7.1
    Eks... Lav center som står nesten på golvet... precence har muligheten til Dialoglift som hever frekvensområdet der normal vokal ligger opp til midten av bildet via de ekstra høytalerne som blir hengt opp.

Hjemmekino bladests lekestue har 4* RS-62.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AVFredrik
    Dynavoice og Proson lyder i hvertfall ganske likt.
    Javel? Syns det er store forskjeller på mine 51RR og Dynavoice F6, M65 og S3... Her vil jeg si det er 51RR som stikker seg mest ut etter min erfaring...

Ellers så tror også jeg at fronten er viktigst, mens surroundhøyttalere ikke er så nøye. Frontrekka har i allefall jeg opplevd at samme serie gir bedre lyd...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil tro de fleste som har moderne receivere kjører en eller annen form for "romkorrigering" i kino-modus. Denne auto-setup/romkorreksjonen vil vel i så fall til en viss grad utjevne eventuelle klangforskjeller, eller?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg vil tro de fleste som har moderne receivere kjører en eller annen form for "romkorrigering" i kino-modus. Denne auto-setup/romkorreksjonen vil vel i så fall til en viss grad utjevne eventuelle klangforskjeller, eller?
    Nei, jeg tror ikke det.
    Romkorreksjonen sørger vel helst for lydnivå / tidskorreksjon mellom de respektive høyttalerne.
    Klangforskjeller som skyldes lydsignatur vil ikke korrigeres, vil jeg mene.
    Derimot så finnes det ofte en innebygget EQ (som i Onkyo 875), som i noen grad kan påvirke lyden fra høyttalerne.
    Må beskjemmet innrømme at jeg ikke husker om denne funksjonen også omfatter side- bakhøyttalere, ettersom jeg kun har sett den, aldri brukt den.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha har også en slik funksjon som kan velges...

Normal , Flat og Front

Settes denne velgeren til front før YAPO kjøres så vil elektroniken forsøke og gi center og surround samme klang som frontene.

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv vet jeg om eksempler som ikke passer helt inn på teorien om merkeanpassing.

Ta mitt oppsett feks... Dynavoice M65 fronter og Dynavoice F6 surround.... Synes ikke F6 matcher frontene særlig egentlig, valgte F6 fordi jeg ville ha større høytalere enn satelitthøytalerne til Dynavoice samt at jeg ville matche frontene, men teorien gjaldt ikke her.... F6 ene har en slags ressonans som særlig slår ut på enkelte svusjende film scener....

Til gjengjeld synes jeg Centeren matcher M65 mye bedre enda centeren er en Cerwin Vega 5C, den er fyldig og løfter dessuten dialogen perfekt opp til midten av storskjermen.
    Etter min mening så har nok klang på center noe å si, men husk samtidig at center bare sender tale.... Så derfor mener jeg at fronter,side-srs og sub er det som må anpasses/matches korrekt... for det er disse som spiller all annen lyd og lydeffekter..

Hvor vanskelig er det å anpasse talespor til anlegget feks? Tror ikke det er det vanskeligste....

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Nei, jeg tror ikke det.
    Romkorreksjonen sørger vel helst for lydnivå / tidskorreksjon mellom de respektive høyttalerne.
    Derimot så finnes det ofte en innebygget EQ (som i Onkyo 875), som i noen grad kan påvirke lyden fra høyttalerne.
    Må beskjemmet innrømme at jeg ikke husker om denne funksjonen også omfatter side- bakhøyttalere, ettersom jeg kun har sett den, aldri brukt den.
    Hei!
    Mulig jeg misforstår men på min yamaha(1800) dempes eller økes de forskjellige frekvensområdene, dvs at man kan dempe eller fremheve feks diskant etc, min oppfatning er at dette vil hjelpe på å få en klangbalanse som er mer lik.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Nei, jeg tror ikke det.
    Jeg var kanskje litt kjapp... Når jeg skrev romkorreksjon/auto-setup, mente jeg vel egentlig bare auto-setup-delen. Grunnen til at jeg skrev begge delene er at de ofte blandes/blir kjørt sammen. Eller kanskje ikke? Jeg har aldri eid en receiver med hverken det ene eller det andre, så kanskje jeg skulle holde smella... :-)

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kenti har jo sånn passe miks på høyttalerene
    http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/kenti

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Egon
    Har fått pristilbud på Monitor Audio Silver RS rund baut, men begynte å fundere på om jeg kanskje skulle skippe de, relativt sett i forhold til frontene, dyre bakhøyttalerne(RSFX) og heller bruke mer på fronter og senter.
    Jeg ville gjort det du selv skisserer her. Selv har jeg kjørt et par Concept fra Dali som bakhøyttalere. De betalte jeg 1200 kroner for. Det fungerte som bare fy.

Hvis du har mulighet for heller å legge mere penger i frontrekka, så vil dette sannsynligvis forbedre stereoopplevelsen, samt at en bedre center-kanal vil forbedre filmopplevelsen betraktelig. Har ingen erfaring med de Kirksaeter-høyttalerne du nevner, men er rimelig sikker på at de vil funke kjempebra som bakkanaler:-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    Etter min mening så har nok klang på center noe å si, men husk samtidig at center bare sender tale.... Så derfor mener jeg at fronter,side-srs og sub er det som må anpasses/matches korrekt... for det er disse som spiller all annen lyd og lydeffekter..

Hvor vanskelig er det å anpasse talespor til anlegget feks? Tror ikke det er det vanskeligste....
    Denne skjønte jeg ikke...

For det første er det vel ikke slik at det kun er tale som gjengis i senter? Oppgaven til en senter er jo bl.a å gjøre "sweet spot større", ikke bare å gjengi tale. Alle lyder som panoreres høyre-venstre skal vel en tur innom senteren?

Og for det andre er vel tale også gjengitt andre steder enn i senterkanalen? Samme sak der. Når en skuespiller tusler fra den ene siden til den andre skal helst talen hans panorere sammen med ham...

Jeg ville tro at for å få slikt til "å sitte", bør senter og fronter matche ganske bra.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •