Subkasse eller sofarister?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Ålesund
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Subkasse eller sofarister?

Etter å ha lest en del tråder her om emnet sofaristere så har jeg plutselig blitt litt i tvil om hva jeg skal gjøre.

Jeg har 4xDB12 som jeg tenkte jeg skulle bygge ei 3-400 liters trykkkammer kasse til under lerretet og felle inn en AW60 og senterkanalen min i. I tillegg har jeg en Clark Syntesis rumperister (den dyre proffe saken til 6500 en gang i tia) som jeg tenkte å slenge i sofaen.
    Også har jeg en mtx black gold 15" som jeg tenkte å bruke som sub rett bak sofaryggen.

Meeen... hvis jeg setter de 4 tolverene i sofaen i steden og driter i rumperisteren? Setter 15" foran og...

Any pros and cons tas i mot med stoor takk:-?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kane7
    Meeen... hvis jeg setter de 4 tolverene i sofaen i steden og driter i rumperisteren? Setter 15" foran og...
    Dette høres ut som en plan

Du kan jo evt. bytte romperisteren i en eller to 15" til og sette 15" i sofaen (et element under hvert sete) og bruke 4x12" foran.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig vanskelig spørsmål.
    Tipper det nesten er umulig å svare på hva som blir den beste løsningen, uten å faktisk prøve alle alternativene. Men det skjønner jeg at du ikke gidder, hehe.

Men hvis jeg skal gjette litt :

Jeg har 4xDB12 som jeg tenkte jeg skulle bygge ei 3-400 liters trykkkammer kasse til under lerretet og felle inn en AW60 og senterkanalen min i. I tillegg har jeg en Clark Syntesis rumperister (den dyre proffe saken til 6500 en gang i tia) som jeg tenkte å slenge i sofaen.
    Dette kan bli en bra løsning. MEN. Dette forutsetter at gigant subben i front er av høy byggekvalitet, og kanskje enda vanskeligere : Tunet til rommet den skal stå i. Dette kan bli vanskelig siden den må stå i senter.

Når det gjelder bruk av høyttalerelementer som rumperister, så er man nok sikkert nødt til å bruke min. 1 element til hvert sete.

Dette er nok en enklere løsning å få til med et godt resultat.

Så til mitt forslag :

Lag 2 subkasser med hvert sitt DB12 element. Sørg for en skikkelig solid konstruksjon uten skjenerende resonanser. Og riktig kassekonstruksjon i forhold til parameterne til elementet.

Med to individuelle subber oppnår man nesten alltid bedre resultat enn med bare en sub. En annen fordel er at de nesten alltid spiller best når de plasseres på hver sin side i front På denne måten oppnår du en mest mulig homogen bassgjengivelse i de fleste rom, som integrerer seg meget godt sammen med fronthøyttalerene.

Monter rumperisteren i bunnramma på sofaen. Har den ikke en solid bjelke som strekker seg over hele sofaens bredde, så må du lage dette, å montere rumperisteren i midten på denne bjelken.

Ta de resterene elementene å monter dem i seteryggen.

Husk å lage løsninger som gjør at du har full mulighet for individuell volum og fasekontroll på både rumperisteren, de elementene du bruker tilseteryggen, og på subben. Og delefrekvens selvfølgelig... Om det er nødvendig med timedelay innstillinger vet jeg ikke.

Til rumerister og seterygg trenger du ingen kvalitetsforsterker.
    Bruk heller pengene på de to subbene.

Dette er ingen fasit, så andre må gjerne kommentere min, andre eller sine egene løsninger.

Lykke til !

Edit : Noen skrivefeil og tilleggsopplysninger...

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Ålesund
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode forslag, kommer til å gå i tenkeboksen og finne ut hvordan og hva jeg skal gjøre når jeg har løst et annet problem som dukket opp før helga.
    Det viser seg at bassen forplanter seg til naboen (bor vertikalt) og det likte jeg ikke i det heletatt. Så før jeg mater på med mer bass bør jeg sørge for at den som er der i dag holder seg hos meg.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Så før jeg mater på med mer bass bør jeg sørge for at den som er der i dag holder seg hos meg.
    BodyShaker

Les mer her:
    http://avforum.no/forum/generelle-ar...ght=bodyshaker

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Ålesund
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil nok gjerne ha en sånn en Flageborg, men det blir vel neppe noe mindre bass hos naboen med en sånn?!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil nok gjerne ha en sånn en Flageborg, men det blir vel neppe noe mindre bass hos naboen med en sånn?!
    Klart det gjør

Når bassen skal flytte seg fra front til lytteposisjon - treffer den også naboen på sin ferd gjennom rommet.

Det skal så utrolig lite "guffe" til når bølgene sendes rett i kroppen - fra 10cm avstand.

En demo kanskje?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hendt i sene nattetimer at jeg har kun romperister på og slått av sub når jeg har sett film. Da er det utrolig lite som kommer ut i stua, men sofaen rører bra på seg.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Ålesund
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehe etter hva jeg har lest her inne er en demo hos Flageborg langt i fra å forakte (selv om det kanskje blir litt drøyt å reise ens ærend fra Ålesund for det) Men vet jeg at jeg skal til sørlandet må du bare regne med en pm i forkant
    Jeg måtte bare snu sofaen på hodet i går og jeg så jo da med en gang at den bare ba om 3x18"! Det betyr jo at det er plass til 2 i 2 seteren men for å få fordelt kreftene fra forsterkeren på en bedre måte tror jeg at jeg klarer meg med en der.
    Tips til element kanskje??

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehe etter hva jeg har lest her inne er en demo hos Flageborg langt i fra å forakte (selv om det kanskje blir litt drøyt å reise ens ærend fra Ålesund for det) Men vet jeg at jeg skal til sørlandet må du bare regne med en pm i forkant
    Jeg måtte bare snu sofaen på hodet i går og jeg så jo da med en gang at den bare ba om 3x18"! Det betyr jo at det er plass til 2 i 2 seteren men for å få fordelt kreftene fra forsterkeren på en bedre måte tror jeg at jeg klarer meg med en der.
    Tips til element kanskje??
    Det er bare å gi beskjed - så skal jeg ha kaffen klar :-D

Det er ikke mye krefter du trenger.

Her brukes 2 stk. NAD 100W for å drive 3x18" og 2x15"...........

Du bygger dette med billige elementer og billige brukte integrerte forsterkere - mye moro for lite penger

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg

Du bygger dette med billige elementer og billige brukte integrerte forsterkere - mye moro for lite penger
    Sånne Ljudiaelementer er populære. De koster ikke allverden heller. Ljudia har også billige subwooferforsterkere som sikkert gjør susen.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor viktig er det at elementene i romperisteren går dypt?
    Har to tolvtommere fra MGR som jeg sammenlignet med et SVS 12.2 element, koblet på en signalgenerator i friluft. SVS elementet beveget seg veldig langt ned i frekvens, mens MGR elementet sluttet å røre på seg ved 30-35Hz.
    Har en 15" under rompa nå, men har ingen anelse om data på det elementet.

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Ålesund
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg

Høres flott ut
    Ikke mye effekt som trengs... hmmm... da har jeg en plan

Fikk greie på i en annen tråd jeg laget her hvordan jeg koblet om multiromutgangene på reciveren til å kjøre sub så det betyr at jeg har 2x120W til rådighet i 8 ohm og det burde jo funke greit. Det står ikke noe sted hvor mye den (H/K DPR 2005) leverer i f.eks. 4 eller 6 ohm men hvis det er noe retferdighet igjen i verden bør den klare rundt 150 i 6 og oppimot 200 i 4 pr. kanal.
    Du kan jo velge impedans i menyen mellom 8, 6 og 4.
    Med 2 8 ohms element koblet i serie som igjen blir koblet i paralell med et tredje vil jeg jo havne på 5,33 ohm og det burde forsterkeren klare å dra fint.

Det betyr at hvis antagelsene mine er rett ang. effekt i 6 ohm vil hvert element få ca 50w... er ikke det litt lite?
    Dessuten, med den koblinga har jeg jo fortsatt bare brukt en kanal.

Hvis jeg i steden går for 2 4 ohms element vil jeg kunne mate dem med 200w hver (ok, la oss nå ta utgangspunkt i at det er rett, ihvertfall til noen kommer med mer korrekte effekttall på 2005`n )

Hva vil da gi best effekt?

Mye sveving og stadig nye spørsmål her nå men hvorfor skal jeg prøve å finne opp hjulet på nytt da flere her inne allerede har sin egen variant på det?

(ser forresten plutselig ut til at jeg har 4x12", 1x15" og en svindyr rumperister jeg ikke får brukt opp til dette prosjektet)

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Ålesund
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahhh.... forresten! 2x12" 4 ohm i 2 seteren seriekoblet til 8 ohm, paralellkoblet med en 15/18" 8 ohm i treseteren til 4 ohm på en kanal og 2x15/18" 8 ohm paralellkoblet til 4 ohm på den andre kanalen. Det betyr ca 100w på hvert element i 3 seteren og 50 på de i 2 seteren og lik belastning for alle kanaler (bortsett fra centeren som jeg tror er 8 ohm)
    Høres det ut som en plan kanskje?

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Ålesund
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hater tråder som bare stopper uten konklusjon og derfor tenkte jeg å oppdater denne selv om den er noen år gammel.

Jeg endte opp med 3x12" i 3 seteren koblet på min gamle H/K 3500. Det gir mer enn nok risting. For å hindre vibrasjonene å forplante seg i huset står sofaen på 4 stk. vibrasjonsdempere beregnet for søylebormaskiner el. Disse står igjen på hver sin 30x30x5cm betonghelle. Resultatet er at med fullt øs i sofaen kjenner jeg ingenting i føttene når jeg står rett foran

Jeg mangler fortsatt bass i rommet men det finnes det sikkert løsninger for ;-)

Så konklusjonen: Dette er den desidert beste utnyttelsen av elementer og avdanket receiver :-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •