60% av lyden i senter høytaleren

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer pap sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

60% av lyden i senter høytaleren

Når du ser på film havner mesteparten av lyden i senter høytaler. De som bruker stereo lite og har plass til en stor senter høytaler, bør la kvalitet på senter være avgjørende for valg av høytalere?

Jeg ønsker forslag til gode senter høytalere.
    B&W HTM1 er for dyr (19K), HTM7 er muligens for spe med kun ett bass/mellomtone element?
    Jeg ser at Focal.JMlab CC901 koster 14.5K. Litt over smertegrensen, men med et godt tilbud?
    Noen som har erfaringer med nevnte kandidater eller andre forslag?

Intermediate magking sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis alle høytalerne er satt til "small" er det nok subben som har mest jobb.

Det viktigste med en center høytaler er at den matcher front høytalerne dine tonemessig. Derfor er det best at den er identisk med fronthøytalerne, men de fleste nøyer seg med en center høytaler i samme serien som fronthøytalerne.

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når et gjelder CC901, så er dette en senter jeg vil anbefale for deg. Send meg en privat meld, så skal du få høre noe tøfft.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Klipsch RF35 og RC35? RF 35 spiller jo knallbra til prisen, så jeg regner med RC 35 følger opp...

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er stor forskell mellom dei to merkene. Klipsch spiller mye tøffere og mer raffinert en Jmlab`en. Det spørst hva slags ant ustyr han har og. Det skal jo tross alt samspille. Klipsch`en er en meget bra senter det og.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig så kjører jeg uten senter. Det at så mye som 60 % av lyden går til senterkanalen er det største argumentet for å kutte senterhøyttaleren. Bruk heller pengene på bedre fronhøyttalere

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det får vell "kinosjefen" bestemme sjøl. Det er jo mangen som ikkje har senter. Personleg so føretrekke eg senter.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan fint klare seg uten senter. Det viktigste med senteren er å få stemmer til å høres som om de kommer fra bildet. Uten senter kan det være et problem ved lytteposisjoner ut mot sidene av rommet.

Newcomer pap sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min første tanke var å kutte ut senter ved neste oppgradering. Derfor gjorde jeg en test med og uten senter kanal.

Uten senter: Det låter bra. Rent og pent, ingen problem med og lokaliser lyder.
    Med senter: Dynamikken øker. Snert og presisjon i action senene blir bedre.

Jeg foretrekker det siste. Derfor tenker jeg å gi senter kanalen høyeste prioritet ved neste oppgradering.

Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meningen med en senter er altså for de som ikke sitter i sweet spot? Jeg har selv Dali 6006 og Dali C1000 som senter. Mener dere at man bør kutte ut senter om man sitter i midten stort sett hele tiden? Når jeg setter senter på "off" i recieveren, synes jeg lydbildet blir bedre! Mer sammenheng mellom fronthøytalerne. Kanskje jeg skal sette den bak? Er ikke alle filmer spilt inn med senter i tankene? Jeg har tidligere hatt et innlegg her om det med på ha to senterhøyttalere! Det man egentlig skal ha, er det samme man bruker i front hele veien rundt. Egentlig burde jeg ha hatt en Dali 6006 liggende over TV´en! De fleste har jo ikke plass/råd til å ha 6 like store høyttalere rundt seg, men dette er det ideelle sies det. Det sier seg selv at en senter som jeg har med 2X 5" mellomtone/bass vil slite i enkelte scener med mye dynamikk! Derfor har jeg tenkt på det med to sentere. Enten ved siden av hverandre hvis det er plass, eller en under. Er jo bare å kjøre to sett med høyttalerkabler i samme plugg. Hva mener dere?

ProtoType

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, i samme plugg, men da halverer du impedansen, husk det.
    Jeg leste din andre tråd og har ingen erfaring med senter. Jeg har IMF RSPM transmissionlinjer og havde tenkt å kjøbe en Kef uni-Q som senter, men så leste jeg din tråd og har nu kjøbt et sett små IMF, én av disse skal da monteres over skjermen, tiltet ganske svakt ned, den andre monteres under skjermen, tiltet en smule opp. Koblet sammen blir impedansen da ca. 4 ohm, håber dette går bra med min Thule.
    Høyttalerne skal ikke monteres liggende, men stående som de er konstrueret til. Se denne tråden : http://www.hifisentralen.no/cgi-bin/...num=1080851191
    Håber den kommer opp, her er en diskussion rundt senter.
    Jeg kan egentlig bare forestille mig at med én senter vil lyden synes og komme fra under skjermen, som talt om i andre tråde. Derfor har nogen vel senteren bak et nedtrekkslerret.
    Jeg vil forsøke denne løsningen først, som på bildet i din andre tråd.
    Niels

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •