Fra CV! CLS215 til B&W 683...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 43
    Newcomer kmw sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Exclamation Fra CV! CLS215 til B&W 683...

Hei, trenger noen råd her...

For et par tre år tilbake gikk jeg til innkjøp av Cerwin Vega CLS 215, ble til slutt knallfornøyd med de, etter at jeg fikk de på Carver PA forsterker. Liker å spille høyt og med mye bass.

Så skulle jeg bli student, og hadde ikke lenger plass til disse beistene. Jeg gikk til innkjøp av B&W 683 og en NAD C372 samt en C272 som jeg kjører i mono til hver av høyttalerne.

Jeg solgte samtidig mine kjære høyttalere samt mine 2 gode Carver XI2600 forsterkere. :cry:

Så her er greia, jeg bor nå sammen med 2 andre gutter i et stort kollektiv midt i byen, Vi huser en masse store vorsspiel og jeg savner party-lyden! som Cerwin ga...

Hva anbefaler dere meg å gjøre?, er vel en del inne her på forumet som har gått fra Cerwin til B&W før, og kanskje blitt litt misfornøyd?

For all del, det er veldig fin lyd i B&W,men de mangler volumet og bassen.

Hva skal jeg gjøre for å bli fornøyd, vil jeg bli fornøyd ved og kjøpe en god subwoofer?
    Jeg har tenkt på dette, men har mine tvil om at dette vil gi det samme lydnivået og den gode følelsen av og fysisk kjenne bass i kroppen...

Finnes det egentlig høyttalere som ikke koster skjorta, og som gir et like stort trykk som cerwin vega, og i tillegg har grei lydkvalitet?

Setter pris på alle tilbakemeldinger her, da jeg er veldig i tvil om hva jeg burde gjøre.

Hilsen småfrustrert Party-guy :???:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe... jeg byttet fra CV 12' til B&W DM683, og selvom man mister bassen, så ville jeg aldri byttet tilbake.

Du derimot - liker bassen bedre enn lyden, så da er det vel CV som gjelder!
    Eventuelt Proson eller de andre "billig"-merkene med bra basser!

(Høytalerne dine - 683 får du sikkert solgt for mer enn nok til å kjøpe bra CV-høytalere. CLS15 f.eks... NAD'ene brokoblet gjør jo en bra jobb på de!)

Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    hehe... jeg byttet fra CV 12' til B&W DM683, og selvom man mister bassen, så ville jeg aldri byttet tilbake.

Du derimot - liker bassen bedre enn lyden, så da er det vel CV som gjelder!
    Eventuelt Proson eller de andre "billig"-merkene med bra basser!

(Høytalerne dine - 683 får du sikkert solgt for mer enn nok til å kjøpe bra CV-høytalere. CLS15 f.eks... NAD'ene brokoblet gjør jo en bra jobb på de!)
    hva med og kjøpe et par med klipsch rf-82, De har jo veldig høy følsomhet og kan spille ganske høyt, men jeg vet ikke om nad blir den beste matchen med disse

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det et alternativ å køpe en sub eller to til "partyformål"?
    CV CLS15S eller hva den nå heter hadde sikkert hjulpet på litt i partysammenheng.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer kmw sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for svar

Hei, takk for svar.

Vet jeg jo kan kjøpe Cerwin igjen, men da må jeg jo ha andre forsterkere også... De forsterkerne jeg hadde før kjørte jeg i bridged mode, så de kjørte ut 1600W RMS 8ohm hver...

Med tanke på at man kanskje etterhvert vil utvide til surround, og at man etterhvert blir litt mere voksen, er det jo ikke cerwin vega som gjelder... Har aldri vært borti klipsch, er det sånn at de spiller høyere ( Da med tanke på mellomtone diskant ) enn B&W?

Er det en ide og kjøre et ekstra par med B&W 683 i front? Synes liksom ikke de klarer å spille høyt nok nå...

Har vurdert å gå til innkjøp av en heftig SVS sub, hvordan blir stereo lyd med disse?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyd og bilde tester qln artech 12 i det siste nummret. Di skriver: høyttaleren for di som ønsker bass som nesten kan rive ned veggene, men som fremdeles låter mindre hardt en cerwin vega. kr 6995 på hifi centerkjeden (har ikke hørt disse selv)

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artech 12 begynner jo å nærme seg CV i størrelse, så da er det tilbake til utgangspunktet nesten.

På den annen side vil jo en sub eller to ta stor plass også. Men det er nå engang slik at en må ha store høyttalere om en vil ha mye bass
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kmw
    Hei, takk for svar.

Vet jeg jo kan kjøpe Cerwin igjen, men da må jeg jo ha andre forsterkere også... De forsterkerne jeg hadde før kjørte jeg i bridged mode, så de kjørte ut 1600W RMS 8ohm hver...

Med tanke på at man kanskje etterhvert vil utvide til surround, og at man etterhvert blir litt mere voksen, er det jo ikke cerwin vega som gjelder... Har aldri vært borti klipsch, er det sånn at de spiller høyere ( Da med tanke på mellomtone diskant ) enn B&W?

Er det en ide og kjøre et ekstra par med B&W 683 i front? Synes liksom ikke de klarer å spille høyt nok nå...

Har vurdert å gå til innkjøp av en heftig SVS sub, hvordan blir stereo lyd med disse?

klipsch er et merke som er kjent for og ha en sykt høy følsomhet på høytalerne sine.

Følsomheten sier hvor godt høytaleren klarer og utnytte den effekten den får tildelt. Foreksempel dine bgw 683 har en følsomhet på 90 db 1watt 1 meter, mens klipsch har en følsomhet på 98db, så du kan altså spille en dell høyere med klipschene en bgwene når den same effekten er tildelt. Men hvilken frekvens dette er på pleier ikke produsentene og oppgi. Men det kan nok variere en dell med plassering osv

Du kan jo si det slik, at ved hver tredje desibel, som altså er dobbelt lyddtrykk, dobbler watt treket til høytaleren seg. Men du må huske på det at hver tredje desibel er kun i teorien dobbelt lyddtrykk, mens for det mennesklige øret, enten er 10 eller 6 db som oppfates som dobbelt lyddtrykk( Er usiker om det er 6 eller 10 db faktsik )

klipsch rf-82 tåler maks 150 watt in, og for og finne ut hvor høyt den da kan spille gjør du slik

98-1
    101-2
    104-4
    107-8
    110-16
    113-32
    116-64
    119-128

altså ca 119 desibel kan du spille med en høytaller, ved en frekvens som mest sansynlig er i det øvre registeret. Siden du har to høytalere skal du også få en økning på 6 db i bassomerådet, dersom høytalerene er plassert symetrisk iforhold til lytteposisjon(sweetspoot

Vil egentlig ikke anbefalle deg artech 12. Jeg har de selv og har nå lagt de ut for salg og skal heller kjøpe rf-82 og senere hive på 2 svs subber. De er forholdsvis bra lydkvalitet i artechene, ganske mye bedre en cv hvertfall, men du vil nok få en nedgradering når du går fra 683 til disse.

Men en svs sub hadde vel ikke hvert så dumt? hva med en tube eller to? tar vel ikke allverden med plass.

En sub er en fordell uansett om det er mussik eller film, En dedikert basshøytaler vil alltid være bedre en en vanlig høytaller. En annen fordell med sub er at du kan plassere sub og høytaler seperat. Du kan dermed plassere suben der det blir best bass og plassere høytalerne der mellomtone/diskant blir best. Ville faktisk ha kjøpt meg en surroundreciever så kan du delle mellom sub og høytaller( altså få subben til og spille alle frekvenser fra foreksempel 80hz og ned, mens du får høytalerne til og spille fra 80 hz og opp, da får begge spille der de spiller best

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

...

De som bare ser på DB-tallene og regner seg frem til lydtrykk osv... helt greit, men dette er bare teori og ikke praksis. Hva en fabrikant oppgir er i de beste fall unøyaktig og det sier heller ikke hvilken frekvens den spilles høyt på og hvordan høyttaleren spiller når det spiller høyt. Skjærende høyt mot jordskjelvende høyt kan måles likt på ulike frekvenser osv osv.

Cerwin får pepper fra Hifi-politiet, men faktum er jo at disse høyttalerne kommer nærmere realistisk lydtrykk og konsertfølelse på en mengde type musikk enn mange andre høyttalere og for mange er det jo det det handler om. Går du på konsert med Metallica for så å gå hjem til B&W 683 og Cerwin 215 er jeg ganske sikker på hvilken høyttalere som vil komme nærmest i å gjenskape det samme hjemme dersom du bor i hus. Eller er halvgal og bor i Leilighet.

Jeg eier ikke Cerwin, men har gjort det. Samme om B&W 683 som jeg heller ikke eier lenger.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

...

Watt er enda dummere å regne med da alle har sine måter å skrive dette på en høyttaler. Anbefalt, maks osv. Mange faktorer som spiller inn her også. Mange ulike typer forsterkere som driver høyttalere på forskjellige måte med tilnærmet lik effekt osv osv. Dette bør uansett bare være en subjektiv anbefalling fra høyttaler produsenten. Sist men ikke minst en forsterker kan man måle i Watt. En høyttaler er en helt annen historie. En "hvis" anbefalling er helt greit, men ikke se på det som noe annet enn det. Ikke sett opp tabeller over DB/watt osv. La de som ikke forstår seg på forskjellen mellom teori og praksis ta seg av dette.

Fra en som har drevet med lyd og musikk en stund.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville tatt en titt på Artech serien, de klarer kunstykket og kombinere partyfaktor med en viss grad av kvalitet! Sammen med nad forsterkeriet du har bør det faktisk fungere både til hverdags og fest!

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artech 8 er også et alternativ Pluss et par XTZ subber

Intermediate Megawatt sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du vurdert Audio Pro Blue Diamond v.2 da?

Har ikke fått hørt så mye på de selv, men vil tro de med tanke på størrelse og 2 aktive 10"ere kanskje kan passe din situasjon bra..

Intermediate Kimba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    625
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv vært kørv, og har selv hatt AP Blue Diamond v2....
    Jeg kan ikke anbefale disse til noen som er ute etter "party punch".
    Da blir det skuffelser...

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Klipsch...

Bedre lyd en CV.
    Ca samme lydtrykk.
    MEN klipsch trenger hjelp til dypbassen.

2. 1 eller 2 CV 12" eller 15" sub(er) ...

Gir bra med påfyll og punsh i bassen.
    Koster heller ikke for mye.

3. PA

2* 15" eller 18" suber + topper med 12" eller 15" burde holde om du ikke bor langt på landet og kan ta den helt ut med noe litt større :-D

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det snakk om Artech 12 kan du spare en del penger ved å handle inn Proson 212rr. Er nøyaktig samme høyttaleren.

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artechen har vel bedre kasse og elementer?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener jeg så at det var betydelig forskjell i vekt på de to om jeg ikke husker feil.

Intermediate svensken sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    774
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vegamannen
    Artechen har vel bedre kasse og elementer?
    kassene er de samme, eneste forskjellen er mellomtonen

vekten er også den samme, 40 kg

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0