HJEEELP! Ny Xtz Subwoofer, bare trøbbel...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HJEEELP! Ny Xtz Subwoofer, bare trøbbel...

Trenger seriøst hjelp her...

Har Yamaha Rxv661 Dynavoice M65, F6 CV5 Center... og Xtz12..

Får ikke sub til å funke i det hele tatt, det uler jordingslyd som bare f fra høytalerer tv og subwoofer

Lurer på om det kan være den crapy Proson sub. v ledningen jeg fikk fra surround.no?, er jo ikke skjermet engang, ser rett inn til kobberledning under skru pluggen...

Hører bare så vidt bass fra suben..... ellers bare støy.

Jeg har Biampet, kan dette ha noe med saken å gjøre?

Jeg har koblet pre out subwoofer på recivern til Right pluggen i subwoofern....
    Alt skulle være greit sånn sett.

Trist.... noen tips?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk med en vanlig phono kabel om du har

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvordan da mener du???

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppe til høyre har du en søkefunksjon, der kan du taste inn f.eks XTZ problemer, så får du opp masse tråder om dette.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate gompan sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rød - Rød eller Hvit - Hvit.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rød til rød eller sort til sort.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, takk hva skulle jeg gjort uten AVforum jeg som er så glemsk.

Ok fant feilen, burde husket dette... hadde sub med samme prob før.

**** ta GET boksen min.
    Må vist skaffe meg litt galvanisk skille her og der.....
    Et lettelsens sukk... var redd jeg måtte bære den ut igjen og levere den til posten...

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger fortsatt hjelp, problemene bare fortsetter å melde seg.

Dette gjelder Yamahareceiveren og Xtz Suben. Helt utrolig vanskelig og null saklig info i bruksanvisningene.

Feks musikk, hvordan påvirker det at høytalere står i small musikkspilling? Vil sef at straight, stereo og pure dir skal ha vanlig høytalerbass i frontene.....
    Meget vanskelig..

Så noe enda mer vanskelig. Yamaha stilte suben min til Phase rev.. dette er jo litt rart, så jeg stilte den til phase normal på receiver. Subwoofer har jo egen fase innstilling og er like greit å bruke den ell?

Så noe enda mer viktig.
    Yamaha stilte suben til feil avstand, sikkert ganske vanlig så jeg bare justerte den nermere slik den står.... uproblematisk?
    Så videre.... Yamaha stilte sub kun til 1 i styrke??? alle de andre har 9, 10 og 11, trodde først det var noe alvorlig galt med suben.
    Hvorfor i all verden stiller Yamaha suben så lavt? Pga sikkerhet eller?

Hva er det brukbart å sette sub på høytalerstyrke? Har foreløpig satt den på midt på tre på receiveren og suben har volum på ca full.

Jeg har valg mellom Y ledning og enkel kobling til line in. Vil signalet bli bedre om jeg kobler en enkelt line in kontra en skjøtet y kobling left right?

Trenger seriøse tips her særlig angående de vriene musikk kontra film punktene.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ....

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    generelt er det ikke så lett for mange å integrere sub i stereo\surround skikkelig. bruker du small på fronthøytalerene, og setter delefrekvensen på 80HZ som er normalt, så vil forsterkeren sende alle frekvenser under 80hz til subben. setter du frontene på large, så vil ikke subben din spille noe som helst i stereo mode, bare sub sporet i surround modus. når det gjelder fase instillingene så må du bare høre hva som funker best, det har med størrelse på rommet og plassering av subben og gjøre.

det at yamahaen stillte subb volumet så lavt er for å kompensere for at du har volumet på subben for høyt. ca kl 11 pleier å være normalt. men det er veldig individuelt hvordan folk liker å ha volumet. selv stilller jeg volum på sub aktivt etter hvilken type musikk jeg hører på og gjerne en del høyere når jeg ser film.

på subben vil jeg tro du har 3 inganger. line inn L og R, og en som heter LFE. bruker 2 y splitt og line inn L og R vil du bruke delefilteret i subben, mens hvis du bruker LFE inn så bruker du ikke delefilter i sub men bare det delefilteret som er i surround forsterkeren din.

når det gjelder støyen du sliter med så vil jeg egentilig råde deg til å plukke anlegget fra hverandre og starte med en og en høytaler. sansynlig vis har du bare slurvet litt med å feste alle kabler skikkelig, og det blir det fort krøll av.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støyen er ikke noe problem lenger,..... det var nok antenneledning til tvn.... har kjøpt en galvanisk jordings skille på Klas Olsson, vet ikke om det var noe lurt for bildekval ble dårligere....

Sikkert derfor man skal kjøpe sånt på Elkjøp eller Hifiklubben og ikke Klas Olsson..

Men funker greit å dra ut antenneledning når jeg bruker sub, sliter jo på antennekontakten da......

Ellers kjøpte jeg subledning på Surround.no, som absolutt ikke er å anbefale. Kjøpte to Prosonkabler en vanlig line, og en ysplitt, disse er koblet sammen. Jeg tror kanskje at det er bedre å bruke bare en line enn to dårlige sammenkoblinger....
    Har ikke plagsom merkbar støy lenger, vel er nok til at jeg kommer til å skaffe en bedre sub ledning, men merker det ikke ved vanlig bruk av film eller musikk.

Når det gjelder dette med subvolum, er det like greit å bare sette subvolum setting på fullt på receiver og bare regulere volum direkte på sub?

Dette må vel være mer smart da man enkelt kan feks stille opp subvolum når man kanskje har litt lavere volum på anlegget ellers?

Feks ved spill eller film....

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil receiver spille bass gjennom frontene om Subwoofer er slått av?
    Feks ved Stereo eller lignende innstillinger?

Lurer veldig på dette fordi, det hadde vært greit å slippe å justere altfor mye på høytalere eller sub hver gang jeg skal høre på en skive.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .....

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke så mye peil, men ikke bump tråden så raskt.. folk kan bli "trette" av slikt.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok takk for tipset...

Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    ok takk for tipset...
    Det beste er og sette alt til small og crossover til frks 80hz slik som du har gjort. Dersom du skal ha frontene til og spille bass under 80hz ma du enten stille ned crossover frekvensen til frontene eller sette de til large, men det vil jeg ikke anbefalle deg og gjøre, du vil sansynligvis få en gansek ujevn frekvenskurve da.

Men bare et lite tips. kjøp deg en radioshack så du får kalbrert suben din skikkelig

Welcome to L-Sound!

her står det en del om subkalibrering

Welcome to L-Sound!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å sette volumet på den suben til fullt er ganske i overkant, om du ikke har noen vannvittig føsomme fronter den skal holde følge med. Prøv den med volum ca. kl. 11, 12 rett opp, så vil jeg anta at nivå til sub og andre høyttalere blir noenlunde likt.

Om suben spiller med i stereo eller ikke vil jeg tro du kan velge i receiveren. På min Onkyo heter det "Dobbel Bass", Denon kaller det "Main + LFE" og Pioneer "Plus" under innstillinger for sub. Yamaha vet jeg ikke, men antakelig har de en lignende funksjon.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    Vil receiver spille bass gjennom frontene om Subwoofer er slått av?
    Feks ved Stereo eller lignende innstillinger?

Lurer veldig på dette fordi, det hadde vært greit å slippe å justere altfor mye på høytalere eller sub hver gang jeg skal høre på en skive.
    Da må du kun trykke på pure-direct da går signalet ikke igjenom noe prosesering og du får kun lyden ut av front-kanalene

Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Å sette volumet på den suben til fullt er ganske i overkant, om du ikke har noen vannvittig føsomme fronter den skal holde følge med. Prøv den med volum ca. kl. 11, 12 rett opp, så vil jeg anta at nivå til sub og andre høyttalere blir noenlunde likt.

Om suben spiller med i stereo eller ikke vil jeg tro du kan velge i receiveren. På min Onkyo heter det "Dobbel Bass", Denon kaller det "Main + LFE" og Pioneer "Plus" under innstillinger for sub. Yamaha vet jeg ikke, men antakelig har de en lignende funksjon.
    På min Yamaha heter det "Both".

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •