Gamle vs. nye høytalere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gamle vs. nye høytalere?

Hvilke ulemper er det med å kjøpe 2-4 år gamle høytalere i forhold til å kjøpe nye høytalere annet enn at man har litt kortere garanti? Spiller en høytaler dårligere etterhvert som den blir eldre eller er det bare slik at sjansene for at noe skal gå i stykker er større jo eldre den er?

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høytalere som er 2-4 år "gamle" er da ikke gamle i mine øyne/ører iallefall! Er de tatt godt vare på, vil de fortsatt spille som gull (og vel så det)

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er en grunn til at folk kjøper høyttalere som er 20-30 år gamle.
    Nå kommer jeg med en muligens hard påstand, men utviklingen i høyttalerverdenen går ikke akkurat fort

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja Mirage, jeg synes i alle fall at påstanden var i drøyeste laget?
    Vi bør vel tenke på at "høyttalermateriale" generelt sett også eldes, samtidig som at man tross alt gjennom de siste 20-30 årene, nok har utviklet membransammensetninger, -oppheng, delefiltre og kasseløsninger -materiale, som helt klart er til det bedre. Selv om unntakene kanskje finnes?

Ellers så ser jeg ingen ulemper ved å kjøpe 2 til 4 år gamle (kvalitets)-høyttalere, jeg vil nesten si tvert imot!
    Så sant de er pent behandlet (les: ikke "rævkjørt" av dårlige forsterkere), så kan de spille mer enn bra nok!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da gjør jeg det Ja fant et par Dali Concept 8 til 3750kr. som er 3.5 år gamle så da kjører jeg på. Men litt off topic. Jeg har lånt med meg Dali concept 8 fra hifiklubben og har tenkt å levere de tilbake i dag, men jeg fant ut at jeg har klart å lage en ca. 1cm lang ripe på det ene hjørnet av foten :scared: Er dette noe de slår hardt ned på eller er det sånt de antar kan skje i og med at dette faktisk bare er demohøytalere?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plecto
    Hvilke ulemper er det med å kjøpe 2-4 år gamle høytalere i forhold til å kjøpe nye høytalere annet enn at man har litt kortere garanti?
    Ulemper?
    Neida, bare fordeler, slipper å irritere seg over hard diskant og dvask bass mens de spilles inn. Ferdig innspillt og billigere, ikke noe ulempe det! :-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig interessant det med i hvilken grad utviklingen av "høyttalerteknologi" har gått (fort) framover. Når man leser diverse blader er det stadig lovord å høre om nye modeller og man får nesten inntrykk av at en høyttaler til 5.000 i dag er fullt på høyde med en som kostet det dobbelte bare 2-4 år tilbake.

Men "lydkvalitet per krone" er muligens er svært dårlig mål på hvor fort teknologien går framover, for det er vel ofte vanskelig å skille mellom fremgang i teknologi og reduserte produksjonskostnader... Jeg mener, at et høyttalermerke plutselig blir produsert i Kina (for halve prisen) er jo ikke det samme som at teknologien "dobbelt så god".

Jeg har liksom på følelsen av at utviklingen ikke går riktig så fort... Det er vel fortsatt slik at det ikke har skjedd noe revolusjonerende innen høyttalerteknologien på... tja... 20 år?

Men unntak av de membranløse høyttalerene til Midgaard da selvsagt ;-)

---

Beklager rotete post, men det var bare noen tanker som stablet seg på her...

---

Og er helt enig med norcad (og andre) når det gjelder å kjøpe brukt. Skulle gjerne kjøpt et par brukte svarte Lyric 502 jeg, men det er ikke så lett å finne da vettu...

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit, jeg kan moderere meg litt, og si 10-15 år gamle høyttalere da.
    Ingen skal komme å si at det finnes en rekke modeller fra begynnelsen/midten av 90-tallet som ikke er fullt på høyde med utstyr man får kjøpt nytt i butikk i dag.

Nypriser kan kanskje ikke sammenlignes, da økonomien har kommet ganske langt på 15 år, men det er fremdeles mange gode bruktkjøp.

Poenget er at en GOD høyttaler som var ny i 1995 er fremdeles en GOD høyttaler.
    (Forutsatt rett bruk da

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det ikke er så store forskjeller. En god høyttaler for ti år siden er en god høyttaler i dag også.

Kan vel også legge til at mange produsenter har modeller liggende over mange år. På den måten kjøper du kanskje den samme modellen i år som for tre år siden.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •