'Ekkolyd' i bassen - sprengt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

'Ekkolyd' i bassen - sprengt?

Heihei! Jeg kjører et par B&W DM601 S3 høytallere på en Denon PMA-700AE forsterker. Istad spilte jeg litt høyt når jeg hørte på musikk, og nå høres det ut som det har skjedd noe med bass-elementet. Det er vanskelig å forklare, men f. eks når jeg hører på musikk høres det ut som trommene har en ekko-lyd som aldri har vært der tidligere, i tillegg synes jeg bassen låter mer ustabil enn før. Jeg vet ikke om jeg spilte for høyt eller hva jeg gjorde, men synes jeg merker litt forskjell på hvordan det låter. Høres nesten ut som lyden treffer de to høytallerne på forskjellig tidspunkter og det kommer et slags 'ekko'... Noen som veit hva det kan skyldes? .

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se om forsterkeren har aktivert lydfilter. F.eks Church, Hall eller lignende. Det kan skape ekko

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei jeg har ikke aktivert det, og på forsterkeren går det heller ikke an å bruke noe slike filter. Takk for svar!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BUMP! Noen som veit om det kan være noe med forsterkeren? jeg synes at alt annet untatt bassen låter bra.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du mulighet for å prøve andre høyttalere? Da kan du avgjøre om det er forsterkeren eller høyttalerne som er problemet.

Denon forsterkeren din skal ikke være kapabel til å drepe basselementet i utgangspunktet, men man vet jo aldri ... Det kan jo ha skjedd noe rart.

Om du finner ut at det er høyttakerne det er noe galt med er det en relativt enkel sak å skifte element, har du ekstra forsikring på dem?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Har du mulighet for å prøve andre høyttalere? Da kan du avgjøre om det er forsterkeren eller høyttalerne som er problemet.

Denon forsterkeren din skal ikke være kapabel til å drepe basselementet i utgangspunktet, men man vet jo aldri ... Det kan jo ha skjedd noe rart.

Om du finner ut at det er høyttakerne det er noe galt med er det en relativt enkel sak å skifte element, har du ekstra forsikring på dem?
    Hei jakv, og takk for svar!

Jeg har dessverre bare mulighet for å teste hodetelefoner og det har jeg gjort, vanskelig å si noe helt klart .. men det kan hende at det er forsterkeren, siden jeg hører 'noe' som kan minne om det samme som på høytallerne der også.

Jeg glemte også å si at jeg uheldigvis brukte høytallerne som monitorer når jeg skulle spille inn en lydfil hvor jeg snakket i mikrofon til et skole-prosjekt. Jeg tror kanskje at det kan ha hatt en innvirkning på enten forsterker eller høytaler.

Jeg har ikke ekstra forsikring på høytallerne, men jeg har 'garanti' hva nå det innebærer, alså den lappen som fulgte med høytallerne, og der står det at man kan sende den inn på reperasjon.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke tilfeldigvis innkobblet microfonen fremdeles en plass i avspillings kjeden, så det er den som lager disse ekko effektene du beskriver?
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Du har ikke tilfeldigvis innkobblet microfonen fremdeles en plass i avspillings kjeden, så det er den som lager disse ekko effektene du beskriver?
    Nei, det har jeg sjekket, men takk for svar uansett!

Nå har jeg vært og hørt etter en del, og føler meg ganske sikker på at det ene diskant-elementet har 'ryki', hører det ganske bra. Noen som vet hvordan jeg kan få skiftet det ut med et nytt, og hvor mye det vil koste? Det er snakk om en "Nautilus tweeter" .. :???:

Bassen som jeg snakket om istad, tror jeg ganske enkelt var forårsaket av plasseringen på høytalleren mot veggen ... ja, jeg vet det var idiotisk å ikke sjekke ordentlig hehe

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvorfor spiller du så høyt med forvregning? Kan da umulig være fint å høre på.....

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan hende at diskanten har gått pga. at du på en eller annen måte har kjørt forsterkeren til klipping. Har vært borti noen som skiftet diskant i en eller annen diskant i 600 serien, mener den kostet rundt 700,- men det må du ta med en veldig stor klype salt.

Ringer du Hifiklubben så får du kjapt svar på det.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •