Boston Acoustics VR500(& anbefalinger til sub)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Talking Boston Acoustics VR500(& anbefalinger til sub)

Noen som har erfaring m denne sub'en??? Vurderer å kjøpe den brukt, for 2000 kr.. Har tenkt å bruke den til musikk, for å avlaste noen høyttalere.. Vil ha musikalsk, klar og varm bass, det er ikke så viktig at den trykker så inn i #&@%ete..

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke hørt den, men Boston Acoustics pleier jo å være et godt valg.. Hvis ikke se om du finner noen MJ Acoustics brukt, de burde passe deg meget godt.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg brukte den sammen med elektrostater hvor den ikke fungerte i det hele tatt. For det første er laveste delefrekvens alt for høy, 50 hz, og for det annet er klangen så ulik elektrostater som det går an.....men det er naturligt egentlig
    Men, når det er sagt, til vanlige dynamiske høyttalere vil den sikkert fungere fortreffeligt, så kjøp den for 1500,- du.....

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar.. Skal bruke de sammen med et par Quadral Phonologue Amun, sikkert ikke noen som kjenner til dem her.. Vintage-høyttalere som gikk ut av produksjon på åttitallet, med bånddiskanter.. Snakket m en som hadde vært forhandler for dem før, han mente at diskant og mellomtone tilsvarte høyttalere i 8-15000-kroners-klassen, men at bassen ikke var så bra, og de derfor burde avlastes men en sub.. vil selvfølgelig ha det beste av det beste, men har ikke akkurat så god råd for tiden, så prøver å få til det beste jeg kan.!
    EDIT: skal forresten dele v, 70-80 hz, så d er ikke noe problem.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kan vi vel konkludere at alle høyttalere har litt dårlig bass.
    Noe av det bedste du kan kjøpe av musikk sub er REL, ikke de nye modeller, men de litt eldre.
    REL Quake, Strata of Storm (bassrefleks) er veldig gode musikk subs og har en rekke finesser du ikke finder på andre subs.
    Delefrekvens går ned til 25 hz bl.a.
    Du skriver du skal dele ved 70-80 hz, etter min mening er dette alt alt for høyt, men dette er der mange meninger om.
    Kanskje dine høyttalere har ok output ned til 40 hz, og du ønsker en subwoofer der fylder ut resten, da deler du kanskje ved 30 hz og får en naturlig flytende overgang hvor du ikke "hører" subben i det hele tatt. Det er det der er vitsen med en subwoofer, den skal ikke høres.....derfor trenger man lav delefrekvens.
    REL Quake er super liten, med en 8" i trykkkammer, går ned til ca 20 hz og er fenomenal til musikk.
    REL Acoustics : Great Britain's most acclaimed Sub Bass Systems
    REL Acoustics : Great Britain's most acclaimed Sub Bass Systems
    Da Stereophile testet Strata III sammen med et sett små Aerial 5 høyttalere brukte de 27 hz som delefrekvens for bedst resultat...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kikket faktisk på en REL Quake, det finnes nemlig en brukt til salgs, prøcer å få mest mulig ut av pengene.. men den ble solgt sammen med et sett høyttalere og vedkommende ville ikke selge den separat.. Delefrekvens på 70-80 hz var et råd jeg fikk fra en på hifisentralen som hadde vært forhandler for høyttalerne jeg har på åttitallet da de var solgt. Men vil selvfølgelig prøve meg fram i den grad dette er mulig.

Boston Acoustics'en fikk meget god kritikk her:
    Boston Acoustics VR 500 Reviews
    Men det må man selvfølgelig ta med en klype salt..Ellers finner jeg få referanser til den på nettet..

Ellers kikker jeg litt på en PSP Stratus Subsonic 7, 15-tommers, til 2700, noen som kjenner til den:
    subwoofer 15 PSB stratus subsonic 7 | FINN torget

Litt redd for at den er for stor for meg, men egentlig burde ikke dette være noen hindring..men den skal være mer til film enn musikk, og det er musikk jeg skal bruke den til.. Men virker som et godt kjøp.
    EDIT: Litt av grunnen til sub'en og den høye delefrekvensen er at høyttalerne de skal brukes til er gamle, og så vidt jeg har forstått var ikke teknologien i bass-elementene så bra som de er idag, de er litt slappe og grumsete.. Men de går helt ned til 20 hz.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jah, jo, der finnes gamle høyttalere der spiller virkelig god bass, men det handler mest om plaseringen i rommet, samt forsterkeren. Ikke stol på alt du blir fortalt....
    Driver du dine store høyttalere med en liten forsterker, og plaserer de dårligt, ja da får du veldig dårligt resultat.
    Har du en potent forsterker, og plaserer dine høyttalere hvor de spiller bedst vil du oppleve en helt annen lyd.
    Nu er der forsvinnende lite informasjon i musikk under 30 hz, og det er sjeldent på film også, men, en sub er et "must" til film da disse effekter krever enormt av effektforsterkeren, og da er det bedre å la en sub håndtere LFE kanalen.
    Jeg anbefaler du leser denne linken om du vil vite om optimal plasering av høyttalere : http://www.cardas.com/pdf/roomsetup.pdf
    Og selvom du ikke har plass kanskje, da skal du likevel prøve det.
    Jeg vet ikke hvilket utstyr du har ellers, og hvordan du vil bruke subben sammen med film, har du surround receiver bruker du LFE ut til subben, men har du ikke må du koble subben på vanlig måte, og her er egentlig 2 måter.
    Enten lar du dine høyttalere stå som de står nå, og da tilfører du subben signal fra de to høyttalerkabler og lar subben supplere dine fronter, eller, du tilslutter dine høyttalerkabler fra forsterkeren til subbens Speaker INN, og da router du høyttalerkabler videre fra Speaker Out til dine fronter. Nå kan du bestemme hvor subben skal spille til, og da tar dine fronter over.
    Alt etter smak, da vil jeg anbefale den første metode, men ved å la subben arbeide til 50 hz (hvilket i Boston´s tilfelde er laveste delefrekvens) da vil dine fronter ta over ved 50 hz.
    Grunnen til jeg er veldig skeptisk til 70-80 hz er at du kommer til et punkt hvor du vil høre hvor subben står plaseret, og det er ikke meningen i det hele tatt. Meningen er at du ikke skal høre den, det skal høres ut som dine fronter spiller all bassen.
    Så altså, oppsummert, jeg mener umiddelbart du ikke trenger subwoofer, men jeg skjønner du vil ha en. Blott må du endre innstilling hvorfor, det er absolutt ikke fordi dine høyttalere ikke kan spille bass, du ønsker blott mer pondus helt dernede.
    Boston er en utmerket sub, men går ikke så dybt (27hz), men du vil oppleve det som dybere bass pga den innebygde forsterkeren, og økt volum i forhold til bare dine fronter, så.....du kan jo alltid selge den igjen. De blir solgt for lite i USA nå, 50-100 dollars, så ikke betal for mye for den du har sett på....
    Ellers, det er endda bedre med to subs, da kan du velge mindre subs, og ha en til hver kanal.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker og bukker for svar og hjelp..
    For å si det sånn - jeg har allerede en sub.. En DIY sub m SEAS elementer som jeg kjøpte brukt. Bruker den imellom en Holfi 8 EE pre og en en Quad 405 (100w) effektforsterker. Da jeg koblet den inn syns jeg helt klart at lyden åpnet seg og ble bedre, mindre grumsete. Men har kommet fram til at sub'en ikke er så bra, det er noe som mangler der nede på en måte.. Derfor har jeg besluttet å kjøpe en ny.. !
    Surround er ikke så viktig.. Boston'en er litt dum fordi jeg helst skulle hatt en sub som går like lavt som høyttalerne gjør(20 hz).
    Rådet jeg fikk var å dele på 80 hz, sjekket det nå.. Fikk det fra en person jeg også tror er nokså bevandret innen hifi(jeg ble ordentlig bitt av basillen i fjor høst bare..

For ordens skyld siterer jeg litt av rådet jeg fikk:
    'Bassen ligger noe etter i dagens nivå. Dette er fordi det er kommet
    bedre
    enheter, pluss at delefilteret i amun tar for mye effekt, og da blir bassen treg..
    (...)
    Den siste løsningen er enklere, og mye mere kurant. Kjøp en aktiv sub.
    (disse er det mange av nå)
    La suben ta seg av delingen, del ganske høyt. Eks. Ca 80 hz eller mere,
    prøv deg fram. Det er en variabel regulering bak på suben. Eller, det må den ha. Kjør fra suben,
    og ut til begge Amunène. Da tar du også det som er mest efektkrevende. Regner med at bassen i
    Amun da blir vesentlig raskere. Pluss at du får ett høytalersystem som går dypere. Om du skulle finne
    på å gjøre dette, så ikke ta av de billigste subene. Det blir bare vondt verre. Eks nypris på sub er ca 5000.- og oppover. Men det florerer av brukte. '

Det er altså forskjellige meninger om dette. Må passe på så jeg ikke gjør et impulskjøp.. Men får penger til uka, de blir fort brukt uansett..

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er egentlig samme som jeg siger, men det jeg siger er at med 80 hz er der en stor risiko for at du hører hvor subben står. Men, som du siger, eksperimentering må til.
    Der er masse lesestoff, og endda fler meninger her :
    http://avforum.no/forum/hoyttalere/5...subwoofer.html

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •