Oppgitt! Lyden i anlegget mitt suger! Hjelp!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 63
    Newcomer Burley sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppgitt! Lyden i anlegget mitt suger! Hjelp!

Hei!

Beklager for tittelen på anlegget mitt, fant ikke på noe bedre.

Når jeg spiller musikk....
    Nå begynner jeg å gi opp! Jeg får ikke lyden til og bli bra Jeg har alt for mye diskant og for lite mellomtone/bass. Lyden skriker liksom i ørene.

Har nå prøvd og stille inn på alt mulig rart minst 20 ganger men jeg får det ikke til

Anlegget består av:
    Marantz Sr5400
    Pioneer dvd spiller.
    Yamaha Ns777
    Yamaha Ns444
    Yamaha ns333
    Xtz 12"

Er det noen her som kan hjelpe meg med litt instillinger? Eller komme med anbefalinger på hva jeg kan prøve? Er åpen for alle forslag.

Mvh
    Kristian

Intermediate Necroth sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Plassering er alfa omega. Hvordan ser rommet ut og hvordan har du plassert? Kan du tegne en kjapp skisse i paint så kan jeg prøve og hjelpe så godt jeg kan

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det første jeg tenker er ugunstig rom og mye harde flater.
    Skaff deg en lydtrykksmåler til 6-700 kroner, så kan du enkelt se hvilke frekvenser som er forsterket og hvilke som mangler. (Radioshack fra L-Sound er en helt kurrant SPL måler)

En skisse i paint eller ScetchUp kan være en fordel for oss som skal hjelpe.
    Jeg skal ikke begynne å legge ut om alt som kan være galt, men jeg holder en knapp på det jeg nevnte i starten, og kanskje du sitter litt ugunstig til.
    Det hjelper gjerne å flytte lyttepossisjon litt ut fra veggen.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du vurdert effektforsterker til frontene? kan jo hjelpe det. marantzen din kan være litt svak. plassering tror jeg ikke gjør så stor forskjell at det vil radikalt endre egenskapene i annlegget ditt. funker det ikke med mer effekt ville jeg vurdert å skifte ut deler, eller alt av utstyret. siden du er skikkelig misfornøyd.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville sett etter effekt forsterker. Det får vanligvis høyttalere brukt på surround forsterkere til å spille mye bedre i stereo modus..

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plassering kan ha en hel del å si. F.eks kan du ha en utfasing i bassområdet ved at bassfreksvensene utfaser hverandre. Omplassering av SUB'en, endring av delefrekvens, eller endre fasen på SUB'en kan gi deg mer balansert bass og dermed et mer balansert lydbilde totalt. Som flere her sier kan en beskriving av plassering og rom gi en pekepinn for å gi deg tips.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bluum
    Det første jeg tenker er ugunstig rom og mye harde flater.
    Skaff deg en lydtrykksmåler til 6-700 kroner, så kan du enkelt se hvilke frekvenser som er forsterket og hvilke som mangler. (Radioshack fra L-Sound er en helt kurrant SPL måler)

En skisse i paint eller ScetchUp kan være en fordel for oss som skal hjelpe.
    Jeg skal ikke begynne å legge ut om alt som kan være galt, men jeg holder en knapp på det jeg nevnte i starten, og kanskje du sitter litt ugunstig til.
    Det hjelper gjerne å flytte lyttepossisjon litt ut fra veggen.
    Takk for svar alle sammen!

Kan vel moderere meg litt på tittelen på denne tråden. Lyden suger ikke, men jeg er skuffet over lyden jeg får her hjemme i forhold til hva jeg hørte i butikken. Jeg veit at det kan være litt "stram" diskant i Yamaha høytalerene, men det får da være grenser, hehe. Tror også at dvd spilleren jeg bruker kan herpe lyden litt. Vurderer og kjøpe meg en litt eldre Marantz cd spiller og kun bruke denne til cd avspilling. Noen som har forslag til cd spiller?

Jeg sender ved en tegning av rommet, ikke verdens beste tegning men.

Kan ta bilder av rommet straks og laste opp så kan dere se selv.

Aang utskifting av komponenter så er dette uaktuelt med det første. Høytalerene er ikke mere enn 2 mnd gamle, recieveren er endel eldre, men jeg har ikke lyst til og bruke mere penger på dette i første omgang.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ding Chavez
    har du vurdert effektforsterker til frontene? kan jo hjelpe det. marantzen din kan være litt svak. plassering tror jeg ikke gjør så stor forskjell at det vil radikalt endre egenskapene i annlegget ditt. funker det ikke med mer effekt ville jeg vurdert å skifte ut deler, eller alt av utstyret. siden du er skikkelig misfornøyd.
    What?! Hva i huleste er dette for uttalelse? Du aner ikke hvordan vedkommede har satt opp anlegget, men mener at plassering ikke gjør så stor forskjell? Plassering er sannsynligvis det mest undervurderte tweaket man kan gjøre i ett oppsett. Det KAN endre egenskapene radikalt. Det kan være en tøff jobb, men for noen resultater man kan få!

Cardas kan være et fint utgangspunkt for videre jobbing.

Cardas Audio
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    What?! Hva i huleste er dette for uttalelse? Du aner ikke hvordan vedkommede har satt opp anlegget, men mener at plassering ikke gjør så stor forskjell? Plassering er sannsynligvis det mest undervurderte tweaket man kan gjøre i ett oppsett. Det KAN endre egenskapene radikalt. Det kan være en tøff jobb, men for noen resultater man kan få!

Cardas kan være et fint utgangspunkt for videre jobbing.

Cardas Audio
    Rolig nå. Var ikke meningen å fornærme noen. Han sier jo han forsøkt å stille på alt 20 ganger. Hvis ikke hadde jeg bedt han om å stille på lagre/small og crossover og alt det der. Men han har jo gjort det! Poenget mitt var bare at noen ganger må man innse at kanskje ikke utstyret svarer til forventningene. Han bruker også usedvanlig kraftig negative supperlativer her... I et vanlig rom får man ikke endret mellombass og bass fra fraværende til å ha dynamisk punch og ved å flytte rundt på høytalere. Kjøpe lydtrykkmåler til 6-7 tusen mener jeg ikke er lurt da det er mer morsomt og har lettere hørbart bedre resultat å kjøpe effekt forsterker f.eks. Kan jeg mene det eller?

Intermediate Necroth sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burley
    Takk for svar alle sammen!

Kan vel moderere meg litt på tittelen på denne tråden. Lyden suger ikke, men jeg er skuffet over lyden jeg får her hjemme i forhold til hva jeg hørte i butikken. Jeg veit at det kan være litt "stram" diskant i Yamaha høytalerene, men det får da være grenser, hehe. Tror også at dvd spilleren jeg bruker kan herpe lyden litt. Vurderer og kjøpe meg en litt eldre Marantz cd spiller og kun bruke denne til cd avspilling. Noen som har forslag til cd spiller?

Jeg sender ved en tegning av rommet, ikke verdens beste tegning men.

Kan ta bilder av rommet straks og laste opp så kan dere se selv.

Aang utskifting av komponenter så er dette uaktuelt med det første. Høytalerene er ikke mere enn 2 mnd gamle, recieveren er endel eldre, men jeg har ikke lyst til og bruke mere penger på dette i første omgang.

Ett bra utgangspunkt (viss du har plass)

1.6 meter fra bakvegg og 1 meter fra sidevegg. Prøv også og plasser en stol nærmere høytalererne og vinkel de kraftig inn mor nesetippen din. Da vil du unngå sære refleksjoner og får virkelig høre om det er rommet eller utstyret sin feil.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I et vanlig rom får man ikke endret mellombass og bass fra fraværende til å ha dynamisk punch og ved å flytte rundt på høytalere.
    Jeg vil tro nettopp dette har hendt mer enn en gang, men det finnes jo ikke garantier...

Kjøpe lydtrykkmåler til 6-7 tusen mener jeg ikke er lurt da det er mer morsomt og har lettere hørbart bedre resultat å kjøpe effekt forsterker f.eks. Kan jeg mene det eller?
    Det holder med en til 6-7 hundre... ;-)

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rolig nå. Var ikke meningen å fornærme noen. Han sier jo han forsøkt å stille på alt 20 ganger. Hvis ikke hadde jeg bedt han om å stille på lagre/small og crossover og alt det der. Men han har jo gjort det! Poenget mitt var bare at noen ganger må man innse at kanskje ikke utstyret svarer til forventningene. Han bruker også usedvanlig kraftig negative supperlativer her... I et vanlig rom får man ikke endret mellombass og bass fra fraværende til å ha dynamisk punch og ved å flytte rundt på høytalere. Kjøpe lydtrykkmåler til 6-7 tusen mener jeg ikke er lurt da det er mer morsomt og har lettere hørbart bedre resultat å kjøpe effekt forsterker f.eks. Kan jeg mene det eller?
    Du har ikke fornærmet noen, hvertfall ikke undertegnede, men jeg syns likevel det var en lettkjøpt konklusjon. Det var selvsagt heller ikke snakk om lydtrykksmåler til 6-7k, men 6-7 hundre. Har slitt med "manglende" lyd selv, selv om utstyret på papiret er hakket over trådstarter. Derfor reagerer jeg på uttalelsen din. At trådstarter har "stilt på alt 20 ganger" betyr ikke at vedkommende har gjort rett de 20 gangene.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    At trådstarter har "stilt på alt 20 ganger" betyr ikke at vedkommende har gjort rett de 20 gangene.

Den kan jeg si meg enig i Jeg begynte og nærme meg noe som ligna lyd en gang, men så stillte jeg meg bort igjen :P

Men jeg veit at rommet er langt ifra optimalt og ha lyd i. Det er nesten bedre bass i etasjen over enn det er nede her hvor anlegget står, hmmm.

Er det noen som veit om en link hvor jeg kan lese litt mere om alle disse fine uttrykkene som brukes: Crossover og slikt :P

Takk for alle svar folkens

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du kikka på Cardas som jeg linket til? Det er overraskende hvor langt "ute" høyttalere ofte må stå for å spille optimalt. Nesten plagsomt langt ute i rommet. Cardas er ikke en facit, men en grei indikasjon.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett opp høytalerne i en likesidet trekant i forhold til deg.
    Eksperimenter så med noe vinkling inn mot deg.

Så kan resten tas derfra.

Dersom du opplever lyden som ubalansert opp mot diskant nå så vil et effekttrinn ikke hjelpe noe på dette med mindre det er defekt, selv om det kan dra anlegget så vidt i en retning (ikke nødvendigvis positiv)

Det er rom/plassering som er årsaken til alt det onde her i hvertfall, med mindre du har noe feil i høyttaleren eller kanskje at høyttalerne er koblet i motfase.

Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ville nok fått meg en radioshack og kalbrert suben og resten av anlegget, står mye om sub-kalibrering på lsound.no.

Har du romkoreksjon på recieveren din? prøv med den, men en må ofte ta den flere ganger, for og opnå et bra resultat.

Ville også vurdert et effektrinn til frontene, prøv og se deg litt om så kanskje du kommer over noe brukt til en bra pris

Ser at du har tenkt litt på og kjøpe cd-spiller, men dersom du bruker romkoreksjonen når du kjører med analgt in på recieveren fra cd-spilleren, vil du få et kvalitetstap i lyden. Dette er pågrunn av at romkoreksjonen i recivere er digital og da må det analoge signalet bli om til digitalt igjen for og så bli om til analogt igjen når signalet er ferdig behandlet, man får da ingen glede av den bedre dacen i cd.spilleren

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Ser at jeg har kjøpt altfor dyr lydtrykksmåler . Der var jeg litt snar på avtrekker'n for å si det sånn...

For å klargjøre. Man kan få mye bedre lyd med rett plassering. Uten tvil. Bredde. Dybde. Stereoperspektiv. Stor forskjell. Ingen tvil. Men det er vanskelig med normalt budsjettutstyr som trådstarter har å radikalt endre bassegenskaper med å flytte rundt på frontene sine. Hadde han hatt for MYE bass hadde det vært en annen sak.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal prøve det dere har skrivd i postene over

Jeg dreiv og testet litt nå. Lyden ble bedre med ATT knappen inne. Hvorfor?

Diskanten blir mere og mere dominerende desto lengre unna høytalerene jeg kommer? hmm :/

Takk for svar.

Newcomer jcberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikker på at høyttalerne er i fase? Prøv å bytte om + og - på den ene bare for å se..

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart alt er relativt Ding, men man kan få orden på MYE med riktig plassering. Ekstra krefter er uansett aldri å forakte. Tror egentlig vi er så godt som enige, men ting har en tendels til å bli komplisert på forum.

Det jeg mener er viktig, er å få orden på frontene først, jobbe med å få suben integrert på et skikkelig vis etterpå.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •