Oppgitt! Lyden i anlegget mitt suger! Hjelp! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 63
    Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er spilleren koblet til analogt eller digitalt? Har erfaring med at det analoge utgangsnivået fra CD-spiller'n kan være for høyt for forsterkeren slik at forsterkeren klipper på enkelte plater (CD'er er innspilt med ulike nivå). Har selv Lyngdorf CD1 som er kjent for litt høyt analogt utgangsnivå. Jeg kan justere dette ned inntil 6dB i spilleren, men det var fortsatt ikke nok. Det klippet fortsatt både mot min Marantz PM15-forsterker og på min Abrahamsen v3.0 pre. Fikk derfor Thomas og Per hos Abrahamsen til å modde pre`en min (super service!) og da var alt i orden. Så det kan rett og slett skyldes en dårlig match mellom spiller og forsterker.

Newcomer jcberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, prøvd å koble til med optisk eller koaxial digitalkabel?

Evt. kan det hende det er en innstilling på DVD-spilleren du kan velge som senker utnivået litt.. har du valgt "professional" elns?

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    What?! Hva i huleste er dette for uttalelse? Du aner ikke hvordan vedkommede har satt opp anlegget, men mener at plassering ikke gjør så stor forskjell? Plassering er sannsynligvis det mest undervurderte tweaket man kan gjøre i ett oppsett. Det KAN endre egenskapene radikalt. Det kan være en tøff jobb, men for noen resultater man kan få!

Cardas kan være et fint utgangspunkt for videre jobbing.

Cardas Audio
    For vanlige folk som har anlegget i vanlige stuer så vil Cardas målene gjøre at mye av stuen forsvinner. Noe som for de aller fleste ikke er aktuelt. De målingene vil nok fungere bra hvis man har dedikerte rom, men ellers så blir det litt "smådumt".

Sjekket med min egen stue, høytallerene ville måtte stått 96 cm fra side vegg, OK nok, men da ville jeg tro lydbildet ville blitt litt snevert.

Fra bakvegg så ville de måtte stått 156 cm ut i rommet, noe som ville vært 1/3 av stuens areale ble borte.

Hvor langt i fra bakvegg vil vel påvirke bassen veldig. Har man bassutgang bak så vil de vel måtte så lenger i fra enn hvis de har bass utgang foran.

Men får man plasser høytallerene litt vinklet mot lytteposisjon, så vil man kunne stille seg frem til ett godt resultat.

(er personling fornøyd med min plassering i dag)

Newcomer Burley sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har desverre vært uten nett noen dager så jeg har ikke fått svart.

Har sjekket at høytalerkablene er koblet riktig. Har også pjukla litt med plassering, dette hjalp faktisk endel på lyden vil jeg nå si

Skal ned og kjøpe meg noen tykke gardiner i morgen for og se om det hjelper noe mot den skarpe diskanten.

meeen jeg kom over ett litt interrsesant inlegg på forumet her istad ang nye høytalere. Der stod det at høytalerene kan låte heilt på ræva før dem er innspilt. At diskanten kan være skrikende og bassen være på "ferie"
    Høytalerene mine er ikke spilt med i mere enn maks 40-50 timer. Får nesten ta og spille så dem får noen timer til på baken. Men jeg tviler på at det kan ha SÅ mye og si på lyden at det vil bli di ekstremt store forskjellene.

Takk for alle svar folkens, får svare dere bedre imorgen og komme med noen bilder, det begynner og bli litt væl seint nå. Må desverre opp op jobb om 5 timer . God Natt!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både innspilling og gardiner foran store vindusflater kommer nok til å hjelpe deg med å fjerne den spisse/skarpe lyden du opplever.

Har du fått prøvd med en annen cdspiller ? Hvis det analoge utgangsnivået fra CD-spilleren faktisk er for høyt for forsterkeren, er dette noe du må ta på alvor.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndyMcnebb
    Både innspilling og gardiner foran store vindusflater kommer nok til å hjelpe deg med å fjerne den spisse/skarpe lyden du opplever.

Har du fått prøvd med en annen cdspiller ? Hvis det analoge utgangsnivået fra CD-spilleren faktisk er for høyt for forsterkeren, er dette noe du må ta på alvor.

Høytalerene har stått og spillt i 20 timer til nå, men kan ikke si jeg merker noe på lyden.

Skal prøve og få kjøpt gardiner denne uken da jeg ikke fikk somlet meg til det forrige uke.

Cd spilleren gikk til hælvete her omdagen, det kom en slik fin grå røyk ut av den. Så den er på god vei til og bli spiker eller hva dem omgjøres til.

Er på utkikk etter en ok cd spiller til en rimelig penge. Må kjøpe brukt siden økonomien ikke tillater noe annet. Noen som har noen forslag?

Takk for svar.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burley
    Hei!

Beklager for tittelen på anlegget mitt, fant ikke på noe bedre.

Når jeg spiller musikk....
    Nå begynner jeg å gi opp! Jeg får ikke lyden til og bli bra Jeg har alt for mye diskant og for lite mellomtone/bass. Lyden skriker liksom i ørene.

Har nå prøvd og stille inn på alt mulig rart minst 20 ganger men jeg får det ikke til

Anlegget består av:
    Marantz Sr5400
    Pioneer dvd spiller.
    Yamaha Ns777
    Yamaha Ns444
    Yamaha ns333
    Xtz 12"

Er det noen her som kan hjelpe meg med litt instillinger? Eller komme med anbefalinger på hva jeg kan prøve? Er åpen for alle forslag.

Mvh
    Kristian

Spør for nysgjerrighets skyld: Har du hørt noe utstyr som er bra ? F.eks. på hifi-messer og i gode butikker ? Isåfall hva ?

Ellers er jeg selv av den oppfatning at plassering av høyttalere i rommet ikke gir noen dramatisk endring av et problem av den typen du beskriver. Lyden endres ja, men problemet blir ikke borte. Kan være at ørene dine stiller større krav til god elektronikk.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Spør for nysgjerrighets skyld: Har du hørt noe utstyr som er bra ? F.eks. på hifi-messer og i gode butikker ? Isåfall hva ?

Ellers er jeg selv av den oppfatning at plassering av høyttalere i rommet ikke gir noen dramatisk endring av et problem av den typen du beskriver. Lyden endres ja, men problemet blir ikke borte. Kan være at ørene dine stiller større krav til god elektronikk.

Ja har hort på litt forskjellig. Bla annet et anlegg bestående av rotel og usher høytalere o.s.v. Det spillte meget bra.

Skal prøve og sette høytalerene i et annet rom i huset og se hvordan dem spiller der. Har hørt de samme høytalerene hos en kammerat og der var lyden helt annerledes, så det må være rommet eller forsterkeren som ikke er heilt optimalt.

Vurderer nå sterkt og gå over til stereo isteden for surruond da jeg så og si aldri bruker surrounden noe mere.

Men lyden begynner og komme seg nå, diskanten ble litt bedre når jeg dro høytaleren ut ifra veggen og fikk stillt inn litt bedre. Har også fått noen andre tips på forumet som skal testes ut senere i dag eller imorgen så får se hvordan lyden blir da

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    enig med kjell. behøver man å dempe et rom så til de grader har man et problem i selve utstyret uansett
    et overdempet lytterom med bare direkte lyd låter kjipt, noen refleksjoner er et must.. en av grunnene til at de hornhøyttalerene jeg har hatt hjemme sjeldent har overbevist, noe er bare ikke riktig i spredningen.

Newcomer preje sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    249
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    enig med kjell. behøver man å dempe et rom så til de grader har man et problem i selve utstyret uansett
    et overdempet lytterom med bare direkte lyd låter kjipt, noen refleksjoner er et must.. en av grunnene til at de hornhøyttalerene jeg har hatt hjemme sjeldent har overbevist, noe er bare ikke riktig i spredningen.
    Jeg er ikke enig i det du sier om at hvis man må dempe rommet, så ligger problemet i utstyret Og det er jo ikke snakk om å "overdempe" et lytterom, men å dempe slik at det blir mer kontroll på frekvenser og refleksjoner, og refleksjoner vil det jo alltid være uansett, men man trenger ikke å ha de som forstyrrende elementer i lydbildet. Men jeg skal ikke fnyse av tanken om at justering av utstyr også har noe å si. Det handler om matching av komponenter, og jeg mener så absolutt at rommet hvor utstyret befinner seg i, er å regne som en komponent. Og det er jo på det rene at hvis du finner en perfect match av utstyr, som passer dine ører bra, så vil jo behovet for demping av rommet være mindre. Men treffer du ikke blink på første forsøk, så kan plassering av utstyr, møbler, og demping være med på å skape det lydbildet du ønsker og liker. Og jeg tror at alle har vi litt ulike oppfatninger av hva som regnes som riktig og korrekt lydbilde. Her må vi stole på våre egne ører ;-)

Jeg kjøpte meg forresten en Abrahamsen XLR kabel i forrige uke, bare for å teste om dette kunne bedre lyden hos meg. Jeg har vært veldig fornøyd med lyden tidligere, men nå ble det så mye bedre faktisk. Mer ro og kontroll over hele spekteret, og instrumentene er tydeligere separerte og mye lettere å plassere i lydbildet, pluss at 3D følelsen er mer tilstedet. Når jeg lytter på RCA utgangen, syns jeg nå at tonene og bassen har en tendens til å flyte litt ut og i hverandre. Dette var fullt akseptabelt før XLR kabelen, men ikke nå lenger Det skal legges til at XLR kabelen koster det dobbelte av RCA kabelen, men det handler fortsatt om hva mine ører hører og ikke minst liker :-)

Det handler nok også litt om hvor kresen man er på denne lyden man skal høre på, og hvor mye man gidder bry seg. Jeg syns det bare er moro, og føler virkelig at lyden passer mine ører mye bedre nå enn før :-D

Hurra for rockefot og litt høyere volum

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    Nå er ikke akkurat det å henge opp noen gardiner, en overdreven demping av rommet. Har man noen store vindusflater som kommer i konflikt med lyteopplevelsen, så er det å henge opp noen gardiner et godt tiltak.
    Vindusflater elsker å reflektere de skarpeste lydene..

At et overdempet lytterom i de fleste tilfeller låter kjipt, er jeg enig i.
    Men det er ikke det samme som et riktig dempet rom...

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    janei, reagerte bare på en eller annen som bemerket at det fantes et vindu i rommet, med tips om at det måtte dempes
    har man bakveggen full av vinduer så er det nok fint med en gardin ja..men er av oppfatning at et godt anlegg vil spille bra i alle normale rom.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er rart at ingen nevnte innspilling før. Mine høyttalere trengte 100 timer før det begynnte å "swinge". Jeg var også veldig skuffet over høyttalerene med en gang.

Som flere her nevner kan diskanten virke skrikete hvis du sliter med førsterefleksjoner. Dvs at diskanten når ørene dine via vegg/vindu. Dermed blir det rett og slett ubehagelig. Tykke gardiner skal ta den verste diskanten.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå skaffet meg ny "brukt" cd spiller - så jeg får se hvordan lyden blir nå.

Skal også prøve og få innspillt høytalerene skikkelig i helga, så får håpe at det blir bedre

Gardiner har jeg enda ikke fått somla meg til og handle inn :P

Lyden er ikke på langt nær så dårlig nå som den var da jeg startet denne tråden, så det begynner og komme seg Har også byttet ut litt kabler, dette hjalp også litt.

Mvh

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kan dere se 2 bilder dem forrige høytalerene jeg hadde og dem nye.

Det jeg syns er litt rart er at hvis jeg spiller på et visst volum med feks yamaha høytalerene så beveger nesten ikke elementene seg. Hvis jeg spiller på det samme volumet med dem andre så slår elementene mye mere. Begge høytaler typene er på 6 Ohm. Man ser jo også at mellomtonen er endel større på dem gamle høytalerene, kan det ha noe og gjøre med at jeg nå syns at de nye høytalerene virker mye skarpere i lyden? Er ganske gul og grønn på dette området så dere kommer nok til og få mange rare spm

Siden jeg ikke er fornøyd med lyden inne så har jeg da fått ordnet meg nok lyd i bilen, hehe

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, får håbe du får et nytt rom snart. Det rommet du har nå er en rett firkant og det er det absolutt verste du kan ha for lyd.
    Du må dempe rommet med noen veggtepper, absorbenter eller lignende, også bak der du sitter, samt et teppe på gulvet hvis du bare har nakne trevegger, gulv og tak.
    Og ja, stereo er en mye bedre løsning enn en surround forsterker om du vil ha stereo!

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer med bilder av rommet i kveld, så kan du få se hvor "firkantet" det er :P

Må bare rydde og vaske litt først, hehe

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På side 1 ligger en skisse, der ser jeg hvordan det er.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    På side 1 ligger en skisse, der ser jeg hvordan det er.
    Jepp, vet det. Men så dere kan se hvordan veggene er, gulvet, plassering av møbler o.s.v.

Mvh

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Patos - med fokus på lyd: Høyttalere til hjemmekinoen

Kan være noen tips her, faseproblematiken kan lure deg, jeg vil foreslå å koble ut alle høytalerne og begyne bare med frontene, fikk du et bedre resultat da? koble eventuelt til en og en høytaler for å sjekke når noe skjer. Blir det ikke bra med bare fronter, prøv og endre fase på den ene, eller flytt rundt på de. Forutsettninger er at de er innspillt.

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •