Oppgitt! Lyden i anlegget mitt suger! Hjelp! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 63
    Intermediate Necroth sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Burley
    Skal prøve det dere har skrivd i postene over

Jeg dreiv og testet litt nå. Lyden ble bedre med ATT knappen inne. Hvorfor?

Diskanten blir mere og mere dominerende desto lengre unna høytalerene jeg kommer? hmm :/

Takk for svar.

Det er nok en loudness knapp, som skal fremheve ulike frekvenspekter slik at alt blir med på lavt volum

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Klart alt er relativt Ding, men man kan få orden på MYE med riktig plassering. Ekstra krefter er uansett aldri å forakte. Tror egentlig vi er så godt som enige, men ting har en tendels til å bli komplisert på forum.

Det jeg mener er viktig, er å få orden på frontene først, jobbe med å få suben integrert på et skikkelig vis etterpå.
    Det har du rett i Mulig jeg var kjapp i stad også, i hvertfall når jeg leser videre i tråden her. Men jeg har da også slitt utallige timer med å få utsyr med for mye diskant til å høres bedre ut med plassering osv selv. Det trenger jo ikke være så inmari dramatisk å bytte utsyr heller. En god brukt forsterker f.eks.?

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det at man sliter med diskant kan ordnes med akustiske tiltak. Demping med andre ord. En ting er sikkert. Godlyd er ikke enkelt!!!!
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut på tegninga som at rommet er "skummelt" symmetrisk. Med unntak av det ene hjørnet så er det 4,2 x 4,2 meter. Det kan både gi stående bølger (boom i bassen) og utfasing ("nulling" i bassen). Vanskelig detta..
    Tror kanskje ikke at mer effekt på frontene løser problemet som noen nevner. Hmm.. For syns skyld ville jeg kanskje prøvd å sette anlegget asymmetrisk. F.eks på skrå over et hjørne eller noe. Bare for å avklare om anlegget spiller bedre da. Mulig at rommet har skylda. Eller fase, delefrekvens o.l som jeg har nevnt tidligere. Eller at jeg er helt på jordet..:-?

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns du beskriver det hele ganske bra randall. "Folk" tror ofte det er bare å kjøpe de "riktige" komponentene og så ordner det meste seg. Det å få gromlyd i stua er ikke bare bare. Det krever ofte stor innsats og "svette og tårer". Har vært ganske fortvilet selv til tider og min første tråd her på forumet var i samme stilen som trådstarter. Det jeg har lært med tiden er at det ikke nødvendigvis hjelper med oppgradering av utstyr, men å jobbe med plassering, plassering og plassering.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det åpning inn til et annet rom der det er merket 370cm? Hvis det er det kan du gå inn dit og høre hvordan bassen er der inne.

Om det er vindu langs den veggen som er 420cm der XTZen står så vil nok et par litt tunge gardiner gjøre susen.

Dersom det er slik jeg har spurt så ligner rommet ditt mått på det jeg har, og med omtrent de samme problemene.

Bruker du digital kobling mellom DVD og receiver så er det receiverens DAC som ordner med den "skarpe" lyden i tilfelle, kan kanskje bli bedre med analogkobling fra en OK CD spiller, f.eks. Marantz 5001. Men du må antakelig gjøre noen triks med rommet, demping, uansett for å bli kvitt noe skarp lyd og få litt mer bass.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså... plassering av høyttalere og akustikken i rommet har "alt" å si. Det hjelper ikke med anlegg til en million hvis disse to tingene er veldig feil. Det er i allefall min erfaring. For det første; på tegningen ser det ut som du har høyttalerne veldig nær bakvegg. Dette er sjelden en bra løsning. Den optimale løsningen er ofte å ha høyttalerne så langt som 1/3 av rommets lengde ut fra bakveggen. Det kan være vanskelig å få til og se litt rart ut, men det kan virkelig gi store løft i lyden. Både steroperspektiv og frekvensgang nyter ofte godt av dette. Avstand til sideveggene bør også være ganske stor, så stor det lar seg gjøre. Refleksjoner; Elementene kaster lyd mot deg ikke bare fra seg selv men fra refleksjoner fra gulv, tak og vegger. Det kan gjøre underverker å dempe rommet en del, spesielt førsterefleksjonen. Det er der elementene reflekterer lyden først fra tak/vegg/gulv og til dine ører. Denne kan du finne ved at noen holder et speil inntil tak/vegg og flytter det til du ser diskant/mellomtone elementene i speilet. DER har du et bra sted å begynne å dempe.
    Prøv deg fram med å flytte høyttalerne ut i rommet så langt det lar seg gjøre, eksperimenter med vinkling, og prøv å dempe nakne flater i rommet en del. Er sikker på at det er mye å hente ved å optimalisere disse tingene.
    Når det gjelder plassering og vinkling kan det ikke understrekes nok hvor viktig dette er. Jeg har hatt enorme nivåforskjeller i diskant/mellomtone bare ved å flytte høyttalere 15-20 cm. Reultater varierer selvfølgelig med type høyttaler. Mine B&W tror jeg sprer lyden mye, og dermed er de veldig følsomme for refleksjoner.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger lese den linken til Cardas for å skjønne noe av hvordan det er rommet, høyttalernes og din plaseringen i det rommet der avgjør lyden du hører......., når du har lest den kan du ønske deg et større rom der gir deg den frihet det er å plasere høyttalere og deg selv hvor du får god lyd.
    bor du hjemme kan du flytte anlegget inn i en stor stue, da skal du se du får godlyd......

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jcberg
    Sikker på at høyttalerne er i fase? Prøv å bytte om + og - på den ene bare for å se..
    Har du prøvd å sjekke dette som jcberg skriver her Burley?

Var på besøk hos en som ville vise meg noen høytalere han hadde kjøpt for en tid tilbake, og som han aldri ble helt fortolig med hvordan de skulle plasseres for å spille bass og få riktig stereo pespektiv osv. Han hadde klart å kobble feil fase på en av høytaler kablene bak på forsterkeren så selv om fargene stemte på høyaler kablene bak på høytaleren, var fasen feil. Han fikk en skikkelig bakover sveis av lyden og ble litt flau da vi fant ut av dette.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer preje sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    249
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er helt enig med flere her at plassering er utrolig viktig, og man må helt klart ta hensyn til akustikken i rommet.
    Jeg har et anlegg bestående av Xindak 6950, Xindak Muse Deluxe 1.0, og Monitor Audio RS6. Dette står i en L-formet stue hvor hoveddelen er 20 kvm. Jeg opplevde, eller trodde jeg opplevde, en veldig hissig diskant, og lyden var ofte veldig skjærende for mine sarte ører. Og midt i rommet var (og er fortsatt) bassen nesten borte. Avstanden fra baksiden av høyttalerne til veggen er 90 cm, og fra sideveggene ca 77 cm. "Sweetspot" befinner seg ca 50 cm fra veggen bak meg, hvor det gir best bass. Da sitter jeg ca 3,30 m fra høyttalerne. Flytter jeg meg ca 50 cm lenger frem, får jeg mer detaljer og sammenheng i lydbildet, men må gi avkall på litt av bassen.

Jeg hadde ingen gardiner, og helt nakne vegger, og selvom noen anbefalte meg å få opp gardiner og noe på veggene, ville jeg liksom ikke tro at det skulle ha så mye å si. Jeg vurderte faktisk å bytte utstyr.:? Men så tok jeg meg sammen etter å ha flyttet høyttalere og møbler rundt omkring i et par måneder, og fikk slengt opp gardiner. Jaggu hørte jeg en "demping" av spissheten i lyden. Jeg var da ganske kjapp med å teste ut veggene, og stiftet rett og slett fast noen dynetrekk, bare for å se. Og til min store overraskelse så ble alt mye roligere og kontrollert.:-D

Jeg har nå et dynetrekk på høyre og venstre vegg i forhold til lyttepossisjon, og et teppe på veggen bak meg. Gardinene henger bak høyttalerne, og jeg har fått opp et forheng som skiller av L-delen, slik at lyden ikke påvirkes for mye derfra. Jeg sitter nå og bare smiler når jeg hører musikk. Jeg har gått fra å være en kritisk lytter til å faktisk kose meg med musikken. Med fare for å drite meg helt ut, så vil jeg si at det jeg opplevde som altfor mye diskant egentlig var ulike frekvenser som "kræsjet" sammen pga for dårlig dempet rom. Disse frekvensene er nå som dugg for solen, og jeg kan bare sitte å nyte, istedetfor å lete etter feil og mangler. Riktignok ser det ut som en taterleir i stua for øyeblikket,ops: men hva kan man ikke leve med når man opplever slike dramatiske endringer pga så små justeringer (det hjelper å bo alene også ) Det er rett og slett utrolig at det går an, etter min mening. Utfordringen nå er å omsette disse "tøystykkene" til noe som kan være permanent. Jeg har en liten fotograf i magen, så tanken er å ta noen kule bilder i sort/hvitt, gjerne av arkitektur eller instrumenter, og få disse på lerret med en type dempematriale i midten av ramma. Hvis noen har erfaring på akkurat dette, hadde det vært fint å høre om det.

Dette ble kanskje litt mye kjære trådstarter, men seriøst - ikke overse demping av rommet og plassering av utstyr og møbler. Prøv alt du kan av det FØR du vurderer bytting av komponenter. Man kan aldri få for mye krefter i et anlegg, men man kan få for mange forstyrrende frekvenser, og disse må dempes på en eller annen måte. Det gjøres sjeldent med en ny forsterker. (mener jeg da )

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har samme utrustning som trådstarer bortsett fra at jeg har b&w 703 høytaler. Godt møblert med gardiner, skap, bokhyller og tykk tekstitapet på veggen gjorde at anlegget låt perfeket fra dag 1. Litt penere enn dynetrekk på veggene :-D.

Newcomer CookieMonzta sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av preje
    Jeg er helt enig med flere her at plassering er utrolig viktig, og man må helt klart ta hensyn til akustikken i rommet.
    Jeg har et anlegg bestående av Xindak 6950, Xindak Muse Deluxe 1.0, og Monitor Audio RS6. Dette står i en L-formet stue hvor hoveddelen er 20 kvm. Jeg opplevde, eller trodde jeg opplevde, en veldig hissig diskant, og lyden var ofte veldig skjærende for mine sarte ører. Og midt i rommet var (og er fortsatt) bassen nesten borte. Avstanden fra baksiden av høyttalerne til veggen er 90 cm, og fra sideveggene ca 77 cm. "Sweetspot" befinner seg ca 50 cm fra veggen bak meg, hvor det gir best bass. Da sitter jeg ca 3,30 m fra høyttalerne. Flytter jeg meg ca 50 cm lenger frem, får jeg mer detaljer og sammenheng i lydbildet, men må gi avkall på litt av bassen.

Jeg hadde ingen gardiner, og helt nakne vegger, og selvom noen anbefalte meg å få opp gardiner og noe på veggene, ville jeg liksom ikke tro at det skulle ha så mye å si. Jeg vurderte faktisk å bytte utstyr.:? Men så tok jeg meg sammen etter å ha flyttet høyttalere og møbler rundt omkring i et par måneder, og fikk slengt opp gardiner. Jaggu hørte jeg en "demping" av spissheten i lyden. Jeg var da ganske kjapp med å teste ut veggene, og stiftet rett og slett fast noen dynetrekk, bare for å se. Og til min store overraskelse så ble alt mye roligere og kontrollert.:-D

Jeg har nå et dynetrekk på høyre og venstre vegg i forhold til lyttepossisjon, og et teppe på veggen bak meg. Gardinene henger bak høyttalerne, og jeg har fått opp et forheng som skiller av L-delen, slik at lyden ikke påvirkes for mye derfra. Jeg sitter nå og bare smiler når jeg hører musikk. Jeg har gått fra å være en kritisk lytter til å faktisk kose meg med musikken. Med fare for å drite meg helt ut, så vil jeg si at det jeg opplevde som altfor mye diskant egentlig var ulike frekvenser som "kræsjet" sammen pga for dårlig dempet rom. Disse frekvensene er nå som dugg for solen, og jeg kan bare sitte å nyte, istedetfor å lete etter feil og mangler. Riktignok ser det ut som en taterleir i stua for øyeblikket,ops: men hva kan man ikke leve med når man opplever slike dramatiske endringer pga så små justeringer (det hjelper å bo alene også ) Det er rett og slett utrolig at det går an, etter min mening. Utfordringen nå er å omsette disse "tøystykkene" til noe som kan være permanent. Jeg har en liten fotograf i magen, så tanken er å ta noen kule bilder i sort/hvitt, gjerne av arkitektur eller instrumenter, og få disse på lerret med en type dempematriale i midten av ramma. Hvis noen har erfaring på akkurat dette, hadde det vært fint å høre om det.

Dette ble kanskje litt mye kjære trådstarter, men seriøst - ikke overse demping av rommet og plassering av utstyr og møbler. Prøv alt du kan av det FØR du vurderer bytting av komponenter. Man kan aldri få for mye krefter i et anlegg, men man kan få for mange forstyrrende frekvenser, og disse må dempes på en eller annen måte. Det gjøres sjeldent med en ny forsterker. (mener jeg da )
    Vil anbefale deg og forsåvidt alle andre om å kjøpe Rockwool Akustikkplater og henge/sette opp der du idag har lakener/tepper på veggene.De koster ikke all verden,har bedre funksjon og ser så mye penere ut.

Definitivft den beste og rimeligste inngangsbilletten til å løse akustikkproblemer i rommet når man har plassert høytalerne riktig og fremdeles sliter med akustikken.

CookieMonzta

Newcomer Torulv sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "host"kabler?"host"

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det et vindu til høyre for lyttepos? Vinduer har jeg ofte opplevd kan piske detaljer som bare det langt inn i hjernebarken, og som sagt plassering av det og høyttalere vil ha mye å si.

Newcomer Burley sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi, nå var det mange svar her

Skal prøve så godt jeg kan og besvare dere alle i kveld. Har desverre ikke tid nå. Takk for all hjelp så langt.

Skal prøve og teste det dere har anbefalt i løpet av kvelden. Jeg har desverre ikke mulighet på dagen i dag. Skal prøve å få lest den manualen på 100 sider til Marantzen så jeg kanskje skjønner hva jeg stiller på, hehe

Slenger opp bilder av rommet i kveld så kan dere se da

Men jeg tror at jeg må ha meg en cd spiller. Det lyser "peak" innimellom på recieveren når jeg spiller cd. Som jeg kan skjønne det så kommer det av at recieveren får for stort signal ifra dvd/cd spileren. Dette skjer kun under avspilling av cd.

Mvh
    Kristian

Active Soundispower sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gidder ikke å lese alle svara grundig så kan hende jeg gjentar noen:

Marantz er vel kjent for mer eller mindre detaljert lydbilde med svakheten på bassområdet?

Er sånn jeg opplever cdspilleren iallefall...

Nå vet ikke jeg hvor kraftig den forsterkeren din er, men kan nesten banne på at du vil trenge en effektforsterker for å drive 4x8" som sitter i ns-777.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Peak betyr normalt at forsterkeren klipper, altså ikke har nok reserver til nivået du spiller på.
    Du nevner en ATT bryter, dette er normalt en Attenuator, den demper signalet slik at volumen hjulet må dreies lenger opp for samme nivå.
    Tror det er en god ide du først leser manualen før du spør mer......

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Peak betyr normalt at forsterkeren klipper, altså ikke har nok reserver til nivået du spiller på.
    Du nevner en ATT bryter, dette er normalt en Attenuator, den demper signalet slik at volumen hjulet må dreies lenger opp for samme nivå.
    Tror det er en god ide du først leser manualen før du spør mer......

Det lyser "peak" samme hvilket volum jeg har på. om det er -50 eller -10.

Dette skjer kun ved avspilling av cd.

Newcomer jcberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burley
    Det lyser "peak" samme hvilket volum jeg har på. om det er -50 eller -10.

Dette skjer kun ved avspilling av cd.
    Inngangstrinnet på forsterkeren din klipper. Slå ned volumet på CD-spilleren mange hakk (regner med det er egen volumkontroll på spilleren? Slå denne ned med ihvertfall 50%, og skru heller opp noen hakk på forsterkeren.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jcberg
    Inngangstrinnet på forsterkeren din klipper. Slå ned volumet på CD-spilleren mange hakk (regner med det er egen volumkontroll på spilleren? Slå denne ned med ihvertfall 50%, og skru heller opp noen hakk på forsterkeren.
    Takk for svar. Det er det som er problemet, jeg får ikke skrudd ned noe.

Skal bort etterpå og hente meg en annen cd spiller, får prøve litt mere da

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •