Har det noko for seg med senter + 2 fronthøytalarar

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Har det noko for seg med senter + 2 fronthøytalarar

Hei,
    Synest av og til det er litt vanskelig å få med seg talen når eg ser film (særlig eit problem i dei tilfella ein ikkje har teksting.. ). Har det noko for seg å kjøpe seg ein senter høytalar då? Har to system audio høytalarar frå før.

-Tore

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du pr dags dato har en stereo forsterker og et sett med fronthøyttalere, så må du nok bevege deg over i surround-domenet hvis du tenker på en senterhøyttaler.

Hva slags forsterker er det du har i dag?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterkaren er surround ja. Marantz SR5300. Spørsmålet er vel berre om det vil gi noko ekstra til lydbiletet, då særlig med tanke på tale, å skaffe seg ein senter.

Newcomer raven8 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok det vil ha noe for seg i ditt tilfelle ja.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei, på kva måte då? Må eg då nytte nokon spesielle innstillingar på surround-receiveren for at tale skal bli kanalisert til senterhøytalar? Vil det kun ha noko for seg for innspelingar med surroundlyd? Og vil ein billig senter gjere jobben snart like bra som ein dyr?

Mange spørsmål her då eg er noko fersk i faget

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja lyd er ment for Centerkanalen, dvs at de sender tale spesielt til denne i surround forsterkeren.........

Mulig du kan velge en kodek som gjør at du får bedre tale i stereo , men det vet jeg ikke så mye om...

Jeg vet at Center vil gi MYE bedre tale, jeg kjører selv med Hifi klubbens Cerwin Vega C5 som jeg fikk spesielt anbefalt. Den er klar og tydelig med masse trykk er dessuten veldig kompakt kostet meg 1100,-

Men personlig så tror jeg du vil få utrolig utbytte også av å kjøpe deg subwoofer. Ikke til tale men til effekt.

Subwoofer og senter gjør gjerne det lille ekstra i stereo oppsett..... får tale og det lille kino wooosjet..... som gjerne er det mest effektfulle med hele greia...

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil garantert lønne seg med en center!!

Selv hadde jeg et mer enn greit nok stereooppsett men savnet den ekte filmfølelsen, solgte stereoforforsterkeren og kjøpte inn en yamaha 1800 og en center høytaler. Og den centeren skal få stå! Hvordan talen ble klarere, hvordan lydbildet ble bredere og dypere, og ikke minst; hvor mye mer man ble dratt med inn i filmen var helt fantastisk. Så om du har råd til en center; kjøp den!
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JA, ToBj, definitivta JA.
    Dette har jeg selv erfart - kjørte en god stund med bare fronter, men da jeg fikk center ble filmopplevelsen en helt annen (og da enda bedre når jeg endelig fant ut av raw/bitstream på DVD spilleren - hehe)

På filmer med DTS eller DD er det himmelforskjell da mye av talen i filmen ligger mye riktigere i hele lydbildet (du skrur av TV høyttaleren - det er det beste).

Dessverre har jeg "bare" fellesantenne på TV signalene slik at sendingene jeg får via antennekabelen i beste fall er i Nicam Stereo og da må receiveren min "bygge" surroundlyd selv, og det er på langt nær det samme som ren DTS/DD rett fra DVD.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takkar for alle svara! Finfint!
    Då virkar det som ein senter burde gjere susen. Tippar budsjettet mitt ligger rundt tusenlappen. Nokon anbefalingar, brukt eller nytt, utanom Cerwin Vega 5C som vert anbefalt over her?

Ellers vil eg ha ein som eg kan banke inn i stereobenken slik som det er gjort her:

Det er vel ingen betenkeligheiter med å gjere det slik?

Subwoofer hadde også vore fint, men eg må nok ta litt hensyn til naboane her.. den får vente litt til.

-Tore

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville gått for noe i samme serie som høytalerne du allerede har.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner å verte litt gamle dei høytalarane som eg har no, so det blir vel ein etterfølgar til den serien eg har då i alle fall. Høytalarane er System Audio, men eg hugsar ikkje modellnavnet. Trur du det vil vere kritisk at dei er i samme serie?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av boly
    Det er da litt og velge mellom i prisleiet rundt 1000.-:
    Hehe.. ja det vil eg no seie. Er det nokon som har testa nokon av dei over?

Dersom eg skal få plass til den i sjølve stereobenken, so bør den maks vere 44-45 cm brei også...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter ein tur på HIFI-klubben er eg egentlig overbevist om at ein bør legge litt pengar i ein senter. Fikk dei til å switche mellom ein Cerwin Vega 5C (ca 800,-), B&W HTM62 (3198,-) og ein B&W HTM61 (4798,-) innan samme scene i ein Indiana Jones film. Godt merkbar forskjell mellom alle høgtalarane og klasseforskjell mellom 5C og HTM61.... Den sistnevnte trur eg absulutt at eg skulle greidd å leve med

So dermed gjekk planane mine om ein billig senter i dass egentlig. Ligg an til at eg må grave litt djupare i lommeboka for at eg skal verte fornøygd.

No har eg no System Audio fronthøytalarar, so det hadde kanskje vore greitt å komplettere i det merket? Nokon som har erfaringar med 520AV, 720AV eller Exact Senter?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott! Sliter med akkurat samme problem som du gjør. Har planer om å gå for HTM61 jeg ihvertfall. Tror det er dumt å være gnien når man skal kjøpe center. Sparer kanskje noen kroner, men taper mye i opplevelse! Men det er jo tross alt på grunn av opplevelsen man har kjøpt anlegg i utgangspunktet...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frå det eg høyrte av HTM61, so trur eg nok ikkje du kan gå mykje feil der. Selgaren meinte at FST-mellomtonen, som typisk er med på high-end-høytalarane til B&W hadde mykje av æra for at den låt so bra som den gjorde.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dolby-3 stereo støtter bruk av bare front + center.

Center er et must for kringlyd ja.

Kjøp center av samme serie som frontene og ikke kjøp for liten da litt over 70% av filmen gjengis i centerkanalen....

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ToBj
    Takkar for alle svara! Finfint!
    Då virkar det som ein senter burde gjere susen. Tippar budsjettet mitt ligger rundt tusenlappen. Nokon anbefalingar, brukt eller nytt, utanom Cerwin Vega 5C som vert anbefalt over her?

Ellers vil eg ha ein som eg kan banke inn i stereobenken slik som det er gjort her:

Det er vel ingen betenkeligheiter med å gjere det slik?

Subwoofer hadde også vore fint, men eg må nok ta litt hensyn til naboane her.. den får vente litt til.

-Tore
    Hvor har du kjøpt denne tv-benken?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, det biletet der var berre meint som eit illustrasjonsfoto på korleis eg kunne tenke meg plassere senteren. Men eg har ein benk som liknar. Den vart kjøpt på IKEA for fire år sidan. Usikker på om dei fortsatt har den i sortimentet sitt. Hugsar ikkje modellbetegnelse.

Du får spør han her:
    http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/hibtone
    Det var han eg knabba biletet frå.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •