Dali Ikon 6 - så bra som jeg tror de er? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 33 av 33
    Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Må vel ta med meg RX-V659'en til en HFK butikk og koble opp noen Ikon'er og rett og slett høre om det blir bra nok..............
    Dagens tips! "Note to self - bring amp down to store" :-)

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    dakjos, takk for tilbakemeldingen.

Du har en Pioneer receiver VSX-AX4 - den har:
    Output Power per Channel 180W
    men "bare":
    Power Consumption (in use / standby) 460W / 0.7W

Power output per channel 180W
    Rated Power Output 180W + 180W

Når du da kjører 5.1 så kan du ikke ha 180w pr kanal (5x180), men du er allikevel fornøyd med lyd og volum, ikke sant?
    Sant som det blir påpekt,du kan ikke sammenligne det slik.
    Men ax4 er glimrende,den drar Ikon oppsettet knall bra.
    Kanskje du burde se deg om etter Pioneer sin reciver LX 60/70??
    Pioneer + Dali = Sant

Intermediate B&W'Eier sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde kastet meg på lasset med IKON 8.. Men det er smaksak. Syntes rett og slett IKON 6 spiller kjedelig. Mangler mye i bassen og mellomtonen som begge store brødrene har. Men de krever dog mye mer kraft for å sparke ifra skikkelig også. Dynavoice slår nok IKON 6 i bass.

Derfor jeg henger meg opp i bassen her, er fordi jeg syntes den er minst like viktig som andre komponenter i en høyttaler :-)

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B&W'Eier
    Jeg hadde kastet meg på lasset med IKON 8.. Men det er smaksak. Syntes rett og slett IKON 6 spiller kjedelig. Mangler mye i bassen og mellomtonen som begge store brødrene har. Men de krever dog mye mer kraft for å sparke ifra skikkelig også. Dynavoice slår nok IKON 6 i bass.

Derfor jeg henger meg opp i bassen her, er fordi jeg syntes den er minst like viktig som andre komponenter i en høyttaler :-)
    Takk for tips.
    At Dynavoice M65 slår Ikon 6 i bassen er det nok mange meninger om - må tygge litt på den også.

Livet er herlig når man (endelig) har spart seg opp til litt mulige oppgraderinger.

Nei, dakjos, jeg kvitter meg IKKE med Yamaha'n, den er alt for "musikalsk" til det.

edit: jeg er jo medlem i HFK sin klubb og de har disse på tilbud:
    B&W DM604S3 gulvhøyttalere

Høyttaler - Gulvhøyttaler | Hi-Fi Klubben: B&W DM604S3 Høyttalere

Kanskje jeg må teste ut et par av disse på min Yamaha også

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Søk litt på forumet. De suger strøm.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Søk litt på forumet. De suger strøm.
    ja, jeg fikk faktisk det svaret av HFK kundeservice også - så de B&W skal jeg ikke ha

(men merkelig da at vi fikk mer enn nok lyd med en bitteliten T-amp på 2x15w på enda større B&W enn DM604)

Fikk også dette svaret:
    Det er faktisk en god forskjell på 703 og 604.
    604 sluker så mye strøm at de låter dårlig med en for liten forsterker.

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir ett lite klikk til på prisknotten men om du har anledning så be om en demo av Ikon 8, ref. mitt forrige innlegg i denne tråden! Flere, og meg selv inkludert, mener denne er noe helt annet enn Ikon-serien generellt - i stedet for å forklare meg inn i den subjektive granskauen så prøvekjør dem og hør om ikke de er det "rette" for deg

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ratata, godt råd som jeg skal vurdere.

Ikke bare litt prishopp - HFK Kongsberg har et par Ikon 6 de vil selge meg for 7500,-
    (de er nå solgt.................)

Men så dukket dette opp i avisen i dag:
    QLN Qubic II F kr 795,-
    - kanonsalg hos HFC i Kristiansand i morgen

På ingen måte noen match til Ikon serien, men hallo - sjuhundreognittifem.......

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De qln fra hfc til 795,- er jo alene verdt pengene i "få noe nytt morrofaktor" hehe.. Skal sjekke om dette gjelder i oslo også, da skal jeg kanskje spandere på meg en tur innover...

Leser i en annen trård at du har lyst å selge meg dine m65 billig? hehe, men i samme tråd håper du på at de skal stige i verdi Hadde nok kjøpt dem jeg om jeg hadde bodd i nærheten, men frakten til sarpsborg er ikke akkurat så billig med disse høyttalerene på 27kg stk...

En annen ting ang følsomhet og impedansekurve og stor og liten forsterkere osv... Det at en t-amp kan drive store og tunge høyttalere med full kontroll forteller meg at man ikke må ha en stor forsterker for å spille godt og høyt nok, men en forsterker som tåler ulike laster, da spesielt lave impedanser. Den trenger ikke har stor maks effekt for dette, men heller være godt "konstruert" Mye av dette vil vel også ligge i utgangstransistorene.

Men nå er ikke jeg noe elektro guru eller høyttaler konstruktør...

Men du vet hva jeg snakker om du asvaberg, t-amp er vel nesten det motsatte av hvordan en god forsterker skal bygges, i allefall den orginale som kosta like mye som ett par pils på pub'en.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    De qln fra hfc til 795,- er jo alene verdt pengene i "få noe nytt morrofaktor" hehe.. Skal sjekke om dette gjelder i oslo også, da skal jeg kanskje spandere på meg en tur innover...

Leser i en annen trård at du har lyst å selge meg dine m65 billig? hehe, men i samme tråd håper du på at de skal stige i verdi Hadde nok kjøpt dem jeg om jeg hadde bodd i nærheten, men frakten til sarpsborg er ikke akkurat så billig med disse høyttalerene på 27kg stk...

En annen ting ang følsomhet og impedansekurve og stor og liten forsterkere osv... Det at en t-amp kan drive store og tunge høyttalere med full kontroll forteller meg at man ikke må ha en stor forsterker for å spille godt og høyt nok, men en forsterker som tåler ulike laster, da spesielt lave impedanser. Den trenger ikke har stor maks effekt for dette, men heller være godt "konstruert" Mye av dette vil vel også ligge i utgangstransistorene.

Men nå er ikke jeg noe elektro guru eller høyttaler konstruktør...

Men du vet hva jeg snakker om du asvaberg, t-amp er vel nesten det motsatte av hvordan en god forsterker skal bygges, i allefall den orginale som kosta like mye som ett par pils på pub'en.
    Kloke ord.

Jeg er ingen elektriker/elektroguru heller - jeg VET bare at en Trends 10.1 T-amp spilte "grusomt"-"fryktelig"-"hårreisende" BRA på B&W og den var da selvfølgelig ikke dårligere på M65. Og effekten er latterlige 2x15w.Selv eieren av de flotte, dyre B&W og Denon utstyret han vanligvis bruker, måtte riste på hodet - "det er helt utrolig"

Det DYI-høyttalerkurs-bygging-kurset jeg kunne fått gratis under førstegangstjenesten, DET skulle jeg tatt

ps! de QLN hadde jeg tenkt å ha på T-amp'en da - og heller finne andre bruksområder til de Proson RR sakene

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De 2x15 wattene som er oppgit på trends og t-amp er full av forvrengninger, faktsisk så er det bare ca 4,5 rene watt per kanal! Så ikke glem det, 15 watt høres jo mye ut i forhold! hehe

Forresten så ser de qln høyttalerene mistenklig like ut som dynavoice f6?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Forresten så ser de qln høyttalerene mistenklig like ut som dynavoice f6?
    Tja, påfallende like kanskje.

jeg har anskaffet meg et par nå - HFC hadde endel igjen i farge sort selv om salget startet allerede kl 1000 - jeg var innom kl 1430.

Det jeg fikk høre avg dem var overraskende bra lyd, behagelig diskant og fyldig og fin bass.

Gleder meg til å teste de hjemme - kanskje en liten uhøytidelig blindtest sammen med M65

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

QLN til 795,- litt mere en en tank bensin og en halvliter

Det er latterlig billig for disse gode høyttalerne!
    HiFiCenter i Kristiansand hadde dagstilbud på disse for kr 795,-
    Ordinær pris er 1995,-

Gulvstående | Høyttalere | Hi-Fi Center Kjeden

Ikke innspilt, holder på for harde livet.

Lyden er helt utrolig bra til prisen - i forhold til mine M65 spiller de tett opptil. Diskanten er bedre - ikke så skarp, men allikevel klar og tydelig.

Mellomtone er bra, muligens det svakeste ledd, men litt urettferdig å dømme etter 2 timers bruk. Bassen er tight og fin, men må spilles mere inn.

Luxusproblemet er nå: hva skal jeg bruke disse til?
    Kanskje selge M65 (de er EKTE, og MED serienummer) til noen som føer seg lurt av M65 asia-varianten som er mye omtalt på andre tråder....
    Eller kanskje bruke dem på HiFi (LowFi) anlegget med T-amp............

Her er de nå, bilder:
    Vedlegg 31855

Vedlegg 31857

Vedlegg 31858

ps! fylte nettopp tanken på bilen - kr 599 - en halvliter koster vel 70 - dette er GALSKAP!!!

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •